تربیت کودکان

۵ روش برای تربیت یک کودک دانشمند عاشق علم

bestkid b

هر سه فرزند من بالفطره دانشمند هستند. آن‌ها پر از سؤالات هستند، همیشه در حال هستند که چگونه وسیله‌ها کار می‌کنند، و با تماشای یک مورچه کوچک که یک تکه غذا را حمل می‌کند، هیجان زده می‌شوند حتی یکی از آنها آموزش برنامه نویسی پایتون را طی کرده است. وقتی دخترم، استلا، مهد کودک را شروع کرد، من از شنیدن اینکه کلاس او فقط یک ساعت در هفته علوم مطالعه می‌کند، شوکه شدم. وقتی که آمار را جستجو کردم، متوجه شدم که این موضوع مانند مدارس دیگر نیست، و خیلی بیشتر خسته شدم.

نظرسنجی ها نشان می‌دهد که آموزش علوم در مدارس ابتدایی به‌طور متوسط حدود دو ساعت در هفته است و در برخی از مناطق تا دوران دبیرستان تدریس نمی‌شود. جانیس اریل، مدیر برنامه پیشین در بنیاد ملی علوم می‌گوید: تمرکز شدید بر ریاضیات و خواندن در سال‌های اخیر باعث شده تا زیست شناسی، شیمی و فیزیک در برنامه کلاس‌های دبیرستان به‌صورت فشرده گنجانده شود.

نکته مهم! آیا خوابیدن کودک کنار پدر و مادر کار صحیحی است؟


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتی زمانی که این موضوعات تدریس می‌شوند، معلمان تمایل به آموزش کمتری دارند و منابع لازم به‌منظور هدایت آزمایشانی که برای ایجاد علاقه به علم ضروری است را ندارند. با توجه به آخرین ارزیابی ملی، جای تعجب نیست که تنها حدود یک سوم از دانش آموزان کلاس چهارم، درک درستی از اصول علمی دارند.

how-to-find-the-right-scholarship-for-college

اگر این موضوعی است که شما را نگران نمی‌کند، لازم است که شما را نگران کند. گزارشی توسط شورای مشاوران علم و فناوری ریاست جمهوری نشان می‌دهد که ما باید تعداد دانش آموزانی که در دهه آینده به تحصیلات دانشگاهی وابسته به علم دست می‌یابند، را صرفاً به‌منظور حفظ تقاضای اقتصادی به میزان ۳۴ درصد افزایش دهیم. آموزگاران و مدیران فرزندتان و همچنین رهبران منطقه را تشویق کنید تا دستورالعمل علمی بیشتری برای برنامه درسی اضافه کنند. از آنجا که بودجه‌ها احتمالاً یک مانع هستند،اگر بتوانید یک راه حل ارزان و یا حتی بهتر را ارائه دهید، احتمال موفقیت شما افزایش می‌یابد. شاید شما بتوانید زمین شناسی را پیدا کنید که مایل است سفرهای میدانی را رهبری کند یا والدین داوطلب را برای کمک به راه اندازی کارگاه‌های آموزشی سازماندهی کنید. اگر لابی گری و سازماندهی سبک شما نباشد، هنوز راه‌های فراوانی برای الهام بخشی به فرزند خود برای عشق نسبت به علم وجود دارد. این مراحل را برای کمک به باز کردن مادام کوری درونی او دنبال کنید.

فراتر از کلاس درس بروید

بر اساس تحلیل منتشر شده در هفته آموزش، سه نفر از چهار برنده جایزه نوبل در علوم، اشتیاق خود را در محیط مدرسه کشف کردند. بنابراین فعالیت‌های فوق‌العاده را با تمرکز بر اکتشاف علمی دنبال کنید. بسیاری از مدارس ابتدایی فرصت‌های بعد از مدرسه را برای سوژه‌هایی مانند رباتیک و علم پزشکی فراهم می‌کنند. پیشنهادت خود را در باشگاه‌های محلی خود، سازمان یا مرکز تفریحی را بررسی کنید. کلاس‌ها و باشگاه‌های کدگذاری نیز در سراسر کشور شکل می‌گیرند تا مربیان و والدین درک کنند که کدگذاری، تحلیل، حل مسائل و خلاقیت را ترویج می‌کند.

حتما بخوانید: ۲۶ روش سرگرمی کودکان در خانه (از زبان متخصص رشد)

اگر شما چیزی را در نزدیکی خود پیدا نمی‌کنید، تصور کنید که خودتان آن را انجام می‌دهید. این چیزی است که Ana Mosser انجام داد. یک مهندس محیط زیست، او به هماهنگ کننده فعالیت‌های فوق برنامه در مدرسه پسرش در Thermopolis، وایومینگ نزدیک شد و از او دعوت کرد تا یک باشگاه علمی را برپا کند. او می گفت: “من می خواهم به‌صورت آنلاین آزمایشات را انجام دهم و نتایج را بیابم. این باشگاه تا جایی محبوب شد که مدرسه محله، کارگاه‌های Mosser را بخشی منظم از برنامه درسی قرار داد.

به بازی های ویدئویی آری بگویید

when-do-children-get-curious-about-their-bodies

پرندگان خشمگین به بچه های شما کمک نمی‌کنند تا در نمایشگاه علوم آینده برنده شوند، اما ممکن است بازی Minecraft کمک کند. به همین دلیل است که این بازی به شدت به علاقه افراد نسبت به تحصیل در رشته علوم و برنامه نویسی کمک کرده است. بازی Minecraft به آن‌ها اجازه می‌دهد که دنیای پیچیده را با استفاده از بلوک های ساختمانی مجازی شکل دهند، در حالی که افزودنی های آموزشی به نام “”mods به آن‌ها کمک می‌کند تا در حین بازی اصول اولیه برنامه نویسی را یاد بگیرند.

با هم کشف کنید

درباره زیست شناسی چیز زیادی نمی دانید؟ نگران نباشید. علم چندان درباره پاسخ سؤالات و به معنای سفری برای پیدا کردن آن‌ها نیست. تراسی وایرام، کسی که برنامه آموزشی را برای تالار علمی Lawrence در دانشگاه کالیفرنیا برکلی برگزار کرد می‌گوید: “بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که کنجکاوی خود را با کودک خود به اشتراک بگذارید، “با صدای بلند فکر کنید چه نوع پرنده ای در آن درخت است یا چرا نور از آب بیرون می آید، و سپس زمانی را برای یادگیری در مورد آن صرف کنید”.

در مجلات «جغرافیای ملی کودکان» و Ranger Rick Jr اشتراک بگیرید و نمایش های تلویزیونی با موضوعات علمی مانندDesign Squad, Sid the Science Kid و SciGirls تماشا کنید. کتاب هایی را بررسی کنید که در مورد موضوعاتی است که کودک شما در موردشان کنجکاو است حال آنکه درباره یا حیوانات و یا آب و هوا باشد. و اگر او از دیدن یک عنکبوت بزرگ جیغ می زند، یک ذره بین بزرگ بیاورید و نگاه کنید، ویکر می‌گوید. “شاید شما از او بپرسید،” که چه الگویی را در بدن خود می بینید؟ یا آیا در تار خود چیزی را به دام انداخته است؟ ”

 سفرهای میدانی انجام دهید

The-Curious-Kids-Science-Book

هنگامی که از گروهی از مجله های علمی Google Science پرسیده شد که چه چیزی بیشترین تاثیر را در مورد این موضوع داشته، بسیاری از آن‌ها گفتند “سفر به موزه محلی علوم به عنوان یک بچه”. روش آن‌ها را دنبال کنید و برای بازدید از این فضاها در حالی که در تعطیلات هستید برنامه ریزی کنید. بازدید از آکواریوم ها، باغ های گیاه شناسی، باغ وحش ها و پارک های ایالتی یا ملی نیز می توانند اصول علمی را برای زندگی به ارمغان بیاورند. اطمینان حاصل کنید که از زمان عاقلانه استفاده می کنید. ویکر می‌گوید: “بهتر است که هر روز نیم ساعت را عمیقا در یک ایده علمی مشارکت داشته باشید.” آهسته پیش بروید، با سرعت فرزندت پیش برو، و در مورد چیزی که او مشاهده می‌کند صحبت کن”.

به عضویت در آمدن در مرکز علمی محلی می تواند به شما کمک کند از احساس فشار برای انجام هر کاری در لحظه اجتناب کنید. شاید یک روزی تمام آنچه انجام می‌دهید این باشد که زنبورهای مشغول را تماشا کنید. در طی بازدید بعدی شما ممکن است در مورد برق و یا ثبت نام برای یک کلاس برنامه نویسی بیاموزید.

نکته جالب! ۱۰ دلیل اصلی لوس شدن کودک (+ پیشگیری و درمان)

همچنین فرصت‌های یادگیری که کمتر رسمی هستند را نادیده نگیرید. بسیاری از شهرها یک کارخانه تصفیه آب یا یک سایت ساختمانی برای بازدید دارند. دیوید هیل، سردبیر علوم خانواده می‌گوید: “ببینید آیامی توانید آنچه را که در زیر لبه افقی در یک اسکیت روی یخ و یا پشت پین ها در یک کوچه بولینگ وجود دارد پیدا کنید.” میشل مک فرادن، مادر چهار ساله در شرق مونپلی یر، ورمونت، می‌گوید ببازید از توربین بادی محلی، تاثیر زیادی بر روی قدیمی ترین پسر او، چارلی دارشته است. “این محل پر از ماشین های عظیم بوده و فردی که رهبر تور بود، گفت،” این ها مانند اسباب بازی برای بزرگسالان است. “پس از آن، چارلی برای پیگیری رشته مهندسی به عنوان یک حرفه بسیار هیجان زده شد.”

استراتژی های مبارزه

curious-kid_resized

برای مبارزه با تصورات نادرستی که علم برای افراد باهوش خسته کننده یا موکد است، به کودک خود یادآوری کنید که هر روز از آن استفاده می‌کند. پختت یک درس در شیمی است، ساختن با بلوک ها فیزیک را دربردارد و سوالاتی را مطرح می‌کند – چیزی که مورد علاقه ی هر کودک است، دقیقا همان چیزی است که به پیشرفت های علمی منجر می شود. در حالی که مطالعات نشان می‌دهد که دختران مانند پسران، نگرش مثبتی نسبت به علوم در مدرسه ابتدایی دارند، پسرها دو برابر احتمال دارد که در کلاس هشتم به فناوری، علم و ریاضی علاقه مند شوند. پروفسور کارول تانگ، مدیر اجرایی موزه خلاقیت کودکان در سانفرانسیسکو می‌گوید: “اگر شما یک دختر داشته باشید، او را تشویق کنید تا در مورد دایناسورها یاد بگیرد و با کامپیوتر کار کند.”

فرزند خود را به مهندسان، پزشکان و زیست شناسان نیز معرفی کنید. این ممکن است به‌طور طبیعی اتفاق بیفتد (“آیا می دانستید که مادر اولیویا دامپزشک است؟ او می تواند همه چیز در مورد کارش را به شما بگوید”). اگر نه، یک دانشمند محترم دعوت کنید تا یک فعالیت سرگرم کننده را با سرباز Brownie یا Cub Scout بهمراه فرزندتان هدایت کند. خانواده من یک سنت به نام “علم روز یکشنبه” دارد. هر هفته ما آزمایش متفاوتی انجام می دهیم، ممکن است استفاده از راکت های بالون برای توضیح مفهوم رانش یا خارج شدن باشد و (با دقت و با پوشش عینک!) تبدیل یک بطری کولا به فوم غواصی با انداختن در قرص های نعنایی Mento. هر آزمایش تنها ۱۵ دقیقه طول می کشد تا تکمیل شود، بچه ها آن را دوست دارند و باید پذیرفت: که من و همسرم نیز زمان خوبی داشتیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا