نکات سلامتی مادران

علت اسهال بارداری در ماه های اول و 7 روش پیشگیری اسهال بارداری

bestkid b

نگرانی خیلی از مادران در دوران بارداری هنگام مراجعه به پزشک حاکی از مشکل اسهال در این دوران است. به همین منظور در این مقاله این موضوع را کارشناسانه بررسی می کنیم و راهکارهایی برای درمان آن به شما مادران عزیز ارائه می دهیم. پس با این بخش از آموزش های ما همراه باشید.

مقدمه

اسهال یکی از اولین علائم بارداری محسوب می شوند که همراه با تهوع و استفراغ، بدخلقی، میل شدید به غذاها که در نتیجه افزایش سطح هورمونی، به‌ ویژه استروژن، پروژسترون و HCG ایجاد می‌ شود.

۱- دلایل ایجاد اسهال در بارداری

هورمون ها

هورمونها به همان نسبت که می توانند باعث کند عمل کردن سیستم گوارشی شوند می توانند با سرعت بخشیدن به عملکرد سیستم گوارشی باعث اسهال در فرد شوند. هورمون های مانند استروژن، پروژسترون و هورمون اچ سی جی بر سیستم گوارشی تاثیر گذار می باشند این هورمون ها می توانند بر تهوع صبحگاهی، بی اشتهایی، حالت تهوع ، استفراغ و اسهال تاثیر بگذارند. هر زن بارداری، تغییر هورمون های بارداری را تجربه می کند و تعدادی از آنها در اوایل بارداری به اسهال مبتلا می شوند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

ویتامین های دوران بارداری

پزشکان برای بهبود رشد جنین و همچنین سلامتی بیشتر مادر و جنین ممکن است ویتامین های دارویی را تجویز نمایند. اما خیلی مواقع همین ویتامین های دوران بارداری منجر به ناراحتی های مربوط به معده و اسهال می شوند. اگر با خوردن این ویتامین ها دچار اسهال می شوید باید قبل از مصرف آنها با پزشک متخصص مشورت کنید.

تغییرات رژیم غذایی

به طور حتم هر مادری در طول دوران بارداری رژیم غذایی خود را تغییر می دهد و در صدد تقویت خود و کودک درون وجود خود رژیم غذایی بهتری را بر می گزیند. در اینگونه مواقع ممکن است با تغییر رژیم غذایی، اسهال و ناراحتی های معده نیز مشاهده می شود اما این وضع موقتی است و به زودی به حالت نرمال بر می گردد پس جای نگرانی نیست.

حساسیت های غذایی

حساسیت به انواع غذاها در دوران بارداری شدت می یابد. حتی ممکن است یک مادر به غذاهایی حساسیت پیدا کند که قبلاً به هیچ وجه به آن غذاها حساسیت نداشته و یا اصلاً مورد علاقه وی بوده است. این حساسیت ها باعث اسهال می شوند . باید این غذاها را بشناسید و از خوردن آنها خودداری کنید.

حساسیت به لاکتوز

خیلی از زنان باردار با مصرف شیر دچار عدم تحمل لاکتوز یا نارسایی لاکتوز می شوند که منجر به اسهال می شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف نکردن شیر در طی چند روز می تواند علائم نارسایی لاکتوز را کاهش دهد. با این وجود، مادر باردار باید کلسیم را از دیگر محصولات لبنیاتی مانند پنیر یا ماست دریافت کند

حساسیت به مصرف دارو

از خوردن دارو به معده خالی پرهیز کنید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. خوردن دارو می تواند جداره روده تان تحریک کند و تولید زخم معده کند، به ویژه مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و آسپرین با شکم خالی، می توانند خطر تهوع و اسهال را در شما افزایش دهند.

۲-مهمترین علل اسهال غیر بارداری

احتمالا در سه ماهه آخر بارداری هم اسهال را تجربه کنید. این اسهال می تواند نشانه ای از زایمان باشد و ممکن است در طی دو هفته آینده زایمان را تجربه کنید. اما این بدان معنا نیست که به محض مشاهده اسهال کودک در حال متولد شدن است، بلکه نشان می دهد که کم کم بدن خود را برای ورود کودک آماده می کند و در طی چند هفته آینده زایمان خواهید کرد.

همیشه اسهال به خاطر بارداری نیست ممکن است به خاطر عوامل دیگری به اسهال مبتلا شده باشید. دیگر علت های اسهال که غیر مرتبط با بارداری می باشند به صورت زیر است:

۱- باکتری ها، ویروس ها، انگل های روده

۲- آنفلونزای معده، داروها و مسمومیت غذایی

۳- برخی بیماری ها مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر کولیت زخمی و بیماری سلیاک و …

۳- غذاهایی که باعث اسهال می شوند

  • نوشیدنی های کربنات دار و کافئین دار
  • میوه های خشک شده
  • ادویه ها
  • محصولات لبنیاتی
  • خوراکی های دارای شکر مانند آّب نبات و شکلات
  • گوشت خام

حتماً بخوانید: چه غذاهایی برای درمان اسهال کودکان مناسب است؟ بهمراه آموزش پخت

۴- مواد غذایی مناسب برای درمان اسهال

معمول ترین خوراکی های حاوی ویتامین ها و مواد معدنی شامل موارد زیر می باشند که لازم است در این شرایط آنها را در رژیم غذایی خود جای دهید:

  • ماست
  •  سبزیجات
  • گوشت بدون چربی
  • خوردن غذاهای سبک
  •  سوپ بدون شیر و حاوی برنج، نودل و سبزیجات
  • موادغذایی دارای نشاسته مانند سیب زمینی و غلات

رژیم BRAT

رژیم BRAT (موز، برنج، سیب و نان تست) توسط پزشکان برای کاهش اسهال توصیه می شود این غذاها در طول بارداری همه مواد مغذی لازم را برای بارداری فراهم نمی کند از این رو در کنار این غذاهایی مانند سبزیجاتی مانند هویج پخته شده، غذاهای نشاسته دار مانند سیب زمینی شیرین، گوشت کم چرب، سوپ برنج، نودل و یا سوپ سبزیجات، ماست  نیز توصیه می شود.

آب رسانی به بدن

به بدن خودتان آب رسانی کنید تا بدنتان آب کافی را دریافت کند. همچنین به مدت دو هفته از مکمل روی استفاده کنید.

داروهای خود را بررسی کنید

برخی داروها می توانند موجب اسهال شوند اگر مبتلا به اسهال در بارداری هستید، هر دارویی را که مصرف می کنید با پزشک در میان بگذارید.

۵- درمان اسهال در بارداری با طب سنتی

لازم به ذکر است که در طب سنتی نیز مواد غذایی مفیدی برای درمان اسهال در حاملگی سفارش شده است مانند:

  • عرق نعنا با دوغ غلیط و نسبتا شور با اندکی آویشن
  • آب سیب طبیعی هم برای درمان اسهال خوب است
  • نان و پنیر با گردو و پونه اندک
  • ماش پلو بسیار مناسب است

۶-پیشگیری از اسهال در بارداری

  1. به مقدار کافی آب بنوشید، حداقل هر دو ساعت یکبار یک لیتر و برای میان وعده از بیسکوئیت های ترد استفاده کنید.
  2. در اوایل بارداریتان پوست یا سبوس اسپرزه (بارهنگ تخم مرغی) را به رژیم غذاییتان اضافه کنید. اسپرزه یا اسفرزه باعث می شود آب درون دستگاه گوارش جذب شده و در نتیجه مدفوع سفت تر میگردد. برای استفاده از این روش نصف قاشق چایخوری سبوس اسپرزه را به یک لیوان آب اضافه کرده و هم بزنید و آن را سر بکشید. از این روش یک بار در شب و یک بار در صبح استفاده کنید. بعد از این که بدنتان به اسپرزه عادت کرد می توانید مقدار آن در یک لیوان آب را تا دو قاشق چایخوری هم افزایش دهید.
  3. تخم شنبلیله دارویی نافع برای مبارزه با اسهال است که شبیه اسپرزه عمل می کند. برای استفاده از این روش دو تا سه بار در روز نصف قاشق چایخوری تخم شنبلیله را در یک لیوان آب ریخته، مخلوط کنید و بنوشید.
  4. بلوبری داروی مناسب دیگری است که به مادران مبتلا به اسهال، بسیار توصیه می شود. بلوبری حاوی تانن است که باعث کاهش التهاب و ترشح مخاط در دستگاه گوارش می شود و به کاهش اسهال کمک می کند. بلوبری را می توانید به صورت تازه یا خشک مصرف کنید. اگر بلوبری را نیافتید پودر آن را به چای، اسموتی و یا آب جوش اضافه کرده و نوش جان کنید.
  5. زنجبیل حاوی دو ماده گیرانول و شگاول است که به کاهش سرعت حرکت روده و جلوگیری از اسهال کمک می کند. این دمنوش را ۲ تا ۳ فنجان در روز بنوشید. زنجبیل آرام بخش بوده و به هیدراته نگه داشتن بدن نیز کمک می کنند.
  6. بابونه و نعناع هر دو تسکین دهنده عضلات بوده و اثری آرام بخش روی عضلات دستگاه گوارش دارند. در طول بارداری روزی ۲ تا ۳ فنجان از آن را مصرف کرده تا شاهد نتایج بهتر آن باشید. این مواد نیز آرام بخش بوده و به هیدراته نگه داشتن بدن نیز کمک می کنند.
  7. سرکه سیب باکتری های مسبب اسهال در دستگاه گوارش را از بین می برد. همچنین حاوی ماده ای به نام پکتین بوده که مدفوع را سفت تر می کند. یک قاشق چایخوری سرکه  سیب را در یک لیوان آب مخلوط کرده و سه بار در روز قبل از هر وعده ی غذایی مصرف کنید.
  8. عسل نیز مؤثر است. شما می توانبد سه تا چهار قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب اضافه کنید و به صورت روزانه مصرف کنید.
  9. از خوردن غذاهای پر چرب و ادویه دار خودداری کنید چون هضم این غذاها دشوار است و منجر به اسهال می شود.
  10. اگر دچار نارسایی لاکتوز هستید از مصرف شیر تا بهبود بیماری خود، خودداری کنید.
  11. از نوشیدن قهوه، چای، آب انگور و هر گونه نوشیدنی انرژی زا و نوشابه های گازدارخودداری کنید.
  12. باید غذاهایی را انتخاب و مصرف کنید که به طور کامل پخته شده باشند.
  13. از مصرف غذاهای مانده جلوگیری نمایید و اگر تمایل به مصرف غذای مانده داشتید، از نگه داشتن آن اطمینان حاصل نمایید و قبل از شروع به مصرف، آن را دوباره و کامل گرم نمایید.
  14. تغییرات در رژیم غذایی در دوران بارداری را به تدریج شروع نمایید و از مصرف غذاها و عادات غذایی مضر در این دوران خودداری نمایید.

۷- چه زمانی مراجعه به پزشک ضروریست؟

اگر اسهال بیش از یک روز طول کشید یا شامل علائم زیر بود با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب
  • کاهش ادرار
  • استفراغ شدید
  • افزایش ضربان قلب
  • اسهال با خون یا مخاط
  •  سرگیجه و سردرد شدید
  • درد معده و درد شدید شکمی
  • خشک شدن دهان (علائم کم آبی بدن)
  • طول کشیدن اسهال بیش از ۱۰ روز

اگر اسهال هستید و حس می کنید جنین کمتر یا شدیدتر از حد معمول حرکت می کند یا علائم زایمان زودرس دارید با پزشک تماس بگیرید:

  • گرفتگی عضلات
  • انقباضات منظم و مداوم
  • ترشحات بیشتر واژن یا ترشحات آبکی، خونی یا مخاط شکل
  • فشار یا درد در ناحیه لگن خاصره یا زیر شکم که به صورت مداوم است یا بدتر شده است

از اینکه این مطلب را تا انتها دنبال نمودید از شما کمال تشکر را داریم. لطفاٌ سایر مقاله های ما را در همین سایت ببینید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا