سلامت کودکان

علت گرفتگی بینی کودک و 6 روش خانگی درمان سریع

bestkid b

پاکسازی وتصفیه هوا، تنها مزیت تنفس از راه بینی نیست. مزیت های دیگر این عملکرد تنظیم رطوبت و همچنین تنظیم دمای هوای ورودی به ریه ها از طریق عبور دادن هوا از مسیرهای پر پیچ و خم و طولانی دستگاه تنفسی می باشد. اما گاهی اوقات ممکن است بزرگترها و کودکان به دلایل مختلف گرفتگی بینی را تجربه کنند. آنچه که امروز می خواهیم به بحث در مورد آن بپردازیم درمان خانگی گرفتگی بینی کودکان می باشد.

مقدمه:

گرفتگی بینی جزء مواردی است که به شدت باعث اذیت شدن کودکان می شود و تنفس طبیعی را برای آنها مشکل می کند. زمانی که بدن در حال مبارزه با ویروس هاست بافتهای سینوسی ملتهب و متورم می شوند و گرفتگی بینی را در پی دارند. درمان فوری گرفتگی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا عدم درمات این مشکل می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دیگری نظیر عفونت‌های گوش، بی‌قراری در خواب و … شود.

علت گرفتگی بینی(فیلم):

مطلبی مهم برای درمان سرفه های خشک کودکان: بهترین و جدیدترین روش درمان سرفه خشک در کودکان چیست؟ (قطعی-سریع)

دو دلیل اصلی و مهم برای گرفتگی بینی وجود دارد که عبارتند از ورود عفونت های ویروسی و غیر ویروسی به بدن مانند ویروس سرماخوردگی که نمونه ای از ویروس های عفونی است و مورد دوم آلرژی ها و محرک ها مانند مواد شیمیایی، گرد و غبار، دود سیگار و غیره است. سایر دلایل دیگری که به گرفتگی بینی منجر می شوند عبارتند از انحراف بینی، مشکلات مخاط های بینی، بافت های ملتب و تحریک شده در سینوس ها و مسیر بینی، وجود غدد لنفاوی نزدیک ورودی عبور هوای تنفسی که لوزه و آدننویید نام دارند. گرفتگی بینی یا علایمش در کودکان مبتلا به آدننویید، دیده می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

معمولاً نوزادان و کودکان در طول ۴ سال در زمان مبارزه با میکروب و عفونت ها بزرگ تر یا دردناک و متورم می شوند. اختلالات در خواب، تنفس پر سر و صدا، تنفس از طریق دهان، خرخر شبانه و … نیز نشانه هایی هستند که در چنین مواردی دیده می شوند.

جدیدترین درمان خانگی گرفتگی بینی کودکان:

گرفتگی-بینی۰

برای درمان گرفتگی بینی عموماً همان راهکارهایی پیشنهاد می شود که برای درمان سرماخوردگی به کار گرفته می شوند مانند:

۱- دوش آب گرم: بخاری که از دوش آب گرم ایجاد می شود می تواند التهاب و بافت تحریک شده را بهبود بخشد. همچنین اگر گرفتگی بینی ناشی از مخاط اضافی است بخار می تواند در کمتر و نازک شدن مخاط تأثیر زیادی داشته باشد و باعث تخلیه آن شود.

۲- استفاده از روغن گیاهی(روغن اکالیپتوس): شما می توانید وانی از آب گرم درست کنید و چند قطره روغن گیاهی در آن بچکانید و سر خود را با یک حوله بپوشانید و به مدت ۱۵ دقیقه در آن بنشینید.(تا جایی که تحمل دارید آب را گرمتر کنید)

۳- استفاده از قطره نمک: به یاد داشته باشید که بدترین نوع گرفتگی بینی وجود مایعات اضافی در بافتهاست. برای درمان گرفتگی بینی در کودکان بالای ۵ سال می توانید از محلول آب نمک (نمک دریایی) استفاده کنید. زمانی که محلول غلیظی از آب نمک در خارج سلولهای بافت وجود داشته باشد آب از سلول ها عبور خواهد کرد و تعادل برقرار می شود که نتیجه آن کاهش تورم و باز شدن بینی می باشد.

گرفتگی-بینی

برای تهیه این محلول یک قاشق غذا خوری نمک بدون ید را بهمراه نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک استکان آب مقطر گرم اضافه کنید و بعد از خنک شدن در هر سوراخ بینی یک الی ۳ قطره بریزید و پس از چند دقیقه بینی خود را تخلیه کنید.

۴- مالش قفسه سینه: مالش قفسه سینه و یا مالش بخوری ممکن است باعث شود که کودک شما احساس آسودگی بیشتری با مشکلش کند ؛ برای این کار می توان از روغن اکالیپتوس و روغن نعناع خشک و غیره استفاده کنید و درمان موثرتری را ایجاد کند. فشار درمانی و ماساژ (با دست‌های خودتان) می‌توانند به کاهش ناراحتی‌های ناشی از گرفتگی بینی کمک کنند.

۵- استنشاق بخار (بخور دادن): استنشاق بخار یا بخور دادن از دیگر درمان‌های خانگی محبوب برای تسکین سریع گرفتگی بینی به شمار می‌رود. بخور مانند یک داروی اکسپکتورانت طبیعی عمل می‌کند و گرفتگی بینی‌تان را باز می‌نماید؛ به علاوه، باعث روان شدن مجاری تنفسی می‌شود که در اثر گرفتگی بینی یا بیماری تحریک‌ شده‌‌اند.

۶- استفاده از فلفل هندی: فلفل هندی برای تسکین گرفتگی بینی و انسداد سینوس‌ها بسیار موثر است. ماده‌ی کپسایسین موجود در فلفل هندی مانند یک داروی ضد احتقان طبیعی عمل می‌کند و شما را از التهاب مجاری بینی خلاص می‌نماید. به علاوه، طعم بسیار تند فلفل هندی باعث آبریزش بینی می‌شود و این کار به خلاصی‌تان از شر مخاط و مواد آلرژی‌زای موجود در سینوس‌های‌تان کمک می‌کند. به این ترتیب، فلفل هندی باعث تسکین گرفتگی بینی می‌شود.

الف) نصف قاشق چای خوری پودر فلفل هندی را با ۱ قاشق غذاخوری عسل خام مخلوط کنید و روزانه چند بار از آن میل کنید.
ب) گزینه‌ دیگر این‌که، نوک یک گوش‌پاک‌کن را به پودر فلفل هندی آغشته کنید و آن را با دقت داخل بینی‌تان قرار دهید؛ این کار شما را به عطسه می‌اندازد و به این ترتیب، سینوس‌هایتان تمیز می‌شوند. ممکن است در ابتدا کمی احساس سوزش کنید، ولی این سوزش به سرعت بر طرف می‌شود و در نهایت باعث تسکین درد و فشار سینوس می‌شود. این کار را روزی ۲ تا ۳ بار انجام دهید.

همچنین بخوانید: بهترین و جدیدترین روش درمان سرفه خلط دار کودکان چیست؟ (قطعی و سریع)

توصیه های کاربردی:

  • برای تقویت دستگاه ایمنی‌تان ویتامین C بیش‌تری مصرف کنید.
  • برای پیشگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت‌تان از مواد آلرژی‌زا دوری کنید.
  • برای مبارزه با التهاب غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ بخورید.
  • برای درمان گرفتگی بینی در خانه سوپ مرغ درست کنید و نوش جان نمایید.
  • برای درمان گرفتگی بینی هوای داخل خانه‌تان را به اندازه‌ی کافی مرطوب نگه دارید.
  • چند روز بیش‌تر استراحت کنید تا بدن‌تان برای بازیابی خود قدرت بیش‌تری داشته باشد.
  • برای پاک کردن مجاری بینی‌تان از مخاط و درمان گرفتگی آن، ورزش را در برنامه‌ کارهای روزانه‌تان قرار دهید.
  • کمپرس گرم را روی سوراخ‌های بینی‌تان قرار دهید تا با باز کردن مجاری بینی از بیرون، به خارج کردن مخاط از داخل بینی کمک کند.
  • برای کاهش مخاط از مصرف برخی غذاهای خاص نظیر محصولات لبنی، غلات، قند، سیب زمینی، و دیگر سبزیجات نشاسته‌دار خودداری کنید.
  •  فرزند خود را به نوشیدن آب بیشتر تشویق کنید. مایعات به نرم شدن مخاط کمک می‌کنند. نوشیدن آب در طول روز باعث نرم شدن مخاط می شود.
  • یک بالش زیر تشک بگذارید تا سر کودک کمی زاویه‌دار باشد. این کار به تخلیه مخاط از طریق سینوس کمک می‌کند. اگر فرزند شما هنوز نوزاد است، این کار را نکنید. متخصصان اطفال توصیه می‌کنند این روش تنها برای کودکان ۲ ساله و بزرگ‌تر انجام بگیرد.

پاسخگوی سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات همین پست هستیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا