آموزش های درسی و دینی

اختلال یادگیری کودکان چیست؟ کمک به این کودکان برای موفقیت در مدرسه

bestkid b

در این مقاله به موارد زیر می پردازیم: اختلال یادگیری چیست؟ آیا اختلال یادگیری یک مشکل روانی است؟ اختلال یادگیری و مشکلات مشابه و کمک به کودکان مبتلا به اختلال یادگیری مثلا برای یادگیری مهارتی مثل آموزش آرایشگری برای موفقیت در مدرسه با 5 روش موثر.

اختلال یادگیری چیست؟

اختلال یادگیری یک اختلال مادام العمر است که بر نحوه یادگیری چیزهای جدید تأثیر می گذارد.

اگر دچار اختلال یادگیری باشید، در انجام کارهای زیر مشکل خواهید داشت:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • درک اطلاعات پیچیده
  • یادگیری یک مهارت جدید
  • انجام کارهای روزمره، مانند کارهای خانه یا تعامل با دیگران

دلایل مختلفی برای اختلال یادگیری وجود دارد. این اختلال معمولا زمانی اتفاق می افتد که مغز هنوز در حال رشد است و می تواند قبل یا هنگام تولد یا در اوایل کودکی باشد.

روش تشخیص اختلال یادگیری در کودکان: تست ها و انواع

افراد مبتلا به اختلال یادگیری باید از پشتیبانی مناسب برخوردار شوند. با پشتیبانی، اکثر این افراد می توانند زندگی مستقلی داشته باشند.

آیا اختلال یادگیری یک مشکل روانی است؟

اختلال یادگیری در هر زمینه ای از درسی تا یادگیری مهارت های فیزیکی مثل آرایشگری کودک، یک مشكل روانی نیست. اما افراد دارای این اختلال ممکن است با مشکلات روانی نیز روبرو شوند. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد.

به عنوان مثال، ممکن است:

  • با نگرش منفی افراد دیگر روبرو شوند
  • تجربه های منفی مانند خشونت و آزار را تجربه کنند.

این نگرش ها و تجربیات می توانند بر سلامت روان این افراد تأثیر بگذارند.

گاهی اوقات، اختلالات یادگیری با مشکلات روانی اشتباه گرفته می شوند. این به این دلیل است که پزشکان اختلال یادگیری را بعنوان یکی از علائم مشکلات روانی در نظر می گیرند.

اختلال یادگیری و مشکلات مشابه

گاهی اوقات اختلال یادگیری با مشکلات مشابه اشتباه گرفته می شود. برخی از نمونه ها عبارتند از:

اوتیسم: اوتیسم نه یک اختلال یادگیری و نه یک مشکل روانی است. اوتیسم نوعی ناتوانی در رشد است که بر نحوه برقراری ارتباط و تعامل شما تأثیر می گذارد. اما برخی از افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است اختلال یادگیری نیز داشته باشند. افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است با مشکلات روانی نیز روبرو شوند. درباره اوتیسم کودکان بیشتر بخوانید

اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD): ADHD نه یک اختلال یادگیری و نه یک مشکل روانی است بلکه وضعیتی است که می تواند بر رفتار شما تأثیر بگذارد. اما برخی از افرادی که بیش فعالی را تجربه می کنند نیز ممکن است اختلال یادگیری داشته باشند. مبتلایان به بیش فعالی ممکن است مشکلات روانی را تجربه کنند. درباره بیش فعالی بیشتر بخوانید

کمک به کودکان برای موفقیت در مدرسه

 

دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری مانند نارساخوانی یا سایر مشکلات نیز می توانند مانند دانش آموزان دیگر در خانه یا مدرسه آموزش ببینند. شما می توانید از استراتژی های زیر برای آموزش بیشتر مواد درسی استفاده کنید.

  • نحوه امتیاز دهی را مشخص کنید. معلمان باید یک راهنمای امتیازدهی تهیه کنند، آن را با دانش آموزان در میان بگذارند و نمونه هایی از هر سطح از عملکرد را ارائه دهند.
  • هرگز تکلیف یا نمره (برگه) یک دانش آموز را به عنوان نمونه کار ضعیف به کلاس نشان ندهید. این نوعی تحقیر است و در آموزش جایی ندارد.
  • دستورالعمل ها را مشخص کنید. دروس باید شامل دستورالعمل های گام به گام خاص باشند که به صراحت توسط معلم بیان و برای دانش آموزان مدلسازی شده اند.
  • آنچه دانش آموزان باید انجام دهند را مدلسازی کنید تا بتوانند آن را ببینند و تجزیه و تحلیل کنند. انتظارات خود را در قالب توضیحات گفتاری و نوشتاری تشریح کنید.
  • تکالیف و رفتار مناسب را تعریف کنید. آنها را چاپ کنید و به عنوان پایه و اساس همه تعاملات و پروژه های کلاسی استفاده کنید.
  • از دانش آموزان بخواهید دستورالعمل ها را تکرار کنند. سوءبرداشت ها را اصلاح کنید. برای اطمینان از اینکه دانش آموزان کار خود را به درستی انجام می دهند، هنگام کار به آنها مراجعه کنید. در صورت لزوم از آنها بخواهید قبل از پایان کار اشتباهات خود را اصلاح کنند.
  • زمینه یادگیری را فراهم کنید. به دانش آموزان خود بگویید چرا این مطالب مهم هستند، اهداف یادگیری چیست و چه انتظاراتی از آنها می رود.
  • از نمودارها استفاده کنید. به دانش آموزان کمک کنید روابط بین ایده ها را درک کنند.
  • از زبان صریح و خاص استفاده کنید. به جای اینکه بگویید، “کار با کیفیت انجام دهید”، انتظارات خود را به طور خاص بیان کنید. به عنوان مثال، اگر معلم نمره دهی را بر اساس علائم نگارشی، املایی و درج نکات خاص انجام می دهد، با معلم و فرزندتان ارتباط برقرار کرده و درباره این موارد صحبت کنید.

در ادامه بخوانید: اختلالات یادگیری ریاضی در بین کودکان: بهترین روشهای درمان

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا