آموزش و تربیت نوجوان (دختر و پسر)

10 روش درست آموزش اینترنت به کودکان+ 12 درس برای شروع

bestkid b

اینترنت از همان تکنولوژی هایی است که پیش از آنکه والدین و کودکان آماده مواجه با آن باشند، بی هوا به زندگی ما وارد شد. این تکنولوژی در کنار تمام آسیب های بالقوه ای که می تواند داشته باشد بستری فوق العاده برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه های بشری است. می توان با آموزش استفاده از این تکنولوژی به کودکان، آنها را خلاق، کنجکاو و توانمند نمود. برای توفیق یافتن در این خصوص، والدین باید در ابتدا به این نکته توجه داشته باشند که کودکان شان نباید بیشتر از آنها به اینترنت و ابزار مرتبط با آن، اشراف داشته باشند. مثل آموزش ماههای سال.

اما این بدان معنی نیست که مانعی برای یادگیری کودکان در این حوزه باشید تا آنان همواره کمتر از شما بدانند؛ بلکه می بایست با وجود مرارت هایی که ممکن است به اقتضای سن و مشغله های ذهنی برای یادگیری شما وجود داشته باشد، همواره به دنبال بالا بردن دانش خود از اینترنت باشید؛ زیرا تا زمانی که ندانید اینترنت چیست و چگونه می توان از آن بهره برد، نمی توانید وساطت کننده ی خوبی برای کودک تان به منظور مواجه با دنیای مجازی باشید.

مطلب مهم و ضروری:‌آسیب های بی توجهی والدین به نواجوانان (از زبان متخصص)

ابتدا این فیلم آموزشی را ببینید:

به کودکان تان یاد دهید چگونه از اینترنت استفاده کنند. کودکان زیر ۶ سال همواره می بایست به همراه یکی از والدین خود از اینترنت استفاده کنند. زمانی که در حال بهره بردن از اینترنت به همراه کودک تان هستید هر حرکتی که در اینترنت می کنید برای او شرح دهید که چه اتفاقی افتاد و مراحلی که انجام دادید را آرام و شمرده برایش توضیح دهید. برای او توضیح دهید که موتور جستجو چگونه کار می کند و به وب سایت هایی که برای او مفید است وارد شوید. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که همواره بر استفاده آنها از اینترنت نظارت داشته باشید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

زمانی که کودک تان به مدرسه می رود اینترنت می تواند منبع خوبی برای تکالیف مدرسه اش باشد. در اینجا باید به او یاد داد که همه ی محتواها در اینترنت لزوما صحت ندارد. برای این کار می توانید از کودک تان بخواهید که درباره موضوعی خاص در اینترنت تحقیق کند و اطلاعاتش را در اختیار شما قرار دهد و سپس با همدیگر برای اعتبارسنجی آنها در منابع مختلف از جمله خود اینترنت اقدام کنید.

به فرزندان خود استفاده ایمن از اینترنت را آموزش دهیم

یکی از ویژگی های قابل توجه اینترنت ، قدرت جذب مخاطبان در رده های سنی متفاوت است . تعداد بسیار زیادی از کاربران اینترنت را کودکان و نوجوانانی تشکیل می دهند که با علاقه بسیار زیاد ساعت های متمادی از وقت خود را صرف استفاده از اینترنت می نمایند .اینترنت می تواند مکانی بزرگ برای کودکان و نوجوانان به منظور انجام فعالیت های سودمندی نظیر آموزش ، سرگرمی ، ارتباط با دوستان هم کلاسی و سایر موارد دیگر باشد .

اینترنت نیز همانند دنیای واقعی، می تواند به محلی خطرناک برای کودکان و نوجوانان تبدیل شود. آیا فرزندان ما با نحوه استفاده ایمن از اینترنت آشنا شده اند ؟ مسئولیت این کار بر عهده کیست ؟ بدون شک ، والدین دارای نقشی اساسی در این رابطه می باشند . آنان می بایست قبل از این که به فرزندان خود اجازه استفاده از اینترنت را بدون نظارت خاصی بدهند ، مجموعه قوانین و توصیه های لازم به منظور استفاده ایمن از اینترنت را به آنان آموزش دهند.

۹ تا از مضرات اینترنت برای کودکان و روش حل مشکل

همواره قوانینی در خانه برای استفاده از اینترنت در خانه وضع کنید. قوانینی که هم زمان و مدت زمان استفاده از اینترنت در آن مشخص باشد و هم اینکه روشن کند چه استفاده هایی از اینترنت ممنوع است. بسیار مهم است کودکان درک کنند که حفظ حریم خصوصی در اینترنت چقدر ضروری و مهم است. او را آگاه کنید که استفاده از هویت واقعی در همه ی سایت ها و دادن ایمیل ممکن است خطرهایی به دنبال داشته باشد. برای این کار از او بپرسید که این خطرها چه می توانند باشند و دیگران چه سواستفاده هایی از این اطلاعات می توانند داشته باشند. کودک شما باید بداند که هر کسی می تواند با هویت غیرواقعی در اینترنت فعالیت کند و در عین حال اعتماد دیگران را برای مقاصدی شوم جلب کند. در واقع شما می بایست در طول زمان کودک تان را با شیوه های آموزشی ترجیحا پژوهش محور، از تمامی فرصت ها و تهدید هایی که اینترنت برای او به وجود آورد، آگاه کنید.

باید در نظر داشت که باید کودک را همچنین از آسیب های جسمی ناشی از چشم دوختن بی وقفه به مانیتور، نشستن طولانی مدت، استفاده از موس و تایپ کردن بدون استراحت، آگاه کرد و حتما شیوه درست نشستن، مدت زمان استفاده و در کل نحوه استفاده از رایانه و رسانه های موبایلی را به آنان از کودکی آموخت و آموزش آن را بسیار جدی گرفت؛ زیرا آسیب های جسمی در این برهه سنی که در این خصوص ممکن است به بدن کودک وارد شود، جبران ناپذیر هستند.

کاربردی: ۱۳ دلیل اصلی ایجاد‌کننده بلوغ زودرس

اینترنت را نمی توان جدا از ابزاری که برای وصل شدن به آن استفاده می شود، در نظر گرفت. از ابزارهایی مانند تبلت، اسمارت فون و رایانه، می توان هم به صورت آن لاین و هم آف لاین استفاده کرد. این ابزارها کاربر محور هستند و کودک می تواند نوع استفاده از آن ها را خود انتخاب کند. می تواند هم به صورت آف لاین و هم آن لاین فیلم ببیند، بازی کند، نقاشی بکشد، بنویسد، وارد سایت های مختلف شود، اطلاعات کسب کند، دوست های مجازی پیدا کند و… . با توجه به این تنوع فعالیت های ممکن کار کردن با این ابزارها می تواند یک ماجرای فکری فوق العاده برای کودک باشد.

در واقع وقتی فرد به طور کامل در فعالیتی مشارکت نمی کند، آن فعالیت است که انسان را کنترل می کند به جای اینکه خود فرد آن فعالیت را کنترل کند. بنابراین اگر از این بعد تعاملی بودن به ابزارهای جدید نگاه کنیم می توانیم به کودکان مان آموزش دهیم که بتوانند با همین رویکرد از ابزار خود به شکل های مختلف استفاده کنند. مفهوم تعاملی بودن این ابزارها یعنی به کاربر قدرت کنترل می‌دهند و بر قدرت گزینش گری اوکه در حقیقت کنترلش بر ماشین است، تاکید دارد. اینجاست که می بایست سوال خود را از اینکه «چقدر به صلاح است که کودکان از این ابزارها استفاده کنند؟» تغییر داده و بپرسیم: کودکان چگونه باید از این ابزارها استفاده کنند؟

برای پاسخ دادن به این پرسش، اصل های مهمی را باید در نظر گرفت که از این قرارند: نقش این فعالیت ها در زندگی درونی کودک، در زندگی بیرونی کودک و همچنین در پرورش خلاقیت او. اگر هر سه مقوله را کاملا بشناسیم و به ابعاد آن ها اشراف داشته باشیم، می توانیم والدی متخصص برای کمک به کودک مان در تمامی زمینه های تربیتی باشیم. پرداختن به این این سه مقوله می بایست در مباحثی جداگانه صورت گیرد. اما شما خود در این باره چه فکر می کنید؟ آیا تاکنون به این مقولات اندیشیده اید و به ابعاد مختلف آنها در زندگی انسان ها در همه ی برهه های سنی فکر کرده اید؟

ضروری:نقش موسیقی در رشد و تکامل کودک(بر اساس مطالعات جدید)

۱۰ پیشنهاد نحوه درست کنترل کودکان:

  1. فرزندان خود را تشویق نمائید که تجارب استفاده از اینترنت را با شما به اشتراک گذارند .
  2. به فرزندان خود نحوه استفاده از اینترنت به منظور شکوفائی و بالفعل شدن استعدادهای درونی آنان را آموزش دهید . در صورتی که فرزندان شما با مشاهده برخی اطلاعات بر روی اینترنت هیجان زده می شوند، می بایست این موضوع سریعا” به شما اطلاع داده شود .
  3. در صورتی که فرزند شما از اطاق های چت ، برنامه های IM ، بازی های کامپیوتری online و یا سایر فعالیت هائی استفاده می نماید که مستلزم استفاده از یک نام برای ورود و شناسائی است ( Login name)، به آنان در انتخاب یک نام مناسب کمک نمائید . نام انتخاب شده نمی بایست بیانگر برخی اطلاعات شخصی باشد .
  4. به فرزندان خود تاکید نمائید که هرگز آدرس ، شماره تلفن و سایر اطلاعات شخصی نظیر نام و آدرس مدرسه خود را بر روی اینترنت اعلام ننمایند .
  5. اینترنت تصویری از دنیای واقعی است . بنابراین به فرزندان خود تفاوت بین درستی و نادرستی بر روی اینترنت را که همانند دنیای واقعی است ، آموزش دهید .
  6. نحوه احترام به سایر افراد online در اینترنت را به فرزندان خود آموزش دهید . خصلت های پسندیده انسانی با نشستن پشت کامپیوتر تغییر نمی یابند .
  7. نحوه رعایت حقوق دیگران در اینترنت را به فرزندان خود آموزش دهید . تکثیر غیر مجاز محصولات فکری و نرم افزاری دیگران نظیر فایل های موزیک ، بازی های کامپیوتری و سایر نرم افزارها ، همواره خلاف اصول اخلاقی است .
  8. به فرزندان خود تاکید نمائید دوستانی را که از طریق اینترنت پیدا می نمایند، هرگز به تنهائی ملاقات نکنند. پیشنهاد می گردد ، همواره اولین دیدار با نظارت والدین انجام شود . دوستان online ممکن است افرادی که ادعا می نمایند، نباشند .
  9. به فرزندان خود تاکید نمائید که هر چیزی را که در اینترنت مطالعه و یا مشاهده می نمایند ، ممکن است درست نباشند . آنان را تشویق نمائید که در صورت عدم اطمینان از صحت یک موضوع ، آن را به شما اطلاع داده تا کمک لازم به آنان ارائه گردد .
  10. فعالیت های online فرزندان خود را با استفاده از نرم افزارها و امکانات موجود ، کنترل نمائید . با اعمال نظارت خیرخواهانه والدین ، می توان محتویات زیان بخش را فیلتر نمود و از سایت هائی که آنان ملاقات نموده اند ، آگاه گردید .

این ۱۰ توصیه توسط شرکت مایکروسافت ارایه شده است که با گردآوری گروه بهترین کودک در سایت قرار داده شده است

با بهترین بسته آموزش کامپیوتر به کودکان آشنا شوید

این کلیپ آموزشی را نیز حتما ببینید:

راهکار هایی برای جلوگیری پیشامد ها:

  • آشنایی والدین با سواد رسانه‌ای
  • همراهی با فرزندان در فضای مجازی 
  • بیان واقعیت ها آما نه به صورت نصیحت 
  • ایجاد محدودیت با همفکری کودکان 
  • کنترل محسوس ونا محسوس 

سرفصل های این دروس ویدیویی

خانواده بنیادی‌ ترین نهاد اجتماع است و حفظ کارکردهای آن برای جامعه اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل باید آن را از آسیب‌ های تغییراتی که در گذر زمان در جامعه رخ می‌دهد، حفظ کرد. تأثیر اینترنت بر زندگی خانوادگی موجب نگرانی برخی جامعه‌ شناسان شده است. برای جلوگیری از این نگرانی ها باید فرزندان خود را فردا عضوی از جامعه می شوند را درست تربیت کنیم و به آنها درست آموزش دهیم که فضای مجازی چگونه است در این پست ما چند نمونه از فیلم هایی که می توان کودکان را در رابطه با فضای مجازی و اینترنت درست تربیت کرد اینجا قرار داده ایم که شامل موارد زیر اند :

  • مراقبت هوشمند از کودکان در اینترنت
  • امنیت کودکان در فضای مجازی
  • برنامه ای برای محافظت کودکان در اینترنت
  • هشدار امنیت برای کار کردن کودکان در اینترنت
  • نکاتی مهم در مورد استفاده از اینترنت توسط کودکان
  • مزایای استفاده از اینترنت برای کودک دلبندمان
  • وقتی کودکان با اینترنت در خانه تنها می شوند .
  • ایمنی کودکان در اینترنت
  • مراقب استفاده ی کودکان از اینترنت باشید
  • ۱۰ نکته ی ایمنی برای کودکان در اینترنت

نمونه ای از ویدئو های آموزش اینترنت به کودکان:

دانلود 12 درس برای شروع

   دانلود فیلم ها

در ادامه حتما دانلود کنید: ۸ کارتون برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا