آموزش و تربیت نوجوان (دختر و پسر)

۱۴ راهکار اصولی آموزش نظم و انضباط به کودکان و نوجوانان

bestkid b

آموزش نظم و انضباط از همان سنین پایین برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است.بهترین کودک ۱۴ راهکار را برای شما شرح خواهد داد تا بتوانید کودک با انظباطی تربیت کنید.

۱-  الگوی خوبی باشید

بچه های ما از آنچه انجام می دهیم بیشتر از آنچه می گوییم تاثیر می پذیرند. آیا نسبت به خانه احساس تعلق می کنید؟ آیا خودتان وسائل را در جای درستشان قرار می دهید؟ آیا احساس مثبتی نسبت به انجام کارهای روزمره دارید؟ اگر جوابتان مثبت است پنجاه درصد مبارزه را برنده شده اید. بچه ها با تمام وجود مجذوب آنچه که ما انجام می دهیم می شوند. آنچه که ما به طور معمول انجام می دهیم تبدیل به اصول و ارزشهای بچه ها می شود.

مرتبط:مسواک زدن کودکان با ۸ روش مهم و اصولی (همراه با ۴ فیلم)

۲- قوانین روشن و مشخص داشته باشید.

اگر قوانین شما مشخص و واضح نباشد و یا فقط وقتی که کسی آن را زیر پا می گذارد وجودشان مطرح شود.کودک شما برای درک و رعایت آن را با مشکل مواجه خواهد شد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

این وظیفه شماست که برای کودکتان کاملا واضح بگویید که چه کارهایی را باید انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد. انتخاب زمان مناسب ، برای شفاف سازی قوانین ، به عهده شماست . زمانی که شما بتوانید با آرامش و واضح صحبت کنید و فرزندتان آمادگی شنیدن و فهم و درک آن ها را داشته باشد.

۳-در بحث ها معتدل باشید.

با کودکی که به حرف شما گوش نمی دهد و بحث می کند چگونه برخورد می کنید ؟ مراقب باشید که از بحث و جدل های بیهوده دوری کنید.
مثلا اگر فرزند شما بگوید :”این عادلانه نیست.”فقط بگویید:”میدانم.”یا اگر گفت:”همه دوستانم فلان اسباب بازی را خریده اند.”فقط بگویید:”میدانم.”یا می توانید بگویید:”و من به تو چه گفتم؟”برای اینکه حدو قانونی که قبلا برایش مشخص کرده بودید یادآوری کنید.گاهی هر چه واضح تر و کمتر حرف بزنید نتیجه بهتری می گیرید.

۴- یک جای معین برای هر چیز و هرچیز در جای خودش

اینکه هر چیز جای مخصوص خودش را داشته باشد بسیار کمک کننده است. تعدادی جعبه و سطل برای بچه ها فراهم نمایید و با همدیگر درباره برچسب گذاری و اینکه چه چیزی در کجا قرار بگیرد تصمیم گیری کنید.

۵-برای خودتان وقت بخرید.

ممکن است خوانده باشید که بچه ها باید عکس العمل کارشان را هر چه سریعتر ببینند . یا شنیده باشید که والدین باید هنگام تربیت فرزندان آرامش خود را حفظ کنند.
اما در واقعیت ،ممکن است گاهی نتوانید خونسردی خود را حفظ کنید و درست رفتار کنید.در چنین شرایطی بهتر است برای خودتان وقت بخرید تا بتوانید عکس العمل درستی از خود نشان دهید.می توانید به او بگویید که کار درستی انجام نداده است و برای تصمیم گیری در مورد او احتیاج به چند دقیقه تامل دارید .با این کار هم خودتان آرامشتان را بدست می آورید و هم به فرزندتان اجازه می دهید تا به کار خود بیشتر فکر کند.

۶- در ابتدا کارها را با همکاری یکدیگر انجام بدهید

نظارت کردن به صورت آمرانه هیچگاه به خوبی یک همکاری فعالانه تاثیرگذار نیست. ابتدا خودتان کارها را شروع کنید تا کم کم آن ها نیز ترغیب به شروع کردن بشوند. در حینی که آن ها روش کار را می آموزند و دیگر نیازی به همکاری شما ندارند، می توانید قدری آهنگ پخش کنید و کار خودتان را انجام دهید. و یا می توانید از زمان نظافت اتاق به عنوان زمان گپ و گفت با بچه‌تان استفاده نمایید.

۷-در اجرای قوانین جدی و پایدار باشید.

نادیده گرفتن قوانین توسط والدین همه چیز را زیر سوال می برد و به فرزندان می آموزد که گاهی می توان از حد و حدود تعیین شده پا فراتر گذاشت.

کابردی و مهم: طرز تربیت دختران نوجوان

۸-یک الگوی مناسب برای فرزندتان باشید.

دوست داشته باشید یا نه فرزندانتان ،شما را زیر نظر دارند.اگر هر چقدر می توانید نصیحت کنید ولی رفتار شما طور دیگری باشد. مطمین باشید که نصیحت های شما بسیار کم رنگ جلوه می کند و آنچه نمود بیشتری میابد رفتارتان خواهد بود.
واقعیت این است که تربیت فرزندان منضبط کارآسانی نیست.هر چقدر تلاش کنید همیشه روزهای خوب و بد وجود خواهند داشت.

۹- به فرزندانتان حس مالکیت به اتاقشان را ببخشید

بچه هایی که احساس می کنند یک مکان( خواه کل یک اتاق و خواه گوشه ای از یک گنجه) مخصوص به خودشان است، تمایل بیشتری به تمیز نگه داشتن آن دارند. روش هایی پیدا کنید تا آزادی بیشتری بر ظاهر مکان و جای وسایلشان داشته باشند. روشهایی از قبیل اینکه اجازه بدهید وسایل خانه را از نو بچینند یا قفسه ها را رنگ بزنند و یا مقداری کاغذ دیواری تهیه کنند، زیاد هم هزینه بر نخواهد بود. بچه ها می توانند جعبه هایی طراحی کنند تا وسایل ریز و درشتشان را جمع و جور کنند و همینطور در طراحی رنگ دیوارهای اتاقشان و یا انتخاب رنگ آن ها همکاری نمایند.

۱۰- مجموعه کارهایی که برای داشتن یک اتاق تمیز لازم است را فهرست نمایید

یک لیست تهیه کنید. برای بچه های کوچک با تصاویر و برای بزرگترها با نوشته دستورالعمل ها را تعیین کنید:

  •  رختخوابت را مرتب کن
  •  رخت چرک هایت را داخل سبد بگذار
  •  لباس هایت را آویزان کن
  •  اسباب بازیها را از وسایل دیگرت جدا نگه دار
  • کف اتاقت را جارو بزن
  •  تمام شد!

۱۱- بیرون انداختن وسایل غیرضروری

اگر بچه های شما به حدکافی وسایل مورد نیاز در دسترس دارند، بهتر است یک قاعده وضع کنید تا به میزان وسایل جدیدی که به اتاقشان اضافه می شود، وسایل اضافی را خارج نمایید. تا حد ممکن اتاق بچه را خلوت نگاه دارید. وقتی لباسی نو می خرند قدیمی ترها را از اتاقشان خارج کنید. همچنین با آمدن اسباب بازی جدید قدیمی ها را به انبار منتقل کرده و یا به سمساری تحویل دهید. این کار نه تنها باعت می شود کودکتان از انبوه وسایلش کلافه نشود، بلکه به او یاد می دهد تا حس خوبی نسبت به کنار گذاشتن و ترک کردن اشیاء پیدا کند. می توانید یک روز خاص را به طور دوره ای تعیین کنید و در آن وسایل اضافی، اسباب بازی های خراب و لباس های کهنه و آن هایی که دیگر استفاده نمی شوند را به دیگران بخشیده یا بیرون بریزید.

۱۲- به بچه ها توصیه های ایمنی و بهداشتی بدهید

عوامل بیماری زایی از قبیل زباله، ظروف کثیف و لباس های چرک و همچنین مخاطرات سلامتی ای مانند لیوان های شکسته و وسایل سد راه را به بچه ها گوشزد نمایید و به آن ها بفهمانید که مرتب بودن مانع از بروز این خطرات می گردد.

۱۳-رفتار خوب را تشویش کنید.

با وجود اینکه تنبیه و مجازات بخش عمده توجه اغلب والدین در مقوله آموزش نظم به فرزندان است ولی خوب است بدانید که همواره از تقویت نقاط مثبت فرزندتان نسبت به تنبیه کارهای بد دستاورد های بیشتری خواهید داشت.

۱۴- پاداش

یک سیستم پاداش صحیح می تواند روش فوق العاده ای برای حل مشکلات خاصی که مرتبط با خودانضباطی است باشد.یک کودک پیش از دبستان که شبها حاضر نیست در تخت خودش بخوابد، جدول برچسب می تواند انگیزه قوی ای در او ایجاد کند.

برای بچه بزرگتری که تکالیفش را به موقع انجام نمی دهد و یا وظایفش را انجام نمی دهد، سیستم اقتصاد ژتونی می تواند خیلی مثمرثمر واقع شود. سیستم پاداش باید کوتاه مدت باشد. والدین می توانند به محض اینکه بچه ها در انجام این مهارتها مهارت کافی را یافتند به تدریج آنها را حذف کنند.

یک هدیه کاربردی : یادگیری خلاق کودکان با مجموعه میخک

چندین پاداش وجوددارد که اصلا نیازی به هزینه کردن پول ندارد و والدین می توانند از اعطای امتیاز خاصی به فرزند، یا افزایش زمان بازی و کار با وسایل الکترونیکی بهره ببرند تا به فرزندان شان انگیزه دهند تا مسئولانه رفتار کنند.

فیلم آموزش نظم و انضباط به فرزندان:

حتماً بخوانید : ۵ روش برای تربیت یک کودک دانشمند عاشق علم

وب سایت معتبر ایده های آموزش چند روش برای آموزش قانون به کودکان را یاد آور می شود:

قوانین را حین بازی کردن با کودک به او یاد دهید: خواه بازی های فیزیکی مثل قایم باشک یا بازی های کامپیوتری و موبایلی. کودکان در حین سرگرمی بسیار راحت یاد می گیرند.

از کودک سوال های چالشی بپرسید: درباره قانون از او سوال کنید، مثلا اگر قوانین را بشکنیم چه می شود؟ یا اینکه به نظرت اگر در جامعه قانون وجود نداشته باشد چه می شود؟ این کار کودک را به فکر می برد و روی او تاثیر می گذارد.

حقوق کودک را به او یادآور شوید: خیلی راحت کتاب ۱۰۰ صفحه ای حقوق شهروندی را خریداری کنید و حقوق کودک را برای او بخوانید تا بداند در جامعه چه حقوقی دارد. متذکر شوید که دیگران نیز مانند او باید همین حقوق را داشته باشند.

15- مشارکت در انجام کارها:

نظارت کردن به صورت آمرانه هیچگاه به خوبی یک همکاری فعالانه تاثیرگذار نیست. ابتدا خودتان کارها را شروع کنید تا کم کم آن ها نیز ترغیب به شروع کردن بشوند. در حینی که آن ها روش کار را می آموزند و دیگر نیازی به همکاری شما ندارند، می توانید قدری آهنگ پخش کنید و کار خودتان را انجام دهید. و یا می توانید از زمان نظافت اتاق به عنوان زمان گپ و گفت با بچه‌تان استفاده نمایید.

نظم-و-انضباط

گاهی کودک در انجام کارهایش به کمک نیاز دارد و نباید این کمک را از او دریغ کرد زیرا به طور ناخواسته کودک را از انجام کارهای روزانه می ترسانیم. هنگامی که آنها درخواست کمک می کنند و ما با آغوش باز آن را می پذیریم و کمک می کنیم، کودک درس های مفیدی می آموزد: کودک یاد می گیرد با لبخندی به دیگران کمک کند. متوجه می شود کمک خواستن از دیگران اشکالی ندارد. در ضمن یاد می گیرد بدون انتظار به دیگران کمک کند. برعکس این قضیه هم خوب است. از کودک خود برای انجام کارها کمک بگیرید.

16-  داشتن قوانین ثابت:

نظم-و-انضباط-۱

قانون هایتان را تغییر ندهید. این وظیفه شماست که برای کودکتان کاملا واضح بگویید که چه کارهایی را باید انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد. انتخاب زمان مناسب، برای شفاف سازی قوانین، به عهده شماست. زمانی که شما بتوانید با آرامش و واضح صحبت کنید و فرزندتان آمادگی شنیدن و فهم و درک آن ها را داشته باشد. اگر قوانین شما مشخص و واضح نباشد و یا فقط وقتی که کسی آن را زیر پا می گذارد وجودشان مطرح شود.کودک شما برای درک و رعایت آن را با مشکل مواجه خواهد شد.

17- در نظر گرفتن پیامدها و عواقب کارها:

نظم-و-انضباط-۵

بهتر است بچه ها را با عواقب کارهایشان آشنا سازیدتا آگاه شوند. گاهی اوقات کودکان نیاز دارند تا با عواقب و پیامدهای طبیعی اعمال و کردارشان مواجه شوند. بچه ای که دائما تکالیفش را فراموش می کند و در خانه جا می گذارد، اگر مادرش هر زمان که او تکالیفش را فراموش کرد و جا گذاشت آنها را به مدرسه ببرد، او هرگز نخواهد آموخت که وسایل شخصی و متعلقاتش را خودش هر روز جمع و آماده کند. در عوض شاید باید با عواقب و پیامد این کارش از طرف معلمش مواجه شود تا اینگونه درس خوبی بیاموزد. گاهی اوقات کودکان نیاز به پیامدهای منطقی دارند. بچه ای که خیلی خشن و بی ملاحظه با کامپیوتر مادرش بازی می کند، شاید بد نباشد که از بازی با آن محروم شود. یا بچه ای که صبح به سختی از خواب بیدار می شود شاید باید شب کمی زودتر بخوابد تا صبح راحت تر بیدار شود.

 کلیپ زیبا برای یاد دادن نظم به کودکان (شماره ۱)

شعر زیبا برای یاد دادن نظم به نوجوانان (شماره ۲)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام روز بخیر پسر من وقتی که به مشکلی برخورد میکنه مثلاً امروز معلمشون در مورد کم‌کاری آذرماه صحبت می‌کرد و کلاس هم آنلاین قشنگ صدای معلم رو قطع می‌کرد و با گفت خفه شو

    من نمیدونم مربوط به عدم تحملش در قبول کم کاری خودش هست یا چه چیزی در این زمینه کمک می خوام
    پسرم تحمل شکست نداره تحمل انتقاد و گفتن ایراد نداره
    با اینکه تلاش چندانی نمیکنه به کلی از هوش بالایی برخوردار هست اما زیاد تلاش نمی کنه وقتی مشکل کوچولو میخوره مثلاً این عدم فعالیتش در آذرماه برای این بوجود آمد که ادرس ریاضی یه مقدار واسش مشکل شده بود چون اگثرا زنگ اول که ریاضی دارن اکثراً خواب مونده بود که ریاضی دارند نتونسته بود گوش بده به صحبت‌های معلم و سوالات سخت بودن معلمشون گفته کتاب کار ساده تری رو حل کنه عمل نکرده بود باز معلم گفته بود که گروه درسی شو تغییر نیده که کمک بگیره از شاگردای زرتگ ولی وقتی دید اونا خیلی با سرعت دارند مسئله را حل می‌کنن و این چیزی از این مسئله سرش نمیشه و نمیتونه جواب رو بدست بیاره از همکاری با گروه هم طفره رفت و دیگه کلا از گروه درآمد شما چه جوری میتونین کمکم کنین که بهبود پیدا بکنه چون کوچکترین مشکلی که براش به وجود آمده در زمینه درسی باشه در زمینه رفتاری باشه با اینجور پرخاشگری پاسخ میده و من می خوام کمکش کنم نمیدونم چجوری باید کمکش کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا