آموزش های درسی و دینی

رژیم غذایی برای افزایش هوش کودک (۷ ماده غذایی موثر)

bestkid b

شاید با دیدن این عنوان به این مسئله فکر کنید که مواد غذایی چه تاثیری بر هوش کودکان دارد. در این مقاله ما به بررسی همه مواد معدنی و ویتامین های لازم برای رشد مغز و عملکرد درست آن پرداختیم. کمبود برخی مواد معدنی مانند ید و آهن بر عملکرد شناختی مغز تاثیر زیادی دارند، این میزان از تاثیر در سنین پایین بسیار اهمیت دارد. رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی سالم موجب رشد مغز کودک، تقویت حافظه و بهبود عملکرد شناختی میشود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

موثرترین مواد معدنی و ویتامین بر مغز کودک

۱- کولین

مغز از این ماده مغذی برای تولید استیل‌کولین استفاده می کند که یکی از مهم‌ترین انتقال دهنده های عصبی درگیر در هوش، عملکرد حافظه و حفظ یکپارچگی ساختاری سیناپس‌هاست. این ماده در بسیاری از موادغذایی وجود دارد که کودک به راحتی میتواند آن را دریافت کند.

۲- منیزیم

کلسیم و منیزیم دو ماده ضروری برای عملکرد مغز هستند. فقر منیزیم، ممکن است موجب سردرگمی، بی حالی و افسردگی کودک شود. بنابراین با گنجاندن مواد غذایی حاوی منیزیم در رژیم غذایی کودک تمرکز و هوش کودک را بهبود ببخشید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

استفاده کودکان از موبایل خوب است یا بد؟ تاثیر امواج آن؟

۳- اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا۳ برای سلامت مغز اهمیت دارند زیرا حدود ۶۰ درصد این اندام از چربی تشکیل شده است. نورون ها نیز از چربی ها و بافت عصبی تشکیل شده اند. اسید چرب امگا۳ فراوان‌ترین چربی در مغز است و از این طریق موجب تقویت سیستم عصبی کودک میشود.

۴- استیل‌ال‌کارنیتین

استیل‌ال‌کارنیتین یک اسید آمینه و ترکیب شبه ویتامین است که به تقویت حافظه از طریق تثبیت غشاها، افزایش تولید انرژی و افزایش کارایی انتقال عصبی کمک می کند. این ماده تولید و جذب استیل‌کولین توسط مغز را تحریک می کند.

۵- آهن

میزان آهن بدن بر سوخت‌وساز سلول‌های عصبی، ارتباط این سلول‌ها با یکدیگر، ساخت پوششی به نام میلین برای افزایش سرعت انتقال پیام در سلول‌های عصبی، و تولید مواد انتقال‌دهنده سیگنال عصبی (یا نوروترانسمیتر) را در مغز تحت تأثیر میگذارد. اگر کودک شما دچار فقر آهن باشد مغز او در کارهای طبیعی خود اختلال ایجادمیکند و در تیجه اختلال در شناخت (شامل حافظه و یادگیری) و تغییر رفتار اجتماعی و خُلق کودک را به همراه خواهد داشت.

۶- ویتامین های گروه B

ویتامین B9 به دلیل ارتباط آن با عملکردهای مغز یکی از مهمترین ویتامین های بدن است. مصرف مقدار کافی ویتامین B9 هر روز باعث تقویت عملکرد مغز سالم می شود و به حفظ سلامت روحی و روانی انسان کودک کمک میکند.

ویتامین B12 برای بسیاری از عملکردهای بدن مانند سلامت مغز ، تولید سلولهای خونی و عملکرد صحیح اعصاب از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین ویتامین B12 بهبود خلق و خوی، انرژی، تمرکز و عملکرد ذهنی کودک را افزایش میدهد.

ویتامین B6 برای رشد مغز , سالم ماندن سیستم عصبی، نیز نقش مهمی در بازی می کند.

۷- ید

ید در تولید هورمون های تیروئید و تاثیرات فیزیولوژیک این هورمون ها بر عملکرد تمام سلول های بدن تاثیر میگذارد. هورمون های تیروئید در دوران جنینی، نوزادی، کودکی و نو جوانی در رشد سلول های مغز و رشد و توسعه جسمی و ذهنی نقش بسزایی را بازی می کنند و نقصان ترشح آن ها موجب اختلال در کار سلول های بدن شده و کمبود آن ها در این ایام مهم باعث کاهش بهره هوشی‘ اختلال در رشد پسیکوموتور و کوتاهی قد کودکان خواهد شد. مصرف متعادل منابع غذایی ید بر هوش و تمرکز کودک تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

بهترین منابع غذایی برای هوش کودک

همانگونه که در بالا اشاره کردیم برخی مواد معدنی و ویتامین ها مستقیما بر عملکرد مغز کودک تاثیر میگذارند بنابراین دریافت کافی این این مواد میتواند موجب افزایش هوش کودک شود:

کولین شیر کم چرب شیر سویا، بروکلی ، کلم بروکسل، میگو، سینه مرغ، سالمون، گوشت گوساله، تخم مرغ، جوانه گندم، جگر گاو
منیزیم شکلات تلخ، آووکادو، آجیل، حبوبات، توفو، دانه کدو تنبل و چیا، غلات کامل گندم، جو دو سر، جو و ماهی سالمون، موز اسفناج، کاهو، شلغم و سبزی خردل
امگا ۳ ماهی خال مخالی، ماهی خاردار، صدف، ساردین، میگو، ماهی قزل آلا، دانه‌های چیا، شاه‌دانه، لوبیا قرمز، لوبیای سویای سبز
استیل‌ال‌کارنیتین حبوبات (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس ، بادام زمینی) ، سبزیجات(مارچوبه ، چغندر ، سیب زمینی ،کلم بروکلی ، جوانه بروکسل ، سیر ، خردل سبز ، بامیه ، جعفری ، کلم پیچ) میوه ،موز ، غلات (گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، بلغور جو دوسر ، سبوس برنج ، ، گندم ، سبوس گندم، جوانه گندم) و گرده عسل ، مخمر
آهن جگر گاو، لوبیای سفید، عدس، تن‌ماهی، نخود، آب گوجه‌فرنگی ، بادام‌هندی اسفناج، گوشت گاو، کشمش
ویتامین های گروه B تخم‌‌مرغ، پنیر، شیر، ماهی، گوشت قرمز، نخود، ماهی تن و آزاد، غلات کامل و حبوبات، جگر گاو، گوشت چرخ‌‌کرده، سینه‌ی مرغ، هندوانه، سیب زمینی و سبزیجاتی که برگ سبز تیره
ید سینه بوقلمون، آلوی خشک، میگو، لوبیا سفید، کنسرو ماهی تن، تخم‌مرغ، ماست ساده، موز، توت‌فرنگی، پنیر چدار، نان سفید، لوبیا سبز

آموزش تفکر خلاق به کودکان با ۱۶ روش موثر

دیگر راهکارهای تقویت هوش کودک

۱- یادگیری و نواختن ساز موسیقی ضریب هوشی کودک را به‌طور مستقیم بالا می‌برد، زیرا موسیقی سه بخش مهم از وجود کودک یعنی عقل، احساس و جسم را به تکاپو می‌اندازد.

۲- فعالیت بدنی و جنب‌وجوش، رشد مغز و عملکرد شناختی کودک را تقویت می‌کند. در واقع هرگونه فعالیت بدنی، ترشح اندورفین در مغز را افزایش داده و اندورفین‌ها باعث تقویت عملکرد و خروجی مغز می‌شوند.

۳- کودکان با بازی، مهارت‌های اجتماعی – شناختی و کاوش در دنیای خود را یاد می‌گیرند. در بازی، کودکان از لحاظ جسمی، کلامی یا ذهنی با محیط خود و سایر افراد درگیر می‌شوند و از این طریق هوش کودک افزایش می یابد.

۴- تنفس عمیق از راه بینی مغز را تقویت می‌کند؛ بنابراین هر روز صبح زود یا قبل از رفتن به خواب ۱۰-۱۵ دقیقه، این کار را با کودکتان تمرین کنید و شاهد تفاوت عملکرد ذهنی کودک خود باشید.

۵- حافظه فرزندتان را به چالش بکشید. مثلاً پس از خواندن کتاب، از کودکتان بخواهید که داستان را به زبان خودش بازگو کند یا با استفاده از حلقه‌های میوه یا مهره‌های رنگی، الگو‌هایی ایجاد کنید، سپس آن‌ها را به هم بریزید و ببینید که آیا کودکتان می‌تواند آن‌ها را از نو بسازد.

۶- صحبت کردن با کودک ، حتی قبل از اینکه او بتواند صحبت کند، مهارت های پردازش زبان و واژگان او را تقویت می کند.

۷- یکی از راه‌های تقویت هوش کودکان مطالعه کردن است. تحقیقات دائما اثبات کرده‌اند که دسترسی به کتاب‌ها و وقت مطالعه‌ی نوبتی تک به تک می‌تواند موفقیت در مدرسه را برای فرزندتان پیشگویی کند.

 

نتیجه

مغز انسان در دوران جنینی شکل می‌گیرد و اگر از همان ابتدا مواد غذایی لازم به جنین نرسد باعث کم هوشی شده و تا بعد از تولد هم ادامه دارد و باعث ضعف‌های جسمانی و ذهنی می‌شود؛ این مساله در دوران مدرسه هم باعث حافظه ضعیف و مشکلات درسی می‌شود. از بدو تولد مغز انسان شروع به تکامل میکند. رژیم غذایی، سبک زندگی و مراحل یادگیری همگی بر هوش کودک موثر هستند. در این مقالهما به بررسی هر ماده مغذی که هوش یک کودک به آن نیاز دارد پرداختیم.همچنین توصیه ما به شما این است غذاهای چرب و فست فود ها، برنج، مواد قندی و شکر را از رژیم غذایی کودک حذف کنید.

دانلود رایگان ۴ بازی عالی هوشی در خانه برای کودکان زیر ۵ سال

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا