سلامت کودکان

۸ راهکار آسان و عملی برای درمان افسردگی در کودکان +فیلم

bestkid b

قبل از هر کاری باید تشخیص دهیم که اصلا نشانه های افسردگی چیست باید با این بیماری آشنا شویم تا بتوانیم راهکاری در مورد آن پیدا کنیم. باید گفت که فرد افسرده تمایلی به زندگی کردن ندارد و روزنه های امید را به روی خود بسته است. کودکان هم از این مسئله مبرا نیستند و شاید دچار افسردگی شوند در این قسمت ما راهکار هایی برای درمان افسردگی کودکان برای شما بیان می کنیم امیدواریم که مطالب ارائه شده مفید باشند. این مقاله برگرفته از جدیدترین تحقیقات مجله معتبر مدیسن نت می باشد.

افسردگی در کودکان  از افسردگی در بزرگسالان کاملا متفاوت است و ممکن است نشانه های متفاوتی را از خود بروز دهد.به طور کلی می توان گفت که افسردگی عبارت است از احساس درماندگی کردن و به بن بست رسیدن گاه این اختلال علایم جسمانی داردو گاهی هم علایم روحی و روانی در بسیاری از موارد دو مورد با هم دیگر دیده می شوند. دقت کنید که افسردگی حالتی شدیدتر از ناراحتی و غمگین بودن است و می تواند توانایی کودک در انجام کارهای اولیه زندگی خود را هم مختل کند. افسردگی در کودکان فقط یک دلیل ندارد بلکه حاصل دو یا چند علت محیطی، جسمی و روحی می باشد.

واقعیاتی درباره افسردگی کودکان

  • افسردگی حالتی شدیدتر از احساس غم و اندوه طبیعی است و می تواند به طور قابل توجهی در عملکرد کودک اختلال ایجاد کند.
  • حدود ۲% از کودکان پیش دبستانی و مدرسه ای تحت تاثیر افسردگی قرار می گیرند.
  • افسردگی در کودکان فقط یک دلیل خاص ندارد، بلکه چندین عامل خطرساز بیولوژیکی، روانشناختی و محیطی باعث گسترش آن می شوند.
  • خودکشی سومین علت اصلی مرگ و میر در جوانان ۱۱۰ تا ۲۴ ساله است.
  • روان درمانی بین فردی (ITP) و رفتار درمانی شناختی (CBT) عمده ترین رویکردهایی هستند که معمولا برای درمان افسردگی کودکان استفاده می شوند.
  • حدود ۶۰% از کودکانی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند ، بهبود پیدا می کنند. ممکن است ۶ ماه طول بعد از مصرف دارو با دوز مناسب طول بکشد تا بیمار درمان شود.
  • افسردگی دلیل اصلی ناتوانی در افراد بالای ۵ سال است.

آیا افسردگی ارثی است و اگر درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟


۱- علایم افسردگی در کودکان

به این نکته مهم دقت کنید که افسردگی کودک با از بین رفتن میل و رغبت او به موضوعات مختلف و غمگین بودن و داشتن روحیه درونی به مدت دو هفته پشت سرهم نمایان می شود. اگر می خواهید بدانید کودک شما افسرده هست یا نه، او باید این حالت را داشته باشد و همچنین ۵ تا از نشانه های بالینی زیر را داشته باشد:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • خشم و کج خلقی
  • نداشتن روحیه شاد و پرانرژی
  • خودخواه شدن کودک
  • انزوای اجتماعی
  • مشکل در تمرکز
  • خستگی و کاهش انرژی
  • احساس گناه و بی ارزش بودن
  • طغیان کلامی یا فریاد و گریه

نکته: این نشانه ها در همه ی کودکان یکسان نیست و ممکن است در هر کودکی که مبتلا به افسردگی باشد شرایط متفاوت باشد.

روانپزشک یا دکتر معالج با کمک یک سری معاینات فیزیکی و پرسیدن سوالات روانشناسی به افسردگی کودک پی می برد. دقت کنید که خطر بروز افسردگی در دختر بچه ها بیشتر از پسر بچه هاست زیرا نوعی از انتقال دهنده عصبی که در مغز، عامل افسردگی است در دختران کمتر است و از طرفی آنها اجتماعی تر و برون ریزتر از پسران هستند.

افسردگی کودکان 1

۲- دلایل بروز افسردگی در کودکان

  • یاد ندادن اعتماد بنفس در کودکان و احساس خودتمسخری در مواجهه با کارهای مختلف روزمره: بهترین راه این است که خود والدین اعتماد بنفس داشته باشند و در رفتار و گفتار خود، خود را توانا در انجام کارها نشان دهند. همچنین به کودکان برای انجام کارهای موفقیت آمیز هر چند کوچک، جایزه دهند. همچنین کودک را مکلف کنند که کارهای روزمره و مرتب کردن وسایلش را خودش انجام دهد.
  • جداشدن از خانواده و منابع حمایت کننده ی عاطفی
  • تعویض مدرسه و از دست دادن دوستان یا مشکلاتی که در مدرسه کودک وجود دارد (مثل تمسخر او توسط همکلاسی ها): حتما بطور منظم توسط معلم کودک او را و رفتار دیگران با او در مدرسه را زیرنظر داشته باشید.
  • مهاجرت از یک محل زندگی به جای جدید می تواند عامل دیگری باشد.
  • وضعیت ضعیف مالی والدین و درگیری آنها با یکدیگر هم از دلایل عمده در بروز افسردگی می باشد.
  • انزوای اجتماعی یکی از مهم ترین دلایل بروز افسردگی کودکان است. بهترین راه حل آن، شرکت مداوم کودک در فعالیت های گروهی، کلاس های شلوغ، بازی های شاد با دوستان هم سن و سالش و بودن در محیط هایی که ارتباطات اجتماعی او را قوی تر کند می باشد.
  • به رخ کشیدن نکات منفی کودک و ابراز نکردن صفات مثبت کودک
  • عنوان کردن حوادث ناگوار اجتماعی در بین فرزندان

 

مطلب جالب :۵ دلیل اصلی گوشه گیری نوجوانان از زبان متخصص

۳- جدیدترین راهکارهای غیر دارویی

افسردگی کودکان

برخی راهکارها را در بخش عوامل بروز افسردگی گفتیم. اما جدیدترین راهکارها برای درمان افسردگی که از بسیاری پزشکان متخصص هم بهتر عمل می کنند. دقت کنید که راهکارها برای درمان افسردگی حداقل ۶ ماه تا یک سال باید ادامه داشته باشند:

  • مهم ترین روش برای درمان افسردگی کودک، تغییر سبک زندگی والدین و کودک است: اگر در محیط خلوت و سرد زندگی می کنید، باید آن را تغییر دهید. بجای جداکردن کودک از دیگران، او را در معرض انجام فعالیت هایی قرار دهید که خود را نشان دهد، مثل نقاشی و کارهای هنری یا نواختن موسیقی!
  • کودکتان را تشویق کنید تا در فعالیت های هنری و دسته جمعی کمک کند.
  • به نیاز هایشان توجه کنید و سعی کنید به آنها پاسخ دهید، مثلا وقت زیادی با او بگذرانید و با او بازی کنید، شام بیرون بروید و … .
  • تقویت نقاط مثبت در کودکان و کمرنگ کردن نکات منفی در شخصیت او
  • به رفتار های خود توجه کنند و سعی کنند برای کودک خود محیطی را فراهم آوردن که کودک در آن محیط  آرامش داشته باشد و در آن احساس امنیت کند.
  • یکی از دیگر از راههای درمان افسردگی در کودکان برقراری رابطه ی توام با اعتماد با کودک است. مدام با کودک صحبت کنید که چقدر به او اعتماد دارید و کارهای مختلف را به او واگذار کنید، اگر به درستی انجام داد به او جایزه بدهید و اگر نتوانست، به او کمک کنید تا کم کم اعتماد بنفسش تقویت شود.
  • تقویت وضعیت جسمانی کودک با غذاهای حاوی ویتامین Cو B که در آب میوه ها به وفور یافت می شود.
  • موزیک تراپی یکی از روش های جدید است. پخش مداوم آهنگ های شاد در منزل، اتومبیل و … و رقصیدن همراه کودک می تواند کمک زیادی کند. مثلا ما در این پست یک سری آهنگ شاد کودکانه را برای دانلود قرار داده ایم.
  • این احساس را در کودک ایجاد کنید که او را درک می کنید. این موضوع به صحبت تراپی معروف شده است. مدام با کودک صحبت کنید که او را درک می کنید و سعی کنید با حرف زدن روحیه او را بهبود ببخشید (هرچند این کار را روانشناسان به بهترین وجه انجام می دهند)
  • در عین حال که تمام کارهای بالا را انجام می دهید، کودک را نزد متخصص ببرید تا اگر افسردگی اش حاد است از داروهای ضدافسردگی نیز برای کاهش افسردگی کمک بگیرید.
  • از ۳ ماده طبیعی گل راعی، ویتامین C و ویتامین B کمپلکس به عنوان سه ماده طبیعی موثر جایگزین داروها برای درمان استفاده کنید.

۴- بهترین داروهای موجود

رایج ترین داروهای ضد افسردگی برای درمان افسردگی کودکان، مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRI) هستند. داروهای SSRI باعث افزایش میزان سروتونین در مغز می شوند. این داروها به خاطر درجه بالای ایمنی و اثربخشی، معمولا اولین انتخاب پزشکان هستند. نمونه هایی از این داروها را در لیست زیر مشاهده می کنید. نام تجاری داروها در پرانتز آمده است:

  • فلوکستین (پروزاک)
  • سرترالین (زولوفت)
  • پاروکستین (پاکسیل)
  • فلووکسامین (لووکس)
  • سیتالوپرام (سلاکسا)
  • اس سیتالوپرام (لکساپرو)

فقط داروی پروزاک و لکساپرو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان افسردگی کودکان تأیید شده اند. پروزاک فقط برای کودکان ۸ ساله و بالاتر و لکساپرو برای افراد بالای ۱۲ سال تجویز می شود. سایر داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی به صورت “خارج از برچسب” برای کودکان پایین تر از این سنین استفاده می شوند. داروی پاکسیل (Paxil) به دلیل عدم اثر بخشی مداوم و بروز عوارض جانبی برای درمان افسردگی کودکان مناسب نیست.

با اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا داروهای آریپیپرازول و ریسپریدون را برای درمان اسکیزوفرنی در نوجوانان تاییده کرده است؛ اما گاهی اوقات این داروها برای کودکانی که از افسردگی شدید رنج می برند نیز تجویز می شوند.

علائم افسردگی در نوجوانان و روش جدید تست آن چیست؟

گاهی اوقات پزشکان برای درمان کودکان مبتلا به افسردگی تک قطبی شدید که بعد از دریافت داروهای مختلف ضد افسردگی بهبود پیدا نکرده اند، از داروهای تثبیت کننده خلق و خوی غیر عصبی استفاده می کنند. ممکن است پزشک از این داروها به همراه داروهای ضد افسردگی استفاده کند.

۵-پاسخ به ۳ سوال رایج

عوارض افسردگی در کودکان چیست؟

افسردگی در کودکان آنها را در معرض ابتلا به سایر مشکلات روحی نیز قرار می دهد. کودکان مبتلا به افسردگی عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند و ممکن است به سوء مصرف مواد یا مشروبات الکلی روی بیاورند. افرادی که در کودکی و نوجوانی دچار افسردگی بوده اند در بزرگسالی بیشتر از دیگران در معرض خطر از دست دادن شغل، مشکلات خانوادگی و همینطور سایر اختلالات اجتماعی قرار می گیرند.

پیش آگهی افسردگی در کودکان چیست؟

افسردگی ممکن است مزمن باشد. در افسردگی مزمن ۸۵% از افرادی که یک دوره از این اختلال را تجربه کرده اند طی ۱۵ سال بعد از اولین دوره افسردگی، باز هم دچار افسردگی می شوند. افراد مبتلا به افسردگی که دچار تروما یا ضربه شده اند کمتر از سایر مبتلایان به درمان با داروهای ضد افسردگی پاسخ می دهند. کودکانی که از افسردگی رنج می برند نیز بیشتر از کودکان سالم در بزرگسالی در معرض ابتلا به بیماری های روانی شدید قرار می گیرند.

آیا می توان از بروز افسردگی در کودکان جلوگیری کرد؟

وابستگی شدید و سالم والدین به کودک می تواند از کودک در برابر بروز افسردگی در سال های کودکی تا نوجوانی محافظت کند. برخی رفتارهای والدین مثل محبت و مراقبت مداوم و همچنین پاسخ دهی دقیق به نیازهای کودک مثل تعیین سن مناسب برای استقلال تدریجی کودک منجر به سلامت روحی و روانی فرزندشان می شود.

مطلب مهم: چطور کودکی اجتماعی تربیت کنیم؟ (مهم ترین نکات)

روند پیشگیری از افسردگی در دوران کودکی شامل توجه و پرداختن به عوامل خطر، تقویت عوامل محافظت کننده از سلامت کودک و استفاده از رویکرد مناسب برای رشد کودک است. برای این کار معمولا از رویکردهای شناختی رفتاری و یا بین فردی و همچنین راهکارهای پیشگیری از افسردگی مبتنی بر خانواده استفاده می شود، چون تحقیقات نشان می دهند چنین مداخلاتی بیشتر از همه موثرند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من دخترم 5سالشه وتاقبل از کرونا خیلی خوب بود الان اصلا میلی به بازی کردن بادوستانش نداره ووقتی مهمون میاد ناراضیه ومدام نارضایتی خودش رو باگریه کردن مطرح میکنه اصلا اعتمادبه نفس نداره باید چکارکنم تاحالش بهتربشه ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. توی اینترنت درباره بازی درمانی برای کودکان بزنین شاید مطالب بدرد بوخوری پیدا شد

  2. سلام پسرمن ۱۱ سالشه ،یه مدت که شب ها میترسه توی اتاقش بخوابه ،البته منو پدرش ۸ سال پیش از هم جداشدیم ومنو پسرم تنها زندگی میکنیم ،مشاوره بردم یه تست گرفتن وگفتند ک افسردگی داره و عدم تمرکز ،میخواستم بدونم من الان باید چه کار کنم که افسردگیش برطرف بشه ،ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا