نکات سلامتی مادران

رابطه جنسی بعد از زایمان (7 نکته که باید بدانید)

bestkid b

خانمها بعد از به دنیا آوردن بچه از هر لحاظی، چه جسمی، چه روحی و چه عاطفی تغییر می کنند. به احتمال زیاد بعد از زایمان، تمام توجه شما صرف مراقبت کامل از فرزندتان می شود و شاید برقراری رابطه جنسی با همسرتان دورترین چیزی باشد که به ذهنتان می رسد.

اما همزمان با این که با ورود فرزندتان وارد زندگی جدید و تغییرات جدیدی می شوید، باید این را هم بررسی کنید که آیا آماده از سر گیری رابطه جنسی با همسرتان هستید یا نه. به گفته متخصصان، تمایلات جنسی پس از زایمان چیزی فراتر از امیال فیزیکی و جسمی هستند و به چیزهایی بیشتر از بهبودی جسم خانم بعد از بارداری و زایمان بستگی دارند.

در واقع تمایلات جنسی بعد از زایمان به عوامل زیر بستگی دارند:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • انگیزه، میل و اشتهای جنسی خانم برای برقراری رابطه جنسی
  • وضعیت عمومی سلامتی و کیفیت زندگی او
  • آمادگی عاطفی او برای از سرگیری صمیمیت جنسی با شریک زندگی اش
  • توانایی منطبق شدن خانم به عنوان یک مادر و یک شریک جنسی
  • رابطه او با همسرش

تجربه بارداری، زایمان و پس از زایمان برای هر خانمی منحصر به فرد و متفاوت با بقیه است. بنابراین درجه آمادگی برای فعالیت جنسی بعد از زایمان هم برای هر خانمی با دیگری فرق می کند. در واقع همه خانمها بعد از زایمان باید سلامت جسمی و عاطفی خودشان را در نظر بگیرند و تصمیمی بگیرند که برایشان از همه بهتر است و با آن احساس راحتی می کنند.

چه مدت بعد از زایمان می توان رابطه جنسی را دوباره شروع کرد؟

نمی توان برای همه زوج ها یک زمان مشخص برای از سرگیری فعالیت جنسی شان بعد از زایمان خانم عنوان کرد؛ اما به طور معمول توصیه می شود که 4 تا 6 هفته پس از زایمان از رابطه جنسی خودداری کنید. دلیل این مساله جلوگیری از عفونت رحم و باز شدن بخیه ها و همینطور زمان دادن به بدن خانم برای بهبودی پس از زایمان است. با این حال تحقیقات جدید نشان می دهند که خانمها می توانند در صورتی که احساس راحتی می کنند و مشکلی ندارند، دو هفته بعد از زایمان رابطه جنسی همراه با دخول را شروع کنند.

رژیم غذایی دوران شیردهی (۷ ماده ضروری و بهترین و بدترین ها)

پایین بودن میل جنسی بعد از زایمان طبیعی است

بنا به گفته متخصصان، حتی اگر خانمی از نظر جسمی به اندازه کافی حالش خوب باشد که بتواند رابطه جنسی بدون درد و آسیبی را از سر بگیرد و توسط متخصص زنان و زایمان یا ماما هم معاینه شده باشد، باز هم مسائل زیادی وجود دارند که می توانند میل او به برقرار رابطه را کم کنند.

عواملی که باعث کاهش میل جنسی خانمها بعد از زایمان می شوند عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی، به ویژه در صورت شیردهی
  • خستگی یا کم خوابی
  • افسردگی پس از زایمان
  • درد واژن به خاطر پارگی حین زایمان و کاهش میزان استروژن واژن
  • تغدیه نوزاد با شیر مادر که باعث تغییر نگرش به سینه ها به عنوان یک اندام جنسی می شود
  • کیفیت رابطه خانم با همسرش
  • ترومای زایمان
  • تصویر بدنی فرد از خودش

از سرگیری رابطه جنسی بعد از تولد فرزند

طبق نظر کارشناسان، اولین برخورد جنسی شما با همسرتان بعد از تولد بچه گام مهمی در جهت از سرگیری رابطه جنسی صمیمانه بعد از زایمان است؛ اما این را هم به خاطر داشته باشید که هیچ بازه زمانی دقیق و مشخصی برای برقراری تماس جنسی بعد از زایمان وجود ندارد و همه چیز به احساس راحتی و آمادگی خودتان بستگی دارد.

اگر نگران دردناک بودن رابطه جنسی هستید می توانید قبل از این کار از تسکین دهنده های درد مثل حمام آب گرم یا مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. علاوه بر این برای جلوگیری از خشکی واژن و راحت تر کردن رابطه جنسی توصیه می کنیم از روان کننده استفاده کنید.

۵ حقیقت شگفت انگیز (اما واقعی) در مورد مادر بودن

آرامش داشته باشید، عجله به خرج ندهید و کار را به آهستگی پیش ببرید و به این فکر کنید که حتی اگر احساس خوبی هم ندارید اجازه بدهید این کار تجربه مثبتی برای هر دویتان باشد. علاوه بر این می توانید به جای مقاربت واژینال از سایر روشها مثل تماس جنسی دهانی استفاده کنید.

 

همچنین باید یادتان باشد که احساس صمیمیت و راحتی فقط رابطه جنسی نیست. اگر نسبت به این رابطه نگران یا مضطرب هستید صادقانه آن را با شریک زندگی تان در میان بگذارید و دنبال راههای بهتری بجز تماس جنسی برای تقویت رابطه تان باشید.

در ادامه بخوانید: علت افسردگی بعد از زایمان (10 درمان و همه نکات)

در صورت بروز هر نوع مشکل نگران کننده می توانید با پزشکتان مشورت کنید. پزشک به شما در حل این مشکلات کمک می کند و از ارائه نکاتی برای راحت‌ تر کردن رابطه جنسی گرفته تا پیشنهاد مشاوره یا درمان برای رفع مشکلات جنسی، راه حلهای خوبی در اختیارتان می گذارد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا