آموزش های درسی و دینی

10 روش آموزش اعداد به کودک با شعر و بازی+ سن آموزش

یادگیری و شناخت اعداد یکی از آن مهارتهاییست که بچه ها در سنین پیش دبستانی و مهدکودک باید روی آن مسلط شوند. اعداد هر جایی که فکرش را بکنید هستند و بچه ها خیلی زود در مواجهه با عددهای مختلف قرار می گیرند. اما وقتی حرف از آموزش اعداد به کودکان می شود این سوال به ذهن می رسد که چطور می توانیم به روشی راحت و بی دردسر اعداد را به بچه ها یاد بدهیم؟

اولین و مهمترین چیز این است که روند یادگیری همیشه باید سرگرم کننده و جذاب باشد. آموزش اعداد به بچه ها کار ساده ایست. اکثر کودکان اعداد را خیلی زودتر از حروف الفبا یاد می گیرند و از آنجایی که اعداد همه جا هستند، تشخیصشان هم برایشان راحتتر است. اما فهمیدن و شناخت کامل اعداد زمان می برد. با ما همراه باشید تا بهترین روشها برای آموزش اعداد به کودکان را یاد بگیرید.

چه زمانی باید اعداد را به کودکان آموزش بدهیم؟

همانطور که گفتیم، بچه ها خیلی زود به اعداد برمیخورند. به این فکر کنید که تا حالا چند بار با صدای بلند انگشتهای دست و پای کودکتان را برایش شمرده اید؟ به طور کلی می توان گفت بین 18 ماهگی تا 2 سالگی می توانید اعداد را به فرزندتان معرفی کنید. در این سنین بچه ها آمادگی لازم برای یادگیری اعداد را دارند. می توانید با آموزشها و مثالهای ساده مثل دو تا سیب یا سه تا گربه کارتان را شروع کنید.

خیلی از بچه ها بدون اینکه والدینشان تلاش زیادی بکنند اعداد 1 تا 5 را یاد می گیرند، چون معمولا از این اعداد زیاد استفاده می شود و بچه ها هم آنها را زیاد می شنوند.

بلد باشید: نحوه آموزش حروف الفبا، اعداد، رنگ ها و ساعت به کودکان

برای آموزش اعداد می توانید به فرزندتان بگویید یکی از آجرهای اسباب بازی یا دو تا ماشین اسباب بازی اش را به شما بدهد. همین کارهای ساده اما در عین حال موثر در طول روز باعث می شود بچه ها با اعداد آشنا شوند و آنها را یاد بگیرند.

بچه ها در چه سنی اعداد را از هم تشخیص می دهند؟

بعضی از کودکان در حدود 2 سالگی شروع به تشخیص اعداد می کنند، اما نمی شود گفت که این قضیه برای همه بچه ها صدق می کند. برخی از بچه ها اعداد و حروف الفبا را سریعتر از بقیه یاد می گیرند. پس اگر یادگیری اعداد برای کودک شما کمی طولانی شد نگران نشوید.

گاهی اوقات بچه ها تا 4 یا 5 سالگی نمی توانند اعداد را کامل و درست از هم تفکیک کنند و این اصلا نگران کننده نیست. روند یادگیری برای بعضی از بچه ها سرعت کمتری دارد، اما در نهایت آنها چیزی که باید را یاد می گیرند.

نحوه آموزش اعداد به کودکان

حالا که عزمتان را جزم کرده اید تا اعداد را به فرزند دلبندتان یاد بدهید از این نکات و ترفندها استفاده کنید تا کارتان راحتتر شود. خیلی زود متوجه می شوید که آموزش و یادگیری اعداد ساده تر و سرگرم کننده تر از چیزیست که فکرش را می کردید!

1- از جمله های قافیه دار و آهنگهای جذاب استفاده کنید

یکی از ساده ترین راهها برای آموزش اعداد به بچه های کوچک استفاده از شعر و آهنگ است. می توانید از مثالهای زیر استفاده کنید:

  • دو تا حیوون باهوش، یکی خرگوش، یکی موش/ با همدیگه دوست هستن، کنار هم نشستن
  • چار فصل سال کدومه؟ کی دوس داره بدونه؟/ بهار، تابستون، پاییز، زمستون فصلِ برف ریز
  • هر دست داره پنج انگشت، پنج تا با هم میشن مُشت/ یک و دو و سه و چار، شَسته آخرین انگشت

موقع خواندن این شعرها با انگشتهای دستتان اعداد را نشان بدهید و بشمرید تا کودکتان بتواند عددی که یاد می گیرد را به تعداد انگشتها مرتبط کند.

بلد باشید: سن مناسب یادگیری کامپیوتر و زبان انگلیسی برای کودکان؟

2- از اسباب بازیها استفاده کنید

بچه ها عاشق بازی کردن هستند و در حین بازی چیزهای زیادی هم یاد می گیرند. می توانید از این فرصت استفاده کنید و با استفاده از اسباب بازی های عددی، اعداد را به کودکتان یاد بدهید. به او اجازه بدهید اسباب بازی را دستش بگیرد، آن را لمس کند و در ذهنش با اعداد ارتباط برقرار نماید.

اعداد به خودی خود یک مفهوم انتزاعی هستند، اما وقتی بچه ها با یک شئ ملموس آنها را یاد می گیرند فرایند یادگیریشان سریعتر می شود. مهارتهای ریاضی باید از حالت انتزاعی به سمت ملموس شدن بروند. اسباب بازیهای اعداد این فرصت را به بچه ها می دهند که ببینند، لمس کنند و مفهوم انتزاعی اعداد را بفهمند.

در ادامه شما را با برخی اسباب بازیهای جالب و سرگرم کننده که اعداد را به بچه ها یاد می دهند آشنا می کنیم:

اعداد تخم مرغی

این اسباب بازی جالب تخم مرغهایی دارد که از وسط نصف می شوند و داخل هر کدامشان یک عدد است. می توانید تخم مرغها را از هم جدا و در هم کنید و بعد از کودکتان بخواهید نیمه مناسب هر تخم مرغ را پیدا کند. با این اسباب بازی نه تنها اعداد را می توانید به کودکتان یاد بدهید، بلکه می توانید او را با رنگهای مختلف هم آشنا کنید.

پازل اعداد

یکی از بهترین اسباب بازیهای آموزشی برای کودکان پازلها هستند. این پازلهای عددی در یک طرفشان عدد درج شده و طرف دیگرشان یک شئ است. هر قطعه عددی به یک قطعه شئ مناسب خودش می چسبد. اعداد از 1 تا 20 هستند و کودک باید عدد را با پازل شئ مناسب تطبیق بدهد.

تمرکز برای یادگیری اعداد خیلی مهمه: ۱۳ بهترین راهکارهای افزایش تمرکز در کودکان

کوکی های عددی

این کوکی های عددی به کودک کمک می کند تا اعداد را از طریق شمردن شکلات های روی هر کوکی یاد بگیرد. روی هر کدام از این بیسکوییت ها تعدادی شکلات قرار دارد. کودک باید عددهای داخل اسباب بازی را نگاه کند و دنبال کوکی مناسبی که با عدد مطابقت داشته باشد بگردد.

تخته های اعداد

این تخته ها یکی از بهترین اسباب بازیها برای آموزش اعداد به کودکان هستند. روی هر کدام از قطعات چوبی این بازی عددی درج شده و به تعداد آن عدد هم قطعه چوبی سوراخ شده است. یکی از قطعات چوبی را به کودک بدهید و از او بخواهید به اندازه سوراخهای رویش، استوانه های چوبی را داخل تخته کند.

بستنی های عددی

یکی دیگر از اسباب بازی های عددی که ریاضیات و مهارتهای ظریف کودکان را تقویت می کند همین بستنی های بامزه هستند. روی بدنه هر کدام از این بستنی ها تعدادی حفره است. بچه ها باید تعداد این حفره ها را بشمارند و کلاهک عددی مناسب آن را روی سرش بگذارند.

دانلود کنید برای کودک: 12 بهترين بازي هاي فكري برای کودکان

3- با انگشتهای دست و پای کودکان اعداد را بشمارید

یکی از ساده ترین و بهترین راهها برای آموزش اعداد به کودکان، شمردن انگشتهای دست و پا است. این روش به خصوص برای کودکان خردسال خیلی موثر است. موقع شمردن انگشتهای کودکتان از او بپرسید “پاهات چندتا انگشت دارن؟” یا “الان من چندتا انگشتت رو بالا نگه داشتم؟” “چندتا رو پایین؟”

4- آموزش اعداد را در زندگی روزمره تان بگنجانید

شما هر روز با اعداد سر و کار دارید و آنها را می بینید، پس باید آنها را در زندگی روزمره تان بگنجانید. موقع گرفتن شماره تلفن، نگاه کردن به ساعت یا شماره هایی که در لیست خریدتان وجود دارد، آنها را به فرزندتان نشان بدهید.

اگر کودکتان به شما برای چیدن میز یا سفره غذا کمک می کند از او بخواهید کنار هر بشقاب یک قاشق و یک عدد چنگال بگذارد و موقعی که این کار را می کند با صدای بلند قاشق و چنگالها را برایش بشمارید. می توانید تکه های میوه ای که در بشقاب میان وعده اش وجود دارد یا تعداد تخم مرغهای داخل یخچال را با هم بشمارید و به این ترتیب آموزش اعداد را در زندگی روزمره تان جاری کنید.

5- از خواندن کتابهای آموزش اعداد غافل نشوید

کتاب خواندن راهی عالی برای آموزش هر چیزی به کودکان است و دروازه های یادگیری را به روی کودک شما باز می کند. کتابهای آموزش اعداد مخصوص کودکان به روشی سرگرم کننده و جذاب اعداد را با مثالها و اشیاء جالب به بچه ها یاد می دهند و باعث شکل گیری مفهوم اعداد و مهارت های ریاضی اولیه در ذهن کودکان می شوند.

باور کنید یا نه، کتابهای آموزش اعداد بسیار مفید و موثری در بازار وجود دارد که خواندن آنها به قدری سرگرم کننده است که کودکتان اصلا متوجه نمی شود در حال یادگیری اعداد است!

اگر کودک اعداد را یاد نمیگیرد: اختلالات یادگیری ریاضی در کودکان: بهترین روش درمان

6- از برگه های رنگ آمیزی اعداد استفاده کنید

بچه ها رنگ آمیزی کردن را دوست دارند و می توان از این راه اعداد را هم به آنها یاد داد. فرقی نمی کند بخواهید نحوه نوشتن اعداد را به کودکتان یاد بدهید یا ترتیب نوشتنشان را؛ در هر صورت رنگ آمیزی اعداد یکی از راههای خوب برای آموزش این موارد است. می توانید نسخه های قابل چاپ اعداد برای رنگ آمیزی را از اینترنت دانلود و پرینت بگیرید.

7- به اعداد اشاره کنید

هر جا که چشم بیندازید دست کم یکی دو عدد می بینید. موقع خرید در فروشگاه، اقلام خریدتان با عدد در لیست خرید درج می شوند یا وقتی در خیابان رانندگی می کنید علائم محدودیت سرعت با اعداد به شما نشان داده می شوند. اعداد همه جا حضور دارند پس شما هم از این فرصت استفاده کنید و آنها را به کودکتان نشان بدهید. هر جا عددی مشاهده کردید به آن اشاره کنید تا کودکتان با شکل و مفهوم آن بیشتر آشنا شود.

حتما دانلود کنید: 15 انیمیشن جذاب و آموزنده برای سرگرم شدن کودک

8- از بازی اتصال نقاط برای آموزش ترتیب اعداد استفاده کنید

شما نه تنها اعداد، بلکه باید ترتیب آنها را هم به کودکتان یاد بدهید. یکی از بهترین روشها برای انجام این کار بازی اتصال نقاط است. می توانید نسخه های قابل چاپ پازل اتصال نقاط را از اینترنت دریافت کنید یا اینکه خودتان در خانه روی یک برگه نقاطی را رسم کنید که از اتصالشان یک شکل به دست می آید. هر نقطه را به یک عدد اختصاص بدهید. بعد از کودکتان بخواهید به ترتیب اعداد را به هم وصل کند تا شکل مورد نظر را کشف و در نهایت هم آن را رنگ کند.

9- از فلش کارت استفاده کنید

بعضی از بچه ها با فلش کارت چیزهای مختلف را خیلی زود و سریع یاد می گیرند. فلش کارت یکی از روشهای خوب برای آموزش اعداد صفر تا 9 به بچه هاست. می توانید خودتان در خانه فلش کارت بسازید. چند تکه کاغذ را ببرید و روی هر کدامشان یک عدد بنویسید. بعد این کاغذها را درهم کنید و از کودکتان بخواهید اعداد را پشت سر هم بچیند.

10- پازل حل کنید

پازل اعداد یکی از روشهای سرگرم کننده و خوب برای آموزش اعداد به بچه هاست. پازلهای مختلفی در بازار وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید. خودتان هم می توانید در خانه پازل درست کنید. فقط کافیست شکل اعداد را روی یک مقوا بکشید و دور آن را با کاتر ببرید. بعد از کودکتان بخواهید هر عدد را در جای صحیح خودش روی مقوا قرار بدهد.

بلد باشید: چطور اعداد را به کودکان 1 تا 7 ساله یاد دهیم؟

این ویدیوها را روزی یک بار به کودک نمایش دهید

حتما با صدای بلند با کودک و با اهنگ همراهی کنید، بعد از یک هفته خواهید دید کودک شروع به یادگیری اعداد می کند آنهم با بازی و سرگرمی و کاملا ناخودآگاه!

 

 

 

بلد باشید:  14 تاثیر جالب آموزش موسیقی به کودکان

جمع بندی

همه والدین باید اعداد را به کودکانشان یاد بدهند، اما این کار اصلا سخت نیست و جای نگرانی ندارد. از کارهای سرگرم کننده و مفیدی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم استفاده کنید تا کودک عزیزتان را به اعداد علاقمند کنید. در ضمن یادتان باشد که اگر آموزش اعداد را از طریق کارهای روزمره و همیشگی زندگیتان انجام بدهید بچه ها خیلی زود آنها را یاد می گیرند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا