آموزش کودکان

مهم ترین نکات تغذیه در بابابزرگا و مامان بزرگا

تغذیه مورد نیاز سالمندان سنین بالای ۶۰سال چه میباشد؟

توضیحات ویدئو (تغذیه مورد نیاز سالمندان)

دانلود ویدئو

توضیحات نوشتاری:

دوران سالمندی

دوران سالمندی به سنین بالای ۶۰ سال اطلاق میگردد، گرچه تغییرات سالمندی ممکن است از سالها قبل اغاز شود. دوره سالمندی کارایی سلولی کاهش می یابد و منجر به اسیب عملکرد اعضای مختلف بدن میشود.

از نظر ترکیب بدنی ۲ تا ۳ درصد توده بدون چربی بدن در هر دهه از زندگی از دست میرود، کاهش توده ماهیچه ای اسکلتی قدرت ماهیچه هارا کم میکند، افزایش توده چربی بدن به موازات کاهش توده عضلانی میزان سوخت و ساز را کاهش میدهد. میزان سوخت و ساز پایه تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد در طول زندگی کاهش میابد و این تغییرات منجر به کاهش نیاز به انرژی در سالمندان میگردد.

حتما بخوانید: دانلود ۳ تا از بهترین کتاب های رایگان آموزش تغذیه کودکان (pdf)

فعالیت بدنی منظم علاوه بر تامین سلامت بدن میزان شیوع بیماری ها و همچنین مرگ و میر را کلاهش میدهد.

تغذیه در سالمندان

توجه به تغذیه در این دوران به دلیل  تغییر نیازهای تغذیه ای اهمیت دارد، سالمندانی که اصول تغذیه صحیح را رعایت میکنند کمتر در معرض خطر ابتلا انواع بیماری ها قرار میگیرند و این خود منجر به بعبود کیفیت زندگی آنان میشود.

تحقیقات نشان داده اند افرادی که عمر بیشتری دارند یک سری اصول تغذیه ای را رعایت کرده اند. اصول تغذیه صحیح شامل :

  • رعایت تعادل
  • کفایت
  • تنوع
  • کنترل انرژی
  • کالری دریافتی
  •  روزانه مقادیر مناسب آب و مایعات مینوشند
  • نوسانات وزنشان کمتر است و همواره وزن مناسبی دارند.
  • در هر وعده شام غذای متعادلی مصرف میکنند یعنی نه کم نه زیاد.
  • هروز بطور مرتب صبحانه میخورند.
  • میوه و سبزی به مقدار مناسب ومتنوع در برنامه غذایی روزانه انها وجوئ دارد.
  • چربی و مواد غذایی چرب کمتر مصرف میکنند.
  • گوشت سفید را حداقل یکبار در هفته مصرف میکنند.
  • از مصرف نمک و مواد غذایی شور خوداری مینمایند .
  • روزانه مقادیر مناسبی فیبر و مواد گیاهی، سبوس، غلات ودانه ها، سبزیجات، میوه ها در برنامه غذایی خود میگنجانند.

مطلب مفید: آموزش بهترین راههای کاهش وزن و لاغری مادران در دوران شیردهی

توصیه های غذایی برای سالمندان

رژیم غذایی سالمندان باید حاوی مواد غذایی غنی از ویتامین ها، املاح و بویژه کلسیم یاشد.

باتوجه به مشکل یبوست در سالمندان، مصرف کافی مایعات و مواد پرفیبر نظیر نان کامل گندم و میوه های مثل گلابی رسیده، آلو و زردالو اهمیت دارد در سالمندانی که جویدن غذا برای انها مشکل است مصرف غذاهای نرم مثل انواع پوره، گوشت های نرم، سوپ ها و آش هایی که حبوبات زیاد ندارند و اب میوه توصیه میشود.

  • برخی از سالمندان ممکن است مبتلا به فشار خون باشند در این گونه موارد رژیم غذایی کم سدیم و در صورت نیاز کاهش وزن پیشنهاد میشود.
  • به مسأله تداخل داروها و غذا توجه شود تعداد وعده های غذا باید زیاد باشد یعنی روزی ۵وعده و مقدار غذا در هر وعده کم باشد.
  • چایی و قهوه غلیظ نباید مصرف شود و استفاده از انها باید پس از ساعت ۶ بعدازظهر باید محدود شود.
  • از مصرف ادویه، غذای چرب، سس مایونز و سبزهای مثل کلم و گل کلم باید پرهیز شود.

مطلب کاربردی: ۵ علت اصلی بی اشتهایی و کم اشتهایی نوزاد و روش جدید درمان خانگی آن

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن