سلامت کودکان

بهترین روش درمان سرفه خشک در کودکان چیست؟ (قطعی-سریع)

bestkid b

با شروع فصل سرما بیشترین علت مراجعات والدین به متخصصین اطفال، سرماخودگی کودکشان می باشد. سرماخوردگی انواع مختلفی دارد چون ویروس های عفونی این بیماری بسیاز زیادند. سرماخوردگی هایی که با سرفه های خشک همراهند برای بچه ها بسیار اذیت کننده هستند و به همین منظور در این مطلب روشی مناسب برای درمان سرفه خشک در کودکان را به شما معرفی می کنیم تا در صورت نیاز بتوانید سرفه های کودک دلبندتان را درمان کنید.

مقدمه:

توصیه اکثر پزشکان استفاده کمتر از داروهای شیمیایی و تأکید بر درمان بیماری ها با استفاده از داروهای گیاهی است چون ضرر داروهای شیمیایی را بیشتر از نفع آنها می دانند. اما نکته مهم یکه باید به آن توجه داشته باشیم این است که ههمه کودکان نسبت به این بیماری ضعیفند و بدن آنها مقاومت کمتری نسبت به ویروس سرماخوردگی دارد پس در صورت سرماخوردن هر یک از اعضای خانواده بهترین کار این است که هنگام سرفه یا عطسه کردن دستمالی را جلوی دهان و بینی خود گرفته تا از انتشار این بیماری به کودکان و سایر افراد جلوگیری شود.

ویدئوی درمان های طبیعی برای سرفه خشک:

برای درمان سرفه های خلط دار کودکان بخوانید: بهترین و جدیدترین روش درمان سرفه خلط دار کودکان چیست؟ (قطعی و سریع)

سرفه خشک اغلب به علت عفونت مجرای هوایی فوقانی با ویروس ها ایجاد می شود. سرفه‌ خشکی که بعد از علائم سرماخوردگی باقی می‌ماند می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برخی افراد ممکن است در اثر تنفس هوای خشک و گرم به سرفه بیفتند. این پدیده بیشتر در اثر وجود مواد حساسیت‌زا و تحریک‌کننده‌های محیطی در هوا رخ می‌دهد. برخی بیماری‌های مزمن ریه نیز می‌توانند موجب سرفه‌های خشک شوند. همچنین می توان گفت سرفه پاسخ رفلکس مانند به تحریک دستگاه تنفسی است که با عوامل مختلفی مثل عفونت‌ها، خاک، دود و… تحریک شود.  سرفه های خشک ممکن است در هنگام شب بیشتر شود. گاهی اوقات سرفه خشک می تواند به مدت چند روز یا ۱-۲ هفته دارای علائمی مانند سرفه سرماخوردگی باشد. در اینجا به علت‌های شایع سرفه اشاره می‌کنیم:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • آسم
  • سینوزیت
  • برگشت اسیدمعده
  • مصرف بعضی دارو‌ها
  • بیماری‌ها و سرطا ن‌های ریه
  • عفونت ریه مانند برونشیت
  • بیماری انسدادی مزمن ریه (آمفیزم)
  •  قرارگرفتن در معرض دود سیگار دیگران
  • حساسیت به مواد شیمیایی، گرده گل و دود
  • عفونت راه‌های تنفسی فوقانی (مانند سرماخوردگی)

علائم سرفه خشک:

  1. احساس تنگی در مسیر تنفسی
  2. عدم وجود مخاط همراه با سرفه
  3. عدم خس خس قفسه سینه و یا تراکم

درمان سرفه های خشک کودکان:

سرماخوردگی

۱- مصرف داروهای سرکوب کننده مرکزی سرفه:

دکسترمتورفان۱

معروف‌ترین این دارو‌ها «دکسترومتورفان» است. این دارو با اثر روی مرکز سرفه در بصل النخاع، باعث کم شدن سرفه بیمار می‌شود. دکسترومتورفان به اشکال شربت، قرص و قطره در داروخانه‌ها موجود است. نوع دیگری از این دارو «دکسترومتورفان پی» نام دارد که علاوه بر دکسترومتورفان، حاوی پسودوافدرین (یک ماده ضداحتقان) هم است. این دارو‌ها برای درمان سرفه‌های خشک و بدون خلط مناسب هستند و استفاده از آن‌ها در سرفه‌های خلط دار، نه تنها اثری ندارد بلکه می‌تواند باعث باقی ماندن ترشحات در ریه شود و بیماری را طولانی‌تر کند.

۲- بی‌حس کننده‌ها و داروهای موضعی:

قرص-cold-candy

برخی قرص‌های مکیدنی حاوی منتول، آثار ضدسرفه خوبی دارند. این قرص‌های مکیدنی را که گاهی آبنبات‌های سرد (cold candy) می‌نامند، باعث ضدعفونی شدن و تسکین گلو، حلق و حنجره می‌شوند. به علاوه، غرغره کردن بعضی شربت‌ها (مانند دیفن هیدرامین) به علت خاصیت بی‌حس کنندگی آن‌ها باعث بهبود سرفه می‌شود. غرغره آب نمک ولرم نیز روش خوبی برای کاهش سرفه است. بعضی دارو‌ها (مانند فنتول یا کامفر) نیز روی گلو یا سینه افراد بیمار زده و باعث تسکین سرفه می‌شوند. دیفن هیدرامین

مطلب کاربردی: چرا کودکان تب می کنند و جدیدترین روش برای درمان خانگی تب کودکان چیست؟

درمان های گیاهی سرفه خشک در کودکان:

درمان-سرفه-خشک۱اگر شما هم طرفدار درمان سرماخوردگی با دراوهای گیاهی هستید مطالعه این قسمت برای شما مفید و مؤثر خواهد بود. روش های گیاهی عوارض جانبی ندارند و برای کودکان بسیار مناسب هستند.

مصرف عسل:

عسل

عسل دارویی موثر برای مبارزه با عفونت هاست. این دارو همچنین می تواند به طور موثری باعث کاهش سرفه خشک شود. عسل درمان بسیاری از بیماری ها بوده و شما می توانید روزانه عسل مصرف کرده و ایمنی بدن را تضمین کنید. عسل خاصیت نرم کنندگی سینه و گلو را دارد و می تواند التهابات گلو را رفع نماید.

ماساژ بخار:

عسل، آلوئه ورا و روغن های ضروری را ترکیب کرده و بر روی سینه، پشت و گردن کودک بمالید. این مواد را اطراف چشم، بینی یا صورت قرار ندهید.
یک قطره مریم گلی را با یک قطره روغن نعناع و روغن اوکالیپتوس مخلوط کنید. به آن دو قاشق چایخوری روغن زیتون بیفزایید و آن را بر روی بدن کودک ماساژ دهید.

شربت گیاهی سرفه:

در یک لیوان آب، یک قاشق غذاخوری دارچین، یک چهارم فنجان ریشه ختمی، یک چهارم فنجان گل بابونه و یک چهارم فنجان ریشه زنجبیل خشک شده یا تازه بیفزایید. مخلوط را بجوشانید تا نصف شود. هنگامی که مایع گرم است مقداری عسل و آب لیمو به آن بیفزایید و بگذارید سرد شود. می توانید محلول را به مدت دو ماه در یخچال نگهداری کنید. در صورت نیاز یک قاشق چایخوری از محلول را به کودک بدهید.
یک قاشق چایخوری برگ آویشن را با دانه شنبلیله، نصف لیمو، یک قاشق غذاخوری گل مینا در نصف فنجان آب مخلوط کرده و بگذارید نیم ساعت بماند. مخلوط را گرم کنید تا به یک فنجان کاهش یابد. سپس دو قاشق غذاخوری گلیسیرین و دو فنجان عسل به آن بیفزایید. بگذارید سرد شود. سپس آن را در یخچال نگهداری کنید. هر چهار ساعت یک قاشق چایخوری به کودک بدهید.

عصاره های گیاهی:

مقدار یکسانی از زیره سبز، برگ گشنیز و ریشه سوسن را مخلوط کنید. حدود ده میلی لیتر از مخلوط را بعد از غذا به کودک بدهید.

عصاره گیاه سپا:

گیاه-سپا
یک قاشق چایخوری آب عصاره سپا را با یک و نیم قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. بگذارید سه تا چهار ساعت بماند سپس به کودک بدهید. این ماده باعث کاهش سرفه و سرماخوردگی می شود.

چشم خرچنگی:

چشم-خرچنگی۱

دم گرم ریشه این گیاه را با ده میلی لیتر آب مخلوط کنید. این مخلوط را روزی دو بار به مدت سه روز به کودک بدهید.

آلوئه ورا (صبرزرد):

آلوئه-ورا

مقداری برگ آلوئه ورا را روی آتش قرار دهید و عصاره آن را بگیرید. مقداری از مخلوط را با عسل مخلوط کنید و روزی دو بار به کودک بدهید.

دانه رازیانه:

رازیانه باعث می شود راحت تر سرفه کنید. یک فنجان و نیم آب جوش را با یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه مخلوط کنید. بگذارید نیم ساعت بماند. مایع را گرم کنید تا به یک فنجان کاهش یابد. سپس دو فنجان عسل به آن بیفزایید. بعد از سرد شدن می توانید دو ماه در یخچال نگهداری کنید. روزی نصف قاشق چایخوری به کودک بدهید تا سرفه اش کاهش یابد.

نکته۱- مصرف داروهای ضدسرفه، در کودکان زیر ۶ سال نباید سرخود باشد و فقط تحت نظر پزشک امکان پذیر است.

نکته۲- به کودک آموزش بدهید دست هایش را مرتب بشوید. اگر بیرون هستید از دستمال های مرطوب برای تمیز کردن دست های کودک استفاده کنید.

نکته۳- اگر کودک شما سرفه می کند ممکن است دیگران نیز مریض شوند زیرا ویروس به سرعت منتقل می شود. بنابراین سعی کنید بهداشت را رعایت کنید.

نکته۴- هنگامی که کودک سرفه می کند یا سرما خورده است سیگار نکشید زیرا دود آن مانع از تنفس راحت کودک می شود. سعی کنید کودک را از منابع دود دور کنید.

نکته ۵- در طول مدت درمان سرماخوردگی کودک از دادن هرگونه غذای چرب و سرخ شده به کودک خودداری نمایید.

ممنون از اینکه سایت ما را برای مطالعه انتخاب نمودید. پاسخگوی سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات هستیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا