آموزش ورزش و سلامتی به کودکان 1 تا 8 ساله

خواب کودک اوتیسم: مشکلات و بهترین درمانهای موثر (تحقیقات جدید)

bestkid b

یکی از بزرگترین مطالعات در مورد مشکلات خواب کودکان اوتیسمی در سال ۲۰۱۹ انجام گرفت. این مطالعه نشان داد که نزدیک به ۸۰ درصد از کودکان اوتیسمی ۰ تا ۵ سال، با مشکلات خواب مواجه هستند. مشکلات خواب در کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند، دو برابر بیشتر از کودکان سالم یا کودکانی ست که دارای مشکلات مرتبط با رشد هستند. در این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات لازم در مورد انواع اختلالات خواب در کودکان اوتیسم، علل آن و روش های برطرف کردن این مشکلات را بدست آورید.

چه نوع مشکلات خوابی در کودکان اوتیسم شایع است؟

افراد مبتلا به اوتیسم تمایل به بی خوابی دارند: به طور متوسط ​​آنها ۱۱ دقیقه بیشتر از افراد معمولی طول می کشد تا بخواب بروند و بسیاری از آنها بطور مکرر در طول شب بیدار می شوند. برخی از مبتلایان به این بیماری دچار آپنه خواب هستند، شرایطی که باعث می شود تنفس فرد چندین بار در طول شب متوقف شود.

خواب کودکان اوتیسمی همچنین ممکن است ریکاوری کمتری نسبت به خواب افراد سالم داشته باشد. آنها حدود ۱۵ درصد از خواب خود را در مرحله حرکات سریع چشم (REM) می گذرانند، که این امر برای یادگیری و حفظ خاطرات بسیار مهم است. برعکس، اکثر افراد عصبی حدود ۲۳ درصد از استراحت شبانه خود را در REM می گذرانند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: اوتیسم درکودکان چیست و چگونه به راحتی آن را درمان کنیم؟

اختلالات شایع خواب در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم

کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم با اختلالات خواب مواجه هستند. نتایج یک مطالعه، اطلاعات زیر را در مورد مشکلات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم گزارش داد:

  • ۵۴٪ از کودکان اوتیسمی نسبت به زمان رفتن به رختخواب مقاومت نشان می دهند
  • ۵۶ درصد بی خوابی را تجربه می کنند
  • ۵۳٪ از پاراسومنیا یا خواب پریشی در شب رنج می برند
  • ۲۵٪ مشکلات تنفسی خواب از جمله آپنه خواب را تجربه می کنند
  • ۴۵٪ در صبح بیدار شدن از خواب مشکل دارند
  • ۳۱٪ خواب آلودگی روزانه را تجربه می کنند

مشکلات خواب معمول برای مبتلایان به اوتیسم شامل موارد زیر است:

  • بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم، در بخواب رفتن مشکل دارند. کودکان مبتلا به اوتیسم احتمالاً دو تا سه برابر بیش از همسالان در حال رشد خود دچار بی خوابی می شوند. کودکان مبتلا به اوتیسم به احتمال زیاد دچار اضطراب یا افسردگی نیز می شوند که یک مشکل معمول در ایجاد بی خوابی است.
  • آپنه خواب نوعی اختلال تنفس در خواب است که فرد به معنای واقعی کلمه تا چند ثانیه قادر به تنفس نیست و راههای هوایی در بینی و حلق بطور کامل مسدود می شود. بعبارت دیگر آپنه انسدادی خواب (OSA) در اثر راههای هوایی مسدود شده که باعث کاهش سطح اکسیژن در خون می شود ایجاد می گردد. افراد مبتلا به OSA آرامش کمتری را در خواب تجربه می کنند زیرا ایجاد آپنه باعث برانگیختگی آنها می شوند.
  • خواب گردی افراد مبتلا به اوتیسم، در پسران بیشتر از دختران است. خواب گردی به طور معمول در هنگام خواب عمیق در اوایل نیمه شب رخ می دهد.
  • کودکانی که شب گردی دارند، احتمالاً کابوس ها یا خواب های ترسناک شبانه را بیشتر تجربه می کنند. احساسات ناخوشایند ناگهانی در نیمه اول شب همراه با تعریق، ضربان سریع قلب، ترس و گیجی رخ می دهد.
  • اختلال حرکتی ریتمیک، حرکات ریتمیک سر و بدن است که بمدت ۱۵ دقیقه یا کمتر اتفاق می افتد، این اختلال زمانی که فرد در خواب است یا درست بعد از خوابیدن ایجاد می شود.
  • سندرم پای بی قرار (RLS) یک حالت غیرقابل کنترل برای حرکت اندام های تحتانی را به منظور تسکین احساس سوزن سوزن شدن پاها هنگام خواب توصیف می کند. RLS در زنان شایعتر از مردان است و در برخی افراد مبتلا به اوتیسم نیز دیده می شود.
  • شب ادراری اگرچه در دوران کودکی به اندازه زیادی شایع است اما در کودکان مبتلا به اوتیسم بیشتر از کودکان دیگر دیده می شود.
  • هایپرسومیا برعکس بی خوابی است و خواب بیش از ۱۰ ساعت یا بیشتر را توصیف می کند که فرد بجای سرحال شدن، در طول روز خسته می شود.

علاوه بر اختلالات خواب فوق، کودکان مبتلا به اوتیسم به احتمال زیاد دچار مشکلات صرع یا دستگاه گوارش نیز هستند که هر دو می توانند خواب را بیشتر مختل کنند.

چرا کودکان مبتلا به اوتیسم در خوابیدن مشکل دارند؟

همانطور که گفته شد، کودکان اوتیسمی با مشکلات خواب مواجه هستند اما علت این امر چیست؟ ازجمله علل بروز این مشکل عبارتست از:

۱-مشکلات ارتباطی

بسیاری از کودکان خردسال اوتیسمی (ASD) در برقراری خواسته ها و نیازهای خود به دیگران مشکل دارند. ممکن است کودک بعلت نیاز به چیزی از خواب بیدار شود، اما نمی تواند آن را درخواست کند. همچنین، به دلیل مشکلات ارتباطی، کودکان مبتلا به اوتیسم گاهی اوقات نمی توانند زمان خواب و نشانه های آن را تشخیص دهند.

۲- وابستگی شدید به عادات روزمره و خواب

کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند بسیار به روال و آداب و رسوم خود وابسته باشند. در صورت پیروی از یک روال معمول برای خوابیدن، ممکن است مشکلات خواب فرزند شما به خوبی حل شود. همچنین کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است عادت کنند فقط در یک مکان خاص مثلا در تختخواب خود بخوابند و در هیچ جای دیگری قادر به خوابیدن نخواهند بود. عادت هایی مانند این می تواند برای کودکان مبتلا به اوتیسم دشوار باشد.

۳- وابستگی به اشیاء و وسایل مورد علاقه

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است به وسایل خواب و یا لباس خواب مورد علاقه خود وابسته باشند و بدون آن قادر به خوابیدن نباشند. بدون این اشیاء و وسایل، برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم نمی توانند خواب خوبی داشته باشند.

۴- تولید غیرطبیعی ملاتونین

یک نظریه این است که کودکان مبتلا به اوتیسم دارای ناهنجاری های مغزی هستند که بر توانایی آنها در تنظیم خواب تأثیر می گذارد. کودکان اوتیسمی معمولا با سطح غیر طبیعی تریپتوفان مواجه هستند. تریپتوفان یک اسید آمینه دخیل در تولید ملاتونین است. ملاتونین هورمونی است که مسئول تنظیم خواب است. بدن کودکان مبتلا به اوتیسم همزمان با افراد دیگر ملاتونین تولید نمی کند. بنابراین میزان آن در طول روز بیشتر و در شب پایین تر است که این برعکس زمانی است که باید باشد.

۵- حساسیت زیاد

از آنجا که کودکان مبتلا به اوتیسم حساسیت بالاتری دارند، ممکن است بدست آوردن آرامش لازم برای خوابیدن کمی دشوار باشد. به علاوه، آنها بیشتر به تحریکات بیرونی مانند خروپف اعضای خانواده یا باز و بسته کردن در، در طول شب واکنش نشان می دهند.

حتما بخوانید: حرکت کودکان در خواب: علت و روشهای ساده درمان در منزل

۶- ناهنجاری های ژنتیکی

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است ۸ تا ۱۰ درصد کمتر از افراد دیگر خواب خود را در حرکات سریع چشم یا REM بگذرانند. این مرحله بخش ترمیمی خواب است که در آن دیدن رویاها رخ می دهد و مغز خاطرات و یادگیری های رخ داده در طول روز را پردازش می کند. کاهش خواب REM می تواند بر عملکرد شناختی کودکان در مدرسه تأثیر منفی بگذارد و مانع رشد شود.

محققان فرض می کنند ناهنجاری های انتقال دهنده عصبی در مغز ممکن است عامل کاهش خواب REM باشد. آنها همچنین در حال حاضر در حال تحقیق هستند که آیا یک جهش ژنتیکی منفرد می تواند هم بی خوابی و هم اوتیسم ایجاد کند یا نه.

۷- بیش فعالی

یکی از بزرگترین علائم اختلال اوتیسم، بیش فعالی است. کودکان مبتلا به اوتیسم از آرام نشستن خودداری می کنند و از انرژی و هوشیاری زیادی برخوردار هستند. این موارد خوابیدن را برای آنها سخت می کند. آنها ممکن است در نشستن یا دراز کشیدن طولانی مدت در یک مکان مشکل داشته باشند و حرکات تکراری مانند چرخیدن، پریدن یا ضربه زدن و… انجام دهند. به دلیل چنین بیش فعالی، وادار کردن کودکان مبتلا به اوتیسم برای آرام نشستن یا خوابیدن دشوار است. تجربه ی استرس و اضطراب می تواند موجب بدتر شدن اوضاع و تشدید این وضعیت شود.

۸- عوارض جانبی داروها

مصرف داروهای اوتیسم، می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. ایجاد مشکلات خواب ازجمله عوارض جانبی این داروها است. در این حالت برای تغییر دارو باید با پزشک معالج کودک مشورت کنید.

مدیریت اختلالات خواب

اگرچه کودکان اوتیسم با مشکلات خواب مواجه هستند اما راهکارهایی برای بهبود این اوضاع وجود دارد. در زیر چند راه برای مدیریت مشکلات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم آورده شده است:

۱-یک برنامه ی مشخص برای خواب تعیین کنید

کودکان اوتیسمی هم مانند کودکان دیگر، باید یک روال معمول برای خواب داشته باشند. این شامل مشغول کردن کودک به انجام فعالیت های آرامش بخش به مدت ۲۰ یا ۳۰ دقیقه قبل از خواب است. روال خواب باید مناسب سن کودک باشد. مشخص شده است که تعیین زمان مشخصی برای خواب و بیداری، به بهبود اوضاع کمک می کند.

حتما بخوانید: بیخوابی در کودکان: میزان مورد نیاز، علائم و بهترین داروهای گیاهی درمان

۲- هنگام نزدیک شدن به زمان خواب، به کودک هشدار دهید

اگر بطور ناگهانی از کودکان مبتلا به اوتیسم خواسته شود به کار دیگری بپردازند، ناراحت می شوند. به عنوان مثال، اگر کودک مشغول بازی با اسباب بازی مورد علاقه ی خود باشد و شما بطور ناگهانی او را به رختخواب ببرید، ممکن است ناراحت شود و وسایل را به اطراف پرت کند.

بنابراین، باید هشدارهای کافی در مورد نزدیک شدن به زمان خواب را به او بدهید. همچنین مطمئن شوید که هر روز حتی اگر در تعطیلات یا در خانه شخص دیگری هستید، روال معمول خواب را حفظ می کنید.

۳- صبور و مقاوم باشید

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است از خوابیدن ناراحت شوند و بیرون بروند. والدین باید کودک را به آرامی دوباره به رختخواب برگردانند، حتی اگر چندین بار لازم به انجام اینکار باشد. بازگشت کودک به رختخواب به او یاد میدهد که زمان رفتن به رختخواب است و راهی جز خوابیدن وجود ندارد.

۴- محیط خواب مناسبی فراهم کنید

به محیط خواب کودک دقت کنید. اگر کودک بدون اسباب بازی یا بالش خاصی نمی خوابد، مهم است که به تدریج این مورد را کنار بگذارید تا حساسیت و وابستگی او کاهش یابد. همچنین لازم است به کودک بیاموزید که در رختخواب خود و به تنهایی بخوابد. این کار می تواند با کمک مواردی مانند نقاشی تصاویر یا گفتن داستان انجام شود. اگر فرزند شما از اضطراب رنج می برد، بازی موسیقی، استفاده از شب خواب یا گفتن داستان در هنگام خواب می تواند به بهبود آرامش او کمک کند.

حتما بخوانید: ۳ علت از خواب پریدن کودک با گریه کردن در خواب بهمراه راهکار درمان

۵- با پزشک قرار ملاقات بگذارید

اگر فکر می کنید مشکلات بی خوابی فرزند شما بعلت وجود مشکلات دیگر است، به پزشک مراجعه کنید. یک معاینه کامل فیزیکی اولین قدم برای تشخیص است. بعضی اوقات مسائل پزشکی کوچک، مانند مشکلات مثانه، می تواند کودک مبتلا به اوتیسم را در شب بیدار کند.

۶- داشتن مطالعه قبل از خواب را در نظر بگیرید

یک مطالعه خواب می تواند آپنه خواب، مشکلات تنفسی یا شرایطی مانند سندرم پای بی قرار را از بین ببرد. اینها موجب ایجاد مشکلات خواب می شوند که با کمک مطالعه قبل از خواب می توانند بهبود یابند. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات مطالعه قبل از خواب برای کودک مبتلا به اوتیسم می تواند استرس زا باشد، بنابراین با پزشک یا درمانگر کودک خود در مورد چگونگی رسیدن به بهترین نتیجه صحبت کنید.

حتما بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان: ۱۲ روش موثر طبق تحقیقات جدید

۷- درمورد نور درمانی با پزشک خود صحبت کنید

هنگامی که ریتم شبانه روزی کودک از تعادل خارج می شود، نور درمانی می تواند به بازگشت آن تعادل طبیعی کمک کند. رنگ اتاق‌، پرده‌‌ ها و پنجره‌ها، مسواک زدن در نور کم و بطور کلی کاهش میزان نور اتاق قبل از خواب، می توانند راهکار مناسبی برای رفع اختلالات خواب باشند. صبحانه خوردن در نور زیاد بمدت ۳۰ دقیقه در صبح یا اوایل ظهر می تواند به سیگنال تولید ملاتونین و داشتن خواب طبیعی در عصر کمک کند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا