نکات سلامتی مادران

نشانه های اولیه بارداری: 14 علامت واضح که باردارید!

bestkid b

اوایل بارداری دوره ی هیجان انگیزی است که با حس زیبای مادر شدن و شروع یک زندگی جدید همراه است. در این زمان علائم مختلفی ظاهر می شود که برخی از آنها آزاردهنده است. بسیاری از این علائم در پایان سه ماهه اول از بین می روند و برخی دیگر در تمام طول بارداری باقی می مانند. اگرچه علایم بارداری در تمام خانم ها مشابه نیست اما در این مطلب به رایج ترین آنها اشاره شده است.

نشانه های اولیه بارداری (اینفوگرافی)

1- گرفتگی عضلات پایین شکم

برخی از خانم ها حدود یک هفته پس از تخمک گذاری، به دلیل کاشت تخمک بارور شده در دیواره رحم، گرفتگی های عضلات شکم را تجربه می کنند که به آن «گرفتگی لانه گزینی» می گویند. این وضعیت گاهی اوقات با لکه بینی همراه است.

گرفتگی عضلات شکم در هفته های اولیه بارداری به دلیل کشیدگی و رشد رحم نیز بوجود می آید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

این گرفتگی ها معمولاً پراکنده هستند و حدود دو هفته طول می کشند و نباید با خونریزی قرمز روشن همراه باشند. مصرف مکمل منیزیم / کلسیم می تواند به تقویت عضلات کمک کند و گرفتگی آنها را به حداقل برساند.

2- هوس های غذایی

85 درصد از زنان باردار گزارش می کنند که در برخی از دوره های بارداری، هوس های شدید غذایی را تجربه کرده اند و بیشتر آنها در سه ماهه اول و آخر بوده است. اما علت آن چیست؟ ارتباط دقیق بین بارداری و هوس های غذایی برای متخصصان هنوز بطور کامل مشخص نیست اما آنها گمان می کنند که این موضوع با تغییرات هورمونی و نیاز بدن به مواد مغذی بیشتر ارتباط دارد. دکتر Sam Hay می گوید:

“هوس های غذایی نشاندهنده ی نیاز بدن و جنین به برخی مواد مغذی نیست. به عنوان مثال نوشیدن دو لیتر آب پرتقال در روز به معنای کمبود ویتامین C نیست. در مورد غذا خوردن در دوران بارداری منطقی باشید و سعی کنید در حد تعادل بخورید. بهترین غذاهایی را که در اختیار دارید بخورید تا جنین تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.”

3- تهوع و استفراغ یا ناخوشی صبحگاهی

تخمین زده می شود که حدود 85 درصد زنان باردار از بیماری صبحگاهی رنج می برند. تحمل این وضعیت برای بسیاری از زنان سخت است و مدیریت زندگی و کارهای روزمره را برای آنها با مشکل مواجه می کند. به طور کلی علائم بیماری صبحگاهی برای بسیاری از زنان در پایان سه ماهه اول شروع به بهبودی می کند و حدود هفته 14 تا 16 بطور کامل از بین می رود. این در حالیست که در برخی از زنان در کل دوره ی بارداری باقی می ماند.

۱۰ تا از نکات مهم برای بارداری سریع (و مطمئن)

4- تغییرات پستان

سینه ها حدود 3 تا 4 هفته پس از بارداری تغییر می کنند و حساس و متورم می شوند. با کاهش این علائم، نوک سینه ها تیره و پهن می شوند و رشد کل پستان به دلیل رشد مجاری و غددی که به زن امکان شیردهی بعد از زایمان را می دهد، افزایش میابد. می توانید برای کنار آمدن با این موضوع، از سوتین ها و لباسهای زیر بارداری استفاده کنید.

5- یبوست

بارداری موجب افزایش هورمون پروژسترون در بدن می شود. پروژسترون می تواند عملکرد روده را کاهش دهد و منجر به یبوست شود. برای جلوگیری یا رفع یبوست در دوران بارداری، روزانه از طریق رژیم غذایی یا مکمل، به میزان لازم فیبر مصرف کنید (تقریباً 30 گرم فیبر)، آب کافی بنوشید و هر روز ورزش کنید.

6- سوزش سر دل و ریفلاکس اسید

پروژسترون هورمونی ست که عضلات را برای زایمان و تولد آماده می کند و در دوران بارداری علاوه بر ایجاد یبوست، باعث سوزش سر دل، سوء هاضمه و ریفلاکس اسید در زنان باردار می شود. پروژسترون باعث شل شدن دریچه بالای معده می شود و به این ترتیب اسید معده می تواند از مری خارج شود و باعث ناراحتی و سوزش شود.

این مشکل شب ها و هنگام رفتن به رختخواب بیشتر رخ می دهد. سوزش سر دل، سوء هاضمه و ریفلاکس اسید، همگی در سه ماهه اول شروع می شوند اما معمولاً در سه ماهه سوم و زمانی که بزرگ شدن اندازه کودک به معده فشار می آورد، بیشتر می شود. اگر شما هم با این موضوع مشکل دارید، سعی کنید دو یا سه ساعت قبل از خواب چیزی نخورید تا فرصت کافی برای هضم غذا وجود داشته باشد. علاوه بر این روی چند بالش بخوابید تا موقعیت سر بالاتر از معده قرار بگیرد.

علائم اولیه بارداری با توجه به جنسیت جنین+ اینفوگرافی

7- تکرر ادرار

تکرر ادرار تا حدی مربوط به هورمون ها و فشاری ست که کودک به مثانه وارد می کند. علاوه بر این در دوران بارداری میزان خون پمپاژ شده افزایش میابد و این باعث می شود که کلیه ها بیشتر از حد معمول به پردازش مایعات بپردازند و در نتیجه ادرار بیشتری تولید کنند. این وضعیت باید در پایان سه ماهه اول بهبود یابد چون در این زمان رحم بالاتر از لگن رشد می کند و فشار وارده به مثانه کاهش میابد.

8- خون دماغ شدن و خونریزی لثه

خونریزی بینی و لثه در دوران بارداری بسیار معمول است و به دلیل افزایش حجم خون (در طی بارداری حدود 30 درصد خون بیشتری در بدن پمپاژ می شود) و تأثیر هورمون های بارداری بر روی بافت های همبند و غشاهای مخاطی ایجاد می شود. اگرچه این موضوع در برخی زنان باردار دیده می شود اما اگر ادامه دار باشد و یا به مرور زمان تشدید یابد، بهتر است به پزشک مراجعه شود.

9- جوش زدن

تغییرات سریع در سطح هورمون ها، تأثیر گسترده و متنوعی روی بدن می گذارد و این امر گاهی موجب جوش های پوستی می شود. برخی از خانم ها دچار حمله آکنه می شوند اما این حالت نادر است و بیشتر اوقات تنها چند جوش هورمونی در سه ماهه اول بوجود می آید.

10- کلوآسما یا ماسک بارداری

گاهی اوقات تغییرات هورمونی در بارداری باعث ایجاد لکه های نامنظم یا تیرگی پوست می شود که بصورت یک ماسک، صورت را می پوشانند و به آن ماسک بارداری می گویند. این لکه ها بیشتر روی بینی، گونه ها، دور لب و گردن ایجاد می شوند و با گذشت زمان و پس از زایمان محو می شوند.

۹ تا از نکات بارداری (قبل، حین و بعد از بارداری)

11- خط تیره ی روی شکم (لینا نیگرا)

بسیاری از خانم ها در اواخر سه ماهه اول، متوجه یک خط تیره می شوند که از ناف به سمت قسمت پایینی شکم امتداد میابد (البته موقعیت قرار گیری این خط در تمام خانم ها یکسان نیست و در برخی از آنها تا سمت جناغ سینه ادامه پیدا می کند). این وضعیت پس از زایمان و به مرور زمان محو می شود. لینا نیگرا به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری اتفاق می افتد و به دلیل افزایش هورمون تحریک کننده ملانوسیت می باشد که باعث تیرگی سلول های پوستی می گردد. این وضعیت طبیعی ست و جای نگرانی ندارد.

12- کشیدگی پوست

اکثر خانم ها در دوران بارداری با علایم کشیدگی پوست روی شکم، پستان ها و ران ها مواجه می شوند که قابل پیشگیری نیستند. بارداری باعث نازک شدن پوست می شود و این عامل همراه با کشش سریع پوست در دوران بارداری باعث ایجاد علائم کشیدگی پوست می شود. هیچ کرمی برای جلوگیری از این مسئله وجود ندارد و بهترین راه برای به حداقل رساندن آن، افزایش آهسته و مداوم وزن در بارداری است.

13- نفخ و باد شکم

تغییرات هورمونی دوران بارداری که دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهد علاوه بر یبوست و سوزش سر دل، بر میزان بادی که بدن تولید می کند نیز تأثیر می گذارد و همین امر می تواند باعث نفخ شود. بهترین روش ها برای مقابله و به حداقل رساندن این علامت ناخوشایند بارداری عبارتند از:

  • داشتن وعده های غذایی کم حجم و منظم
  • آهسته جویدن و بلعیدن غذا
  • اجتناب از نوشیدن آب حین خوردن
  • اجتناب از جویدن آدامس
  • اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ
  • صاف نشستن هنگام غذا خوردن

14- سرگیجه و ضعف

بسیاری از زنان در اوایل بارداری با سرگیجه مواجه می شوند. سرگیجه غالباً بیشتر در زمان گرسنگی و به دلیل کاهش قند خون اتفاق می افتد. علاوه بر این میتواند به دلیل گرم بودن محیط و تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته یا خوابیده به ایستاده (افت فشار خون وضعیتی)، اتفاق بیفتد. بهترین راه برای مقابله با احساس سرگیجه این است که با آرامش سر خود را بین دو زانو قرار دهید زیرا در این وضعیت خون به مغز می رسد و احساس سرگیجه کاهش میابد.

۱۱ تا از بهترین روشهای پیشگیری از بارداری

توجه داشته باشید که اگر علایم بارداری به شدت شما را آزار می دهد، به یک متخصص مراجعه کنید تا از روش های سریع، به بهبود وضعیت شما کمک کند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا