آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

بهترین اسباب بازی ها برای کودکان ۱ تا ۴ ساله کدامند؟ بهمراه تصاویر

bestkid b

در این پست سعی می کنیم تا مناسب ترین اسباب بازی های متناسب با سن کودکتان را معرفی کنیم تا در پرورش و رشد جسم و روح کودکتان به شما کمک کنیم. 

۱- مقدمه

یکی از نیازهای مهم و اساسی کودک، نیاز به بازی و اسباب بازی است. بازی برای کودک همانند آب است برای ماهی. کودک بدون بازی نمی تواند به رشد متعادل و سازنده ای برسد. اسباب بازی شوق زیستن را در وجود کودک برمی انگیزد موجب پرورش قوای جسمی، ذهنی، روانی، عاطفی و اجتماعی کودک می شود. اسباب بازی همچنین موجب می شود که کودک با دنیای بیرون ارتباط برقرار نماید و تجارب خویش را گسترش دهد و با مفاهیم مختلفی همانند رنگ، شکل، اندازه، بالا، پایین و… آشنا شود. اسباب بازی کودکان در هر سنی وسیله و ابزاری است برای پرورش استعداد و توانایی های او است، پس قدم اول برای انتخاب و خرید وسیله بازی برای کودک از چند ماهگی تا چند سالگی در نظر گرفتن سن اوست. انواع بازی های کودکان شامل موارد زیر است:

۱-  بازی های جسمی(Physical)


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- بازی های تقلیدی(Imitative)

۳- بازی های ساختنی(Constructive)

۴- بازی های خلاق (Crative)

۲- معرفی اسباب بازی مناسب

الف)  سن یک تا دو سالگی، کشف، لذت، آزادی

پیاژه معتقد است که کودک نخستین بار در حدود دو سالگی به تغییری که اعمال او در اشیا به وجود می آورد پی می برد؛ مثلاً، از برخورد قلم با کاغذ متوجه طرز ایجاد خط می شود و درمی یابد که اگر تخت خود را به حرکت درآورد، از آن صدایی برخواهد خاست.

کودک این در سن بسیار فعال است و از دویدن یا بالا رفتن از جایی و پرتاب کردن اشیا لذت می برد. بنابراین، فرصت ها و موقعیت هایی برای بازی های آزادانه و فعال در خانه و بیرون از خانه برای کودک فراهم سازید و او به بازی های آزاد با توپ های کوچک تشویق کنید.

یک تا دو سالگی

اسباب بازی های مناسب این سن می تواند موارد زیر باشد:

  • مکعب ها و اسباب بازی های روی هم گذاشتنی.
  • اسباب بازی های موزیکال.
  • کتاب های ساده ی داستان.
  • قطعاتی برای ایجاد شکل ها.
  • اسباب بازی هایی مثل جارو یا تلفن کوچک.
  • فعالیت های ساخت و ساز.

ب) سن دو تا سه سالگی، تخیل، تقلید، بازی حرفه ای

تخیل و تقلید جزء جدانشدنی بازی در این سنین اند، در این سن اسباب بازی هایی که اجزای آن جدا می شوند و به قطعات کوچکتر تیدیل می شوند مورد علاقه کودک است. کودک در ۲/۵ سالگی مداد را با انگشتان می گیرد و می تواند خط خطی کند، با مکعب پل می سازد، توپ را با پا شوت می کند.

در همین سال به دلیل افزایش قدرت عضلانی، کودک وقتی خطی را رسم می کند با چشم نیز مراقب است که خط از محدوده تعیین شده خارج نگردد.

کودک در این سن می تواند اشیای مشابه را روی هم بچیند و ما نیز می توانیم از او بخواهیم که قاشق ها، چنگال ها و سایر چیزها را که شسته شده است، روی وسایل مشابه آن ها در داخل قفسه های آشپزخانه بچیند.

دو تا سه

از اسباب بازی های این بازه سنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معماهای پیچیده تر
  • فعالیت های جاگذاری، مثل مکعب هایی که کنار و روی هم قرار می گیرد.
  • کتاب های داستان پیچیده تر.
  • عروسک ها.
  • فعالیت های ساخت و سازی.
  • بازی های ساده روی صفحه بازی.
  • بازی های وانمود کردنی مثل خانه های عروسکی، سرویس های چایخوری، سرویس پزشکی

مطلب جالب: ۹ بازی فوق العاده برای تقویت خلاقیت کودکان

ج) سن سه تا چهار سالگی، کنجکاوی، مهارت، درک مفاهیم ریاضی

در ۳ الی ۴ سالگی کودک قادر به سوار شدن سه چرخه، به حرکت درآوردن وسایل مختلف (واگن) و بالا رفتن از نردبان های مخصوص ژیمناستیک است. ترسیم خطوط در سه سالگی هنوز به صورت مخدوش است، ولی در یک جهت بوده و از تکرار جلوگیری می شود. در ۴ سالگی کودک کنجکاو است که اشیا چرا و چگونه به وجود می آیند. موضوعاتی را فراهم کنید که کنجکاوی کودکان را تحریک کند. به سؤالات آنان به سادگی و صداقت پاسخ دهید و از کتاب های مرجع برای پیدا کردن پاسخ به همراه کودکان استفاده کنید. فعالیت های علمی ساده ای انجام دهید؛ مثل این که آهن ربا به چه چیزهایی را می رباید، یخ زدن آب، بذر گیاهان و به پرواز درآوردن بادبادک در یک روز بادی.

از این سن درک مفاهیم عددی شروع می شود. معمولاً مفاهیم ۱ و ۲ و ۳ را می توانند درک کنند. شاید بتوانند چند شماره را پشت سرهم بشمارند. اما ممکن است چند تایی را حذف کنند. موضوعات مورد علاقه آن ها مثل شیرینی، فنجان، عروسک و… را بشمارید. به بچه ها اجازه شمارش آن ها را بدهید. اعداد را در اتاق به بچه ها نمایش دهید و برای این کار از تقویم، نمودار، ترازو و خط کش استفاده کنید.

سه تا چار

از اسباب بازی های این سن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نردبان، وسایل نجاری (چکش، میخ و…) وسایل آشپزی (ظرف های کوچک غذاخوری و آشپزی و…)، وسایل و اسباب بازی های حمل و نقل مثل واگن، گاری دستی، کامیون، تراکتور، جرثقیل، قایق، هواپیما، کشتی، اتومبیل، انواع عروسک، قطعات کاغذ رنگی، مکعب های چوبی، آهن ربا، قطعات آهن، ظرف های کوچک غذاخوری و آشپزی، جارو، تختخواب عروسک، خانه عروسک، حیوانات گوناگون، ماشین آتش نشانی، الاکلنگ، سرسره، تاب، تلفن، سه چرخه، خمیر بازی، گل رُس، ماسه، سه چرخه، انواع پازل، وسایل نقاشی (مداد شمعی، گچ، آبرنگ).

د- سن ۵ و ۶ سالگی، جنب و جوش

 

۳- بازی های مجازی برای کودکان (ps4)

۴- بازی های دیگری که در اسباب بازی فروشی های پیدا می کنید:

بازی به کودک کمک می کند تا دنیایی را که در آن زندگی می کند؛ بشناسد، بفهمد و حس کند، همچنین بازی به کودک فرصت می دهد که احساسات خود را تخلیه نماید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا