نکات سلامتی مادران

هفته چهاردهم بارداری (تغییرات مادر و نوزاد و نکات مهم)

bestkid b

این اولین هفته در سه ماهه دوم است که بسیاری از زنان در این دوران احساس راحتی بیشتری می کنند. امیدواریم حالت تهوع و خستگی شما در هفته 14ام بارداری آن قدر آزار دهنده و پشت سر هم نباشد که حال تان را بد کند. در چند هفته آینده کم کم انرژی تان بیشتر می شود؛ زیرا بدن شما شروع به ترشح هورمون های خوب می کند.

بهتر است از همین هفته تمرینات مخصوص عضلات کف لگن را شروع کنید. این عضلات به تحمل وزن شکم که مرتبا بیشتر می شود، کمک می کند و می توان از بسیاری از مشکلات احتمالی پیشگیری کرد .

۹ تا از نکات بارداری (قبل، حین و بعد از بارداری)

علائم هفته 14 بارداری

  • استروژن سلول های پوست تان را تحریک می کند تا رنگدانه های تیره تری تولید کند . بهتر است از ماسک های پروانه ای بارداری که معمولا روی گونه ها، بینی و دهان را پوشش می دهد، استفاده کنید.
  • ممکن است کمی احساس گرما کنید که علت آن افزایش شدید حجم خون در گردش شما است. قلب تان به شدت کار می کند تا هم بدن و هم کودک تان را با اکسیژن کافی تامین کند.
  • نوسانات خلقی در این هفته مودتان را دائما تغییر می دهد . یک دقیقه ممکن است گریه کنید و یک دقیقه بعد غرق شادی باشید.
  • در هفته 14 بارداری، شکم شما به دلیل نفخ روده در برخی از روز ها بیشتر از روز های دیگر برآمده می شود.
  • علاوه بر این احساس آرامش بیشتری نسبت به بارداری خواهید داشت و اضطراب ناشی از سقط جنین احتمالی از بین می رود.

عوارض هفته 14 بارداری

  • مراقب کم خونی که در این هفته به وجود می آید، باشید و حتما غذا های غنی از آهن مثل گوشت قرمز، سبزیجات برگ سبز و غلات مصرف کنید.
  • احتمالا در سمت راست تان احساس درد و سوزش خواهید کرد. گرفتگی در هفته 14 می تواند به دلیل درد رباط گِرد باشد که اکثرا تجربه اش می کنند . سعی کنید دراز بکشید و پوزیشن تان را تغییر دهید. با پیشرفت بارداری، رباط های گرد نرم می شوند و خوشبختانه کش می آیند.
  • با پزشک تان مشورت کنید تا ببینید که آیا رحم تان به عقب برگشته یا اصطلاحا رِترووِرسه دارید یا خیر. برگشت رحم به عقب می تواند مشکلاتی را هنگام ادرار کردن ایجاد کند.
  • همان طور که بدن شما تغییر می کند، ممکن است استرس بگیرید و به این فکر بیفتید که آیا بدن تان به حالت قبلی اش بر می گردد یا خیر. سعی کنید غذای سالم بخورید و مراقب BMI تان باشید.

زنان باردار برای صبحانه چه بخورند؟ (5 مغذی و 5 دستور)

نوزاد هفته 14ام بارداری تغییر می کند

  • این هفته پلک های کودک شما روی چشم هایش که کاملا رشد کرده اند، قرار می گیرد . حتی ممکن است روی سر کودک تان هم مو رشد کند.
  • جنین 14 هفته ای حالا کاملا در سونوگرافی مشخص است، به جای این که سر کوچکش روی سینه اش قرار بگیرد، گردن دارد که این دو را از هم جدا می کند. چانه ‌اش بیشتر بیرون زده و گوش‌ هایش در جای درست و در کنار سرش قرار گرفته اند.
  • ضربان قلب کودک تقریبا دو برابر ضربان قلب شما خواهد بود. در ویزیت های قبل از زایمان صدای ضربانش ثابت و منظم به گوش تان می رسد؛ اما ضربان قلب خودتان کمی سریع تر می شود.
  • در این هفته کودک می تواند اخم کند و با چشمان نیمه باز نگاه کند. این هفته جنین چهارده هفته ای شما در رحم تان می چرخد ​​و حرکات پرشی ناگهانی انجام می دهد که شما متوجه شان نخواهید شد. اگر دوقلو یا چند قلو دارید، شکم تان در این هفته بزرگ تر از آن چیزی است که انتظار دارید. یکی از اولین نشانه های باردار بودن بیشتر از یک نوزاد، حالت تهوع زیاد است . اگر بیش از یک نوزاد داخل رحم باشد، در سونوگرافی مشخص می شود.
  • وقتی که معاینات دوران بارداری تان را انجام می دهید و شکم تان لمس می شود، متوجه حرکت و ضربه زدن های آرام جنین می شوید.

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری

نکاتی برای هفته 14 بارداری

  • هر موقع احساس گرسنگی کردید، باید غذا بخورید . احتمالا در حال حاضر با دیدی کاملا جدید به غذا نگاه می کنید. حتما وعده های غذایی و میان وعده های سالم بخورید و به فکر رژیم گرفتن نباشید ، الان زمان کاهش وزن نیست!
  • با پزشک تان در مورد مصرف مکمل های بارداری صحبت کنید و تصور نکنید که حتما به آن ها نیاز خواهید داشت. به طور مثال مکمل اسید فولیک دیگر بعد از سه ماهه اول لازم نیست.
  • فیبر را فراموش نکنید ! میوه ها و سبزیجات ضروری هستند، زیرا حجم زیادی دارند و به فشار دادن محتویات روده کمک می کنند.
  • حالا زمانی است که می توانید به مسافرت فکر کنید . سه ماهه دوم بهترین زمان برای سفر است، زیرا انرژی لازم برای لذت بردن از آن را دارید و خطر زایمان زودرس کاهش می یابد . اگر قصد پرواز دارید، محدودیت ‌های خطوط هوایی در مورد پرواز در دوران بارداری را حتما چک کنید.
  • بهتر است در هفته ۱۴ بارداری برای خرید لباس جدید اقدام کنید. این که روی لباس های بارداری سرمایه گذاری کنید یا فقط چیز هایی که سایز بزرگی دارند را انتخاب کنید، به خودتان بستگی دارد. توصیه می شود ترکیبی از هر دو را داشته باشید .

حتما بخوانید: غذاهایی که در بارداری حتما باید بخورید

سوالات متداول

من هنوز حرکت کودکم را احساس نکرده ام ، آیا این طبیعی است؟


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

اگر قبلا بچه دار شده اید، احتمالا متوجه حرکات خیلی ریز هم خواهید شد اما به احتمال زیاد در چند هفته آینده حتما تکان هایی را حس خواهید کرد.

من یبوست دارم ، چه کار باید بکنم؟

مایعات فراوان بنوشید و بدن تان را هیدراته نگه دارید. بیشتر میوه و سبزیجات بخورید و هر روز حتما ورزش کنید. (منبع)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا