آموزش های نگهداری از نوزاد

نشستن نوزاد از چه سنی باید شروع شود و چطور نوزاد را بنشانیم؟

bestkid b

نشستن نوزاد باعث گسترش مهارت هایی مانند تقویت گردن، کنترل سر، تعادل و هماهنگی اعضای بدن که همگی برای راه رفتن اهمیت دارند، می شود. در ادامه آموزش های کاربردی بهترین کودک با ما همراه باشید با موضوع نشستن نوزاد از چه سنی باید شروع شود و چطور نوزاد را بنشانیم؟ (جدیدترین تحقیقات)

۱- مقدمه

کودکان هنگام تولد، توانایی‌های بالقوه خدادادی بی‌شماری دارند که با رشد و تکامل آنها کم‌کم بروز و ظهور پیدا می‌کند. اما این‌که چه مقدار از آنها به فعل درمی‌آید، به محیط و تجربه‌های کودک در ماه‌ها و سال‌های اول عمر او بستگی دارد. البته نباید نقش والدین و اطرافیان را نادیده گرفت.

والدین به راحتی می‌توانند شرایط مناسبی برای کودک خود فراهم کرده و پیمودن مسیر تکامل برای او را تسهیل کنند. آنها باید از به کار بردن وسایلی که حرکات کودک را محدود می‌کند خودداری ورزند. مناسب است پدر و مادر شرایطی را فراهم آورند که کودک بتواند در دمای مناسب محیط، با بدن لخت خود از تحریکات مناسب محیطی برخوردار شود. به عنوان مثال می‌توانید کودک را در لگن آب گذاشته و اجازه دهید بازی کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اول

نشستن کودک به مرور و با انجام  پیش حرکات شکل می گیرد، زمان نشستن، الگوی نشستن و حتی سیر تحولی حرکات تا نشستن در نوزادان متفاوت است. غالب بچه ها در سنین هفت تا ده ماهگی میتوانند بنشینند ولی سن طبیعی برای این کار ممکن است از آن نیز بیشتر یا کمتر باشد.

۲-سیر حرکات بدنی از تولد تا پانزده ماهگی

تولد تا دو ماهگی:

کودک از بدو تولد با رفلکس راه رفتن به دنیا می آید. به طوری که اگر او را بر روی سطح سخت به حالت ایستاده نگه دارید پا های خود را برای پیاده روی حرکت می دهد. این رفلکس حدود شش هفته بعد از تولد از بین می رود.

سه تا چهار ماهگی:

مقدار کمی خود را به سمت بالا می کشد. هنگامی که نوزاد را بر روی شکمش قرار می دهید با استفاده از دست هایش، سر و سینه خود را از زمین بلند می کند. این کار عضلات بالا تنه را که برای راه رفتن حائز اهمیت می باشند تقویت می کند.

پنج ماهگی:

زمانی که نوزاد را به حالت ایستاده نگه می دارید به بالا و پایین می پرد. این حرکت به قوی تر کردن پا های او کمک می کند.

شش تا هشت ماهگی:

نشستن را می آموزد. نشستن باعث گسترش مهارت هایی مانند تقویت گردن، کنترل سر، تعادل و هماهنگی اعضای بدن که همگی برای راه رفتن اهمیت دارند می شود. اکثر نوزادان در سن شش تا ده ماهگی، چهار دست و پا رفتن را یاد می گیرند. اگر چه برخی نیز از این مرحله می گذرند و مستقیما راه رفتن را می آموزند.

سوم

هشت ماهگی:

فرزند شما می تواند در حالی که به جایی تکیه دهد خود را در حالت ایستاده نگه دارد. تا چند هفته دیگر گشت زنی های فرزند تان با برداشتن قدم های لرزان در حالی که چیزی را برای حمایت نگه می دارد شروع می شود.

نه تا ده ماهگی:

سعی می کند با کمک یک شی محکم مانند مبل یا پایه میز بایستد. کشف می کند که چگونه زانوی خود را در تغییر موقعیت از ایستاده به نشسته خم کند.

یازده ماهگی:

فرزند شما می تواند بدون حمایت بایستد، البته تنها برای چند ثانیه و هم چنین ممکن است قادر به راه رفتن در حالی که دست هایش را نگه دارید باشد.

یازده تا چهارده ماهگی، شروع نوپایی:

اولین قدم را بر می دارد. در سیزده ماهگی از هر چهار کودک سه نفر هر چند به سختی، راه می افتند. چندی نمی گذرد که فرزند شما دولا شدن و دوباره بلند شدن و ایستادن را می آموزد.

چهارده تا پانزده ماهگی:

ممکن است فرزند شما از اسباب بازی هایی که قابل کشیدن و هل دادن می باشند، لذت ببرد. حتی ممکن است بتواند به عقب راه برود.

به یاد داشته باشید قبل از شروع حرکت، محیط خانه را برای نوزاد امن کنید

فیلم آموزشی

 

به منظور افزایش اشتیاق کودکتان برای نشستن با مدت زمانی طولانی‌تر، یک سری اسباب بازی برای او فراهم کنید بدین ترتیب او می‌تواند زمانی که نشسته است با آن‌ها بازی کند. در مدت زمانی که کودک شما در حال یادگیری نشستن است، کودکتان را پشت به چیزی بنشانید که به عنوان یک تکیه‌گاه برای کمرش باشد، به عنوان مثال یک بالش باپی را هنگام نشستن پشتِ او قرار دهید. این نوع از بالش یک انحنا دارد که کودک می‌تواند درون آن بنشیند و این بالش از پشتش محافظت خواهد کرد. چندیدن بار در روز او را پشت به این بالش بنشانید تا روزی که خودش بدون هیچ حمایت اضافی شروع به نشستن کند.

هرگونه سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. سلام
    کودک من یک ساله است و هنوز نمیتواند بنشاند هر وقت اورا مینشانم خسته مبشود و زود خودرا مس اندازد اما میتواند بایستد

    1. سلام خسته نباشید پسرمن توماه یازدهم است خیلی کم میشینه وزود میافته ولی دوست داره بایسته لطفا کمک کنیدچیکاربایدکرد

  2. سلام من دوست دارم بچم دو ماهشه بزارم روپام بشینه اما میگن برای قد بچه خوب نیست درسته ممنون اگه جواب بدید

  3. سلام پسر من با اترزی مری بدنیا اومد دوماه اول زندگیس یکسره بیمارستان بود تا پنج ماهگی هم مدام بستری میشد الان ۷ ماهشه وزنش ۵ کیلو خیلی وزنش کمه و ریزه پیزه است تا شش ماهگی طفلکم خیلی زجر کشید پسرکم غلت میخوره شیطنت میکنه اما نمیشینه چیکار کنم تا بشینه.

    1. پسرخواهر من میره توی هشت ماه دقیقا مث پسرشما فقط غلط میزنه پسرشما طبیعیه مشکلی نداره وزن هم درست میشه یه سال دیگه یادتون میره ریزه پیزه بوده ارزوی سلامتی میکنم براش کنار عزیزانش البته من پزشک نیستم تجربیاتم رو گفتم

  4. نگارهستم، سلام من دخترم۸ماهه هست اماخیلی خوب به ۴دستوپانیوفتاده چون من گذاشته بودمش تو روروئک خوبم نمیتونه بشینه چکارکنم؟ ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا