سلامت نوزاد

پنج ماهگی نوزاد: قد و وزن، مهارتها، تغذیه و نکات مهم دیگر

bestkid b

نوزادان در طی ماه پنجم شروع به تعامل و برقراری ارتباط با دیگران می کنند. کودک شما به صدای تان پاسخ می دهد و می خندد. فرزندتان در این سن در حال بدست آوردن قدرت، غلتیدن و گرفتن اشیاء است. پنج ماهگی ماهی است که بیشتر نوزادان همه چیز را وارد دهان خود می کنند. در این سن کودک به توجه و مراقبت دایم نیاز دارد.

در این مرحله رشد، ممکن است کودک مهارت های لازم برای ماه ها و سالهای آتی زندگی را بیاموزد. افزایش سطح فعالیت و استقلال او ممکن است موجب افزایش اشتهایش شود. بسیاری از مادران پس از رسیدن فرزندشان به ۵ ماهگی، تصمیم می گیرند او را از شیر بگیرند، اما توصیه می شود کودک تا ۶ ماهگی بطور انحصاری با شیر مادر تغذیه شود و شروع غذای کمکی به بعد از این زمان موکول شود.

وزن و قد کودک ۵ ماهه چقدر باید باشد؟

در پنج ماهگی، وزن کودک باید حدود ۲ برابر وزن زمان تولد او باشد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

دختران پنج ماهه معمولاً بین ۶٫۳ و ۷٫۴ کیلوگرم وزن دارند و قد آنها به طور معمول حدود ۶۲٫۵ تا ۶۵٫۵ سانتی متر است. پسر بچه ها معمولا کمی بزرگتر هستند. پسران پنج ماهه به طور متوسط ۶٫۹ تا ۸٫۱ کیلوگرم وزن دارند و قد آنها بین ۶۴٫۵ و ۶۷٫۵ سانتی متر است.

البته این مقادیر فقط حدود متوسط ​​است. اگر کودک ۵ ماهه شما بزرگتر یا کوچکتر از این مقادیر باشد، نیازی به نگرانی نیست چون هر کودکی با سرعت بخصوص خود رشد می کند.

توسعه ی مهارت های حرکتی و فیزیکی کودک ۵ ماهه

کودک شما می تواند یک شیء را بلند کند و آن را نگه دارد اما هنوز نمی تواند بطور کامل روی آن کنترل داشته باشد. او همچنین ممکن است بتواند از انگشت شست خود به طور جدا از انگشتان دیگر، استفاده کند و این به کودک امکان می دهد اشیاء را دقیقاً با حالتی شبیه به پنجه نگه دارد. کودکان ۵ ماهه عاشق تکان دادن اسباب بازیهایی هستند که سر و صدای زیادی ایجاد می کنند.

هماهنگی دست و دهان آنها کامل شده است و می توانند چیزها را در دهان خود قرار دهند و بمکند یا بجوند (تمام اسباب بازی های ریز و قطعات جدا شدنی اسباب بازی ها را که ممکن است کودک را در معرض خطر خفگی قرار دهد، دور از دسترس فرزندتان قرار دهید.) آنها همچنین می توانند اشیاء را با دو دست خود نگه دارند و پاهای خود را مک بزنند.

حتما بخوانید: ۱۰ نکته مهم مراقبت نوزاد از ۵ تا ۱۲ ماهگی که حتما والدین باید بدانند!

کودک کوچک شما هم اکنون می تواند سینه و پاهایش را به طور همزمان از کف زمین بلند کند (که این یک تمرین عالی برای تقویت تنه است و اگر هنگام نشستن دست های فرزند خود را بگیرید، قسمت بالایی و کمر او بجای حالت خمیده، قوی و قائم خواهد شد).

تغذیه و خوابیدن

ممکن است کودک هنگام غذا خوردن به شما نگاه کند و به قرار دادن قاشق و چنگال و جویدن غذا توجه کند. سعی کنید از دادن غذاهای جامد به کودک ۵ ماهه خودداری کنید. شیر مادر (یا شیر خشک) در این سن باید تنها منبع اصلی تغذیه کودک باشد و تمام نیازهای غذایی اش را برآورده کند. سعی کنید به جای گرفتن وقت و ساعت برای شیر دادن به کودک، به نیازهای او توجه کنید. کودک ۵ ماهه می تواند گرسنگی را تشخیص دهد، پس هر زمان که لازم باشد تقاضای شیر می کند.

در ۵ ماهگی کودک شما به راحتی می چرخد​​، بنابراین حفظ وضعیت آنها در طول شب برای خوابیدن روی کمر غیرممکن خواهد شد. اما همچنان برای خوابیدن، کودک را روی پشت خود قرار دهید. اگر فرزند شما در خواب زیاد می غلتد، سعی کنید از پوشاندن لباس زیاد به او اجتناب کنید و یا از پتوهای زیاد و سنگین استفاده ننمایید.

بچه هایی که در ۵ ماهگی با شیرخشک تغذیه می شوند، به حدود ۵ بطری شیر در طول ۲۴ ساعت نیاز دارند. اگر نیاز به افزایش میزان شیر مصرفی کودک دارید، حتما نسبت آب به شیرخشک را مطابق دستورالعمل تنظیم کنید. استفاده از میزان صحیح شیرخشک در آب باعث جلوگیری از یبوست و اضافه وزن کودک می شود.

رشد شناختی در پنج ماهگی

رشد شناختی به معنای رشد و پرورش فعالیت های شناختی مانند زبان، حافظه، تفکر و… است. کودک تا پنج ماهگی با احساسات خود دست و پنجه نرم می کند و شروع به ایجاد روابط با دیگران می کند. او به شما لبخند می زند و در این زمان متوجه خواهید شد که خنداندن او بسیار آسانتر از گذشته شده است.

در این زمان کودک با افراد آشنا ارتباط بهتری برقرار می کند و آنها را به غریبه ها ترجیح می دهد. کودک ممکن است دست های خود را به سمت شما بلند کند تا او را در آغوش بگیرید و حتی ممکن است پس از بغل شدن، دست های خود را دور گردنتان فشار دهد. بیشتر کودکان با قرار گرفتن در کنار غریبه ها، احساس ناراحتی می کنند و با بلند کردن صدای خود اعتراض شان را نشان می دهند.

حتما بخوانید: ۵ تا از بهترین و مقوی ترین غذاها برای نوزادان ۱ تا ۶ ماهه به تفکیک

کودک ۵ ماهه در تشخیص صداها ماهر است و با شنیدن صداهای آشنا (مانند صدای والدین) به سمت آن حرکت می کند. اما اگر صداهایی مانند آژیرهای آمبولانس و ماشین پلیس را که قبلاً به گوشش نرسیده است، بشنود، سریع می چرخد و به دنبال منبع صدا می گردد. فرزند شما در این سن نام خود را تشخیص می دهد و وقتی دیگران او را صدا می زنند، توجه نشان می دهد.

ادراک بصری

ادراک بصری کودک شما در این سن بهبود یافته است. او می تواند حرکات را مشاهده و ردیابی کند، به چهره های آشنا پاسخ دهد، ارتباط چشمی برقرار کند و اشیایی مانند اسباب بازی های مورد علاقه خود را بشناسد. او همچنین در کنترل چشم های خود که به عنوان ردیابی بصری یا چشمی شناخته می شود، بهبود پیدا کرده است. توسعه ی این مهارت در سال های بعدی زندگی ضروری است زیرا به پیشرفت مهارت های خواندن و نوشتن کمک می کند.

توسعه زبان

کودک شما با رسیدن به ۵ ماهگی، صداهایی مانند “آ” یا “او” را بارها تکرار می کند و بتدریج صداهای جدیدتری نیز تولید می کند. در این زمان از صدای فرزند عزیز خود لذت ببرید!

حتما بخوانید: آموزش طرز تهیه غذای کمکی نوزاد ۵ ماهه و همه نکات مهم

توسعه ی مهارت های اجتماعی

مهارت های اجتماعی کودک بتدریج توسعه میابند. کودک ۵ ماهه کنجکاوی بیشتری دارد و سعی به برقراری ارتباط با دیگران می کند. این کودکان با توجه به افزایش توجه و شخصیت در حال رشد، سریع تر می خندند و مشتاق کاوش و جست و جو هستند.

آنها همچنین یاد می گیرند که با دور کردن سر یا چرخاندن آن، بی علاقگی خود را نسبت به چیزی نشان دهند. فرزندتان با ندیدن شما یا نشنیدن صدایتان، عصبانی و ناراحت می شود. هشیاری کودک نسبت به افراد و محیط های ناآشنا بیشتر می شود و به این ترتیب در این گونه شرایط احساس غریبی می کند.

چگونه می توان به رشد و توسعه ی بیشتر کودک ۵ ماهه کمک کرد؟

  • برای کمک به نشستن کودک، پاهای او را به شکل V قرار دهید تا تعادل بیشتری داشته باشد. هنگامی که او را در این موقعیت قرار دادید، یک اسباب بازی در مقابلش قرار دهید تا با آن بازی کند. برای ایمنی بیشتر، چند بالش و کوسن در اطراف فرزندتان قرار دهید تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری شود.
  • یک اسباب بازی را در دست کودک خود قرار دهید و سپس آن را به دست دیگرش منتقل کنید. به این ترتیب فرزند شما یاد می گیرد که اشیاء را بین دستان خود جابجا کند.
  • چرخیدن کودک به آرامی به سمت بالا و پایین و قرار دادن او به پهلو، به بهبود تعادل و درک حرکات کمک می کند. اینکار همچنین او را برای خزیدن آماده می کند.
  • ایستادن برای کودک ۵ ماهه خیلی زود است اما زیربغل کودک را بگیرید و به او کمک کنید با پاهایش به توپ بزند. به این ترتیب فرزندتان را برای ایستادن آماده کنید و یک بازی هیجان انگیز را بهمراه یکدیگر تجربه کنید.
  • کودک را روی شکم یا کمر بخوابانید و یک اسباب بازی را دورتر از او و در مقابل چشمانش قرار دهید تا برای رسیدن به آن تلاش کند. اگر فاصله زیاد است، آن را نزدیکتر بیاورید تا فرزندتان دست از تلاش بر ندارد.
  • استفاده از اسباب بازی های رولی پلی تعادلی، موجب سرگرمی و نشاط فرزند شما می شود. این اسباب بازی ها رنگ های شاد و جذابی دارند که چابکی آنها هنگام تکان داده شدن، می تواند برای کودک جذاب باشد.

حتما بخوانید: غذا نخوردن کودک ۱۰ تا ۱۵ ماهه: علت و بهترین روشهای درمان

علائم مشکل در رشد و توسعه

نوزادان با سرعت های متفاوتی رشد می کنند. در صورت مشاهده ی علایم زیر در کودک ۵ ماهه، با پزشک یا متخصص اطفال صحبت کنید:

  • به نظر می رسد کودک به چیزهای اطراف خود بی علاقه است
  • به نظر می رسد شما را نمی شناسد
  • هیچ صدایی تولید نمی کند
  • انگشتان خود را باز نمی کند
  • با پا لگد نمی زند یا پاهایش بیشتر اوقات خم است
  • با چشمان خود یک شی را دنبال نمی کند یا ارتباط چشمی برقرار نمی کند
  • هنگامی که با او صحبت می کنید، نمی چرخد و یا با صداهای بلند حیرت زده نمی شود
  • بیشتر اوقات بیقرار یا ناآرام است

اگر نگران سلامتی فرزند خود هستید و علایم گفته شده را در او مشاهده می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از عدم وجود هرگونه مشکل اطمینان حاصل نمایید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام نوزادی دارم ک تازه رفته توی پنج ماه و وزنش ۵۳۰۰هست چکاکنم ک وزنش بره بالاچون لاغره

    1. سلام حتما توخواب بهش شیربده و ویتامین هاشو مرتب بده شیرخشکم کمکی بهش بده

    2. تند تند بهش شیر بده حتما ویتامین آ د رو حتما هر روز بهش بده و اگه شیر خودته چیزهایی ک می‌دونی شیرتو زیاد میکنه بخور

      1. سلام دخترم ماهشه قدش ۶۱ سانتی متره . وزنشم ۷و نیم. همه میگن قدش خیلی کمه، بنظرتون چیکار کنم قدش بلندتر بشه؟؟؟!
        ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. کرم اگزاسین کودکان استفاده کنین. روزی یک بار و لبنیات رو برای دو تا سه هفته از برنامه ی غذاییتون حذف کنین تا اگزما در بدن نوزادتون فروکش کنه.

    2. سلام بچه منم اگزما داره پماد Ellocon عالیه ۱ الی۲ بار بزنی از بین میبره فقط استفاده مداوم ازش خوب نیست

  2. سلام نوزادی دخترچهارماه وهفت روزه دارم وزنش شش کیلو دویست گرم قدش 65سانت ودورسرش سی و هشت نیم است میگن دورسرش کمه چکار کنم ولی همه حرکاتش عادیه..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا