سلامت نوزاد

به این ۶ دلیل سیپروهپتادین را به کودکان ندهید! (راه حل گیاهی جایگزین)

bestkid b

بی اشتهایی کودکان مسئله ای است که بعضی مادران هنگام مراجعه به متخصص تغذیه کودکان بیان می کنند. در این مطلب دلایل مهمی را برای شما عنوان می کنیم که به خاطر این دلایل نباید به کودک خود سیپروهپتادین بدهید. همچنین راهکارهای جایگزین گیاهی را به شما پیشنهاد می دهیم.

مقدمه:

اشتباهی که بعضی از والدین بخصوص مادران انجام می دهند این است که بصورت خودسرانه به کودک خود داروی اشتها آور می دهند. انواع مکمل های مولتی ویتامین و یا قرص و شربت اشتهاآور از این قبیل داروها هستند که باعث بروز مشکلاتی در آنها می شود.

فیلم رفع مشکل کم اشتهایی در نوزادان:

پست مشابه : ۵ علت اصلی بی اشتهایی و کم اشتهایی نوزاد و روش جدید درمان خانگی آن

یکی از معروف ترین داروهایی که برای افزایش اشتها مورد استفاده قرار می گیرد، سیپروهپتادین است در حالی که تأثیر آن بر اشتها تنها یکی از عوارض این دارو است. این دارو بر دستگاه اعصاب مرکزی اثر می گذارد و باعث بروز عوارض متعددی می شود. عوارض زیان بار داروهای اشتها آور بسیار گسترده هستند که ما در ادامه به برخی از مهم ترین آنها اشاره میکنیم.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۶ دلیل مهم برای عدم مصرف داروی سیپروهپتادین:

رفع-مشکل-کم-اشتهایی-در-نوزادان

  1. این دارو در کودکان باعث کاهش هشدارهای مغزی شده و بیشتر عوارض آن بر روی دستگاه اعصاب مرکزی است.
  2.  قطعا این داروها چون بر دیگر ارگان های بدن نیز تاثیر می گذارند. مصرف زیاد آن در کودکان می تواند باعث بیقراری، توهم، مشکلات قلبی، ریوی و حتی مرگ گردد.
  3. مصرف بیش از حد این دارو اختلال دفع ادرار در کودکان را به همراه دارد.
  4. علی رغم اینکه این دارو می تواند باعث گیجی، خواب آلودگی و عدم تمرکز در کودکان شود اما نخوابیدن کودک به علت هیجان زیاد یکی دیگر از عوارض خطرناک آن است.
  5. کاهش فشار خون در کودکان یکی دیگر از عوارض مصرف داروی سیپرو هپتادین می باشد.
  6. مصرف داروی سیپروهپتادین با داشتن تأثیر منفی بر عملکرد کبد باعث اسهال، یبوست، و استفراغ در کودکان می گردد.

راه حل گیاهی جایگزین داروی سیپروهپتادین:

داروهای اشتها آور گیاهی معمولا از عصاره گیاهان یا میوه ها تهیه می شوند. مصرف این گونه دارو ها خطری ندارد. با این حال مصرف خودسرانه و طولانی مدت داروهای گیاهی نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در صورت نیاز به مصرف این نوع داروهای گیاهی به متخصص طب سنتی مراجعه کنید.

۱- عصاره انار:

عصاره-انار

اگر برای درمان بی اشتهایی و یا کم اشتهایی کودک از عصاره انار استفاده شود، به دلیل ترش بودن آن ، کودک احساس گرسنگی خواهد کرد.

۲- آویشن:

آویشن هم در رفع برونشیت موثر است و هم اشتها را بیشتر می کند. آویشن همچنین روی، پتاسیم و آهن هم دارد. در قرون وسطی در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از آویشن برای درمان سرفه، سوء هاضمه و از بین بردن انگل‌های روده استفاده وسیعی می‌کردند. آویشن خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد.

آویشن

روش مصرف آویشن:
برای مصرف این گیاه، ۱ تا ۴ گرم پودر خشک گیاه را در یک لیوان آب جوش دم کرده (به مدت ۲۰ دقیقه) بریزید. پس از صاف کردن محلول را شیرین کرده و ۳ بار در روز مصرف شود.

۲- زنجبیل:

زنجبیل

برای رفع بی اشتهایی کودکان می توانید مقداری زنجبیل تازه را ریز ریز کنید. مقداری آب لیمو ترش و نمک به آن اضافه کنید و آن را به کودک دهید تا بخورد. بهتر است بدانید که لیموترشی که به این ترکیب اضافه می کنیدمی تواند اشتهای کودک را تنظیم و گرسنگی را تحریک کند. همچنین دادن چای زنجبیل به کودکان، نیم ساعت قبل از غذا اشتهایشان را کاملا باز می کند. شما می توانید از زنجبیل رنده شده بر روی غذاها در هنگام پخت و پز یا دم نوش آن برای رفع بی اشتهایی استفاده نمایید.

۳- ترخون:

ترخون

معمولاً اکثر سبزیجات در افزایش اشتها نقش مهمی دارند اما ترخون یکی از گیاهانی است که هم می توانید آنرا بصورت خام مصرف کنید و هم می توانید ترخون را در غذاهای حاوی گوشت و مرغ بریزید و از معجزه اش در افزایش اشتهای فرزندتان لذت ببرید. ترخون همچنین در مبارزه با انگل های روده ای هم موثر است.

۴- رزماری:
رزماری

رزماری یکی از ادویه های خوش عطر و خوش طعم کشو ایتالیاست که طرفداران زیادی دارد.پس می توانید این ادویه را در غذای کودک بی اشتهایتان استفاده کنید! چون رزماری هم اشتها آور است و هم عفونت را برطرف می کند.

۵- چای بابونه:

بابونه

چای بابونه به طور مؤثری به رفع لاغری و افزایش اشتها کمک می کند. می توانید روزی یک فنجان از این چای را دم کنید و به کودکتان دهید تا میل نماید. همچنین چای بابونه به افزایش وزن کودکان لاغر بسیار کمک می کند.

۶- گیاهان دیگر:

سایر گیاهانی که برای افزایش اشتهای کودکان مؤثرند عبارتند از: ترب کوهی، آلوئه ورا، گیاه مارچوبه، گیاه جنسینگ، شیرین بیان و …

همچنین بخوانید : ۱۵ خوراکی مضر و بی خاصیت که برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع است!

توصیه هایی برای افزایش اشتهای کودکان به روش طبیعی :

  1. بهتر است غذاهایی با رنگ های شاد و متنوع برای او آماده کنید.
  2. بهتر است کودک را در تهیه مواد اولیه و تهیه غذا مشارکت دهید.
  3. طعم غذا در پذیرش غذای کودک بسیار موثر است. پس غذایی برای کودک آماده نمایید که طعم آن را دوست داشته باشد.مثلا از چاشنی ها و ادویه های محبوب وی استفاده نمایید.
  4. به سلیقه کودک در غذا خوردن توجه کنید. اگر غذایی را دوست دارد و با لذت می خورد در وعده های بیشتری برایش بپزید. قاشق، چنگال، بشقاب و حتی وسایل مرتبط با سفره یا میز غذا را با سلیقه وی تهیه کنید.
  5. ماست کم چرب، سبزیجات تازه، میوه ها و انواع سالاد به افزایش اشتهای کودک کمک می کند.
  6. از تزئینات مختلف در سفره غذا استفاده کنید تا باعث تشویق کودکان به غذا خوردن شوید.

کاربران محترم! شما می توانید با ثبت پیشنهادات خود ما را همراهی نمایید. ضمناً ما پاسخگوی سؤالات شما در بخش نظرات هستیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام
    من خیلی اتفاقی از گوگل اومدم
    ممنون از مطالب خوبتون واقعا
    با اجازتون من اینجا برای دوستمم فرستادم تا بیاد ببینه
    ممنون

  2. سلام من برای بچه ام چون اشتهانداشت قرص سیپروهپتادین گفتم که بهش بدم خداروشکرقبل ازاینکه استفاده کنم مطالب شماروخوندم وآگاه شدم.ممنون ازمطالب خوبتون

    1. سلام ممنون از مطلبتون منم میخواستم به پسرم سیپروهپتادین بدم بخاطر بی اشتهاییش ولی خداروشکر باخوندن مطلبتون منصرف شدم

  3. سلام ،پسر ۶ساله دارم،خیلی شیطون و بازی گوش،و همین طور کم اشتها،و کم خواب هست،شبها ساعت ۲ یا آخرش ۳ نصف شب می خوابه،روز هم ساعت ۱۱ یا ۱۲ صبح بیدار میشه،هر کاری کردم خوابش هم درست کنم نشد،صبح زود بیدارش کردم ،ولی فایده نداشت بعدازظهر هم نمی خوابه ،پیش دکتر هم بردم خیلی داروها استفاده کردم،ولی فایده نداشت،وزنش ۱۵ کیلو،خیلی لاغر ،خیلی داروهای گیاهی هم استفاده کردم باز هم فایده نداشت،تا اینکه به سرم زد که قرص سیبروهیپتادین رو بهش بدم،اوایل قرص کامل دادم ،اشتهاش خوب شد،خوابش هم ساعت ۸ یا ۹ شب می خوابید،ویه وقت هایی بیحال بود،برای همین هم نصف بهش دادم خیلی خوب شد،وقتی شوهرم فهمید و عوارض اونو تو گوگل خوندم،قطع کردم،ولی پسرم برگشت به حالت گذشته، کم اشتها،کم خواب لطفا راهنماییم کنید.

  4. سلام من پسر ۶ساله دارم که خیلی لاغروضعیفه تازه گی ها هم شب نصف شب بعضی وقتا هم روزها زود زود پامیشد میرفت پاهاشو میشست میگفت پاهام داغه میسوزه .بردم دکتر هم واسه ضعیف بودنش هم واسه پاهاش دکتر براش قرص اسید فولیک وسپروهپتادین هرروز یدونه نوشته بهش میدم .ولی میترسم لطفا راهنماییم کنین

  5. سلام و عرض ادب،دختر من دو هفته ای میشه که بی اشتها شده در حالی که عاشق غذا خوردن بود دکتر بردیم گفت از آنجایی که هیچ علامت غیر طبیعی دیگه ای نداره احتمالا شرایط سنیشه(4سالشه )شربت مترونیدازول و فروگلوبین بهش داده خودمون سیپرو هیپتادین براش گرفتیم آیا بهش بدم این شربت رو یا نه؟؟

  6. سلام خدمت دکتر من پسری دارم الان 30َ سالشه ازبچگی اشتها به غذا نداشت که از لحاظ قد وهیکل ریز شد چندبارحدود2سال پی‌ش براش سیپروهپتادین دکتر متخصص داده که به معده اَش نمیسازه ودرحالت خواب ازخواب میپره ومیگه که قلب ودست چپش درد میگیره بااین سن ا‌شتها نداره وگرسنه ا‌ش نمی‌شه اصلا غذا نمیخوره میخوام بدونم میتونه این دارو رواستفاده کنه. یانه و شما چه دارویی پیشنهاد میکنید. ممنون

    1. جسارتا شما به اصل غذا نخوردن در کودکان اصلا توجه نمی کنید. وقتی کودک هیچی نمیخوره، عصاره انار و رزماری و ترب کوهی و … رو حلقش کنیم؟ قطعا نیاره از دارو کمک بگیریم برای شروع

  7. اونایی که میان میگن نمیدونم دمنوش بده و فلان تا حالا بچه بی اشتها داشتن بچه غذای لذیذ و نمیخوره میخای بهش اصاره جاودانگی بدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا