سلامت کودکان

ترتیب رشد دندان های شیری کودکان+ انواع دندان ها و عملکرد آنها

bestkid b

داشتن دندان های سالم برای سلامت کلی انسان حیاتی هستند و به ما در گاز گرفتن و جویدن غذا کمک می کنند. اما اطلاعات شما در مورد آنها چقدر است؟ در این مطلب با حقایق جالبی در مورد دندان ها آشنا می شوید.

ترتیب افتادن دندان های شیری کودکان بصورت زیر است:

  • اولین دندان هایی که می افتند، دندان های پیش میانی فک پایین و فک بالا است که در سن 6 تا 7 سالگی می افتند.
  • پس از آن دندان های پیش جانبی فک پایین و و فک بالا در سن 7 تا 8 سالگی می افتند.
  • در مرحله ی بعد دندان نیش فک پایین در سن 9 تا 12 سالگی و دندان نیش فک بالا در سن 10 تا 12 سالگی می افتند.
  • دندان آسیاب اول فک پایین و فک بالا در سن 9 تا 11 سال می افتند.
  • در نهایت دندان های آسیاب دوم فک پایین و فک بالا در سن 10 تا 12 سال می افتند.

معرفی بهترین خمیر دندانها برای بچه ها (ایرانی و خارجی با قیمت)

دندان های شیری

دندان های نوزادان قبل از تولد و از دوران جنینی شروع به رشد می کنند و اولین دندان ها از سن 6 تا 12 ماهگی شروع به بیرون زدن می کنند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اکثر کودکان تا 3 سالگی، مجموعه ی کاملی از 20 دندان اولیه یا شیری را دارند. وقتی کودک 5 یا 6 ساله می شود، این دندان ها شروع به افتادن می کنند و راه را برای دندان های دائمی باز می کنند.

ترتیب رشد دندان های شیری کودکان بصورت زیر است:

  • اولین دندان ها: دندان های پیش فک پایین / رویش: حدود 6-10 ماهگی
  • دومین دندان ها: دندان های پیش فک بالا / رویش: حدود 8 تا 13 ماهگی
  • سومین دندان ها: دندان های جانبی بالا / رویش: حدود 9-13 ماهگی
  • چهارمین دندان ها: دندان های کناری پایین / رویش: حدود 10-16 ماهگی
  • مجموعه اول مولرها (دندان های آسیای بالا و پایین): یا هر دو دندان آسیای فوقانی و تحتانی / رویش: در حدود 13-19 ماهگی
  • دندان های نیش بالایی و پایینی: رویش در حدود 23-16 ماهگی
  • مجموعه دوم میلرهای بالا و پایین (دندان های آسیای ثانویه در فک پایین و بالا): رویش در حدود 23-33 ماهگی

دندان های دائمی

اکثر کودکان در سن 12 تا 14 سالگی، تمام دندان های شیری خود را از دست داده و هر 28 دندان دائمی بزرگسالی خود را دارند.

چهار دندان آخر که دندان های عقل نامیده می شوند، دیرتر از بقیه ی دندان ها رشد می کنند و در کل بین 17 تا 21 سالگی در می آیند. بنابراین در کل 32 دندان دائمی وجود دارد (12 عدد بیشتر از دندان های شیری).

کشیدن دندان عقل

رشد دندان های عقل به فضای کافی در استخوان فک نیاز دارند. اگر این فضا به اندازه ی کافی نباشد، دندان بصورت نهفته یا نیمه نهفته خواهد بود. این دندان های نفهته ممکن است ضایعاتی مثل کیست یا تومور در فک ایجاد کنند و به همین دلیل توصیه می شود تا قبل از 25 سالگی برداشته شوند.

دندان ها از چه چیزی ساخته شده اند؟

بخش بالایی دندان که در بالای لثه ها قرار گرفته است، تاج دندان نامیده می شود. تاج با مینای سخت و براقی پوشانده شده است. مینا سخت ترین ماده ی موجود در بدن است و از قسمت های داخلی حساس تر دندان محافظت می کند.

زیر آن عاج قرار دارد که در حقیقت یک ماده ی حساس است و بخش اصلی هر دندان را تشکیل داده است. عاج هم یک ماده سخت است (سخت تر از استخوان) اما مواد معدنی آن از مینای دندان کمتر است و بنابراین سختی آن کمتر از مینا است.

حتما بخوانید: آبسه دندان کودکان: علائم، بهترین درمانهای خانگی و نکات

عاج از قسمت داخلی دندان که پالپ نامیده می شود محافظت می کند. پالپ داخلی ترین بخش دندان است که بافتی نرم دارد و محلی ست که در آن رگ‌ های خونی، فیبر‌های عصبی و بافت پیوندی یافت می شود. خون رسانی باعث سالم نگه داشتن دندان ها می شود. پالپ دندان زیر عاج قرار دارد و از تاج تا نوک ریشه کشیده شده است.

لثه از استخوان فک و ریشه های دندان محافظت می کند و در حقیقت گردن دندان را می پوشاند. رباط پریودنتال مجموعه ای از بافت های پیوندی ست که دندان را در حفره ی خود محکم نگه می دارد.

انواع دندان ها و عملکرد آنها

4 نوع مختلف دندان وجود دارد:

  • دندان های پیشین: این دندان ها 4 دندان میانی فک بالا و پایین هستند. از دندان های پیشین برای گرفتن، تکه تکه کردن و بریدن غذا استفاده می شود.
  • دندان های نیش: اینها دندان های نوک تیزی هستند که در هر یک از دو طرف دندان های پیشین وجود دارند و در مجموع 4 عدد می باشند. این دندان ها برای نگه داشتن و بریدن مواد غذایی استفاده می شوند.
  • دندان های پرمولر (آسیای کوچک): این دندان ها در کنار دندان های نیش قرار دارند. شما در مجموع 8 دندان پرمولر دارید: 4 عدد در فک بالا و 4 عدد در فک پایین. این دندان ها بزرگتر و پهن تر از دندان های پیشین و دندان نیش هستند و برای خرد کردن و آسیاب کردن غذا استفاده می شوند.
  • دندان های مولار (آسیای بزرگ): شما 12 دندان آسیایی دارید: 6 دندان در فک بالا و 6 دندان در فک پایین که 4 تای آنها دندان عقل است. اینها قوی ترین دندان های انسان هستند و برای له کردن، جویدن و ساییدن مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، به کمک زبان به بلعیدن غذا کمک می کنند.

در ادامه: عصب کشی دندان شیری: همه نکات مهم که باید بدانید!

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا