روانشناسی کودک با بهترین روش های روز

آسیب های بی توجهی والدین به نوجوانان (از زبان متخصص)

bestkid b

درگیری زیاد والدین با کار و تکنولوژی و عدم توجه به نیازهای عاطفی کودک باعث آسیبهایی جبران ناپذیر به کودک خواهد شد.در ادامه بهترین کودک توضیحاتی در این زمینه با استفاده از کلیپی کوتاه به شما نشان خواهد داد

لیلا ارشد مدیرخانه خورشید و آسیب شناس اظهار داشت: فاصله گرفتن والدین از کودکان و رفتارهای سلطه جویانه و استبدادی منجر به ایجاد شکاف ارتباطی بین فرزندان و پدر و مادر می شود و پدید آمدن احساسات منفی نظیر ترس، تحقیر، اضطراب و استرس را به دنبال دارد.

آسیب های جدی وجود دارد که فرزندان را در این دوران تهدید می کند، هر فرد در سنین نوجوانی در موقعیت حساسی قرار دارد و باید مورد مراقبت و توجه ویژه قرار گیرد زیرا در صورت عدم توجه کافی، در رشد فرد اختلال ایجاد می شود و این بی توجهی منشاء احساس بی پناهی در اوست.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بهترین حیوانات خانگی برای نوجوانان +۵ نکته مهم

چگونه می توان از فردی که مراحل رشد را به درستی سپری نکرده انتظار داشت فرد سالم و مفیدی در اجتماع باشد؟ نوجوانان روحیه حساس و شکننده ای دارند و وجود هر نقصی می تواند تبدیل به معضلی بزرگ برای روحیه آنان شده و در نهایت خللی در شخصیت آینده آنان ایجاد کند.

در سنین نوجوانی و دوران بلوغ عدم آگاهی می تواند زمینه ساز دریافت اطلاعات نادرست از محیط های خطرزا مانند فضای مجازی و ارتباط نامناسب با همسالان شود، اضافه کرد: اگر خانواده ها زمان لازم را برای پرورش فرزندان اختصاص ندهند و همچنین دولت و سازمان های مربوطه اقدام به آموزش مهارت های لازم نکنند، گمراهی جایگزین درک درست کودک و نوجوان از موقعیت ها و مسائل می شود.

به طور مثال همسالان خطرناک با توجیهاتی مثل “این ماده اعتیاد ندارد”، “موجب افزایش یادگیری است”، “لاغری و ایجاد احوال خوش”، دیگران را به مصرف تشویق می کنند و در مواردی که اطلاع و توجیهی به فرزند توسط پدر و مادر وجود ندارد، خلاء ها موجب می شود کودک یا نوجوان به دام اعتیاد و مشکلات بزرگ گرفتار شود.

میان قربانی آزار و اذیت جنسی قرار گرفتن در کودکی و متجاوز جنسی شدن در بزرگسالی ارتباط مستقیم وجود دارد، در نتیجه قرار گرفتن در معرض آسیب موجب بروز آن در آینده می شود و راه حل های موجود برای پیشگیری مانند حضور مددکار اجتماعی در دومین حوزه تربیت یعنی مدارس، خدمات مشاوره رایگان یا ارزان قیمت همگانی و توجه خانواده ها به این معضلات برای نظارت دقیق لازم به نظر می رسد.

راههای سرگرمی کودک:‌ ۲۶ روش سرگرمی کودکان در خانه (از زبان متخصص رشد و یادگیری)

در مسألۀ تربیت، خانواده ها را از منظر برخورد والدین با فرزندان، می توان به سه گروه کلی تقسیم نمود:

الف. خانواده های مستبد(خودکامه): الگوی تربیتی در این خانواده ها، بر مبنای سخت گیری های بی مورد، تنبیه بدنی، دستورات پی در پی و انتظارات بی جا، عدم احترام به فرزندان، عدم توجه به احساسات و عواطف و اجازۀ اظهار نظر به فرزندان در دستور کار قرار دارد.

فرزندانی که در این خانواده ها پرورش می یابند عموماً گرفتار ویژگیهای زیر می شوند:

۱- احساس حقارت و کوچک بودن می کنند.

۲- شخصیت مستقل ندارند.

۳- از خودباوری و اعتماد بنفس تهی اند.

۴- به توانمندی های خود واقف نیستند.

۵- نسبت به دیگران افکار منفی دارند.

۶- بیشتر به دیگران متکی اند.

۷- قدرت تصمیم گیری ندارند.

۸- استعداد و خلاقیت کمتری از خود نشان می دهند.

۹- از انجام یک وظیفه به خوبی بر نمی آیند.

۱۰- دارای اختلالات روانی هستند.

۱۱- و از همه مهمتر با والدین و اطرافیان خود دچار کشمکش و درگیری اند و از با اصول و فرهنگ خانوادۀ خود به شدت تعارض دارند.

ب:. خانواده های مداراگر: الگوی تربیتی در این خانواده ها، بر مبنای مدارای شدید و دادن آزادی عملافراطی به فرزندان، تسلیم در برابر خواسته هاشان، توجه بیش از حد به تمایلات و خواسته های فرزندان شکل گرفته است.

فرزندانی که در این خانواده ها پرورش می یابند عموماً گرفتار ویژگیهای زیر می شوند:

– فقدان احترام و سپاسگذاری به والدین

– مسئولیت پذیر نیستند.

– از رشد عاطفی و اجتماعی بسیار پائینی برخوردارند.

– هنگام ورود به جامعه پرخاشگرند و خود از از همه طلبکار می دانند.

– اگر در گروه پرخاشگر قرار گیرند احتمال بزهکاری آنها زیاد است.

– رفتارهای دیگران را نمی پذیرند.

– دچار خود بزرگ بینی اند و خود را مهم تر از دیگران می دانند.

مطلب مرتبط : علائم ،دلایل ،پیشگیری و درمان موثر افسردگی کودکان

ج : خانواده های آزادمنش (معتدل): الگوی تربیتی در این خانواده ها، بر مبنای نظارت و کنترل دقیق بر رفتار فرزندان، تکریم و ارزش گذاری، استفاده از اظهار نظر ایشان، مشارکت دادن در تصمیم گیری ها با فرزندان، برخورد منطقی و مستدل، پرهیز از تنبیه بدنی، پذیرش فرزندان با نقاط ضعفشان، گوش دادن به سخنان فرزندان، اختصاص وقت مخصوصی برای فرزندان، احترام به توانمندی های ایشان و ابراز مداوم توجه و محبت به فرزندان شکل گرفته است.

نتیجه ای که از این الگوی تربیتی حاصل می شود و فرزندانی که در این خانواده ها پرورش می یابند به قرار زیر است:

– دارای اعتماد بنفس لازم هستند.

– برای کسب استقلال خود تلاش می کنند.

– دارای ابتکار و خلاقیت و سازندگی هستند.

– می توانند در اوج مسئولیت پذیری باشند.

– معمولاً تضادی با والدین ندارند.

– در اوج سازگاری با اصول، فرهنگ و انتظارات منطقی اطرافیان هستند.

– نگران و مضطرب نیستند.

– از والدین حرف شنوی لازم را دارند.

– نسبت به احساسات و عواطف دیگران پذیرائی لازم را دارند.

– فردی آرام با خلق و خوی معتدل هستند.

مهم: آشنایی با ۱۰ اشتباه والدین در تربیت کودکان (همراه با فیلم آموزشی)

نتیجه ای که از این بحث حاصل می شود عبارت از این است که در عصر ارتباطات و دورانی که بدلیل تأثیرات وسیع و عمیق محیطی بر نسل امروزی زمینه های گسست فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی فرزندان و والدین به شدت وجود دارد، برای به حداقل رساندن این فاصله و شکاف و تقویت ارتباطات صحیح فی مابین و حفظ گرمای موجود کانون خانواده، می بایست خانواده ها بر انتخاب الگوی صحیح تربیتی دقت و اتفاق نظر داشته باشند.

بدون شک با توجه به ویژگی هائی که در بارۀ الگوها و مدل های تربیتی سه گانه برشمردیم، الگوی سوم (خانواده های آزادمنش) مناسب ترین و کارسازترین الگو برای تأمین خواست و آرزوی هر خانواده ای است. و به همین میزان که این الگو، والدین را به نمونۀ خانوادۀ موفق و فرزندانی سازگار و آرام و ارزشمند نزدیک می کند، بکارگیری از دو مدل دیگر، یعنی الگوی مستبد و مداراگر، خانواده را از مسیر اصلی توفیق و آرامش، که موهبتی الهی به خانواده است دور و دورتر می کند.

این پکیج فوق العاده را به کودک خود هدیه دهید : بسته آموزشی کودک شگفت انگیز

ویدیو استفاده زیاد والدین از تکنولوژی و بی توجهی به فرزندان

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. انقد بهم بی توجهی شدع ک عادت کردم
    دوستامم منفی نیستن
    چون اونارم زوری دارم
    و فقد ط زندگی من خداس و اعضای گروه بی تی اس
    چون اونا بهم یاد دادن پرقدرت و بدون ترس ناراحتی برم جلو

    امیدوارم خوانوادع ها یکم ما نوجوونارو درک کنن
    میسی از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا