آموزش بازی های مناسب و سرگرمی کودکان

5 تا از جذاب ترین بازی های کودکانه پسرانه (بازی های فیزیکی حرکتی)

bestkid b

در این مطلب با آموزش تصویری ۵ تا از جذاب ترین بازی های کودکانه پسرانه در خدمت شما هستیم.

مقدمه

کودکان در ۵- ۴ سالگی، دوست دارند از لحاظ فیزیکی به چالش کشیده شوند و با دیگران رقابت کنند. چالشی که در یک بازی فکری وجود دارد در عین حال که سرگرم کننده است، فضای امنی برای ارتباط اجتماعی و فعالیت گروهی را فراهم می‌کند.شما می‌توانید با آموزش بازی های گروهی مهارت های آنها را بالا ببرید.

پست مشابه : آموزش ۵ تا از بهترین بازیهای گروهی کودکان زیر ۹ سال +فیلم


۱- بازی مخصوص پسران زیر ۲ سال: بازی با توپ و غلط زدن بر روی آنها

کودکان از حدود شش ماهگی می تواند توپ را بگیرد و آنرا رها کند. پس می توانید توپ بازی با آنها را شروع کنید. با رشد کودک تنوع بازیهایی که می توان با توپ انجام داد بیشتر می شود. این بازی مهارت انگشتان، ردیابی بصری ، هماهنگی چشم و دست و تمرکز را تقویت می کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بازی با توپ

point ico آنچه در این بازی نیاز دارید:

تعدادی توپ در اندازه ای که کودک بتواند آن را در دست بگیرد و یک سبد یا ظرف بزرگ.
بازی با توپ ۲

قبل از شروع بازی ، توپها را بشویید و خشک کنید چون فرزند تان توپ را در دست می گیرد و آنرا به دهان می برد او توپ را مانند هر وسیله دیگری با لمس کردن و به دهان بردن کشف می کند. پس مراقب باشید اگر بافت توپ اسفنجی است ممکن است تکه ای از آنرا با دندان جدا کند. توپ را بر روی زمین بغلتانید و آنرا به بالا و پایین بیندازید تا کودک با چشمانش توپ را تعقیب کند. البته او از حدود یکسالگی می تواند خودش توپ را روی زمین بغلتاند. زمانی که کودک می تواند توپ را بیندازد و بغلتاند توپهای نرم، سبک و کوچک تهیه کنید که برخورد آن با کودک و اشیای منزل بی خطر باشد. سبد یا ظرف بزرگی کنارش بگذارید تا توپها را به داخل آن بیندازد. فرزند شما بعد از آنکه سبد از توپها پر شد چه می کند؟

بازی با توپ۱

بازی در استخر توپ برای کودک خوشایند است. او می تواند میان توپها بازی کند. آنها را به اطراف پرت کند و استخر را از توپ خالی کند. توپها را زیر بلوزش پنهان کنید تا با پوست بدنش تماس داشته باشد. کودک شما از داشتن یک شکم بزرگ توپی خوشحال است؟ اگر توانایی راه رفتن دارد تشویقش کنید حرکت کند، تند راه برود تا توپها از زیر لباسش پایین بریزند. او تا مدتها از انجام این بازی لذت می برد.


۲- بازی مخصوص پسران ۴-۳ ساله : بازی پرشی

بازی جنبشی

این بازی یکی از بازی های سالم و مفرحی است که به وسایل زخاصی هم نیاز ندارد. برای این بازی چندتا بالشت را روی زمین کنار هم بچینید، مثل سنگ های رودخانه تا بچه از روی آن ها بپرد و به بازی شور و هیجان بدهید و به او بگویید اگر زمین بیفتد خیس می شود. ( حصارهای ذهنی را بشکنید و از خودتان در زمینه بازی ابتکار به خرج دهید ما در این جا فقط مثال می زنیم چون ما به عنوان بزرگسال فکر می کنیم که رختخواب فقط برای خوابیدن است اما کودک بیش از چند نوع استفاده برای آن تعریف می کند.) پریدن روی تشک، تخته پرش، مبل و … ماهیچه های کودک با پریدن تقویت میشود.


۳- فوت کردن با نی نوش برای پسر بچه ها:

بازی-فوت-کردن

برای انجام این بازی کودکان می توانند از مهارت دمیدن یا همان فوت کردن که از تمرینات تنفسی بازدم است استفاده کنند. این بازی برای هر سنی به شیوه مناسب همان رده سنی می تواند جذاب باشد. اهمیت در این است که شما به عنوان پدر یا مادر کودک این بازی را طوری طراحی کنید تا برای فرزندتان جذاب باشد. چند روش پیشنهادی ما را بخوانید و امتحان کنید اگر از روش دیگری استفاده کردید و برای فرزندتان جالب بود خوشحال می شویم ما را از ایده خلاقانه تان مطلع کنید.

point ico برای این بازی به این وسایل نیاز دارید:

توپ کوچک و سبک(مانند توپ پینگ پونگ یا پوم پوم)- نی نوش- رول دستمال کاغذی- نوار چسب- لگو

point ico  شروع بازی:

با همراهی کودکتان دو دیوار کوتاه با لگوها درست کنید و در یک نوش فوت کنید تا توپ بین دیوار لگوها حر کت کند. فرزند شما این کار را تقلید می کند. اگر کمتر از دوسال دارد شاید فوت کردن را بلد نباشد می توانید با روشن کردن یک شمع و تشویق او برای خاموش کردن آن به او بیاموزید چطور فوت کند. در تصویر زیر می بینید کودک به جای درست کردن دیوارهای لگویی، چیزی شبیه دروازه درست کرده است و تلاش می کند توپ را با فوت کردن در نی نوش از دروازه کوچک خود عبور دهد.

بازی فوت کردن۱

رول دستمال کاغذی در سایزهای کوچک و بزرگ ابزار مناسبی برای این بازی است. البته اگر رول بزرگ باشد عبور دادن توپ از طول آن کار دشواری باشد که پشتکار زیاد کودک را می طلبد.

بازی فوت کردن۲

همچنین برای کودکان بزرگتر می توانید بر روی زمین با نوارچسب رنگی جاده مسیری درست کنید تا کودک با فوت کردن در نی توپ را به جلو براند. کار سختی است که کودک بتواند توپ را درمسیر حفظ کند. قوانین این بازی را خودتان تعیین کنید مثلا هر بار خارج شدن توپ از مسیر امتیاز منفی دارد یا زودتر به پایان رساندن مسیر امتیازی مثبت داشته باشد.
بازی فوت کردن۳


 ۴- بازی طناب کشی برای پسر بچه ها:

طناب-کشی۱

این بازی با هدف افزایش چابکی ، سرعت ، تقویت حس همکاری طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد و مناسب برای رده سنی بچه های دبستانی می باشد. این بازی را می توانید در دو گروه انجام دهید. برای انجام این بازی، بچه ها باید در ردیف های پشت سرهم در دو گروه قرار بگیرند. سپس طنابی را که هر دو طرف آن را یکی از گروه ها گرفته اند با سوت داور شروع به کشیدن می کنند. هر گروهی که زور بیشتری داشته باشد برنده بازی خواهد شد.

مطلبی برای علاقمندان به بازی های کودکانه : دانلود رایگان کتاب های بازی با کودک برای دختران و پسران کوچولو


 ۵- بازی مخصوص کودکان ۱۰سال به بالا: اسب آبی های گرسنه

بازی ای که معرفی می کنیم یک بازی گروهی حرکتی است که عملا ورزش نیز محسوب میشود به نام “اسب آبی های گرسنه” که بر اساس یک اسباب بازی با همین اسم (که شاید حتی با دیدنش، احساس نوستالژی نیز به شما دست بدهد)، طراحی شده است. این باعث تقویت مهارت های زیر در کودکان می گردد:

  • تقویت مهارت های اجتماعی مانند همکاری و مشارکت
  • تقویت عضلات دست، بازو، پشت بازو، سینه، کمر، شکم
  • افزایش سرعت عمل
  • خود کنترلی و خود تنظیمی
  • شادی، لذت، هیجان
  • تخلیه انرژی کودکان
  • هماهنگی چشم و دست
  • خطر پذیری و جرات
  • بازی و ورزش

تعداد بازیکنان: ۳ تا ۱۲ نفر (بازیکنان بیشتر می توانند تا زمانی که نوبتشان شود، توپ هایی که به خارج زمین رفته اند را دوباره به سمت وسط زمین هل دهند.)

وسایل مورد نیاز: اسکیت بورد (به تعداد بازیکنان)، توپ های رنگی کوچک/ یا بادکنک های بزرگ، سبد (دو برابر تعداد بازیکنان)، تویوپ (در صورت بازی ورژن یخی بازی)، طناب (اختیاری)، کلاه ایمنی (برای بچه های کم سن تر)

محدوده سنی: بازی مناسب کودکان ۱۰ سال به بالا (با نظارت)، نوجوانان و بزرگسالان است.

point ico  روش بازی به ترتیب زیر است:

فضای بزرگی را برای بازی انتخاب کنید. در وسط زمین، توپ های رنگی/ بادکنک ها را به صورت متراکم بریزید. گروه های سه نفره تشکیل دهید. به هر گروه یک اسکیت بورد و ۲ سبد بدهید. هر گروه در یک کنج از زمین مستقر شوند. یکی از سبدها را در آن کنج می گذارند. یکی از اعضای تیم (برای سهولت توضیح با اسم های فرضی نام گذاری کرده ایم) “شخص کانگرو” در کنار این سبد می ایستد. کنج ها باید چند متری با مرکز زمین فاصله داشته باشند. یک نفر “شخص اسب آبی” از هر تیم سبد خود را در حالت سروته در دست گرفته و روی اسکیت بورد دراز می کشد. هم تیمی او “شخص فیل” پاهای او را می گیرد.
با سوت داور فیل، اسب آبی را به سمت وسط زمین هل می دهد. اسب آبی باید سبد خود را کمی بلند کرده (گویی دهانش را باز کرده) و هر تعداد توپ که می تواند با سبد خود به دام بیندازد تا وقتی فیل او را عقب می کشد (گویی با خرطومش او را عقب می کشد)، توپ ها را نیز با خود عقب بیاورد.

بازی-اسبهای-آبی-

هنگامی که اسب آبی به کنج رسید، سبد خود را بلند کرده و توپ ها به عقب هل می دهد تا کانگرو آن ها را جمع کرده و در سبد کناری خود بریزد (گویی در کیسه اش جمع می کند). اسب آبی باید باز هم توسط فیل به سمت وسط زمین رانده شوند تا توپ بیاورد. هر تیمی که توپ های بیشتری جمع کرده باشد، موفق ترین محسوب می شود.

  • نکته ۱ : قبل از شروع بازی، حتما باید بچه ها بدن خود را گرم کرده و حرکات هوازی و کششی انجام دهند تا از کشیدگی و گرفتگی عضلات جلوگیری شود.
  • نکته ۲: دمای محل بازی نباید زیاد سرد باشد (بجز نوع بازی با تیوپ که بچه ها لباس کاملا گرم پوشیده اند) چرا که سرد شدن بدنشان در حین بازی می تواند گرفتگی عضلات را به همراه داشته باشد.
  • نکته  ۳: به بچه ها گوشزد کنید که پای هم گروهی خود را با زور بیش از حد نکشند. باید در حین هیجان حواسشان به قدرتشان باشد. ترجیحا در تیم شدن بچه ها دخالت داشته باشید که قدرت فیل و اسب آبی تقریبا برابر باشند تا مشکلی برای مفاصل پای اسب آبی و شونه و آرنج فیل پیش نیاید.
  • نکته  ۴: بهتر است قبل از شروع بازی به بچه ها به طور روشن توضیح داده و تاکید کنید که اسب آبی، پای خود را از زانو خم کند تا احتمال کشیدگی مفصل زانوی وی کم شود.

در فصل زمستان می توانید بجای اسکیت بورد از تویوپ استفاده کنید. در استخر نیز می توانید این بازی را با تویوپ و تور ماهیگیری و بادکنک و طناب اجرا کنید. نوع بادی این بازی نیز وجود دارد که افراد با کش به ۴ طرف وصل شده اند. و باید با زحمت زیادی و غلبه بر فشاری که کش وارد می کند خود را به وسط زمین برسانند، توپی به رنگ کنج را برداشته و با فشار کش به عقب برگشته و توپ خود را در سبد کنج خود بگذارند.
بازی-اسبهای-آبی۰- بازی-اسبهای-آبی۱-

بازی های جالبی با اسباب بازی ها هم وجود دارد مثل ویدیوی زیر

 

point ico  خلاصه کلام بهترین کودک: بازی‌های فکری بخش مهمی از تفریحات دوران کودکی و نوجوانی ما را تشکیل می‌دهند.  بازی‌های فکری جدید و قدیمی می‌تواند افراد با سنین مختلف را دور هم جمع کند تا در عین همفکری، تمرکز و دقت به حل مسئله بپردازند. بچه‌ها در طول بازی نتیجه‌ی این کار را به صورت عملی می‌بینند و برد و باخت را تجربه می‌کنند.

امیدواریم کودکان شما از این بازی ها لذت کافی را ببرند و تجربه شیرینی را از این بازی ها کسب نمایند. چنانچه سؤالی در این زمینه دراید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا