تربیت کودکان

عوامل ایجاد ترس کودکان از تاریکی+ 4 ترفند طراحی اتاق برای درمان آن

bestkid b

ترس یک واکنش عادی در زندگی همه ما از جمله کودکان خردسال است. ترس زمانی شروع می شود که چیز جدید یا ناشناخته ای را امتحان کنید یا زمانیکه برای اولین بار، به دنبال تجربه ی جدیدی باشید.

ترس برای بچه ها، تقریباً هر روز اتفاق می افتد. این ترس در موقعیت های مختلف ظاهر می شود. یکی از این موقعیت ها، تاریکی شب است. در این مطلب با ما همراه باشید تا دلیل ترس کودکان از تاریکی و راههای برطرف کردن آن را یاد بگیرید.

ترس کودکان از تاریکی

ترس از تاریکی یک ترس معمول و متداول برای اکثر کودکان است. این ترس در سنی ایجاد می شود که کودکان قدرت تخیل کافی داشته باشند اما نتوانند خیال را از واقعیت تشخیص دهند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

این باعث ترسناک بنظر رسیدن ناشناخته ها می شود. سایه هایی که در اتاق کودک در هنگام خواب ایجاد می شود، می تواند کودک را بترساند. کودک با قدرت تخیل خود، این سایه ها را به هیولاها و جانوران عجیب و غریب نسبت می دهد.

حتما بخوانید: بهترین درمانهای ترس در سنین کودکان دبستانی +نکات مهم

ترس از تاریکی برخی از بچه ها را بصورت جدی تر تحت تأثیر قرار می دهد. کودکانی که شخصیت اضطرابی دارند ممکن است از این ترس ها ناتوان تر شوند. این کودکان ممکن است شما را در خانه دنبال کنند و از رفتن به هر اتاق به تنهایی (حتی در طول روز) امتناع ورزند!

زمان خواب می تواند برای این کودکان یک کابوس کامل باشد! بچه ها می توانند ساعت ها به خواب بروند و به دلیل ترس از تاریکی، در طول شب بیدار بمانند.

چه عواملی باعث ترس بچه ها از تاریکی می شود؟

۱-تلویزیون

فیلم ها و برنامه های نامناسب تلویزیون، یکی از بزرگترین منابع ترس کودکان بشمار می آید. والدین می توانند تشخیص دهند که تلویزیون تا چه اندازه بر فرزندانشان تأثیر گذاشته است.

تصاویر و صداهای پخش شده در تلویزیون، برای مغز کودک بیش از حد تحریک کننده است و او را در معرض چیزهایی قرار می دهد که ممکن است برای بزرگسالان ترسناک نباشد اما برای کودک وحشتناک است.

بیشتر والدین به آنچه کودکانشان در تلویزیون تماشا می کنند توجه نمی کنند. به عنوان مثال، یک کودک خردسال در یک اتاق که در حال تماشای تلویزیون با خواهر و برادر بزرگتر است، ممکن است نظاره گر چیزی کاملاً نامناسب باشد.

هر برنامه ای که کودک از تلویزیون می بیند، باید مناسب سن او باشد. حتی بعضی از کارتون ها هم مناسب سن کودک شما نیست.

۲- کتاب ها

برخی کتابها نیز در ایجاد ترس شبانه ی کودکان مقصر هستند.

تصاویر و داستان های برخی کتابها می توانند باعث ترس و تخیل فعال شوند. از نقاشی های هیولا گرفته تا افسانه ها و جادوگران، بچه ها می توانند این تصاویر را نادرست تفسیر کنند و تصوراتی که ممکن است یک بزرگسال تشخیص ندهد، برای خود ایجاد کنند.

۳- والدین

شاید تعجب کنید اما یک عامل دیگر ترس کودکان از خواب شبانه، والدینی است که برای وادار کردن فرزندان به داشتن رفتاری بهتر، به ترساندن آنها روی می آورند. شاید برای این افراد، ترساندن کودکان مهم بنظر نرسد اما می تواند بر روحیه ی آنها اثر منفی بگذارد.

پست مشابه : علت بی خوابی کودکان ۱-۴ ساله و روش درمان خانگی بسیار ساده آن!

ترس کودکان از تاریکی: بایدها و نبایدها

بهترین کاری که والدین می توانند برای غلبه ی کودکان بر ترس از تاریکی انجام دهند، ارتباط برقرار کردن، احترام گذاشتن و درک کردن آنهاست.

با حفظ آرامش و خونسردی، می توانید موارد زیر را برای کمک به فرزندتان انجام دهید:

  • آرام باشید. هنگام صحبت با فرزندتان در مورد ترس از تاریکی، تا حد ممکن آرام باشید. به حرف های او گوش دهید و سعی کنید از اغراق کردن و تشدید کردن ترس، اجتناب کنید. به کودک این احساس را بدهید که از امنیت برخوردار است و می تواند ترس خود را برطرف کند.
  • ناامید نشوید. به فرزند خود اطمینان دهید که ترس او از تاریکی طبیعی است. اما صبور باشید و بدلیل اینکه می دانید ترس کودک بی دلیل است، ناامید و خسته نشوید. نگویید این ترس احمقانه است یا تصور نکنید که کودک برای جلب توجه اینکار را می کند. درست است که هیولا واقعی نیست، اما ترس کودک حقیقی است.
  • از فرزند خود حمایت کنید. ممکن است کودک در شب و بخصوص زمان خواب بهانه گیری کند و از شما بخواهد کنار او بمانید. شرایط آرامش را برای فرزندتان فراهم کنید و هر زمان که نیاز دارد، در کنارش بمانید.
  • به وظایف خود عمل کنید. وظیفه ی آرام کردن کودک را به عهده ی فرزندان دیگرتان نیندازید. وظیفه ی حمایت از کودک به عهده ی والدین او است نه خواهر برادرهایش. اگر کودک شما خیلی بیقراری می کند، اجازه دهید در کنار شما بخوابد اما اینکار را به یک عادت تبدیل نکنید.
  • فرزند خود را توانمند سازید. به فرزندتان این قدرت را بدهید که با ترس از تاریکی مقابله کند. از او بخواهید که در زمانهای مورد نیاز شما را صدا بزند. آیا او می خواهد هر ۵ دقیقه یا ۲ ساعت یکبار شما را ببیند؟ تا جایی که می توانید به او کمک کنید احساس بهتری داشته باشد. وسایل راحتی در اختیار فرزندتان قرار دهید. برای مثال از یک تخت و بالش راحت استفاده کنید. در صورت تمایل می توان عروسک های نرم و مناسب خواب را هم در اختیار کودک قرار داد.
  • ترس کودک را به بازی نگیرید. ترس کودک را به بازی و تمسخر نگیرید. مثلا به فرزند خود نگویید، “بگذار ببینم هیولا زیر تخت وجود دارد یا نه.” یا، “اگر پسر خوبی باشید، هیولا از اتاقت بیرون میرود”. شما با این حرف ها به او این اطمینان را می دهید که عامل ترسش حقیقی است و نمی تواند راه درست را تشخیص دهد. بنابراین وقتی کمد او را باز می کنید، لباس ها و کفش ها و بطور کلی توجه او را به وسایل داخل کمد جلب کنید نه اینکه به او بگویید هیولا از کمد بیرون رفته است.
  • شرایط خواب کودک را فراهم کنید. تلویزیون دیدن یا خواندن کتابهای نامناسب در زمان خواب، برای کودک مناسب نیست. درعوض، بر روی چیزی آرامش بخش مانند یک قصه یا داستان خوب تمرکز کنید. از دادن وسایل الکترونیکی مانند تبلت و گوشی قبل از خواب، به فرزندتان اجتناب کنید.
  • مشکلات بزرگ را نادیده نگیرید. به طور کلی عوامل استرس زایی مانند طلاق والدین، مرگ حیوانات خانگی و یا به دنیا آمدن نوزاد دیگر، می تواند خطر اضطراب را حتی برای بچه ها افزایش دهد. در نتیجه، این اضطراب می تواند شب ها به عنوان ترس از تاریکی ظاهر شود. اگر مشکلات خانوادگی وجود دارد، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید و ببینید که آیا صحبت کردن با یک مشاور ممکن است برای کودک مفید باشد یا خیر.

روش غلبه بر ترس کودکان از تاریکی

بیشتر بچه ها تا حدودی ترس از تاریکی را دارند زیرا بتدریج قوه ی تخیل آنها بهبود میابد. اما خبر خوب این است که می توان این مشکلات را حل کرد.

۱-ترسهای فرزند خود را تأیید کنید و از بی اعتنایی به آنها بپرهیزید.

یکی از مهمترین راههای کمک به فرزندانتان این است که ابتدا آنها را درک کنید و از بی اعتنایی بپرهیزید.

به فرزندتان این اطمینان را بدهید که به ترس او اهمیت می دهید. به او بگویید که ترس از تاریکی یک ترس متداول است و در اکثر کودکان وجود دارد.

برای فرزندتان توضیح دهید که تاریکی فقط به این دلیل وحشتناک است که ما نمی توانیم محیط اطراف مان را ببینیم. هنگامی که نمی توانیم محیط اطراف را ببینیم، قوه ی تخیل موجب نگرانی و ترس می شود. شما می توانید به فرزندان خود بگویید، “وقتی تخیل شما باعث ترستان میشود، چراغ را روشن کنید و ببنید که هیچ هیولایی در اتاق وجود ندارد.”

۲- از شب خواب ها و لامپ های سرگرم کننده در اتاق کودک استفاده کنید.

اگرچه این توصیه بنظر جذاب نیست اما می تواند کمک کننده باشد. نور زیاد در هنگام خواب می تواند چرخه خواب کودک را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین روشن نگه داشتن چراغ های اصلی اتاق ایده آل نیست.

از طرف دیگر کمبود نور و تاریکی اتاق باعث وحشت فرزندان می شود و می تواند آنها را در تمام شب بیدار نگه دارد. نور کم هم باعث ایجاد سایه بیشتر می شود و ترس کودکان را افزایش میدهد. پس می توانید از چراغ شبخواب مورد علاقه ی فرزندتان استفاده کنید.

شبخوابی پیدا کنید که مناسب نیازهای کودکتان باشد و درعین حال، مزاحم خواب او نشود.

۳- سایه های ترسناک را در اتاق کودک از بین ببرید.

شیء هایی که معمولاً در اتاق کودک سایه ایجاد می کنند را از آنجا خارج کنید. عروسک های بزرگ، گیره لباسی و وسایلی که خود کودک می گوید از اتاق بیرون ببرید.

هنگامی که شبخواب اتاق روشن است با فرزند خود در رختخواب بنشینید. از آنها بخواهید که به شما نشان دهند که چه قسمتهایی از اتاق باعث ترسشان می شود. اگر سایه ای وجود دارد، منبع سایه را پیدا کنید و آن را به فرزندان خود نشان دهید. پس از پیدا کردن منبع سایه می توانید به کودکتان بگویید “سایه ای که روی دیوار ایجاد شده بخاطر وجود آن عروسک است. می توانیم عروسک را در کمد بگذاریم تا دیگر سایه ای وجود نداشته باشد. ”

۴- از لامپ های پارتی در تاریکی شب استفاده کنید

راه دیگر برای کمک به فرزندانتان استفاده از لامپ های پارتی مانند لامپ گردون و چرخنده ی رنگارنگ است. به این ترتیب ترس کودک از تاریکی از بین می رود و همچنین باعث سرگرمی و خوشحالی او می شود.

علاوه بر لامپ پارتی، می توانید از دستبندها، گردنبندها و بادکنک های شب نما هم استفاده کنید. اتاقی را پیدا کنید که پنجره نداشته نباشد تا این وسایل جلوه ی بیشتری داشته باشند. به این ترتیب تاریکی می تواند به یک تجربه ی لذت بخش برای کودک تبدیل شود.

حتما بخوانید: ۴ علت اصلی ناله کردن و ترسیدن کودک در خواب و روش درمان خانگی آن

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

حمایت والدین از کودک می تواند ترس او را در عرض چند هفته از بین ببرد. اما اگر این ترس طولانی تر و مداوم شد، زمان آن است که با پزشک معالج خود صحبت کنید تا تشخیص دهد که منشاء ترس کودک چیست و راهکارهای مقابله با آن چه چیزی می باشد.

ویدیوی ۲ دقیقه ای راجب درمان ترس کودک از تاریکی

 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا