بهترین شعر ها و کتاب های کودکان (دختر و پسر)

7 بهترین کتاب های آموزشی برای کودکان 3 تا 7 ساله+ نکات کاربردی

bestkid b

تحقیقات نشان داده کودکانی که برای سرگرم شدن کتاب می خوانند در مدرسه موفقتر خواهند بود. پس هر چه زودتر کودک شما عادت مفید کتابخوانی را شروع کند بهتر است. اما سوال اینجاست که بین اینهمه کتاب، چه کتابی برای کودکان 3 تا 7 ساله مناسب است؟ ما اینجا هستیم تا نکات مهم انتخاب کتاب برای بچه های 3 تا 7 ساله را با شما به اشتراک بگذاریم و بعد هم 7 کتاب کاملا ضروری که باید برای کودکان خود تهیه کنید.

4 نکته انتخاب کتاب آموزشی مناسب کودکان 3 تا 7 ساله

1- اجازه بدهید کودکتان دنبال کتاب مورد علاقه اش برود

بعضی از بچه ها عاشق کتابهای ترسناک هستند، بعضیهایشان کتابهای خنده دار را دوست دارند و خیلیهایشان هم قصه ها و داستانهای مصور را می پسندند. اگر کودکتان هنوز خواندن و نوشتن یاد نگرفته احتمالا کتابهای کمیک یا داستانهای کوتاه را دوست داشته باشد. یادتان باشد که هیچ گزینه واحد و مشخصی وجود ندارد که بتوان آن را برای همه بچه ها توصیه کرد؛ فقط کافیست که در ژانر مورد علاقه کودکتان باشد.

2- مطمئن شوید که کتاب مناسب سن کودکتان است

ما گفتیم که باید اجازه بدهیم بچه ها دنبال کتابهای مورد علاقه شان بروند؛ اما این را هم حتما باید در نظر داشت که کتابها برای سنین مختلف طراحی شده اند و شما باید کتابی انتخاب کنید که مناسب سن و سال کودکتان باشد. بچه های کوچکتر عاشق کتابهای مصور، رنگی، شعر و یا کتابهایی هستند که آنها را به تکان دادن و لمس کردن وادار می کنند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

داستانهای کوتاه و مصور برای بچه هایی که تازه کتاب خواندن را شروع کرده اند خوب هستند و کتابهایی که فصلهای کوتاه دارند هم مناسب بچه های 7 ساله و بالاترند. همیشه روی جلد کتاب را بخوانید تا بفهمید برای چه رده سنی نوشته شده است. البته گاهی اوقات هم می شود برای کودک کتابی که کمی بالاتر یا پایین تر از سنش است هم خرید. در هر صورت باید محتوا و اندازه صفحات کتاب مناسب کودک باشد.

3- کتاب باید با تواناییهای کودک شما مطابقت داشته باشد

بررسی کنید و ببینید که آیا کلمات به کار رفته در کتاب با سطح خواندن و درک معنی کودک شما مطابقت دارد یا نه. بنا به گفته کارشناسان، اگر در یک صفحه کتاب بیشتر از 5 کلمه سخت وجود داشته باشد، خواندن آن کتاب برای کودک بسیار سخت است. این اصلا فکر خوبی نیست که فرزندتان را وادار به خواندن کتابهایی کنید که فراتر از تواناییهای او هستند؛ چون این کار می تواند برای همیشه او را از کتابخوانی دلزده کند.

کتابهایی را انتخاب کنید که احتمال می دهید کودکتان از خواندنش لذت ببرد یا اصلا اجازه بدهید خودش انتخاب کند و شما انتخابش را بررسی کنید. یادتان باشد اگر کتابی خریدید و کودکتان بعد از خواندن چند صفحه از آن دیگر دلش نمی خواست ادامه بدهد نباید او را مجبور به خواندن کنید. کتابخوانی قرار است یک فعالیت سرگرم کننده و مفرح باشد نه یک اجبار. (منبع)

حتما بخوانید: ۶ مفهوم اصلی سواد مالی کودکان و در هر سن چه آموزشی دهیم؟

4- به جزییات کتاب دقت کنید

جلد کتاب، رنگها و تصاویر به کار رفته در آن، واضح بودن چاپ، بزرگی و کوچکی کلمات و فاصله مناسب بین آنها و هر چیز دیگری که می تواند روی خواندن کودک تاثیر بگذارد را بررسی کنید. ببینید آیا خواندن داستان کتاب راحت است یا نه؟ خطوط به طور واضحی قابل دیدن هستند؟ رنگ کتاب مناسب است؟ تصاویر آن جالبند؟ و مواردی از این قبیل.

می توانید از فرزندتان بخواهید یک صفحه از کتاب را به طور تصادفی انتخاب کرده و آن را بخواند تا ببینید از این سبک کتاب خوشش می آید یا نه. اگر می خواهید کتابی بخرید که شبها قبل از خواب برای کودکتان بخوانید، بهتر است چند پاراگراف آن را با صدای بلند برایش بخوانید و ببینید آن را دوست دارد یا نه.

و اما کتاب های پیشنهادی آموزشی در این سن

1- کتاب کلمات مودبانه

این کتاب یکی از لازم ترین کتاب ها برای کودکان در این سن است که به خوبی می تواند آداب معاشرت و گفتگوی مودبانه را به کودک یاد دهد آنهم در سنی که کاملا مناسب برای جا افتادن ادب و معرفت در کودک است.

مجموعه کلمات مودبانه در واقع مجموعه ای جذاب و آموزنده به کودکان با هدف تربیت صحیح کودکان با قصه های زیبا می باشد و شامل لطفا، ممنونم، ببخشید، متاسفم است و ویژه کودکان سن 2 تا 8 ساله است.

۱۸ روش آموزش مسئولیت پذیری کودکان در دوران مدرسه

2- کتاب 40 قصه

چهل قصه

کتاب های قصه یکی از لازم ترین و سرگرم کننده ترین انواع کتاب برای این سن است. بخصوص وقتی کتاب ها آموزنده باشند نه بدون نکته و یک جمع بندی اخلاقی. این کتاب در این زمینه بهترین است.

در واقع این کتاب مجموعه شش جلدی ست برای 1 تا 7 ساله‌ می باشد که پیش از این به صورت جداگانه به چاپ رسیده است. قصه‌های این کتاب برای کودکان 1 تا 6 ساله مناسب است. کودکان و خردسالان در این مجموعه با 40 قصه جالب با شخصیت‌های داستانی جذاب به عنوان اولین تجربیات خود آشنا می‌شوند. خواندن این داستان‌ها به صورت آهنگین و موزون برای بچه‌ها توسط اولیا و مربیان، فضای شاد و پرنشاطی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

3- کتاب احساس های تو

احساس های تو

یکی از مهم ترین ضعف های نظام آموزشی ما و جامعه، عدم یاد دادن بیان احساسات و درک احساسات درونی به فرزندان است که در بزرگسالی مشکلات فراوانی ایجاد می کند. از این جهت این کتاب فوق العاده لازم برای کودکان 3 ساله تا 7 ساله است.

اين كتاب مجموعة كامل از سري كتاب‌هاي احساس توست.اين مجموعه، بيانگر احساس‌هاي كودكان سنين 6 تا 10 سال است كه بخوبي توانسته است با وارد شدن به دنياي كودك، او را درك و راه‌حلي منطقي براي تعديل اين احساسات ارائه كند. تصاوير كودكانة كتاب و متن ساده و كوتاه آن، داستان را براي كودك جذاب‌تر كرده است.

روش تربیت کودک مودب و حرف گوش کن با ۱۲ نکته ساده

4- کتاب حواستو جمع کن

حواستو جمع کن

یکی از بهترین کتاب ها برای تقویت خلاقیت و قدرت تفکر کودک است و چه چیزی از این مهم تر که یک فرد بتواند به خوبی از فکر خود در زندگی استفاده کند و چه سنی بهتر از سنین اولیه زندگی برای جا افتادن این موضوع؟

این مجموعه کتاب‌ها را واحد کودک ونوجوان موسسه‌ی نشر و تحقیقات ذکر با هدف ایجاد میل و اشتیاق به یادگیری در کودکان و تقویت مهارت‌های عملی در آنان، در مجموعه‌ی کتاب‌های قاصدک منتشر کرده است.

5- کتاب اولین تجربه‌های تو

اولین روز مدرسه

فوق العاده در یادگیری روش حل مشکلات و برخورد با یک تجربه موثر است و کاملا لازم برای کودک در این سن. «در استخر شنا»، «سوار شدن به هواپیما»، «در آرایشگاه»، «در مهدکودک»، «تولد نوزاد جدید»، «روز اثاث کشی»، «در مطب دکتر»، «در دندانپزشکی»، «در بیمارستان» و «اولین روز مدرسه» عنوان ده کتاب از مجموعه «اولین تجربه های تو» هستند که به صورت تک به تک و همچنین به شکل مجموعه‌ای با جلد سخت منتشر شده‌اند. در هر یک از این داستان‌ها، کودک شخصیت اصلی داستان است که موضوعاتی را برای نخستین بار تجربه می‌کند. شرح هر یک از این ماجراها، کودکان را با نکاتی آشنا می‌کند که بیشتر آن‌ها را تجربه کرده‌اند یا به زودی تجربه می‌کنند.

اینم دانلود کنید: کتاب هوش مالی کودکان (بهترین کتاب موجود+دانلود)

6- کتاب بچسبان و رنگ کن

پنگوئن کوچولو سلام

رنگ کردن، نقاشی و سرگرمی جزو کتاب های لازم برای کودکان است که در حین آن با طبیعت، گونه شناسی، تایپ و … آشنا می شوند در عین اینکه از کتاب لذت می برند. بچه‌های بالای دو سال از رنگ کردن تصاویر ساده ای که در کتاب وجود دارند و چسباندن برچسب‌هایی که مناسب آن‌ها هست، بسیار لذت خواهند برد.

7- کتاب تا خانه در باران

تا خانه درباران

برای یادگیری مواجه با شرایط سخت زندگی و تجربه موضوعات تازه کمک زیادی می کند. کتاب تا خانه در باران داستان بیم و امید است. داستان تبدیل شبی بارانی و هولناک به شیرین‌ترین خاطره‌ی خانواده‌ای چهارنفره.

باب گراهام نویسنده و تصویرگر بسیاری از کتاب‌های شگفت‌آور برای کودکان است؛ همچون کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد؟» او با دید متفاوتِ خود به جهان، نگاه جزء به کل و کل به جزء را به کودک نشان می‌دهد.

حتما بخوانید: 8 فایده کتاب خواندن برای نوزادان (تحقیقات علمی)

کتاب‌های تصویری گراهام در استرالیا و کشورهای دیگر جوایز معتبر فراوانی را از آنِ خود کرده و بسیار تحسین شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به جایزه‌ی شورای کتاب کودک استرالیا و مدال کِیت گرین‌اِوِی اشاره کرد.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا