نکات سلامتی مادران

آیا نبض شکم نشانه بارداریست؟ (و 2 دلیل دیگر این موضوع)

bestkid b

حس کردن چیزی مثل ضربان قلب یا همان نبض در شکم می ‌تواند چیز عجیبی باشد اما اتفاق غیر عادی نیست. در واقع، گاهی اوقات فرد می ‌تواند نبض قابل توجهی را در شکمش حس کند. خوشبختانه، معمولا جایی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال، موارد نادری وجود دارد که نشان‌ دهنده یک مشکل پزشکی جدی است. ضمنا حتما بلد باشید: ۱۱ تا از بهترین روشهای پیشگیری از بارداری.

علل شایع نبض در شکم

بسیاری از افراد تجربه احساس نبض در شکم را دارند. معمولا آن چه حس می‌ کنید نبض در آئورت یا شاهرگ شکمی است که خون را از قلب به بقیه بدن تان منتقل می ‌کند.

البته رگ همیشه نبض دارد، اما این احتمال وجود دارد که در چند حالت ضربانش را در شکم حس کنید:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • موقع دراز کشیدن
  • غذا خوردن
  • بارداری

بیایید علت هر کدام را بیشتر بررسی کنیم.

20تا از سوالات قبل از بارداری که اکثر مادران می پرسند + پاسخ

دراز کشیدن

خوابیدن روی پشت مخصوصا اگر پاها بالا باشد، تشخیص نبض در قسمت پایینی شکم تان را آسان ‌تر می‌ کند. اگر چربی زیادی نداشته باشید، حتی ممکن است تپش قلب را در شکم تان ببینید.

غذا خوردن

وقتی که غذا می‌ خورید، بدن شما خون بیشتری را به شکم تان می ‌فرستد تا به هضم و جذب مواد مغذی کمک کند. این افزایش در جریان خون ممکن است شما را از زدن نبض در آن ناحیه آگاه ‌تر کند.

بارداری (احساس نبض در پایین شکم)

وقتی که یک زن باردار است، مقدار خون در بدن او به طور قابل توجهی افزایش می ‌یابد. در این وضعیت نبض در آئورت پایین شکم بیشتر مشخص می ‌شود. گاهی اوقات این نبض را می‌ توان به اشتباه به عنوان ضربان قلب کودک تشخیص داد.

آیا ممکن است این نبض، آنوریسم آئورت شکمی باشد؟

اگر نبضی را در ناحیه سمت چپ و بالای شکم تان احساس می ‌کنید، احتمالا می ‌توان آن را به یکی از سه علت بالا نسبت داد. با این حال، یک بیماری به نام آنوریسم آئورت شکمی (AAA) وجود دارد که می ‌تواند باعث شود ضربان قلب را در شکم تان احساس کنید.

AAA زمانی اتفاق می ‌افتد که دیواره آئورت شکمی ضعیف می ‌شود و مثل یک بادکنک کش می ‌آید. اگر این رگ بیش از حد بزرگ شود، ممکن است پاره و باعث خون ریزی داخلی جدی شود. (منبع کمکی)

20 سوال بارداری ناخواسته‌ (رایج ترین و مهم ترین ها)

پس آیا واقعا نبض شکم نشانه بارداری ست؟

تمامی مجلات پزشکی معتبر در کشورهای پیشرفته تاکید می کنند که نبض شکم به خودی خود نشانه‌ای قطعی برای بارداری به حساب نمی‌آید. احساس نبض در شکم ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و لزوماً مرتبط با بارداری نیست. برخی از دلایل شایع احساس نبض در شکم عبارتند از:

  1. فعالیت طبیعی آئورت: آئورت، که بزرگ‌ترین شریان بدن است و از قلب تا قسمت پایین شکم امتداد دارد، می‌تواند منجر به احساس نبض شدن در شکم شود، به ویژه در افراد لاغرتر یا زمانی که در حالت استراحت هستند.
  2. انقباضات عضلانی: گاهی اوقات انقباضات عضلانی نیز می‌تواند احساس نبض یا تپش در شکم ایجاد کند.
  3. استرس یا اضطراب: در برخی موارد، استرس و اضطراب می‌توانند باعث احساس نبض یا تپش در بدن شوند.
  4. سایر شرایط پزشکی: برخی شرایط پزشکی، مانند آنوریسم آئورت شکمی، نیز می‌توانند منجر به احساس نبض در شکم شوند.

استراحت در سه ماهه اول بارداری (و روش درست آن)

در مورد بارداری، رایج‌ترین نشانه‌ها عبارتند از تاخیر یا قطع دوره قاعدگی، تغییرات سینه‌ها، تهوع صبحگاهی و افزایش نیاز به دفع ادرار.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا