آموزش های درسی و دینی

11 روش تشویق کودک به کتاب+ 20 بهترین کتاب ها برای کودکان

bestkid b

اگر دنبال نکات و روشهایی برای ترغیب بچه ها به خواندن کتابهای خوب می گردید، مطلب امروز ما را از دست ندهید. ابتدا روشهای تشویق کودکان به کتاب خواندن را یاد می گیرید سپس بهترین کتاب هایی که می توانید برای کودکان در هر سنی خریداری کنید را معرفی خواهیم کرد تا از مطالعه حسابی لذت ببرند در عین اینکه یاد می گیرند.

11 نکته برای تشویق کودکان به خواندن کتاب های خوب

1- اول از همه خودتان کتاب خواندن را یاد بگیرید

اگر ما به عنوان پدر و مادر عادت به کتابخوانی نداشته باشیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم بچه هایمان کتابخوان بار بیایند. شما قبل از اینکه چیزی را آموزش بدهید اول باید خودتان آن را یاد بگیرید. بچه ها رفتارهای خوب و بد را از والدینشان یاد می گیرند و خیلی راحت می توانند صداقت و ریاکاری را از یک فرسخی تشخیص بدهند! پس ادای آدمهای کتابخوان را در نیاورید، بلکه واقعا کتابخوان باشید.

لیام نیسون (Liam Neeson) در یکی از فیلمهایش در نقش پدری ظاهر می شود که شروع به خواندن تک تک کتابهایی می کند که پسرش در دبیرستان خوانده. این کار پیوند عمیقی بین آن دو ایجاد می کند و صد البته که در مورد شما و فرزندتان هم همینطور خواهد بود. بچه های ما هیچ وقت نباید این جمله را از دهانمان بشنوند که: “من از کتاب خوندن متنفرم”، یا هر چیزی شبیه این جمله. به جای آن سعی کنید با رفتار و گفتارتان بچه ها را به سمت کتابخوان شدن تشویق کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

فوق العاده جالب: 8 فایده کتاب خواندن برای نوزادان (تحقیقات علمی)

2- درباره مسائل و اتفاقات مختلف از پیش مطالعه داشته باشید

همه ما نسبت به چیزی که درباره اش اطلاعات و آگاهی داریم احساس بهتری می کنیم. فرض کنید که قرار است دسته جمعی با خانواده تان به مسافرت بروید. مادرتان شروع به خواندن تاریخ، فرهنگ و جاهای دیدنی مکانی که قرار است بروید می کند و اطلاعاتی درباره اش به دست می آورد. حالا حدس بزنید سفر به چه کسی از همه بیشتر خوش می گذرد؟ طبق گفته عصب شناسان این مادرتان است که بیشتر از مسافرتش لذت می برد.

وقتی مغز ما زمینه مثبتی برای ورودی داشته باشد، با لذت به آن ورودی پاسخ می دهد. اگر می خواهید کتاب خوبی به کودکتان معرفی کنید بیوگرافی نویسنده را بخوانید، ویدیوهای مکان های ذکر شده در کتاب را تماشا کنید، موضوع و زمینه را درک کنید و اگر لازم است درباره کتاب فیلم ببینید. یادتان باشد قبل از آموزش بچه ها، باید نویسنده کتاب و موضوع کتاب را به خوبی بشناسید.

3- مهارتهای عمیق خوانی را در کودکتان پرورش بدهید

عمیق خواندن به زمان و پشتکار نیاز دارد. اسون بیرکرتس (Sven Birkerts) اصطلاح «عمیق خواندن» (deep reading) را ابداع کرد و در این باره می گوید: « از آنجایی که ما خودمان خواندن را کنترل می کنیم، با نیازها و ریتممان سازگار و هماهنگ است. اما خواندن عمیق فقط به این معنا بسنده نمی کند. در خواندن عمیق ما فقط کلمات را نمی خوانیم، بلکه در آنها زندگی می کنیم. این نوع خواندن آهسته و با مراقبه همراه است.»

گاهی اوقات خواندن عمیق شامل زمان و مکانی راحت برای خواندن می شود. اگر بخواهیم به بچه ها کمک کنیم تا عاشق کتاب خواندن شوند، اول باید مطمئن شویم که در محیط مساعد و خوبی به مطالعه می پردازند تا کتاب خواندنشان عمیق باشد.

4- با صدای بلند کتاب بخوانید

ما از طریق شنیدار خیلی سریعتر و بیشتر یاد می گیریم، بنابراین بچه ها می توانند موقع گوش دادن بیشتر از وقتی که می خوانند یاد بگیرند. پس نباید از کتاب خواندن با صدای بلند برای کودکان غافل شوید. وقتی با صدای بلند کتاب می خوانید، می توانید هر جا که لازم باشد توقف کنید و توضیح بدهید که چه اتفاقی افتاده است. می توانید به عقب برگردید و قسمتهای سخت و پیچیده را برای کودکتان به شکلی آسان توضیح بدهید. برای خیلی از کتابها این ترفند جواب می دهد و تاثیر خوبی دارد.

از کی برای کودک کتاب بخوانیم؟ چه کتابی بخوانیم؟ (8 کتاب پیشنهادی)

وقتی بچه ها بزرگ می شوند معمولا والدین تصمیم می گیرند که آنها را به حال خودشان بگذارند تا کارهایشان را خودشان انجام بدهند. اما این مهم است که یادمان باشد حتی برای بچه های بزرگ هم چیزی به اندازه بودن با پدر و مادرشان دوست داشتنی نیست. اغلب پدر و مادرها وقتی از بچه هایشان می شنوند که خاص ترین دوران زندگیشان وقتی بوده که با هم کتاب می خواندند شگفت زده می شوند؛ اما حقیقت همین است. بچه ها حتی وقتی بزرگ می شوند هم از اینکه با شما کتاب بخوانند استقبال می کنند.

5- توقعاتتان را کنترل کنید

یادتان باشد قرار نیست فرزند شما یک شبه به یک کتابخوان حرفه ای تبدیل شود! وقتی پای عشق و علاقه به کتاب وسط می آید، صبر و زمان حرف اول را می زنند. اگر در حال حاضر کودکتان هیچ علاقه ای به کتاب خواندن ندارد باید به او فرصت بدهید تا با دنیای کتاب آشنا شود. اگر هم فرزندتان کتابهایی می خواند که شما احساس می کنید برایش مناسب نیست و دوست دارید او را به سمت کتابهای پرمعناتر هدایت کنید باز هم باید صبر داشته باشید و کم کم او را با کتابهای جدید آشنا کنید. ممکن است در این مسیر احساس کنید هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و هیچ چیزی تغییر نکرده؛ اما حقیقت این است که تغییرات بزرگ در درون فرزندتان رخ می دهند.

6- گروههای کتابخوانی بسیار عالی هستند

پیوستن به گروههای کتابخوانی یکی از بهترین راهها برای علاقمند شدن به کتاب خواندن است. این گروهها می توانند مجازی باشند یا واقعی. توصیه ما این است که تا حد امکان کودکتان را وارد گروههای واقعی و حضوری کنید تا ارتباطات اجتماعی و چهره به چهره اش هم تقویت شوند.

لازم نیست حتما این گروه خیلی بزرگ باشد؛ حتی گروه کتابخوانی خانوادگی هم واقعا موثر است. وقتی فرزندتان در جمعی قرار می گیرد که همه درباره مطالعه کردن و کتابهای مورد علاقه شان حرف میزنند، خودش هم مشتاق می شود تا کتاب بخواند.

حتما دانلود کنید: ۴ کتاب آموزشی کودک که والدین حتما باید بخوانند

7- جلد و ظاهر کتاب اهمیت دارد

اگر دوست دارید کودکتان به کتابخوانی علاقمند شود کتابهایی برایش بخرید که ظاهری شبیه علاقمندیهای کودکتان دارند. مثلا اگر فرزند شما عاشق ماشین است می توانید دنبال کتابی بگردید که درباره ماشینهای مختلف نوشته شده و عکسها و تصاویرش رنگی و جذابند. خواندن چیزهایی که دوست داشتنی و جالب هستند میل به مطالعه کردن را در وجود بچه ها پرورش می دهد و خاطره خوبی برایشان رقم می زند.

در کنار مسائل زیباشناسی، ترجمه کتابها هم مهم است. بنابراین علاوه بر جلد و ظاهر کتاب باید از مناسب بودن محتوای آن هم مطمئن شوید.

8- محتوای کتاب را کوتاه و خلاصه کنید

بچه ها دوست ندارند مدتی طولانی یکجا بنشینند و به کتاب خواندن شما گوش بدهند؛ حتی اگر کتاب مورد علاقه شان را بخوانید. آنها نمی توانند توجه و تمرکزشان را ساعتها معطوف یک چیز خاص کنند؛ پس باید تا جایی که ممکن است کتاب را خلاصه کنید. شما می توانید هر کتابی را به شیوه ای خلاصه و جذاب برای کودکتان بخوانید تا هم خسته نشود و هم از کتابخوانی لذت ببرد.

9- قدرت مجاورت را دست کم نگیرید

وجود کتاب در خانه بسیار مهم است. خیلیها می گویند وقتی می توانیم از کتابخانه کتاب بگیریم، چرا باید خودمان در خانه کتاب داشته باشیم؟ این طرز فکر اصلا درست نیست. وجود کتاب در خانه برای کودکان خیلی اهمیت دارد. تحقیقات نشان می دهد احتمال اینکه بچه هایی که در خانه های پر از کتاب زندگی می کنند تحصیلات دانشگاهی داشته باشند 19 درصد بیشتر از بقیه است.

خانه بدون کتاب درست مثل اتاق بدون پنجره است. وجود کتاب باعث می شود بچه ها خواندن و بسیاری از مهارتهای دیگر را یاد بگیرند و شما نباید این موهبت را از آنها دریغ کنید. به قول سیسرو (Cicero) نویسنده و فیلسوف بزرگ: “اتاق بدون کتاب مانند جسم بدون روح است”.

از کجا کتاب بخریم؟ 7 بهترین سایت خرید کتاب در ایران (آنلاین+ حضوری)

پس همین الان دست به کار شوید و کتابهایی برای اتاق کودکتان بخرید و اجازه بدهید او در همسایگی کتابها بزرگ شود.

10- کتابهای غیر جذاب را با خیال راحت رها کنید

خیلیها فکر می کنند باید هر طور شده کتابی که می خوانند را به آخر برسانند؛ اما هیچ بایدی وجود ندارد. این مساله هم درباره خودتان صدق می کند و هم کودکتان. اگر شروع به خواندن کتابی کرده اید و بعد از مدتی متوجه شدید اصلا به خواندنش رغبتی ندارید آن را با خیال راحت رها کنید. در مورد کودکتان هم سخت گیر نباشید. او را مجبور نکنید کتابی که دوست ندارد را تا انتها بخواند. به جای این کار کتاب دیگری جایگزین کنید.

11- وسایل بامزه و جالب مربوط به کتابخوانی را بخرید

کتاب خواندن به همراه لوازم و وسایل جذاب و مورد علاقه بچه ها باعث می شود این مسیر برایشان سرگرم کننده تر شود. با کودکتان سری به لوازم التحریرها بزنید و بوکمارک یا همان نشانک های کتاب مورد علاقه اش را برای او بخرید. کیفهای مخصوص حمل کتاب، برچسبها و پوسترهای کتابهای مختلف، کتابهای رنگ آمیزی، اسباب بازیهای کاغذی یا مجموعه های لگو و هزاران چیز دیگر وجود دارد که می توانند کتاب خواندن را برای بچه ها به یک تفریح جذاب و به یاد ماندنی تبدیل کنند.

حتما بخوانید: آموزش بازی های فکری مناسب کودکان با روشهایی لذت بخش

و اما بهترین کتاب ها که باید برای فرزندتان بخرید

این کتاب ها نه تنها پرفروش ترین ها در تمام کشور و دنیا بوده اند بلکه از نظر کارشناسان فوق العاده آموزنده و برای سنین کودکی عالی هستند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا