آموزش کودکان

چطور اعداد را به کودکان 1 تا 7 ساله یاد دهیم؟

bestkid b

کودکان را از  دوسالگی با شمردن آشنا کنید تا زمانیکه وارد مدرسه می شوند با مشکل روبه رو نشوند  اینکار را با روش های مختلف اعم از صوتی و تصویری میتوان انجام داد .به کودک نشان دهید که ریاضیات بخشی از زندگی روزمره ماست و او بالاخره برای کارهای روزمره‌اش نیاز دارد مهارت های درک حساب رایاد بگیرد  و ریاضی اش را تقویت کند . و این کار باید توسط والدین صورت بگیرد. پادکست های آموزشی نیز کمک کننده اند.

مقدمه

زمانی که در منزل هستید از کودکتان بخواهید که شما را  در انجام کارها یاری کند و از او سوال کنید تا ذهنش به دنبال جواب بگردد. باید به این نکته توجه کرد که هیچ کودکی قبل از آنکه به آمادگی برسد نمی تواند مفاهیم را درک کند کودک با توجه به اطراف خود می تواند بفهمد که اعداد و کلمات چه مفهومی دارند.

ریاضی کودکان

چه زمانی باید اعداد را به کودکان آموزش بدهیم؟

همانطور که گفتیم، بچه ها خیلی زود به اعداد برمیخورند. به این فکر کنید که تا حالا چند بار با صدای بلند انگشتهای دست و پای کودکتان را برایش شمرده اید؟ به طور کلی می توان گفت بین 18 ماهگی تا 2 سالگی می توانید اعداد را به فرزندتان معرفی کنید. در این سنین بچه ها آمادگی لازم برای یادگیری اعداد را دارند. می توانید با آموزشها و مثالهای ساده مثل دو تا سیب یا سه تا گربه کارتان را شروع کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

خیلی از بچه ها بدون اینکه والدینشان تلاش زیادی بکنند اعداد 1 تا 5 را یاد می گیرند، چون معمولا از این اعداد زیاد استفاده می شود و بچه ها هم آنها را زیاد می شنوند.

بلد باشید: نحوه آموزش حروف الفبا، اعداد، رنگ ها و ساعت به کودکان

برای آموزش اعداد می توانید به فرزندتان بگویید یکی از آجرهای اسباب بازی یا دو تا ماشین اسباب بازی اش را به شما بدهد. همین کارهای ساده اما در عین حال موثر در طول روز باعث می شود بچه ها با اعداد آشنا شوند و آنها را یاد بگیرند.

بچه ها در چه سنی اعداد را از هم تشخیص می دهند؟

بعضی از کودکان در حدود 2 سالگی شروع به تشخیص اعداد می کنند، اما نمی شود گفت که این قضیه برای همه بچه ها صدق می کند. برخی از بچه ها اعداد و حروف الفبا را سریعتر از بقیه یاد می گیرند. پس اگر یادگیری اعداد برای کودک شما کمی طولانی شد نگران نشوید.

گاهی اوقات بچه ها تا 4 یا 5 سالگی نمی توانند اعداد را کامل و درست از هم تفکیک کنند و این اصلا نگران کننده نیست. روند یادگیری برای بعضی از بچه ها سرعت کمتری دارد، اما در نهایت آنها چیزی که باید را یاد می گیرند.

2 تا از مهم ترین روشهای اموزش اعداد به کودکان

حالا که عزمتان را جزم کرده اید تا اعداد را به فرزند دلبندتان یاد بدهید از این نکات و ترفندها استفاده کنید تا کارتان راحتتر شود. خیلی زود متوجه می شوید که آموزش و یادگیری اعداد ساده تر و سرگرم کننده تر از چیزیست که فکرش را می کردید!

از جمله های قافیه دار و آهنگهای جذاب استفاده کنید

یکی از ساده ترین راهها برای آموزش اعداد به بچه های کوچک استفاده از شعر و آهنگ است. می توانید از مثالهای زیر استفاده کنید:

  • دو تا حیوون باهوش، یکی خرگوش، یکی موش/ با همدیگه دوست هستن، کنار هم نشستن
  • چار فصل سال کدومه؟ کی دوس داره بدونه؟/ بهار، تابستون، پاییز، زمستون فصلِ برف ریز
  • هر دست داره پنج انگشت، پنج تا با هم میشن مُشت/ یک و دو و سه و چار، شَسته آخرین انگشت

موقع خواندن این شعرها با انگشتهای دستتان اعداد را نشان بدهید و بشمرید تا کودکتان بتواند عددی که یاد می گیرد را به تعداد انگشتها مرتبط کند.

بلد باشید: سن مناسب یادگیری کامپیوتر و زبان انگلیسی برای کودکان؟

از اسباب بازیها استفاده کنید

بچه ها عاشق بازی کردن هستند و در حین بازی چیزهای زیادی هم یاد می گیرند. می توانید از این فرصت استفاده کنید و با استفاده از اسباب بازی های عددی، اعداد را به کودکتان یاد بدهید. به او اجازه بدهید اسباب بازی را دستش بگیرد، آن را لمس کند و در ذهنش با اعداد ارتباط برقرار نماید.

اعداد به خودی خود یک مفهوم انتزاعی هستند، اما وقتی بچه ها با یک شئ ملموس آنها را یاد می گیرند فرایند یادگیریشان سریعتر می شود. مهارتهای ریاضی باید از حالت انتزاعی به سمت ملموس شدن بروند. اسباب بازیهای اعداد این فرصت را به بچه ها می دهند که ببینند، لمس کنند و مفهوم انتزاعی اعداد را بفهمند.

چگونه می توان اعداد را به کودکان آموزش داد؟

آموزش بصری:

  • بازی اعداد در گردش به دور شهر
  • نقطه بازی
  • تلفن بازی
  • همه چیز را بشمارید

آموزش جسمانی:

  • شمارش و چیدن وسایل خانگی
  • جستجو به دنبال شکلهای هندسی
  •  بازی اعداد با عصرانه
  • بازیهای الگویی

آموزش شنوایی:

  • سرود و شعر بخوانید
  • از روی دستورالعمل، کیک یا غذایی را درست کنید

مطالب مرتبط  :بهترین سن یادگیری زبان و ریاضی برای کودکان

چگونه مفهوم اعداد را به کودکان آموزش دهیم؟

آموزش عدد صفر :

از کودک بپرسید که :

  • تو چند تا دم داری؟
  • تو چند تا شاخ داری؟
  • تو چند تا نوک داری؟

آموزش عد یک : 

  • تو چند دماغ داری؟
  • تو چند زبان داری؟
  • تو چند سر داری؟

آموزش عدد دو : 

  • تو چند تا چشم داری؟
  • تو چند تا گوش داری؟
  • تو چند تا دست داری؟

آموزش عدد سه: 

  • یک مثلث بکشید و گوشه های آن را به کودک نشان دهید

آموزش عدد چهار: 

  • چهار تا از خوراکی های خوشمزه را جلویش بگذارید واز او بخواهید که آنها را بشمرد

آموزش عدد پنج :

  • از کودک بپرسید هر دست چند تا انگشت دارد؟
  • از کودک بپرسید هر پا چند انگشت دارد؟

آموزش اعداد شش تا ده:

  • کودک را تشویق کنید تا شماره های مختلف را در اطراف خود بیابد مثل روی شماره گیر تلفن، شماره های ساعت، شماره ی پلاک خانه.
  • به کودک تعدادی مهره دهید و از او بخواهید در هر بار هر تعدادی را که نام بردید از ظرف خارج کند.

چگونه می توان تمرکز کودک خود را بالا برد : ۱۳ تا از بهترین راهکارهای افزایش تمرکز در کودکان

آموزش اعداد به کودکان 2 ویدیوی اموزشی

این دو ویدیو را روزانه یک بار برای کودک با صدای بلند پخش کنید، خودتان هم با کودک با ویدیو همخوانی کنید، بعد از یک هفته از یادگیری اعداد متعجب خواهید شد!

 

 

حتما دانلود کنید: 15 انیمیشن جذاب و آموزنده برای سرگرم شدن کودک

برای اینکه کودک شما بتواند مفهوم عدد را یادبگیرد ابتدائی ترین کار استفاده از انگشتان دست خود او و شما می باشد ابتدا کمی سخت به نظر می رسد وممکن است شما خیلی عصبانی شوید ولی با گذشت زمان کودک شما این اعداد را یاد می گیرد این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر در حین یاد دادن به کودک خود عصبانی شوید یااینکه از کوره در بروید مسلما فرزند شما تمایلی به یاد گیری نخواهد داشت و از اینکه بخواهد ریاضی را یاد بگیرد بیزار می شود.

اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات مطرح کنید .

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫17 دیدگاه ها

  1. سلام دختر من پیش ۲ است او شمارش اعداد رابلدهست ولی نمی تواند نوشته عدد را تشخیص بدهد که چند هست مثلا قشنگ تا ده میشمارد ولی نمیتونه بین کارتها کارتی روکه عدد ۱۰نوشته شده را تشخیص بده لطفا راهنمایی کنید چطور به اویاد بدم در ضمن همکلاسیهاش همه یاد گرفتن

    1. دوست عزیز به اموزش عدد از سه منظر بلید نگاه کرد
      ۱) شمارش
      ۲) شکل عدد
      ۳) مفهوم عدد
      فرزند شما مرحله ۲ و ۳ رو بلد نیست …درست کردن کاردستی ،استفاده از خمیر بازی برای درست کردن شکل عدد، چسباندن شکل عدد توی اتاق و…..راه های خوبیه و اینکه دورتون با اعداد شلوغ نکنین مثلا اول اعداد یک تا سه اموزش بدین خوب ک یاد گرفت بعد برید سراغ اعداد دیگه

      1. سلام. وقتتون بخیر.
        از نظر روانشناسی از چه سنی آموزش خواندن اعداد را میتوان شروع کرد. مثلا دوسال زود نیست؟

    1. ببخشید میشه بفرمایید شما برای یادگیری فرزندتان چکار کردید ؟ من دقیقا همین مشکل رو با دخترم دارم

  2. با سلام دختر من سه سال و سه ماهشه.تا ده میتونه بشماره ولی شکل نوشتنشونو یاد نمی گیره لطفا بگین چیکار کنم.

    1. سلام. چندین روش برای این منظور وجود داره ولی بهترین راه استفاده از بازی های پازلی موجود در بازار هست که شکل اعداد می باشند و دارای رنگ های متنوع هستند

  3. سلام دختر کن ۶ سالشه و پیش دبستانیه ، اعداد بلده تا ١٠ بشمره ولی نمیدونه مثلاً عدد ۴ کودومه ، چیکار کنم حاضرم نیست یاد بگیره ?

    1. با سلام. به صفحه خانم دکتر ندا کربلایی مراجعه کنید و بهشون مسج بزنید. آموزش جدا برای شما و برای فرزندتان میدن. ادرس اینستاگرام dr.karbalaei.r

      1. سلام وقتتون بخیر دختر من از سن زیر ۴ سالگی شروع کرد به خوندن و نوشتن اولین کلمه ای که نوشت ماشین بود بعد هم مامان و بابا الان ۴ سالشه کامل میخونه و مینویسه اعداد رو تا ۱۰۰ راحت میشمره خیلی کنجکاو که چیزهای جدید یاد بگیره میشه راهنمایی بفرمایید ممنون

  4. سلام
    دختر من ۱۴ اسفند سال ۹۹ دوساله میشه الان ۲۱ ماهه است عداد فارسی را تا بیست و عداد انگلیسی را تا ده میشماره فقط هفت و هشت از انجا که تلفظش شبیه آن است در فارسی گاهی جا می ندازه تا امام هفتم کامل یاد داره امام دهم و یازدهم هم می دونه به هرروشی که سوال بپرسیم جواب میده امام ششم از آنجا که اسم پسر خاله اش صادق هست تا می گیم امام ششم می گه خاله یا جعفر خاله (فکر میکنم صادف گفتن براش سخت باشه ) صلوات می فرسته شعرهم تاب تاب عباسی ، اتل متل توتوله و …شش ، هفت تا تا شعر یاد داره ،خواسته هاشو تا جمله سه کلمه ای هم می گه…
    نظرتون در مورداین بچه چیست؟

  5. سلام
    دختر من ۴ سال ونیم هستش متاسفانه یادگیری اعداد به صورت حفظی مشکلی نداره اگه سریع بگه ولی در شمارش مخصوصا عدد ۴ و۵ یادش میره،البته من هم دعواش کردم چون خیلی بهم فشار اومد چندین روز چندین بار ۴ رو تکرار کردم اما چند دقیقه بعد دوباره یادش می رفت الان هم که از من استرس می گیره که کلا قاطی می کنه،ولی توی حرف زدن خیلی روان واز کلمات درست استفاده می کنه چی کار کنم هم خودم که از کوره در نرم هم اون یاد بگیره وزده تر نشه،ایا در مدرسه یاد گیری پایبنی داره؟

  6. سلام
    پسر من ۲ سال و ۵ ماهشه، اعداد رو تا ۶۰ میشمره، اعداد تا ۱۰ رو تشخیص میده، الان میخوام بهش قبل و بعد اعداد رو نشون بدم، روشش رو نمیدونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا