سلامت کودکان

علت سرفه خلط دار در کودکان، 7 بهترین روش درمان دارویی و گیاهی

bestkid b

سرماخوردگی در کودکان بعلت ضعیف بودن سیستم ایمنی شان بسیار رایج است و انواع مختلفی را شامل می شود. در این مطلب با عنوان بهترین درمان برای سرفه های خلط دار کودکان مطالبی را برای شما می نگاریم. امیدواریم که با استفاده از این روشها بتوانید سرفه های کودک خود را درمان کنید.

مقدمه

بزرگترین آرزوی والدین، سلامتی فرزندانشان است و برای بدست آوردن این نعمت بزرگ از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنند. با شروع فصل سرما آمار کودکان مبتلا به سرماخوردگی افزایش می یابد و والدین باید با گرم نگه داشتن محیط خانه و پوشاندن لباس بیشتر به کودکان خود آنها را از سرما خوردن حفظ کنند.

کودکان نیز همانند بزرگترها بدلایل زیادی ممکن است سرماخوردگی را تجربه کنند که سرماخوردگی که با سرفه های خلط دار همراه است یکی از نمونه های آن می باشد. راههای مختلفی برای درمان این حالت وجود دارد که شما می توانید بکمک آنها از شر سرفه های خلط دار نجات پیدا کنید. در ادامه این روشها را به شما بزرگواران معرفی می نماییم.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

فیلم راهکارهای ساده و طبیعی برای درمان سرفه خط دار

پست مشابه: جدیدترین روش درمان خانگی سرفه کودکان با داروهای گیاهی چیست؟

علت سرفه‌های خلط دار چیست؟

با وارد شدن نوعی ویروس عفونی به بدن کودکان، حالتی از سرماخوردگی در آنها ایجاد می شود که با سرفه های خلط دار همراه است و معمولاً یک یا دو هفته طول می‌کشد. این نوع سرما‌خوردگی ویروسی است و کودک را در روزهای اول بسیار آزار می‌دهد. کودکان معمولا شش تا ده بار در سال سرما می‌خورند و سرماخوردگی های مکرر وی جای نگرانی ندارد.

معمولا از اول پاییز تا آخر زمستان چنین بیماری ویروسی رایج است و بیشتر کودکان شش ماهه تا سه ساله دچار آن می‌شوند. این نوع سرفه‌ها در روز اول کمتر است اما معولا تا دو شب ادامه دارد. گاهی اوقات وقتی کودک نفس می‌کشد صدایی شبیه سوت از حنجره‌اش شنیده می‌شود.

از آنجایی‌که عامل سرماخوردگی ویروسی است که باعث تورم حنجره و نای می‌شود. آنتی بیوتیک‌ها به درمان آن هیچ کمکی نمی‌کنند بنابراین از پزشک اطفال خواهش نکنید تا برای فرزندتان آنتی‌بیوتیک تجویز کند اما اگر متوجه شدید آب بینی فرزندتان سبزرنگ است و تب کرده است حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است سینوس‌های او عفونی شده باشد.

اگر فرزندتان بسیار کوچک است از قطره‌های شستشوی بینی استفاده کنید تا بینی‌اش کاملا تخلیه شود. در صورت تجویز دارو توسط پزشک حتماً داروها را طبق دستور وی به کودک بخورانید.

دلایل ایجاد خلط گلو

سرفه-۱

  • سرما خوردگی
  • تحریک مسیر تنفسی(دخانیات، آلودگی هوا، حیوانات خانگی و غبار های شیمیایی)
  • آلرژی
  • رفلاکس مری و معده
  • عفونت ویروسی و باکتری
  • آنفلونزا
  • برونشیت حاد
  • ذات الریه
  • سرفه ی همراه با سوزش
  • خروسک در کودکان
  • بیماری سل
  • سرطان ریه
  • رفلاکس اسیدی

بهترین دارو برای درمان سرفه های خلط دار

داروهای خلط آور: این داروها با افزایش حجم خلط و رقیق نمودن موکوس، ترشحات گلو را به بیرون هدایت می کنند. خلط آورها با نام اکسپکتورانت و یا گایا فنزین در داروخانه ها توزیع می شوند.

اکسپکتورانت۱

آنتی هیستامین ها:  این داروها نیز ضمن کاهش و خشک کردن ترشحات گلو، منجر به کاهش خلط و باز شدن مجرای تنفسی و درمان سرفه می شوند. داروهایی به مانند دیفن هیدرامین، پرومتازین و کلرفنیرآمین با کاهش آزاد شدن هیستامین در بدن، سبب کم شدن ترشحات ریه و خلط می شوند و بیشتر داروهای سرماخوردگی حاوی آنتی هیستامین هستند.

آنتی-هیستامین

درمان انواع سرفه ها به روش طب گیاهی:

نوشیدن آب ولرم: نوشیدن آب ولرم فراوان نیز در درمان سرفه های خلط دار بسیار نتیجه بخش است و سبب دفع راحت مخاط می شود. از این موارد در کودکان بسیار استفاده می شود، زیرا متخصصان معتقدند در کودکان زیر شش سال ضرر دارو برای کوک بیشتر از نفع آن می باشد.

زردچوبه: زردچوبه خواص ضدعفونی‌کننده قوی دارد که خلط شما را به‌وسیله از بین بردن باکتری‌هایی که خلط آور هستند، کاهش می‌دهد. همچنین زردچوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. برای این منظور به روش زیر عمل کنید:

  • یک قاشق چایخوری زردچوبه به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید. این نوشیدنی را یک بار در روز به هنگام صبح و قبل از خواب بنوشید.
  • یک و نیم قاشق چایخوری زردچوبه را با یک یا دو لیوان آب روزانه ۲ الی ۳ بار بخورید.
  • یک قاشق غذا خوری زردچوبه و به مقدار لازم نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. این محلول را روزانه چند بار غرغره کنید.

آویشن: گیاه آویشن که ضد سرفه و خلط آور خوبی است. که در صنعت داروسازی برای تهیه دراوهای ضد سرفه استفاده می شود. یکی دیگر از روش های درمان سرفه خشک و شدید دم کردن آویشن و نوشیدن دمنوش آن است.

آناناس: یافته های علم پزشکی حاکی از آن است که آنزیم بروملین موجود در ریشه و میوه آناناس در درمان موثر است. اغلب این میوه های موثر در درمان، با کاهش مخاط گلو و روان شدن آن به بهبود کمک می کنند.

عسل: یکی از موثرترین مواد غذایی در درمان سرفه عسل طبیعی است؛ عسل با تسکین دادن گلوی تحریک شده و صاف کردن غشای مخاطی سرفه را کاهش می دهد. عسل را می توان با موادی مانند فلفل، لیمو، شیر و دارچین ترکیب نموده و میل کنید.

پروبیوتیک ها: غذاها و نوشیدنی های حاوی پروبیوتیک ها با دارا بودن میکروارگانیسم های خاصی در سلامتی و افزایش ایمنی و کاهش سرماخوردگی و سرفه ناشی از آن نقش مهمی دارند.

آب لیمو: لیمو برای نرم کردن خلط گلو ترکیب بسیار عالی است. علاوه بر این خواص ضد باکتری لیمو و ویتامین C بالای لیمو مقاومت بدن را در برابر عفونت افزایش می‌دهد. برای این منظور ۲ قاشق چای‌خوری آب لیمو و ۱ قاشق غذاخوری عسل را به آب داغ اضافه کنید. از این نوشیدنی ۳ بار در روز استفاده کنید تا گلوی شما نرم شده و خلط آن کاهش یابد. روش مصرف دیگری هم وجود دارد که می‌توانید در آن لیمو را برش داده و مقداری نمک و فلفل را بر روی تیکه‌های لیمو بپاشید و سپس تیکه لیمو را بمکید. این کار باعث می‌شود تا خلط‌ها از گلوی شما خارج شود. این روش را روزانه ۲ الی ۳ بار استفاده کنید.

بخور و حمام آب گرم: استفاده از بخور آب فایده های زیادی دارد و با رفع گرفتگی بینی، مرطوب شده مجراهای تنفسی منجر به درمان سرفه می شود. پس در مواجه با این نوع سرماخوردگی حمام آب گرم و بخور را فراموش نکنید.

بخور

دم نوش های طبیعی

۱- زنجبیل: خواص ضدویروس، ضد باکتری و خلط آوری زنجبیل به دستگاه گوارشی در گلو و سینه شما کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس بکشید. زنجبیل، پیازچه و عسل را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید و چندین بار در طول روز از آن میل کنید. این ترکیب در کاهش سرفه شدید موثر است. دم نوش عناب و زنجبیل، جوشاندن چوب دارچین نیز بسیار مفید است.

۲- ترکیب نعنا و ثعلب: این ترکیب می تواند برای درمان سرفه مفید واقع شود. برگ های نعنا با مرطوب کردن گلو و شکستن موکوس خاصیت شفابخشی دارد. هم چنین شما می توانید نعنا را به صورت چای و یا بخور استفاده نمایید و از اثرات مفید آن بهره مند شوید.

۳- برگ آووکادو: این گیاه برای درمان بیماری دستگاه تنفسی مفید است. مطالعات نشان می دهد برگ های آن منجر به کاهش سرفه و عفونت های سینوزیتی می شود. این گیاه حاوی ماده فلاونوئید است که با مرطوب نگه داشتن گلو سرفه را کاهش می دهد و از التهاب گلو می کاهد.

۴- گل ختمی: این گیاه با خاصیت ضد التهابی و ضد سرفه نوشیدنی مفیدی برای درمان و بهبود بیماری است. گل ختمی را می توان جوشانیده و به صورت چای مصرف نمود. ترکیب موسیلاژی و نرم کننده این گیاه در بهبود سرفه خشک موثر است.

مطلب پیشنهادی برای درمان سرفه: ۴ تا از بهترین و جدیدترین شربت های سرفه کودکان برای درمان سریع

سلامتی شما و فرزندتان آرزوی ماست. از اینکه سایت ما را برای مطالعه انتخاب نمودید از شما سپاسگذاریم. شما می توانید سؤالات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات مطرح نمایید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا