نکات سلامتی مادران

6 مراقبت هاي بعد از نزديكي براي بارداري (و بهترین پوزیشن ها)

bestkid b

اگر می خواهید شانس بارداری سالم شما بعد از نزدیکی افزایش یابد و یک بچه دار شدن بی نقص و سالم را تجربه کنید حتما این 6 نکته که در زیر گفته می شود را بعد از سکس رعایت کنید:

چطور روند بارداری مان را دنبال کنیم؟

1-چرخه قاعدگی تان را رصد کنید ( اگر هنوز پریود نشده ‌اید )

هر چرخه قاعدگی جدیدی با اولین روز پریودتان مشخص می ‌شود. ردیابی این چرخه همراه با علائمی که روزانه تجربه می‌ کنید می ‌تواند فوق‌العاده مفید باشد. اما چرا؟

ردیابی چرخه قاعدگی به شما کمک می ‌کند تا بدن تان را بهتر بشناسید و بفهمید چرخه شما چقدر طول می‌ کشد. طول چرخه همان چیزی است که پنجره باروری تان که در بخش بعدی به آن خواهیم رسید را تعیین می‌ کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

کمر درد و پا درد از علائم بارداری است؟ از کجا بفهمیم؟ 7 نکته

ردیابی علائمی که تجربه می ‌کنید؛ مثل تغییرات در میل جنسی، خلق و خو یا مخاط دهانه رحم می ‌تواند به شما در شناسایی الگو ها در طول چرخه ‌تان کمک کند.

اما ردیابی چرخه را از کجا شروع کنیم؟ وقتی که پریود بعدی شما فرا می ‌رسد، باید رصد کردن را شروع کنید زیرا روز اول چرخه شما است. شما می‌ توانید یک دفترچه تهیه کنید و داخل آن این روز ها را یادداشت یا از اپلیکیشن‌ های تلفن همراه مثل Fertility Friend و Clue‌ استفاده کنید.

2- پنجره باروری تان را شناسایی و ردیابی تخمک‌ گذاری را شروع کنید

پنجره باروری معمولا در اواسط چرخه رخ می ‌دهد و زمانی است که شما بیشترین شانس باردار شدن را دارید. در طول این مرحله، تخمک‌ گذاری یعنی هنگامی که تخمک از تخمدان رها می ‌شود، اتفاق می افتد . وقتی که چنین چیزی رخ می دهد، حاملگی (یا لقاح تخمک) ممکن خواهد شد.

ردیابی چرخه کمک تان می ‌کند تا با مشخص کردن پنجره باروری شانس باردار شدن تان را بیشتر کنید. اما گام بعدی برای افزایش شانس باردار شدن، شناسایی زمان تخمک‌ گذاری است. از آن جایی که تا زمانی که تخمک آزاد شود، لقاح ممکن نیست اتفاق بیفتد، آگاهی از پنجره تخمک ‌گذاری به شما کمک می ‌کند تا زمان بهتری رابطه جنسی برقرار کنید.

حالت تهوع در بارداری نشانه دختر یا پسر است؟ (تحقیقات علمی)

روش ‌های مختلفی از نظارت بر مخاط دهانه رحم و دمای پایه بدن گرفته تا کیت ‌های پیش‌بینی ‌کننده تخمک ‌گذاری، برای شناسایی روز های محتمل ‌تر برای بارداری وجود دارد.

3- در طول پنجره باروری تان رابطه جنسی مکرر داشته باشید

یکی از رایج ‌ترین سوالات در میان افرادی که سعی در باردار شدن دارند اینست که برای باردار شدن چند بار باید رابطه جنسی داشته باشند؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است که بستگی به نظر شما به عنوان یک زن و شوهر دارد.

به طور کلی، مطالعات نشان داده ‌اند زوج‌ هایی که هر روز یا یک روز در میان در طول پنجره باروری رابطه جنسی دارند، بیشتر احتمال دارد که بچه ‌دار شوند. همچنین، پزشکان اغلب توصیه می‌ کنند که در طول پنجره باروری فقط یک بار در روز رابطه جنسی برقرار کنید.

خیلی ها با نبض شکم میفهمن! آیا نبض شکم نشانه بارداریست؟ (و 2 دلیل دیگر این موضوع)

اگر داشتن رابطه جنسی هر روز یا یک روز در میان امکان ‌پذیر یا لذت ‌بخش نیست، حداقل روز هایی که می ‌خواهید رابطه جنسی داشته باشید را در طول چرخه انتخاب کنید. این کار روتین رابطه جنسی تان را هم بر هم نمی ‌زند.

برای باردار شدن، رابطه جنسی بهتر است صبح باشد یا عصر؟

اگر از نظر شرایط ایده ‌آل اسپرم بخواهیم بگوییم، معمولا صبح بهترین زمان برای لقاح است. برخی از مطالعات نشان داده ‌اند که تعداد و کیفیت اسپرم در اوایل صبح کمی بالاتر است، که این یعنی اگر رابطه بلافاصله بعد از خواب انجام شود، می ‌تواند شانس بارداری را بیشتر کند.

با این حال در این زمینه اتفاق نظر وجود ندارد، بنابراین اگر شما و همسرتان شرایطش را دارید، نباید خودتان را محدود به ساعات شبانه ‌روز کنید.

آیا پوزیشن ‌های خاصی وجود دارد که بتواند شانس باردار شدن را افزایش دهد؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد یک پوزیشن خاص می‌ تواند شانس لقاح را افزایش دهد. با این حال، پوزیشن‌ هایی که اجازه نفوذ عمیق‌تر را می ‌دهند، مثل مدلی که مرد در بالا است، ممکن است به نزدیک ‌تر کردن اسپرم به رحم کمک کند.

4- برای چند دقیقه پس از رابطه جنسی دراز بکشید و استراحت کنید.

ایستادن یا رفتن به دستشویی پس از رابطه جنسی ممکن است اسپرم را از رحم دور کند . بنابراین، دراز کشیدن به پشت پس از رابطه جنسی به مدت 15 دقیقه یا بیشتر ممکن است به حرکت اسپرم در مسیر درست کمک کند.

اینو بلد باشید: 10 ریزترین علائم تخمک گذاری+ چقدر طول می کشد؟

5- حتما از یک روان‌ کننده موافق باروری استفاده کنید

نوع روان ‌کننده ‌ای که در طول رابطه جنسی استفاده می‌ کنید در واقع می ‌تواند لقاح را دشوارتر کند. به همین خاطر اداره غذا و دارو در حال حاضر روان ‌کننده‌ های خاصی را تحت عنوان “روان‌کننده‌ های موافق باروری” طبقه ‌بندی می‌ کند.

علتش این است که مواد تشکیل ‌دهنده در بسیاری از روان ‌کننده ‌ها مثل نفت، سیلیکون، پارابن و گلیسیرین می ‌توانند به عملکرد اسپرم آسیب برسانند. pH روان‌ کننده (این که چقدر اسیدی یا قلیایی باشد) هم می ‌تواند اثر داشته باشد.

روان‌ کننده ‌هایی که هنگام رابطه برای باردار شدن باید از مصرف شان اجتناب کنید:

  • Jelly K-Y
  • Astroglide
  • Aquagel

روان ‌کننده‌ هایی که می‌ توانید موقع رابطه برای باردار شدن از آن ها استفاده کنید:

  • Pre-Seed
  • BioGenesis
  • JO Actively Trying

6- یک سبک زندگی سالم برای خودتان و همسرتان به وجود بیاورید

باردار شدن فقط به زمان ‌بندی و تکنیک بستگی ندارد. وضعیت سلامتی تان می ‌تواند به افزایش شانس باردار شدن کمک و شما را برای یک بارداری سالم آماده کند. و این مسئله برای شریک جنسی تان هم صدق می‌ کند.

حتما بلد باشید: بهترین زمان بارداری با توجه به زمان تخمک گذاری+ 3 باور غلط

عادات سبک زندگی سالم که قبل (و بعد از بارداری) باید به آن ها توجه کنید، عبارتند از:

  • یک مکمل مخصوص دوران بارداری که سرشار از اسید فولیک است ، مصرف کنید. این مکمل می ‌تواند به رشد جنین کمک کند و احتمال نقص ‌های مادرزادی را کاهش دهد.
    • حتی همسر شما هم می ‌تواند از مکمل‌ های باروری مخصوص مردان که بدون مواد افزودنی تستوسترون هستند ، استفاده کند. یا می ‌تواند یک مولتی ویتامین روزانه به همراه یک ویتامین کوانزیم Q-10 مصرف کند.
  • پیروی از یک رژیم غذایی خوب که شامل پروتئین ‌ها، چربی‌ های اشباع نشده و کربوهیدرات‌ های پیچیده در حد اعتدال است، می ‌تواند بدن تان را به یک محیط ایده‌ آل برای بارداری سالم تبدیل و به افزایش تولید اسپرم شریک زندگی تان هم کمک کند.
  • فعالیت داشتن می ‌تواند استرس را کاهش دهد و روی بدنتان هم تاثیر مثبت بگذارد، دو چیز هست که قبل از اقدام برای بارداری باید به آن توجه شود:
    • ورزش برای باروری مردان هم مهم است، اما باید در حد متوسط باشد . ورزش شدید و به ویژه دوچرخه ‌سواری ممکن است تعداد اسپرم را کاهش دهد.
    • بیضه ‌های مردان نباید در معرض گرمای بیش از حد مثل وان آب گرم ، سونا یا حمام بخار باشد. به علاوه از پوشیدن لباس ‌های تنگ هم باید خودداری شود.
  • ترک سیگار قبل از بارداری می ‌تواند تاثیر مثبتی بر شانس و سلامت بارداری شما بگذارد. علتش این است که سیگار تاثیر مستقیمی روی سلامت و باروری مردان و زنان دارد.
  • کم کردن استرس ممکن است در حرف آسان به نظر برسد، اما می ‌تواند بازده جدی داشته باشد. مدیریت استرس می ‌تواند نه تنها به باروری تان کمک کند، بلکه روی جنبه‌ ‌های دیگر زندگی تان هم تاثیر مثبت بگذارد.

منبع کمکی

20تا از سوالات قبل از بارداری که اکثر مادران می پرسند + پاسخ

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا