تربیت کودکان

3 روش آموزش پیشگیری از سوء استفاده جنسی کودک (ویژه والدین)

bestkid b

هر کودکی از هر نژاد، گروه اجتماعی-اقتصادی، مذهب یا فرهنگی که باشد ممکن است مورد آزار و سوء استفاده جنسی قرار بگیرد. خوشبختانه اقداماتی وجود دارد که با رعایت آنها می توانید احتمال بروز چنین اتفاق ناراحت کننده ای را به طور قابل توجهی کاهش بدهید.

نکته مهمی که همیشه باید در نظر داشته باشید این است که اگر چنین اتفاقی برای فرزندتان رخ داد، همه تقصیرها به گردن فرد متجاوز است، نه شما و به خصوص فرزندتان. در تمام موارد مربوط به تجاوز و سوء استفاده جنسی، همیشه فقط باید فرد متجاوز سرزنش شود، نه قربانی.

بلد باشید: بهترین روش آموزش نظم و قانون به کودکان

ما در این مطلب راهکارهای مفیدی در اختیارتان می گذاریم که می توانند به شما کمک کنند از فرزندتان در برابر چنین مسائلی محافظت کنید. اگر موقعیتی پیش آمد که حس کردید کودک عزیزتان در خطر است حتما با 110 تماس بگیرید و شک به دلتان راه ندهید. اگر به اوضاع مشکوکید و و مطمئن نیستید کودکتان آسیب دیده یا نه، می توانید اقداماتی را برای ارزیابی وضعیت و پایان دادن به آزار دیدن کودکتان انجام بدهید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

در جریان زندگی و کارهای کودکتان قرار بگیرید

با خبر بودن از زندگی روزمره فرزندتان باعث می شود بتوانید علائم هشدار دهنده سوء استفاده جنسی از کودک را زودتر تشخیص بدهید. علاوه بر این، اگر به فرزندتان نزدیک باشید و او با شما احساس راحتی کند، در صورتی که مورد آزار جنسی قرار بگیرد یا احتمال این اتفاق وجود داشته باشد، راحتتر می تواند این مساله را با شما در میان بگذارد. وقتی درگیر زندگی کودکتان باشید و توجه کافی به او داشته باشید، با دیدن یا شنیدن علائم نگران کننده می توانید اقدامات لازم برای پیشگیری از در معرض خطر قرار گرفتن او را انجام بدهید.

  • به کارهای روزمره کودکتان علاقه و توجه نشان بدهید. از او بپرسید در طول روز چه کار کرده و با چه کسانی ملاقات داشته است. بعد از مدرسه چه بازیهایی کرده؟ آیا روز خوبی داشته و به او خوش گذشته یا نه؟
  • افرادی که کودکتان با آنها در ارتباط است را بشناسید. شما باید بدانید کودکتان با چه کسانی نشست و برخاست می کند و همه کودکان و بزرگسالانی که با آنها در ارتباط است را بشناسید. از فرزندتان درباره بچه های مدرسه اش، همکلاسیها، والدینشان و سایر افرادی که با آنها برخورد دارد مثل معلمها و هم تیمی هایش سوال کنید. خیلی راحت و علنی درباره این افراد صحبت کنید و سوال بپرسید تا کودکتان هم برای انجام این کار احساس راحتی کند.
  • مراقبین کودکتان را با احتیاط انتخاب کنید. فرقی نمی کند بخواهید برای فرزندتان پرستار بگیرید یا در طول روز و گاهی اوقات او را پیش کسی بگذارید؛ در هر صورت باید آن فرد را کاملا ارزیابی کنید.
  • درباره اخبار و اتفاقات با او صحبت کنید. حوادث و اتفاقات مربوط به خشونت و سوء استفاده جنسی که در اخبار می شنوید را به شکل مناسبی با کودکتان در میان بگذارید. برای شروع گفتگو درباره این اتفاقات می توانید از او بپرسید: “تا حالا چنین چیزی شنیده بودی؟” یا “اگه تو همچین موقعیتی قرار می گرفتی چیکار می کردی؟” این کار به کودکتان نشان می دهد که اینها مسائل مهمی هستند و او می تواند در موردشان با شما حرف بزند. صحبت درباره اتفاقات مربوط به سوء استفاده و آزار جنسی کودکان باعث می شود فرزندتان اطلاعات مفید بیشتری درباره تجاوز جنسی پیدا کند.
  • با علائم هشدار دهنده آشنا باشید. شما باید علائم هشدار دهنده سوء استفاده جنسی از کودکان را بشناسید و هر تغییری در کودکتان هر چقدر هم که جزئی و کوچک باشد را متوجه شوید. فرقی نمی کند این اتفاق برای کودک خودتان بیفتد یا فرزند یکی از آشنایانتان، در هر صورت شما با آگاهی از علائم و نشانه های هشدار دهنده و ورود به قضیه می توانید تغییرات بزرگ و موثری در زندگی آن شخص ایجاد کنید.

حتما بخوانید: آموزش نحوه تربیت جنسی نوجوانان

کودکتان را به صحبت کردن تشویق کنید

وقتی کودکتان بداند که صدایش شنیده و جدی گرفته می شود، شجاعت پیدا می کند که در صورت بروز اتفاقات ناگوار درباره آنها صحبت کند. به محض اینکه کودکتان به سنی رسید که می توانست از کلمات برای بیان احساسات و عواطفش استفاده کند، گفتگو درباره این مسائل را با او شروع کنید و به او بفهمانید همیشه حرفهایش مهم و جدی هستند. اگر تا الان چنین کاری نکرده اید، نگران نباشید. هیچ وقت دیر نیست. اقدامات زیر به شما کمک می کنند تا فرزند دلبندتان را به صحبت کردن تشویق کنید:

  • به او درباره مرزها و محدودیتها آموزش بدهید. به فرزندتان یاد بدهید که هیچ کس اجازه ندارد برخلاف میلش به او دست بزند یا کاری کند که باعث ایجاد احساس ناراحت کننده و بد در او بشود. این مساله حتی شامل قلقلک دادن کودک از طرف پدر و مادر یا در آغوش گرفتنش از سمت پدربزرگ و مادربزرگ هم می شود. یادتان باشد احساس راحتی و امنیت فرزند شما از هر چیزی مهمتر است. خیلی مهم است که کودک شما بفهمد بدنش متعلق به خودش است. از طرف دیگر، به همان اندازه هم مهم است که به او یاد بدهید وقتی کسی از لمس شدن خوشش نمی آید، فرزندتان حق اینکه او را لمس کند ندارد.
  • به کودکتان یاد بدهید چطور درباره بدنش صحبت کند. اسم اعضای بدن را از سنین پایین به فرزندتان یاد بدهید. آموزش این اسامی باعث می شود وقتی مشکلی پیش آمد سراغ شما بیاید. به او بگویید که اندام خصوصی اش را هیچ کس نباید ببیند و به آن دست بزند.
  • در دسترس باشید. همیشه زمانی را برای گذراندن با فرزندتان کنار بگذارید و اجازه بدهید او راحت از شما سوالاتش را بپرسد. به او بگویید اگر کسی با صحبتهایش او را ناراحت کرده می تواند پیش شما بیاید و درباره اش حرف بزند. در صورتی که این اتفاق افتاد، سر قولتان بمانید و خوب به حرفهایش گوش کنید.
  • به کودکتان اطمینان بدهید که هیچ دردسری برایش پیش نمی آید. خیلی از مجرمان از تهدید کردن به عنوان راهی برای ساکت نگه داشتن قربانیها استفاده می کنند. مرتبا به کودکتان یادآوری کنید که هر اتفاقی هم بیفتد، صحبت کردن درباره آن با شما هیچ مشکلی برایش پیش نخواهد آورد. یادتان هم باشد اگر چنین اتفاقی افتاد و او درباره مشکلش با شما حرف زد، به هیچ وجه او را تنبیه یا سرزنش نکنید.
  • به او فرصت بدهید تا موضوعات جدید را مطرح کند. گاهی اوقات پرسیدن چیزهایی مثل “خوش گذشت؟” یا “امروز چطور بود؟” جوابهای مورد نظرتان را به شما نمی دهد. به جای این سوالات می توانید بپرسید “چیزی هست که دلت بخواد درباره اون حرف بزنی؟” طرح چنین سوالاتی زمینه را برای صحبت کردن کودکتان درباره موضوعات جدید ایجاد می کند.

حتما بخوانید: تربیت کودک مودب و حرف گوش کن با ۱۲ روش علمی موثر

ویدیوی کوتاه و کاربردی زیر درباره آموزش کودکان برای جلوگیری از سواستفاده

 

بلد باشید: توجه کودکان به دستگاه تناسلی و مسائل جنسی: چطور پاسخ دهیم؟ 

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام ؛خدا قوت در مورد کودک ۱۷ماهه پسر که عادت داره باناخنی که گرفته شده اما خب کودک هستن ونمیشه مرتب ‌صاف کرد به بدن بدون لباس چنگ بندازه و خب اول لباس پوشیدم برای رفع این مشکل اما از روی لباس همین کارو انجام میده باهاش صحبت میکنم اولش خوبه اما باز بعد از چندساعت یادش میاد انجام میده ضمن اینکه خیلی علاقه به قایم موشک داره ومصرانه از مبل بالا میره وبه پیریز برق دست میزنه حتی با درایتی که مادرش در تربیت داره مثلا زیر میز چوبی وشی نوک تیز نمیره اما خب از تنهایی ‌تاریکی نمیترسه چه باید کنیم راستی خیلی اهل مهربونی مثلا بغل میکنه من ومادرش رو میبوسه یا تقاضا میکنیم کجاروببوسم اول سر میگه بعد پا حالا میخوام درست تربیت کنم نمیخوام ازونور بوم بیفتم ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا