بهترین شعر و کتاب های نوجوانان

کتاب هایی برای نوجوانان: معرفی 9 تا از بهترین کتاب ها برای نوجوانان

bestkid b

کتاب خواندن برای همه ما در هر سنی که باشیم؛ از کودک گرفته تا نوجوان و بزرگسال مفید است. مطلب امروز ما شما را با فواید کتابخوانی و راههای تشویق نوجوانان به کتاب خواندن آشنا می کند. سپس 9 تا از بهترین کتاب ها برای نوجوانان که باید خریداری کنید را معرفی خواهیم کرد.

سفر به دنیای کتابها

از همان لحظه ای که ما اولین کتاب را به کودکانمان نشان می دهیم، آنها سفرشان به دنیای کتابخوانی را شروع می کنند و این سفر در نوجوانی و بزرگسالی هم ادامه پیدا می کند. از 8 سالگی تا سنین نوجوانی دوران پر هیجانی برای فرزندان ماست. احساس هویت بچه ها در این سنین رشد می کند و پرورش می یابد. کتاب خواندن به عنوان یک عادت بسیار مفید می تواند در این دوران به آنها کمک خیلی زیادی کند. کتاب خواندن آگاهی و اطلاعات بچه ها را بالا می برد و به آنها کمک می کند احساساتشان را شکل بدهند و آنها را بیان کنند. (منبع)

اعتیاد به اینترنت و موبایل: عوارض و روشهای ساده درمان

چطور بهترین کتابها برای نوجوانان را انتخاب کنیم؟

هر سال هزاران کتاب در موضوعات و زمینه های مختلف در کشور ما منتشر می شود. برای انتخاب بهترین کتاب می توانید از نکات زیر استفاده کنید:


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

  • از معلمان فرزندتان راهنمایی بخواهید.
  • از کارکنان کتابفروشیها و مسئولان کتابخانه ها کمک بگیرید.
  • نقد مجلات یا سایتهای مختلف درباره کتابها را بخوانید.
  • فهرست برندگان بهترین کتاب کودکان و نوجوانان را مرور کنید.

کودکان و نوجوانان کتابخوان

بچه های 8 تا 11 ساله اغلب ترجیح می دهند داستان و رمان بخوانند و خیلیهایشان در این سنین یکی دو تا نویسنده محبوب هم پیدا می کنند. خیلی مهم است که به انتخابهای فرزندتان احترام بگذارید و برای کتابهایی که انتخاب می کنند ارزش قائل شوید.

با گذشت زمان بچه ها ژانرهای مختلف را می خوانند و با کتابهای بیشتری آشنا می شوند. خواندن کتابهای متنوع (غیر داستانی، داستان های کوتاه، بیوگرافی مصور، شعر مدرن، نمایشنامه ‌های ساده) اهمیت زیادی دارد. نوجوانان اغلب بین کتابهای کودکان و بزرگسالان در حرکتند و از هر دوی این گروهها مطالعه می کنند.

مسائل و مشکلات مربوط به کتابخوانی

نوجوانها از رمان خواندن لذت می برند و رمانهای معاصر هم مسائل جامعه امروزی را منعکس می کنند و اغلب به موضوعاتی مثل رابطه با جنس مخالف، مواد مخدر و نژادپرستی می پردازند. با اینکه انتشار کتاب در کشور ما طبق قوانین و حساسیت های خاصی انجام می گیرد؛ اما باز هم ممکن است مسائلی در برخی کتابها ذکر شود که از نظر فرهنگی با ارزشهای شما در تضاد باشند؛ مثلا ممکن است کلمات رکیک یا شوخی های مبتذلی در کتاب وجود داشته باشند. اگر متوجه شدید نوجوانتان چنین کتابهایی می خواند به جای سرزنش کردنش گفتگویی ترتیب بدهید و از او بخواهید درباره مسائل درست و نادرست کتاب با هم صحبت کنید.

تصاویر کتابها

تصاویر موجود در کتابها به بچه هایی که می توانند بخوانند کمک می کند تا درک و فهم بیشتری از موضوع داشته باشند. این تصاویر اشیاء یا صحنه هایی را توصیف می کنند که توضیح دادنشان در متن سخت است و می توانند اطلاعات بیشتری به خواننده بدهند. حباب های گفتاری و زیرنویسها راه بسیار خوبی برای معرفی و آموزش لغات و واژه های جدید هستند. کتابهای مصور به بچه هایی که هنوز خواندن بلد نیستند یا تازه خواندن را یاد گرفته اند کمک می کنند تا از طریق تصاویر، داستان کتاب را بفهمند.

بلد باشید: بهترین روش رفتار با نوجوان پسر (راهنمای کامل والدین)

روشهای تشویق پسرها به کتابخوانی

معمولا پسرها کمتر از دخترها به مطالعه علاقه نشان می دهند. برای تشویق پسر گلتان به کتاب خواندن می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • با پسرتان درباره انواع کتابهای مورد علاقه اش صحبت کنید.
  • طیف گسترده ای از کتابها از جمله کتابهای داستانی و غیر داستانی، کتاب جوک و لطیفه، شعر و حقایق سرگرم کننده را به او معرفی کنید.
  • ژانرهای مورد علاقه او را پیدا کنید؛ مثلا ممکن است فرزند شما به ژانر داستان های فانتزی، علمی تخیلی و یا ورزشی علاقمند باشد.
  • رمانهای گرافیکی، مانگا و سایر داستانهای مصور را برایش بخرید.
  • برای ترویج فرهنگ مطالعه، الگوهای مذکر کتابخوان مثل همسن و سالان و یا افراد مشهور کتابخوان را پیدا کنید.
  • از کتابهای اینترنتی و مطالب آنلاین برای تشویق پسرتان به مطالعه کردن استفاده کنید.

سایتهای زیادی وجود دارند که به شما امکان دانلود کتابهای صوتی و یا پی دی اف را می دهند. علاوه بر این شما می توانید فرزندتان را عضو گروههای کتابخوانی در شبکه های اجتماعی کنید تا در جمعی قرار بگیرد که درباره کتاب صحبت می کنند و کتابهای خوب را با هم به اشتراک می گذارند.

و اما بهترین کتاب های داستان برای نوجوانان

1- کتاب سفر به انتهای دنیا

سفر به انتهای دنیا

این اثر بی نظیر جودی لین اندرسون انتشارات پرتقال نه تنها یکی از پرفروش ترین هاست بلکه جزو کتاب های لازم برای سنین نوجوانی دختران و پسران است و حتما جزو کتاب هایی ست که آموزندگی بالایی برای نوجوان دارد. داستان دختری معمولی‌ست که در یک دنیای نامعمول، با پیش‌آمدهایی غریب زندگی می‌کند. شهر گریسی مدام مورد حمله‌ی جن‌ها و هیولاها قرار می‌گیرد. این واقعه اهالی شهر را به وجود دنیاهای امن و رهایی‌بخشِ موازی، یعنی آرمان‌شهری که در آن مرگ و بیماری و دشواری وجود ندارد، معتقد کرده است. مدتی‌ست ابر سیاهی که به اعتقاد اهالی شهر، نشانه‌ی شومی از وقوع یک حادثه‌ی تلخ و مرگبار است، بالای سر خانه‌ گریسی نمایان شده . سم برادر گریسی بیمار است و خانواده که ابر سیاه ‌را نشانه مرگ سم می‌دانند، برای رهایی از این سرنوشت محتوم، سفری حماسی را به آن شهر رؤیایی آغاز می‌کنند. ‌‌

بلد باشید: نحوه برخورد با اشتباهات نوجوانان (8 نکته ضروری)

2- کتاب کنت مونت کریستو

کنت مونت کریستو

این کتاب یکی از مجموعه شاهکارهای ادبیات کلاسیک می باشد و تاکنون سریال‌ها و نمایشنامه‌های زیادی با اقتباس از آن ساخته شده است و جزو شاهکار های الکساندر دوما و از ضروری ترین کتاب ها برای نوجوانان سن 13 تا 18 سالگی می باشد. ماجرای کنت مونت کریستو در اواخر دوران سلطنت «ناپلئون» روی می‌دهد. «اِدمون دانتِس» جوان دریانورد زندانی و مرموزی است که چند چهره دارد. او که به تازگی کار و تجارتش رونق گرفته تصمیم دارد با دوست دوران کودکی‌اش، دختری به نام «مرسده» ازدواج کند. اما در روز عروسی‌اش با «مرسده» به اتهام خیانت و جاسوسی و البته حسادت اطرافیانش از معشوقه‌اش جدا می‌شود و به زندانی دور افتاده و ترسناک که کسی از آن زنده بیرون نیامده، تبعید می‌شود.

3- کتاب زیبا صدایم کن

زیبا صدایم کن

این کتاب یکی از بهترین رمانهای تازه‌ی فرهاد حسن‌زاده می باشد که جزو پرفروش ترین کتاب های نوجوانان در ایران بوده و واقعا برای نوجوانان می تواند مفیدو سرگرم کننده باشد. زیبا دختری است که در موسسه‌ای زیر نظر بهزیستی زندگی می‌کند. مادرش ازدواج کرده و پدرش برای مدتی نامعلوم در آسایشگاه بیماران روانی بستری است. زیبا قرار است به ملاقات پدرش برود اما ماجرا طور دیگری رقم می‌خورد. پدر می‌گوید به خاطر تولد زیبا این‌بار او می‌خواهد از آسایشگاه بیاید بیرون. پدر حق خروج ندارد، ولی عوضش مغز خلاق و پیچیده‌ای دارد برای نقشه کشیدن. با کمک زیبا او از آسایشگاه می‌گریزد.

اینها را هم دانلود کنید: داستان های کوتاه برای نوجوانان (8 داستان کوتاه برتر)

4- کتاب کتابخانه ارواح

کتابخانه ارواح

این اثر ریچارد دنی از انتشارات پرتقال را جزو بهترین کتابهای نوجوانان معرفی می کنیم. سایمون سانتیاگو از وقتی یادش می‌آید می تواند با مرده‌ها حرف بزند. او پدر و مادرش را در یک تصادف از دست می‌دهد و بعد از آن با عمویش زندگی می‌کند. چیزی نمی‌گذرد که سایمون در «آژانس روح‌گیری» مشغول به کار می‌شود و بار سنگینی روی دوشش است: خلاص شدن از شرّ ارواح… و اما مأموریت جدید سایمون این است: فراری دادن ارواح از یک کتابخانه‌ی قدیمی. در این کتابخانه چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ آیا سایمون جان سالم به در خواهد برد؟….این کتاب پر از هیجان و ماجراجویی. کافی‌ست اولین صفحه را شروع کنید، آن‌وقت می‌بینید تا پایان کتاب نمی‌توانید آن را زمین بگذارید!‌

5- کتاب غرور و تعصب

غرور و تعصب

احتمالا نام این کتاب را شنیده اید که برای همه سنین جزو کتاب های لازم قبل از مرگ معرفی می شود! غرور و تعصب، مشهورترین و بهترین رمان جین آستین، نخستین بار در سال 1813 چاپ شد. در این داستان، آقای دارسی، مردی ثروتمند و دارای موقعیت اجتماعی بالا، از الیزابت، دختری از یک خانواده‌ای معمولی، خواستگاری می‌کند. به نظر الیزابت، دارسی مردی مغرور و خودخواه بود و بدین جهت به او پاسخ منفی می‌دهد. سپس جریان زندگی، ویژگی‌های شایسته و ممتاز دارسی را به الیزابت می‌نمایاند و او را شیفته‌ی خود می‌کند.

6- کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب

قصه های خوب برای بچه های خوب

کتاب های داستان یکی از سرگرم کننده ترین و جذاب ترین روشهای آموختن مهارت های ضروری زندگی ست. این کتاب هم به همین دلیل برای نوجوانان توصیه می شود. کتاب قصه‌ های خوب برای بچه‌ های خوب به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب داستان‌های کودک ایرانی است که توسط نشر امیرکبیر برای گروه سنی 9+ سال منتشر‌‌‌ شده است. سادگی، تنوع ماجراها، عبرت آموزی و لحن صمیمانه از علل انتخاب این مجموعه داستان برای کودک و نوجوان است. اگر به دنبال محبوب‌ترین مجموعه کتاب داستان ایرانی هستید، خرید قصه‌های خوب برای بچههای خوب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

از کی برای کودک کتاب بخوانیم؟ چه کتابی بخوانیم؟ (8 کتاب پیشنهادی)

7- کتاب بینوایان

بینوایان

قطعا نام این اثر ژان والژان را شنیده اید یا کارتون آن را تماشا نموده اید. از ویکتور هوگو حدود پنجاه اثر به یادگار مانده، اما بی‌شک بینوایان شاهکار او و یکی از برترین رمان‌های قرن نوزدهم جهان به‌شمار‌می‌رود. جلد اول به زندگی ژان‌والژان می‌پردازد که برای سیر کردن هفت فرزند گرسنه‌ی خواهرش قرصی نان می‌دزدد و نوزده سال در زندان اسیر می‌شود. پس از آزادی زندگی‌اش را وقف نیازمندان و کوزت، دختری یتیم، می‌کند اما بازرس ژاور نماینده‌ی قانون، همه‌جا در تعقیب اوست.

8- کتاب شما که غریبه نیستید

شما که غریبه نیستید

ممکن است کمتر شناخته شده باشد اما یکی از آموزنده ترین کتاب ها برای سنین نوجوانی ست که توسط یک نویسنده ایرانی ماهر به نام هوشنگ مرادی نگارش شده است. خواندن این زندگینامه الگویی در اختیار نوجوانان می گذارد که با همه ی رنج ها و ضربه های عاطفی راه خود را طی می کند و به موفقیت می رسد و اعتبار اجتماعی دلخواه خود را بدست می آورد .

9- کتاب پاستیل های بنفش

پاستیل های بنفش

هر نوجوانی عاشق این کتاب و داستان خاصش خواهد شد. کتاب پاستیل‌های بنفش نوشته‌ی «کاترین اپلگیت» و ترجمه‌ی «آناهیتا حضرتی» است. ناشر درباره‌ی کتاب آورده است: «جکسون در خانواده‌ای چهارنفره زندگی می‌کند. پدر او بیمار شد و کارش را از دست داد. مادر جکسون به‌عنوان پیشخدمت در رستوران‌های مختلف مشغول به کار است، اما زندگی برایشان خیلی سخت می‌گذرد و از نظر مالی تحت فشار هستند. تا الان یک بار مجبور شده‌اند که همه‌ی داروندار خود را بفروشند و برای مدتی در ماشین خود زندگی کنند. بعد از چند سال دوباره با مشکل مواجه شده‌اند و احتمال اینکه دوباره مجبور شوند در ماشین زندگی کنند خیلی زیاد است.

از کجا کتاب بخریم؟ 7 بهترین سایت خرید کتاب در ایران

نقش پدر و مادر در کتابخوان شدن نوجوانان

بچه ها وقتی هنوز کوچک هستند کتابهایی را می خوانند که ما به عنوان والدین آنها را انتخاب می کنیم. اما همزمان با بزرگتر شدن کودکان، مهم است که اجازه بدهیم بچه ها علایق خودشان را دنبال کنند و ما هم توصیه های تکمیلی خودمان را ارائه کنیم. پدر و مادرها باید بدانند که چه زمانی باید فرزندشان را آزاد بگذارند تا خودش انتخاب کند و چه زمانی به او موارد لازم را توصیه کنند.

شما به عنوان والدین دلسوز می توانید کتابهای مفید را به فرزندتان معرفی کنید و اجازه بدهید خودش انتخاب کند که آنها را بخواند یا نه. بچه های کوچکتر از اینکه کتابهایی که خوانده اند را برای پدر و مادرشان تعریف کنند خوششان می آید؛ پس حتما زمانی را برای این کار اختصاص بدهید تا او داستانی که خوانده را برایتان بازگو کند. نوجوانها هم می توانند درباره کتابی که خوانده اند با شما گفتگو کنند و نقاط قوت و ضعفش را با شما در میان بگذارند. (منبع)

حتی اگر فرزندتان ترجیح می دهد خودش در تنهایی مطالعه کند، شما می توانید با نشان دادن علاقه تان و ابراز خرسندی از مطالعه کردنش از او حمایت کنید؛ مثلا بپرسید: “الان چی میخونی؟” “کتاب خوبیه؟” “کتابهای دیگه ای هم از این نویسنده خوندی؟” “به نظرت منم از این کتاب خوشم میاد و باید بخونمش؟”

یادتان باشد که باید به انتخاب فرزندتان احترام بگذارید؛ حتی اگر نویسنده یا موضوع کتاب مورد پسند شما نباشد. از هر فرصتی برای تشویق کتابخوانی فرزندتان استفاده کنید؛ مثلا به جای اینکه بگویید: “تا وقتی یه فصل از کتاب تموم نکردی نمی تونی بری بیرون”، بگویید: “آفرین! یه فصل رو تموم کردی!”

حتما بخوانید: ۴ کتاب آموزشی کودک که والدین باید مطالعه کنند

علاوه بر این یادتان باشد که بچه ها عادات خوب و بد را از پدر و مادرشان یاد می گیرند. اگر آنها از همان کودکی مدام شما را در حال کتاب خواندن ببینند خودشان هم این رفتار را تکرار می کنند. کتاب بخرید، برای فرزندتان یک قفسه کتاب تهیه کنید و از اقوام و دوستان بخواهید برای مناسبتهای مختلف به او کتاب هدیه بدهند. نکته اصلی این است که خودتان هم در کنار فرزندتان باشید و با او وقت بگذرانید. اجازه بدهید او احساس کند هم شما و هم خودش بخشی از جامعه بزرگ کتابخوانهای دنیا هستید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا