سلامت کودکان

12 علت کهیر در کودکان، علائم کهیر در کودک و زمان مراجعه به پزشک

bestkid b

کهیر عارضه‌ای رایج است و معمولاً بین چند ساعت تا چند روز باقی می‌مانند، اما این امکان هست که آنها را برای ماه‌های متوالی روی پوست خود داشته باشید. کهیر واگیردار نیست، اما ممکن است روی پوست پخش شود. آنها ممکن است از یک ناحیه از پوست کودک شما ناپدید شوند و بعد در جاهای دیگر آن ظاهر شوند.

کهیر در کودکان بسیار شایع است و حدود ۲۵ درصد آنها حداقل، یک بار به آن دچار می‌شوند. زمانی‌که کودکان در معرض محرک‌هایی مانند مواد حساسیت‌زا، استرس زیاد، عفونت، دمای هوای آزاردهنده و… قرار می‌گیرند ممکن است بدن از خود واکنشی نشان دهد که کهیر یکی از واکنش های بدن در مقابل این عوامل است.

حتما بخوانید: جدیدترین و بهترین روش درمان حساسیت غذایی در کودکان چیست؟

علت علمی ایجاد کهیر در کودک

تراوش مایع پلاسمای خون از درون رگ‌ها به فضای میان‌بافتی در پوست باعث کهیر زدن می‌شود . یک عامل شیمیایی که هیستامین نامیده می‌شود از یاخته‌های ویژه‌ای در پوست بنام ماست‌سل‌ها که در پیرامون رگ‌ها قرار دارند ترشح می‌شود و باعث گشاد شدن رگ‌ها و باز شدن فضاهای میان‌یاخته‌ای در آن‌ها و به‌دنبال آن خروج مایع از درون رگ‌ها می‌شود


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

سایر علل ایجاد کهیر در کودک

۱- نیش حشرات: نیش حشرات زهردار و گزش حشرات غیرزهردار یکی از دلایل ایجاد کهیر است. برای مثال، اگر کودک شما به زنبور یا مورچه خاصی آلرژی داشته باشد، ممکن است در واکنش به گزش یا نیش کهیر بزند.

۲- موادغذایی: کودک ممکن است در واکنش به چیزی که خورده است کهیر بزند. محتمل‌ترین غذاهای آلرژی‌زا شامل شیر، انواع تخم پرنده‌‌ها، بادام‌زمینی، آجیل‌های درختی مانند بادام، گردو یا گردوی آمریکایی، سویا، گندم، ماهی و صدف‌داران یا سخت‌پوستان است.

بعضی از افزودنی‌های غذایی و مواد نگهدارنده نیز می‌تواند باعث بروز کهیر شود. کودک ممکن است به دلیل آلرژی داشتن به پروتئین موجود در غذا یا به این دلیل که بدنش با انتشار هیستامین به یک ماده‌ شیمیایی موجود در غذا واکنش نشان می‌دهد، کهیر بزند. حتی برخی کودکان صرفاً از طریق تماس بدنی با برخی غذاها کهیر می‌زنند. مثلاً وقتی آب توت‌فرنگی روی پوستشان می‌ریزد.

حتما بخوانید: جدیدترین و بهترین روش درمان حساسیت پوستی در کودکان چیست؟

۳- مواد آلرژی‌زا‌: اگر کودک شما برای مثال به گربه‌ها آلرژی دارد، ممکن است پس از لمس یک گربه‌ کهیر بزند. کودکان حتی ممکن است در واکنش به مواد آلرژی‌زای موجود در هوا مانند گرده گیاهان کهیر بزنند.

۴- بیماری: کودک ممکن است با ابتلا به سرماخوردگی یا سایر بیماری‌های عفونی ویروسی دچار کهیر شود. این کهیرها معمولاً یک یا دو هفته طول می‌کشد تا ناپدید شوند. در موارد کمتر شایع، کودک ممکن است هنگام ابتلا به یک عفونت باکتریایی کهیر بزند.

۵- درجه حرارت: دماهای سرد گاهی اوقات باعث بروز کهیر می‌شود. همین امر در مورد تغییر ناگهانی دمای بدن، مثلاً زمانی که پوست کودک پس از سرد بودن، گرم می‌شود نیز صدق می‌کند.

۶-حساسیت دارویی: آنتی‌بیوتیک‌ها برخی ویتامین ها ، قطره های چشمی ، ملیّن ها ، شیاف ها، استفاده از آسپرین و پنی سیلین ایجاد کهیر می کنند.

۷-غلظت بالای مواد شوینده مانند لوسیون ها، صابون ها و موادشوینده که با ایجاد حساسیت و خشکی موجب ایجاد کهیر در کودک میشود.

۸-استرس و اضطراب

۹-عفونت‌های میکروبی (مانند گلودرد استرپتوکوکی)

۱۰-ورزش کردن

۱۱-قرار گرفتن در معرض هوای سرد

۱۲-قرار گرفتن در معرض نور خورشید

حتما بخوانید: آیا آلرژی در نوزادان وجود دارد؟ نتایج جدیدترین تحقیقات چه می گویند؟

علائم شایع و شکل ظاهری کهیر

  • کهیر به شکل تکه ای یا حلقه ای روی پوست ظاهر می شود، به شکل گروهی بوده و مثل جوشهای قرمز متورم اند.
  • وقتی این تاولها زیادند از قسمتی که هستند محو میگردند و درقسمت دیگر بدن ظاهر میشوند.
  • شکل ظاهری بیشتر کهیرها، یک ناحیه مایل به سفید در میان لکه‌های بزرگ صورتی رنگ است و دور آن یک دایره قرمز و ملتهب که در حال بزرگ شدن است قرار دارد.
  • این لکه‌ها به رنگ قرمز و صورتی بوده و به شدت یک سوختگی میباشند
  • اندازه ضایعات کهیر از کوچکی یک عدس تا بزرگی یک بشقاب متغیر است.
  • معمولاً خارش شدید وجود دارد، ولی ممکن است سوزش یا به ندرت درد نیز وجود داشته باشد.
  • کهیر به طور کلی بسیار شایع است و حدود ۲۰- ۱۰درصد افراد حداقل یک بار در طول عمر مبتلا به کهیر می شوند.
  • چنانچه کهیر در نواحی خاصی مثل پلک ها و لب ها بروز کند، سبب تورم می شود که ممکن است باعث نگرانی بیمار شود، ولی این تورم ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت برطرف می شود.

علائم خطرناک و ارجاع کودک به اورژانس

  • علائم تنفسی مانند خس‌خس سینه یا تنگی نفس
  • ورم صورت یا زبان
  • بیهوشی
  • کودک‌تان سرفه می‌کند یا دچار گرفتگی صدا شده است.
  • کودک در بلع مشکل دارد، بزاق دهانش ترشح می‌شود و به‌درستی حرف نمی‌زند.
  • سرگیجه دارد، غش می‌کند یا هوشیاری خود را از دست داده است.

نکته: این علائم همراه با کهیر می‌توانند نشان‌دهنده شوک آنافیلاکتیک باشد که یک واکنش آلرژیک بالقوه کشنده است.

در کودکان زیر دوسال درصورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • پس از نیش یک حشره یا در واکنش به یک دارو یا غذا، کهیرهایی با سطح زیاد زده است.
  • درصورت علائمی مانند تب، بی‌حالی، تهوع، استفراغ مکرر یا دل‌دردی به شکل انقباض دارد.
  • دست‌ها، پاها یا مفاصل او ورم کرده است.
  • همچنین اگر کهیرها برای بیش از یک هفته باقی ماند، با پزشک کودکتان صحبت کنید
  • اگر طبق توصیه پزشک به فرزندتان یک داروی آنتی‌هیستامین خوراکی داده‌اید و او هنوز هم ناراحت است یا اگر به نظر می‌رسد آنتی‌هیستامین باعث خواب‌آلودگی زیاد او می‌شود، از پزشک در مورد گزینه‌های دیگر سؤال کنید

حتما بخوانید: علائم آلرژی و جدیدترین روش درمان خانگی-گیاهی آلرژی کودکان چیست؟

درمان کهیر در کودک

  • درصورت واکنش به گرده گیاه و یا حیوان خانگی کودک را حمام کرده تا مواد آلرژی زا از بدن او پاک شود.
  • استفاده از کمپرس سرد و شستن دست و صورت برای پیشگیری از خارش بسیار مناسب است. دمای سرد کمک می‌کند رگهای خونی منقبض شوند و ترشح هیستامین متوقف شود. این به نوبه‌ی خود تورم، التهاب و خارش را تسکین خواهد داد. برای اینکار باید چند تکه یخ را در یک پارچه بپیچید. آن را هر بار به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست آسیب دیده بگذارید، و این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.
  • لباس‌های تنگ را در ناحیه کهیرزده به تن فرزندتان نپوشانید.
  • اگر کهیر در بدن کودک پخش شده و به‌شدت با خارش همراه است، هر چهار تا شِش ساعت به او دیفن‌هیدرامین بدهید( البته این کار به شرطی جایز است که کودک بالای یک سال، سن داشته باشد و علا‌ئم شدید دیگر در بدنش ظاهر نشده باشد).
  • ‌آنتی هیستامینِ مخصوصِ کودکان برای درمان التهاب و خارش مؤثر است، اما تنها زمانی می‌توانید از این مواد دارویی استفاده کنید که پزشک در جریان باشد.
  • اگر کهیر فقط در یک سمت از بدن کودک دیده شود، به معنای قرار گرفتن آن بخش از پوست و بدن کودک با ماده‌ای حساسیت‌زاست. پس باید لباس کودک را عوض کنید یا بدنش را با آب و صابون شست‌وشو دهید.
  • برای از بین بردن خارش بدن کودک هم می‌توانید از لوسیون کالامین‌، پماد هیدروکورتیزون یا ترکیب آب و جوش شیرین استفاده کنید. لوسیون کالامین ترکیبی از اکسید و کربنات روی است. این لوسیون برای کاهش علائم کهیر بسیار مؤثر است. پس از استفاده از این لوسیون روی پوست، آن را با آب سرد بشویید.
  • شوک آنافیلاکتیک و حملات شدید حساسیت پوستی کودکان یا آنژیوادما نادر هستند، اما هنگامی که کودکی به آنها دچار می‌شود، مراقبت‌های پزشکی فورا باید انجام شوند. کودکان مبتلا به آلرژی شدید باید یک سرنگ تزریقی از اپی‌نفرین را برای جلوگیری از حملات آلرژی تهدید کننده زندگی همراه خود داشته باشند. اگر فرزند شما در معرض خطر باشد، پزشک به شما و فرزندتان آموزش می دهد که چگونه در صورت بروز واکنش شدید آلرژیک، دارو را تزریق کنید.
  • اگر کودک‌تان دچار مشکل تنفسی شد، احتمالا پزشک مقداری اپینفرین به او بدهد. این دارو به کاهش التهاب و خارش کمک می‌کند. بهیاران نحوه استفاده از کیت اورژانسی را که دارای اپینفرین است به شما آموزش می‌دهند.
  • زردچوبه به خاطر داشتن خواص ضدالتهابی معروف است و به برانگیختن کورتیکواستروئیدهای ضدالتهابی طبیعی بدن کمک می‌کند. این ماده همچنین یک آنتی هیستامین و آنتی اکسیدان طبیعی کارآمد برای درمان کهیر و بسیاری از بیماری‌های التهاب پوست به شمار می‌رود. درمان کهیر با استفاده از زردچوبه به این صورت است که یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر یا آب داغ مخلوط کنید. و دو بار در روز از آن بنوشید.
  • برای درمان کهیر با استفاده از ریحان ابتدا باید یک قاشق غذاخوری برگ‌های خشک شده‌ی ریحان را در یک لیوان بزرگ بریزید و به آن آب داغ اضافه کنید. در لیوان را بگذارید و اجازه دهید مایع درون آن سرد شود. این مخلوط را با استفاده از یک پارچه‌ی کتان روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. همچنین می توانید کمی برگ ریحان تازه را با دست خردکنید. به آرامی آن را روی کهیر بمالید. اجازه دهید خشک شود و بعد پوست‌تان را با آب ولرم بشوئید.
  • کرم ویتامین C می تواند به درمان کهیر کمک کند. ویتامین C می‌تواند تاثیر هیستامین را کاهش دهد و ناراحتی‌های ناشی از کهیر را ساکت کند. بنابراین، برای خلاصی از شر کهیر، باید به مقدار کافی کرم ویتامین C بردارید و آن را روی ناحیه‌ی کهیر زده‌ی پوست بمالید. اجازه دهید کرم به پوست‌تان نفوذ کند تا به سرعت نتیجه بگیرید.

حتما بخوانید: علت کهیر در کودکان و جدیدترین روش درمان خانگی آن به سادگی آب خوردن!

ماندگاری کهیر بر پوست کودک

کهیرها معمولا فقط یک تا دو روز باقی می‌مانند. با این وجود، آنها می توانند تا چندین هفته باقی بمانند، درصورت بروز علائم خطرساز که در بالا به آن اشاره شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

ویدیوی کوتاه (همه چیز راجب کهیر در کودکان)

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و خسته نباشید
    پسرم مدت ۲ هفته کمر و شکمش و پاهاش قسمت ران جوش‌های قرمزی مثل کهیر زده متخصص کودکان شربت آنتی هیستامین تجویز کرد هر ۱۲ ساعت ۲/۵ سی سی اما آنچنان اسری نداشت، ممنون میشم راهنمایی کنید.البته بعد نیش حشره این اتفاق افتاد

  2. سلام،باتشکر از زحماتی که با مطالعاعات و بررسی های بسیار فراهم کردید و به سهولت دراختیار مخاطبان قرار میدهید،اجرتان با خداوندانشاالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا