سلامت کودکان

خالهای قرمز روی پوست کودکان چیست و چطور آن را براحتی درمان کنیم؟

bestkid b

به گفته جراح لب در تهران، خالهای قرمز بر روی پوست نوزادان بسیار شایع است و به مرور زمان از بین می رود. در ادامه به شما خواهیم گفت که خالهای قرمز روی پوست کودکان چیست و چطور آن را براحتی درمان کنیم؟

مقدمه :

ضایعه های پوستی به شکلهای مختلف در تمام کودکان دیده می شود. معمولا خالهای قرمزی که در اولین روزهای زندگی نوزاد روی صورت و بدن وی به وجود می آیند بعد از مدتی از بین می روند و چنانچه بچه تب نداشته باشد! جای نگرانی ندارند. در واقع برای درمان نیازی به متخصص پوست نیست و این جوش ها به موقع از بین می روند.

فیلم :

برخی از نوزادان در اوایل زندگی و در چند هفته اول خالهای قرمز رنگی را روی صورت خود تجربه می کنند. این ضایعات پوستی، بیشتر روی تنه و اندام های سر و گردن ایجاد می شوند و در هفته اول خود را نشان می دهند. دانه های قرمز روی پوست نوزاد ایجاد تب نمی کنند اگر وضعیت عمومی و تغذیه نوزادان بسیار خوب بوده و دفع ادرار و مدفوع نوزاد بسیار طبیعی و متناسب با سن آن ها باشد والدین نباید نگران شوند چون بزودی این عارضه رفع خواهد شد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

توجه ! والدین نباید خالهای قرمز رنگ روی بدن کودکان را با کهیر ، آلرژی یا حساسیت های پوستی و یا سایر بیماری های پوستی اشتباه بگیرند. چون هر کدام روش درمان مخصوص به خود را دارد.

مطلب کاربردی : جدیدترین و بهترین روش درمان حساسیت پوستی در کودکان چیست؟

نشانه های دانه ‌های قرمز روی پوست نوزادان :

جوش-نوزاد

در بیشتر موارد خالهای قرمز رنگ در بدن کودکان با علائم و نشانه های زیر همراه هستند.

  1. خارش
  2. قرمزی
  3. تاول
  4. جوشدانه
  5. لکه‌هایی روی پوست
  6. پوسته پوسته شدن پوست
  7. برآمدگی‌های روی پوست

درمان خالهای قرمز روی پوست کودکان :

با اینکه اغلب خالهای قرمز، عارضه خاصی را به دنبال ندارند اما بهتر است، پس از اینکه نوزاد خود را به پزشک متخصص نشان دادید و تمامی نگرانی هایی که بابت دانه های قرمز روی پوست کودک، بر طرف شد مراقبت های معمول از فرزند را ادامه داده و نوزاد خود را مرتباً با شیر مادر تغذیه کنید. اکثر دانه های قرمز روی پوست نوزادان ۱ تا ۳ روزه، معمولا ۳ تا ۷ روز بعد از زمان تولد از بین می روند.

همچنین اگر جوشهای قرمز بر روی صورت کودک شما ظاهر شدند برای درمان آن می توانید این دستور را اجرا کنید:

  1. روزی دو یا سه بار صورت را پاک کنید و از خشک شدن آن جلوگیری کنید.
  2. از روش های طبیعی برای درمان جوش استفاده کنید: پاک کردن منطقه آسیب دیده با شیر مادر به تسریع فرایند بهبود جوش کمک می کند. برای اینکار به روش زیر عمل کنید :

روش انجام کار:

جوش-صورت-نوزاد

– خیلی ساده شیر مادر را (چند قطره) روی قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی پوست نوزاد پخش کنید.
– روش دیگر این است که می‌توانید آن را روی کل صورت کودک بمالید. با کمک یک توپ پنبه‌ای یا نوک انگشتان‌تان، شیر را در یک حرکت دایره‌ای روی صورت کودک پخش کنید.
– بعد از ۲۰ دقیقه، صورت کودک را با استفاده از پارچه‌ی مرطوب و گرم پاک کنید.
– برای حذف جوش صورت نوزاد ، باید این روش درمانی را سه بار در روز تکرار کنید.

در صورت بروز عوامل زیر حتماً به پزشک مراجعه کنید؟

  • نوزاد به طور بی اختیار می ‌لرزد.
  • کودک دچار گرفتگی گردن باشد.
  • کودک در اثر نور اذیت می‌ شود.
  • زمانی که تب نوزاد بالاتر از حد نرمال باشد.
  • در صورتی که به نظر پدر و مادر، کودک بیمار به نظر برسد.
  • بعد از یک هفته بهبودی حاصل نشود.
  • دست ‌ها و پاها بطور غیر عادی سرد باشند.
  • زمانی که کبودی ‌های غیر مرتبط با آسیب دیدگی وجود داشته باشد.
  • دانه های کوچک قرمز رنگی وجود داشته باشند که هنگام تماس با دست، قابل احساس نیستند و هنگام فشردن، دانه ناپدید نمی ‌شوند.

همچنین بخوانید : علت کهیر در کودکان و جدیدترین روش درمان خانگی آن به سادگی آب خوردن!

چه دلایلی باعث بروز دانه ‌های قرمز روی پوست کودکان می شود؟

کودکان بدلیل حساسیت بالا و ضعیف بودن سیستم ایمنی شان در صورت وجود یکی از بیماریهای زیر با خالهای قرمز در صورت و بدن خود مواجه می شوند. این بیماری ها عبارتند از :

  1. سلولیت: نوعی عفونت است که پوسترا درگیر می‌کند. در این بیماری یک ناحیهٔ قرمز رنگ روی پوست ایجاد می شود، که ظرف چند روز وسیع‌تر می‌شود. اطراف این محدودهٔ قرمز رنگ عموماً دارای لبه نیست و ممکن است پوست ورم کند.
  2. آبله مرغان: در آبله مرغان ابتدا دانه های کوچک و قرمز به سرعت بزرگ می شود و مایعی درون آن پر می شود. با پیشرفت و گسترش آبله ها، خارش های پوست نیز شروع می شود. دقت کنید که این بیماری واگیر دار است و کودکان ممکن است از طریق تماس پوستی با دوستانشان مبتلا شوند.
  3. اگزما: پوست قرمز ضخیم و خشک می شود که ممکن است پوسته پوسته شود و خارش زیادی دارد.
  4. اریتم مولتی‌فرم: قرمز شدگی چند شکل که یک بیماری حاد پوستی است.
  5. کراتوز پیلاریس: یا پوست مرغی که پوست ظاهری خشن و خشک دارد.
  6. سرخک: بثوراتی به صورت دانه های صاف قرمز رنگ ولی در نهایت به صورت برآمدگی در می آیند و ممکن است خارش داشته باشند.
  7. مولوسکوم کانتوژیوزوم: زگیل آبکی که نوعی عفونت ویروسی است.
  8. پیتیریازیس روزه‌آ: جوش های پولکی
  9. صدفک: نوعی بیماری پوستی خود ایمنی است.
  10. گال: دانه های قرمز پراکنده که معمولاً خارش دارند.
  11. مخملک: بیماری عفونی مسری ناشی از باکتری است که باعث ایجاد ضایعات پوستی می شود.
  12. سندرم گونه سیلی خورده: یا بیماری پنجم که پوست سرخی عفونی هم نامیده می شود.
  13. کهیر: لکه های قرمز روی پوست که با خارش همراه است.
  14. خوردن گرمی جات: گاهی اوقات مادر غذاهای گرم زیادی مصرف می کند که باعث ایجاد جوش های ریز در صورت و بدن نوزاد شیر خوار می شود.
  15. قارچ پوستی
  16. نیش حشره
  17. و …

ایجاد خالهای قرمز روی پاهای کودک :

ممکن است در بعضی مواقع بر روی پاهای کودک مشکلات پوستی ایجاد شود که یکی از آنها دانه های قرمز رنگ در قسمت زیر پوشک باشد. واکنش پوست به پوشک، دستمال های یک بار مصرف و گاهی نیز مواد شوینده که از آن استفاده می شود، می تواند مشکل ساز باشد. مواردی مثل اگزما که از قبل وجود داشته، به علل متعددی تشدید می یابد. استفاده مادر یا نوزاد از آنتی بیوتیک، روی جمعیت طبیعی باکتری تأثیر می گذارد و باعث رشد بیش از حد قارچ می شود، پوسته پوسته شدن به علت استفاده از پوشک یا لباس و همچنین اسهال و تماس طولانی مدت پوست نوزاد با آن می توانند در بروز این عارضه پوستی دخیل باشند.

خال-قرمز

راه درمان :

عوض کردن مکرر پوشک: این امر یکی از موثرترین و مهم ترین راه های پیش گیری است. لازم است به طور مرتب پوشک نوزاد بررسی شود و با کوچک ترین رطوبت عوض شود تا باعث آزردگی پوست نشود. در صورت مناسب نبودن پوشک، از مارک دیگری استفاده کنید و از آنچه با پوست او سازگار است استفاده کنید.

استفاده از دستمال: تنها پاک کردن باسن نوزاد کافی نیست. باید مواقعی با استفاده از دستمال های یک بار مصرف پاهای کودک را نیز تمیز کنید. محلولی که در این دستمال ها وجود دارد اغلب ضدحساسیت ومواد معطر است. این محلول کمک می کند قسمت کثیف شده کاملاً تمیز و سریعاً خشک شود تا رطوبت باقی نماند.

از محصولات پوستی خیلی معطر استفاده نکنید: این محصولات شامل لوسیون، دستمال های مرطوب، پوشک و… دارای عطرهای قوی حاوی مواد شیمیایی است که باعث تحریک پوست کودک می شود.

استفاده مرتب از مرطوب کننده و محافظت از پوست: اگرچه یکی از عوامل عمده در بروز جوش های ریز پوستی، رطوبت ادرار،مدفوع یا حتی عرق است، اما برای مراقبت درست از پوست نیاز است از مرطوب کننده استفاده شود. بنابراین از مرطوب کننده ضد حساسیت و بدون رایحه استفاده کنید.

خشک کردن پاهای کودک پس از حمام : پس از حمام کردن یا شستن نوزاد، او را کاملاً خشک کنید، سپس از مرطوب کننده استفاده کنید. حتی بهترین پوشک ها نمی تواند به طور ۱۰۰درصد پوست نوزاد را خشک نگه دارد. بگذارید پایین تنه کودک کمی هوا بخورد. پوست کودک نیاز به هوا خوردن دارد بنابراین، روزی چند ساعت بگذارید هوا بخورد.

دوستان محترم ! چنانچه سؤالی در زمینه دانه ‌های قرمز روی پوست کودکان دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا به آنها پاسخ دهیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام پسرم ۴سالشه و ۲۰روزی هستش ک پشت پلکش یه خال گوشتی قرمز رنگ نسبتا بزرگ دراومده و نمیدونم نشانه ی بدیه یا نه و یه کوچولو نگرانم کسی تجربه ای در این زمینه داره ک کمکم کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا