بهترین شعر ها و کتاب های کودکان (دختر و پسر)

کتاب داستان برای کودکان زیر 2 سال+ 9 نکته کتابخوانی زیر 2 سال

bestkid b

اگر دلتان می خواهد فرزندتان کتابخوان بار بیاید و با عشق و علاقه به خواندن بزرگ شود اول از همه باید خودتان کتابخوان باشید. شاید این روزها آنقدر درگیر حواشی زندگی شده اید که دیگر مثل قبل فرصتی برای مطالعه پیدا نمی کنید، اما حالا وقتش رسیده اوضاع را درست کنید. تلاش کنید فضا و زمان مناسبی برای مطالعه خودتان و فرزندتان مهیا کنید. اگر دوست دارید یک فرزند اهل مطالعه بزرگ کنید، اولین قدم این است که خودتان اهل مطالعه شوید.

ممکن است پیش خودتان فکر کنید بچه ها تا وقتی نمی توانند راه بروند نیازی به کتاب ندارند، اما این تصور غلط است. حتی بچه های تازه متولد شده هم از شنیدن قصه و داستان خوششان می آید و این کار برایشان فایده دارد. حالا اگر دلتان می خواهد فرزند دلبند زیر 2 سالتان با کتاب آشنا شود با ما همراه شوید و از نکات و راهنماییهای این مطلب استفاده کنید.

کتاب خواندن برای کودکان نوپا

کتاب خواندن برای رشد فکری، اجتماعی و عاطفی کودکان نوپا بسیار مهم است. وقتی برای کودک نوپا و خردسالتان کتاب می خوانید مجموعه ای از موارد مختلف مثل واژگان و ساختار زبان، اعداد و مفاهیم ریاضی، رنگ ها، شکل ها، حیوانات، تضادها، آداب و انواع اطلاعات مفید در مورد دنیا را در اختیار او می گذارید. علاوه بر این، وقتی با صدای بلند برای کودکتان کتاب می خوانید، او کتابها را با صدای آشنا و دوست داشتنی شما و گرمای فیزیکی وجودتان به هم مرتبط می کند و تجربه خوشایندی از این کار در ذهنش شکل می گیرد. شما با کتاب خواندن برای کودکتان باعث ایجاد پیوندی مثبت و پایدار بین او و کتاب می شوید و این پیوند تا آخر عمرش باقی می ماند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

جالبه بخونید: 8 فایده کتاب خواندن برای نوزادان (تحقیقات علمی)

خیلی از والدین فقط شبها قبل از خواب برای کودکشان کتاب می خوانند. این عادت واقعا خوب است؛ اما چه بهتر که در طول روز هم این کار را انجام بدهید. حتما برای کتاب خواندن قبل از خواب فضای آرامبخشی مهیا کنید و عجله هم به خرج ندهید. کتابی انتخاب کنید که مناسب ساعت خواب باشد و باعث آرامش کودکتان شود.

کتاب خواندن در طول روز هم توجه کودک را به سمت شما جلب می کند و باعث می شود از ورجه وُرجه کردن دست بردارد و گوشهایش را برای شنیدن چیزی که می خوانید تیز کند. سعی کنید نزدیک کودکتان در یک محیط روشن و پر نور بنشینید و برایش کتاب بخوانید. مطمئن باشید از ارتباط زیبایی که بین شما شکل می گیرد لذت خواهید بود.

نکات و ترفندهای مهم کتابخوانی برای بچه های زیر 2 سال

1- هر روز با صدای بلند کتاب بخوانید

شما می توانید هر کتابی که فکرش را کنید، از کتاب آشپزی گرفته تا رمان یا کتابچه راهنمای والدین را برای نوزادتان بخوانید. محتوای کتاب مهم نیست، مهم صدای شما، آهنگ خواندنتان و خود کلمات است. تحقیقات نشان داده تعداد کلماتی که نوزادان با آنها مواجه می شوند تاثیر مستقیمی روی رشد زبانی و افزایش دانش آنها دارد. اما نکته مهم اینجاست که این کلمات باید به صورت زنده، حضوری و به سمت کودک ادا شوند. کلماتی که از تلویزیون یا حتی کتاب صوتی پخش می شوند چنین تاثیری نخواهند داشت. پس برای شروع کتابی را انتخاب کنید و آن را بلند بلند برای نوزادتان بخوانید. کتابی را انتخاب کنید که خودتان هم از خواندنش لذت می برید.

2- از حواستان استفاده کنید

نوزادانی که والدینشان برایشان کتاب می خوانند کم کم یاد می گیرند که مطالعه کردن کار سرگرم کننده ایست و می تواند تمام حواس پنجگانه را در بر بگیرد. لمس صفحات، بوی کاغذ کتاب، تصاویر و عکسهای کتاب و صدای شما موقع خواندن، همگی حواس کودکتان را درگیر می کنند. توصیه می کنیم کتابهای بافت دار را انتخاب کنید که کودک بتواند آنها را لمس کند.

بلد باشید: آنچه درباره نوزادان و اولین بچه باید بدانیم (۲۰ نکته)

3- تماس چشمی برقرار کنید

موقع کتاب خواندن به کودکتان توجه و با او تماس چشمی برقرار کنید؛ اما دنبال واکنش خاصی نباشید. شاید اینطور به نظر برسد که نوزادتان به خواندن شما گوش نمی دهد اما آنها این تجربه را جذب می کنند و الگوها و عادتهایی که در کودکی برایشان تنظیم می کنید تا آخر عمر با آنها باقی می ماند.

4- اجازه بدهید کودکتان صحبت کند

ممکن است وقتی در حال خواندن کتاب هستید کودکتان با تولید صداهایی به شما واکنش نشان بدهد. برای همین است که خیلی از کتابهای مخصوص بچه های زیر 2 سال حاوی صداهای مختلفی مثل صدای حیوانات یا چیزهای دیگری هستند که تقلید کردنشان راحت است. اگر کودکتان سر و صدا کرد به آن پاسخ بدهید. شاید این صداها برای شما بی معنی باشند ولی در واقع ابزار ارتباط او با شما هستند.

5- سلیقه خودتان را هم دخیل کنید

شما به عنوان پدر و مادر، مدتهاست که مطالعه می کنید و انواع و اقسام کتابهای مختلف را خوانده اید. حالا این شانس را دارید که گشتی در دنیای کتابهای کودکان بزنید، کتابهای مورد علاقه کودکی خودتان را بیرون بیاورید یا وقتی در کتابفروشی و یا خانه اقوام و دوستان هستید کتابهای جالب را ببینید و بخواهید آن را برای کودکتان بخوانید.

خبر خوب اینجاست بهترین نویسندگان و تصویرگران کتاب‌های کودک در واقع هدفشان جلب رضایت مخاطبان بزرگسالشان است. پس می توانید دنبال کتابی بگردید که خودتان از آن خوشتان آمده. علاوه بر این، برخی کتابها حتی با وجود اینکه برای بچه ها نوشته شده اند حاوی مطالبی هستند که ممکن است با فرهنگ شما سازگار نباشند. شما می توانید موقع خواندن این کتابها جملات را تغییر بدهید و محتوای دیگری خلق کنید که بی مشکل باشد.

حتما بخوانید:  آشنایی با ۱۰ راه صحیح آموزش نحوه استفاده کودکان از اینترنت

6- به ترجیحات کودکتان احترام بگذارید

اگر فرزندتان شما را با علایق و سلایق خاص خودش مواجه کرد غافلگیر نشوید! درست همانطور که ممکن است کودکتان سالاد کلم دوست نداشته باشد، این احتمال هم وجود دارد که به اندازه شما عاشق کتاب “جوجه اردک زشت” نباشد یا موقع شنیدن داستان “پینوکیو” مثل شما هیجان زده نشود. فرزندتان را تشویق کنید تا درباره علاقمندیهایش و کتابهایی که بیشتر می پسندد با شما حرف بزند.

7- کتابخوانی را به یک تعامل لذت بخش دو طرفه تبدیل کنید

هر چه بیشتر بتوانید کتابخوانی را برای هر دویتان لذتبخش کنید، تاثیرات بهتر و بیشتری هم روی فرزندتان می گذارید. اگر کودکتان از صدایی که برای غول بدجنس قصه در می آورید خوشش نمی آید، آن را عوض کنید. در ضمن مدت زمان کتابخوانی هم خیلی مهم است. یادتان باشد این زمان متعلق به کودکتان هم هست. اجازه بدهید او کتاب را ورق بزند تا سرعت کتابخوانی را کنترل کند. این کار برای پرورش مهارتهای حرکتی او هم خوب است.

8- هیچ اشکالی ندارد که کلامتان قطع شود

نباید انقدر درگیر خواندن کتاب شوید که سوالات یا نظرات کودکتان را نادیده بگیرید. وقتی کودکتان کلام شما را قطع می کند و سوال می پرسد یعنی درگیر فرایند کتابخوانی شده است. می توانید به او بگویید: “صبر کن این صفحه رو تموم کنم”؛ و بعد از اتمام صفحه از او بخواهید سوالش را تکرار کند. اگر احساس می کنید کودکتان معنی کلماتی که می گویید را نمی فهمد، از او بپرسید در عکسهای کتاب چه می بیند. به تصاویر مختلف اشاره کنید و از او بخواهید تا آنها را توضیح بدهد.

بچه های خردسال دنیای خاص خودشان را دارند. گاهی اوقات ممکن است فرزند شما مجذوب کتابی شود که به نظر شما اصلا جذاب نیست. کتابهای مورد علاقه اش را از او دریغ نکنید، بلکه سعی کنید او را به سمت کتابهای دیگر هم هدایت کنید. مهمتر از همه اینکه از قرار دادن کودکان نوپا در معرض موضوعاتی که هیچ زمینه ای برای آنها ندارند، نترسید. همه موضوعات، حتی زمین شناسی، تاریخ، هنر و زندگی در فرهنگهای مختلف را می توان به بخشهای کوچکی تقسیم کرد و آن را به شکل جذابی با کودکان به اشتراک گذاشت.

وای فای چه ضرری برای نوزادان دارد؟ (روش کاهش تاثیر)

9- کتابهای متنوع را انتخاب کنید

بچه ها باید بتوانند موقع کتاب خواندن خودشان را در دنیای کتابهای تصویری اطرافشان ببینند. اگر خانواده شما عضو یک اقلیت نژادی یا قومی خاص است، دنبال کتابهایی باشید که شخصیتهایی شبیه کودک شما دارند. همه کودکان باید با کتابهایی که انواع سنت‌ های فرهنگی و ساختارهای خانوادگی موجود در جامعه را نشان می دهند آشنا شوند. این تنوع باعث می شود بچه ها برای زندگی در دنیای متنوع واقعی آماده شوند.

و اما بهترین کتاب های داستان برای کودکان زیر 2 سال

  1. کتاب خوب های بد، بدهای خوب (کلیک کنید)
  2. کتاب اسمورف های بنفش (کلیک کنید)
  3. کتاب کتاب حواستو جمع کن ۷، شناخت اعداد ۵ تا ۹ (کلیک کنید)
  4. مجموعه کتاب های مقوایی اما (کلیک کنید)
  5. کتاب المر فیل رنگارنگ (کلیک کنید)
  6. نگاه کن! نگاه کن! – کتاب سیاه و سفید نوزاد ۲ (کلیک کنید)
  7. کتاب اژدهای عینکی کله‌ارّه‌ای (کلیک کنید)
  8. کتاب موزی که می خندد (کلیک کنید)

نکات مراقبت از نوزاد: مراقبت از نوزاد با 8 روش اولیه (داشتن نوزاد شاد و سالم)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا