سلامت کودکان

نحوه سرایت اوریون+ اگر با فرد مبتلا به ویروس برخورد کردیم چه کنیم؟

bestkid b

اوریون (mumps) نام یک بیماری ویروسی است که اغلب اوقات در دوران کودکی بروز می کند. این بیماری بیشتر در کودکان 5 تا 9 ساله که واکسن ام ام آر (MMR) –واکسن ضد اوریون، سرخک و سرخجه- دریافت نکرده اند دیده می شود؛ ولی با این حال فرد در هر سنی می تواند به اوریون مبتلا شود. درمان خاص و مشخصی برای اوریون وجود ندارد اما شما می توانید علائم بیماری را در خانه درمان کنید. ما در این مطلب شما را با بیماری اوریون، خطراتی که ایجاد می کند و بهترین درمان های خانگی برای آن آشنا می کنیم.

علائم بیماری اوریون

اکثر افراد مبتلا به اوریون دچار علائمی مثل تب، سردرد، دردهای عضلانی و کاهش اشتها می شوند. این علائم اغلب اوقات بین 7 تا 10 روز طول می کشند. حدود 30 تا 40 درصد بیماران نیز التهاب و تورم غدد پاروتید (parotid glands) یا همان غدد بناگوشی را تجربه می کنند که به آن پاروتیت (parotitis) گفته می شود. غدد پاروتید درست جلوی گوشها قرار دارند و تورم آنها ممکن است در یک یا هر دو طرف صورت رخ بدهد. حدود 20 درصد از افراد مبتلا به اوریون هم هیچ علامتی ندارند.

درمان اوریون

درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد ولی مصرف استامینوفن (تیلنول) به کاهش تب، درد عضلانی و سایر دردهای مرتبط با اوریون کمک می کند. از آنجایی که اوریون یک بیماری ویروسی است، مصرف داروهای آنتی بیوتیک هیچ تاثیری روی بهبود بیماری ندارد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

پیشگیری

با تزریق واکسن MMR می توان از ابتلا به اوریون پیشگیری کرد.

10 واکسن ضروری کودکان (از 0 تا 10 سالگی)

نحوه سرایت اوریون

اوریون جزو بیماری های واگیر دار است و می تواند به دیگران سرایت پیدا کند. ویروس اوریون از طریق قطرات بزاق و مخاط پخش می شود. اگر فرد مبتلا به اوریون در نزدیکی دیگران سرفه، عطسه یا صحبت کند، ویروس از طریق بزاق دهان او به بقیه منتقل می شود. علاوه بر این، بوسیدن و استفاده از ظروف مشترک برای غذا یا آب خوردن هم باعث سرایت بیماری می شود.

احتمال ابتلا به اوریون به میزان نزدیکی تماس شما با بیمار و مدت زمان این تماس بستگی دارد. اگر تماس با بیمار کوتاه باشد، احتمال ابتلا به اوریون حدود 10% است. افرادی که با فرد مبتلا به این بیماری زندگی می کنند نیز تا 90 درصد احتمال ابتلا به اوریون دارند.

فرد مبتلا به اوریون می تواند ویروس را قبل و بعد از بروز علائم خودش به دیگران انتقال بدهد. در واقع ویروس اوریون می تواند از 3 روز قبل تا 9 روز پس از شروع علائم بیماری پخش شود.

مطلب مشابه: علل و درمان سریع زردی نوزاد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر فکر می کنید به اوریون مبتلا شده اید ( 25 روز پس از قرار گرفتن در معرض اوریون دچار تب، سردرد یا درد عضلانی شده اید).
  • آقا هستید و دچار درد در یک یا هر دو بیضه تان شده اید.
  • یک یا هر دو طرف فکتان ورم کرده است.
  • سوالات یا نگرانی های دیگری درباره اوریون دارید.

اگر با فرد مبتلا به ویروس برخورد کردیم چه کنیم؟

همیشه پس از قرار گرفتن در معرض ویروس اوریون دچار این بیماری نمی شوید. اکثر افرادی که قبل از سال 1336 متولد شده اند در کودکی اوریون گرفته اند و الان در مقابل این بیماری مصون هستند. اگر قبلا اوریون گرفته باشید دیگر به آن مبتلا نمی شوید. همچنین اگر 2 دوز واکسن MMR را زده اید در مقابل اوریون مصون هستید.

اگر واکسن ام ام آر نزده اید، باید 2 دوز این واکسن را دریافت کنید. دوز دوم واکسن یک ماه پس از دوز اول تزریق می شود. اگر فقط یک دوز واکسن دریافت کرده اید برای تزریق دوز دوم اقدام کنید.

واکسن MMR

واکسن ام ام آر یک واکسن سه گانه است که شما را در مقابل بیماری های سرخک، سرخجه و اوریون مصون می کند. سرخک، اوریون و سرخجه جزو بیماری های دوران کودکی هستند و می توانند جدی و شدید باشند.

واکسن اوریون

واکسیناسیون بهترین راه محافظت در برابر بیماری اوریون است. در جدول زیر نحوه ی تزریق واکسن و زمان تزریق آن آورده شده است. با واکسن های مختلف می توان از برخی بیماری ها پیشگیری کرد، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید کدام یک برای شما مناسب است.

روش تزریق واکسن اوریون واکسن اوریون از طریق واکسن MMR (سرخک، سرخچه و اوریون) تزریق می شود.
سن تزریق واکسن و تعداد دوزها این واکسن در دو روز تزریق می شود که دوز اول در سن 12 تا 15 ماهگی و دوز دوم در سن 4 تا 6 سالگی داده می شود.
عوارض جانبی این واکسن بیخطر است اما ممکن است عوارضی مانند تب، دانه های پوستی و احساس بیحالی را بهمراه داشته باشد.

چه کسانی باید واکسن MMR را دریافت کنند؟

افراد زیر باید این واکسن را تزریق کنند:

  • همه کودکان 12 تا 15 ماهه
  • بزرگسالان متولد شده پس از سال 1336 که مدرکی مبنی بر تزریق واکسن ام ام آر ندارند.
  • کارمندان بیمارستان و درمانگاهها که مدرک و آزمایش خونی مبنی بر مصونیت در برابر اوریون ندارند.

علت آلرژی گوارشی در کودکان و نوجوانان

چه کسانی باید دو دوز واکسن MMR را دریافت کنند؟

2 تا 5 درصد از افرادی که یک دوز واکسن ام ام آر را دریافت کرده اند هنوز در مقابل اوریون مصون نیستند و باید دوز دوم را هم تزریق کنند. علاوه بر این، بزرگسالان متولد شده پس از سال 1336 که جزو گروههای زیر هستند نیز باید دو دوز واکسن ام ام آر دریافت کنند:

  • دانشجویان دانشگاه
  • افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند.
  • کارمندان بیمارستان ها و درمانگاهها

چه کسانی نباید واکسن MMR دریافت کنند؟

  • خانم های باردار
  • خانمهایی که قرار است ظرف 3 ماه آینده باردار شوند.

عوارض جانبی رایج واکسن MMR چیست؟

  • احساس درد در ناحیه تزریق: 10 درصد از افرادی که این واکسن را دریافت می کنند دچار این عارضه می شوند.
  • تب و بثورات پوستی طی 12تا 7 روز پس از تزریق: این اتفاق برای 5 درصد از افراد واکسن زده می افتد. تب ناشی از تزریق واکسن اغلب بین 38.3 درجه سانتیگراد و 39.5 درجه سانتیگراد است و ممکن است 2 تا 3 روز طول بکشد. بثورات و دانه های پوستی صورتی کمرنگ نیز عمدتا در نواحی مرکزی بدن دیده می شود که ممکن است 2 تا 3 روز باقی بمانند. برای از بین بردن این عوارض هیچ درمانی لازم نیست و خودبخود برطرف می شوند. ضمنا واکسن زدن باعث سرایت اوریون به دیگران نمی شود.
  • درد و سفتی خفیف در مفاصل: این عارضه در 25 درصد از خانمها رخ می دهد و فقط برای مدت کوتاهی ادامه دارد.
  • تورم غدد لنفاوی: این عارضه هم برای مدت کوتاهی بروز می کند و سپس برطرف می شود.

اگر واکسن ام ام آر زده اید و دچار علائم زیر شده اید به پزشک مراجعه کنید:

  • تب بعد از واکسن که بیشتر از 3 روز طول کشیده است.
  • درد در محل تزریق که بیشتر از 3 روز طول کشیده است.
  • سوالات یا نگرانی های دیگری در خصوص واکسن دارید.

آیا بیماری اوریون عوارض دارد؟

اکثر افراد مبتلا به اوریون به خودی خود بهتر می شوند و صورت آنها پس از گذشت یک هفته به اندازه طبیعی خود بر می گردد.

در موارد نادر، اوریون می تواند به یک بیماری جدی تبدیل شود. عوارض اوریون می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • التهاب مغز (انسفالیت). از هر 200 کودک مبتلا به اوریون، 1 نفر دچار التهاب مغزی می شود
  • التهاب پرده مغز (مننژیت)
  • التهاب عضلات قلب (میوکاردیت)
  • التهاب بیضه ها (در پسران و مردان) و تخمدان ها یا سینه ها (در زنان و دختران)
  • ناباروری
  • آسیب عصبی که منجر به ناشنوایی می شود
  • سقط جنین در زنانی که در 3 ماه اول بارداری هستند

 اقدامات لازم برای کمک به کودک مبتلا به اوریون در منزل

  1.  اولین کار این ایت که درجه حرارت بدن را کنترل کنید و اگر حرارت بالا بود تب را پایین بیاورید.
  2.  استفاده از غذاهای آبکی مثل شیر، سوپ یا ماست به بلع آسانتر غذا توسط کودک کمک می کند.
  3.  نوشیدن مایعات فراوان برای برطرف کردن خشکی دهان، به کودکتان کمک می کند و در صورت وجود مشکل در نوشیدن از نی استفاده کنید.
  4.  برای رفع درد و تورم ، یک کیسه آب گرم را در یک حوله پیچیده و آن را روی موضع درد قرار دهید.
  5. برای تأیید تشخیص با پزشک مشورت کنید. همچنین در صورت بدتر شدن بیماری پس از گذشت ۱۰ روز و وجود سردرد یا سفتی گردن حتماً با پزشک تماس بگیرید.

حتما بخوانید: 12 غذای فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

4 گیاه کمک کننده رفع علائم اوریون

۱- مصرف سیر: از آنجایی که سیر عفونت ها را از بین میبرد در درمان اوریون هم کاربرد دارد. خواص ضد ویروسی سیر در برطرف کردن اوریون و به دست آوردن قدرت بسیار مفید است . سیر را به برش های کوچک تکه کنید و آن را به طور مستقیم روی قسمت های دردناک قرار دهید . نتایج مثبت را می توان به سرعت دید . از سوی دیگر ، استفاده از سیر می تواند ایمنی افراد مبتلا را بالا ببرد.

سیر

۲- استفاده از تخم شنبلیله: تخم شنبلیله نیز ضدالتهاب و ضدویروس است و به عنوان یک درمان گیاهی در رفع علائم اوریون کاربرد دارد.

تخم شنبلیله

۳- مصرف زنجبیل: یک گیاه دارویی با خاصیت ضدویروس و ضدعفونت که به کاهش التهاب کمک می‌کند و تاحدی باعث تسکین درد بیمار می‌شود.

زنجبیل

۴- نوشیدن مخلوط آب هویج – آناناس و آب انگور : مخلوط آب هویج و آناس که کمی آب انگور هم به آن اضافه شده بود می‌تواند در تسکین بیمار موثر باشد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام من پسرم ۳ سال داره و به اوریون مبتلا شده از روز دوم ادرار کردن واسش سخت شده و احساس درد داره هنگام ادرار میشه دلیلشو بگین باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا