نکات سلامتی مادران

خواص نخود برای باردار شدن (آب نخود برای بارداری)

شاید شنیده باشید که نخود فرنگی باعث ناباروری می ‌شود! ظاهرا وجود یک ماده شیمیایی طبیعی به نام m-xylohydroquinone، که در نخود فرنگی یافت می ‌شود، در دارو های ضد بارداری استفاده می ‌شود.

اما نخود فرنگی پروتئین فراوانی دارد و تمام افرادی که به هر دلیلی لبنیات، سویا، تخم ‌مرغ یا حتی گوشت استفاده نمی ‌کنند، این ماده مغذی را از این دانه سبز خوش ‌رنگ تامین می ‌کنند. (منبع کمکی)

اما این دغدغه هم چنان وجود دارد که آیا نخود فرنگی برای باروری مضر است یا خیر؟

حتما بلد باشید: 20 نکته برای بارداری سریع تر

ما به همین بهانه وارد عمل شدیم و تحقیقات لازم را انجام دادیم و متوجه شدیم در مدت کوتاهی در اواسط قرن بیستم دانشمندان فکر می‌ کردند که نخود فرنگی دوای ضد بارداری ارزان و در دسترس است که کنترل بارداری را به راحتی ممکن می ‌کند. در حال حاضر، مطالعات متوقف شده است آن هم به این دلیل که در این مرحله دانشمندان متوجه شدند که نخود فرنگی فقط حدود 60 درصد به عنوان یک داروی ضد بارداری موثر است و برای افرادی که سعی در جلوگیری از باردار شدن دارند، به قدر کافی خوب نیست. (منبع)

حتما در کنار این مطلب مطالعه کنید: ۱۰ تا از نکات مهم برای بارداری سریع (و مطمئن)

اما برای کسانی که سعی در باردار شدن دارند، چه طور؟ خب، تحقیقاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌ گیرند کمی قدیمی هستند اما واقعی می باشند.

تحقیقات انجام ‌شده در مورد نخود فرنگی به عنوان یک راه پیشگیری از بارداری و اثرات آن بر باروری

  • ماده فعال m-xylohydroquinone در روغن دانه‌ های نخود فرنگی وجود دارد و در حالت خالص از آن جدا شده است. این ماده را بر روی موش‌ ها آزمایش کردند که نتیجه نشان داد می ‌تواند با پروژسترون تداخل داشته باشد و از لانه‌ گزینی تخمک بارور شده جلوگیری کند (یعنی خیلی شبیه به انواع قرص ‌های ضد بارداری که استروژن و پروژسترون دارند، هستند).
  • مطالعات بر روی چند گروه بزرگ از زنان نشان داد که با مصرف این ماده 60 درصد کاهش در بارداری به وجود آمده است. تعداد اسپرم مردان هم کاهش یافته است (البته بعد از 4 روز توقف استفاده).
  • 50٪ کاهش در باروری مردانی که m-xylohydroquinone مصرف کرده ‌اند، رخ داده است. محققان امیدوار بودند که این ماده یک راه ارزان برای مدیریت باروری در مناطق فقیر پرجمعیت باشد.
  • با این که m-xylohydroquinone ممکن است باروری مردان را کاهش دهد، اما نگران نباشید! مطالعات بر روی موش‌ ها هیچ تاثیر منفی بر میل جنسی یا اندام ‌های تناسلی نشان نداده است.
  • محققی تصمیم گرفت پس از فهمیدن این که جمعیت تبت ثابت باقی مانده است، از نخود فرنگی به عنوان یک ماده ضد بارداری استفاده کند. جمعیت تبت به مدت 200 سال افزایش نیافت آن هم به این دلیل که در طی این مدت نخود فرنگی منبع اصلی پروتئین رژیم غذایی مردم این منطقه بوده است.
  • مطالعات دیگری نشان می‌ دهد هنگامی که موش‌ ها با رژیم غذایی که 20٪ آن نخود فرنگی است، تغذیه می‌ شوند، تعداد بچه در هر زایمان شان به نصف کاهش می ‌یابد. در رژیمی هم که 30 درصدش نخود فرنگی بود، موش ‌ها نتوانستند تولید مثل کنند.
  • برخی از اکولوژیست ‌ها حدس می ‌زنند که نخود فرنگی فقط زمانی که آب و هوا خشن است (یعنی خیلی سرد و خشک)، موادی مثل مواد ضد بارداری تولید می ‌کند تا از مصرف بیش از حد در امان بماند. یا من این طور فکر می‌ کنم که شاید خدا به طور طبیعی از مردم گرسنه در برابر تولید نوزادانی که قرار نیست غذای درستی بخورند، این طور محافظت می ‌کند. اکولوژیست ‌ها پیشنهاد می ‌کنند که در شرایط مطلوب یعنی زمانی که نخود فرنگی فراوان است، این دانه ‌ها مقادیر کمی از ماده ضد بارداری را تولید می‌ کنند.

همین الان یاد بگیر اینها رو: ۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا