تربیت کودکان

۱۴ روش عالی رفتار با کودکان پر انرژی و شلوغ

bestkid b

بسیاری از کودکان پر انرژی هستند. آنها اغلب فعالیت زیادی دارند و این ممکن است باعث آزار و ناراحتی والدین شود.

انرژی زیاد کودکان در هر سن طبیعی است. به عنوان مثال، پیش دبستانی ها می توانند بسیار فعال باشند – آنها اغلب به سرعت از یک فعالیت به فعالیت دیگر می روند. کودکان و نوجوانان بزرگتر نیز پرانرژی هستند و به اندازه بزرگسالان به محیط اطراف خود توجه ندارند.

کودکان خردسال اغلب بی قرار و هیجان زده هستند. سر و صدا و هیاهوی آنها معمولاً بخشی از کودکی شان محسوب می شود. اگرچه فعالیت زیاد کودک ممکن است برای والدین خسته کننده باشد، اما معمولاً چیز نگران کننده ای نیست. مدیریت انرژی روزانه کودکان و تلاش به آموزش آنها امری ضروری است.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

حتما بخوانید: تاثیر تبلت، کامپیوتر و موبایل بر کودکان تان طبق تحقیقات جدید

بعضی اوقات ممکن است کودکان آنقدر فعال و پر سر و صدا باشند که زندگی را برای والدین و فرزندان دیگر دشوار کنند. چنین کودکانی ممکن است اکثر اوقات هیجان زده باشند و نیاز به کنترل زیادی داشته باشند. برای پیشگیری از تحریک بیش از حد کودک لازم است که والدین آرامش خود را حفظ کنند و با ملایمت با فرزندشان رفتار کنند.

با استفاده از روش های مثبت فرزند پروری و تربیت، راه های بسیاری برای حمایت از بچه های پر انرژی وجود دارد.

نکات مفید برای کنترل کودکان پرانرژی

شما احتمالاً فهمیده اید که تخلیه انرژی کودک بسیار دشوار است، بنابراین در اینجا نکاتی وجود دارد که ممکن است به شما در مدیریت بهتر آن کمک کند:

۱- به دنبال درک انگیزه و انرژی فرزندتان باشید

انرژی اضافی گاهی اوقات مبدل به سرخوردگی و خستگی می شود. فعالیت زیاد کودک می تواند نشانه اضطراب یا عدم اطمینان باشد. این امر می تواند به این معنا باشد که فرزند شما بی حوصله است یا به بازی بیشتری در فضای بیرون نیاز دارد.

به مواقعی که کودک شما پر انرژی است توجه کنید. پس از آن برنامه ای را برای ایجاد تغییرات مثبت تهیه کنید.

۲- با فرزند خود به زبان ساده صحبت کنید

توجه کامل خود را به فرزندتان اختصاص دهید و به نگرانی ها، علایق و دلهره های او گوش فرا دهید. همچنین از کودک بخواهید که وظایف خود را به درستی انجام دهد و به دستورات شما توجه کند.

۳- مسئولیت های روزمره را تنظیم کنید

بچه ها باید یاد بگیرند که انعطاف پذیر باشند. با این حال آنها باید یک برنامه و روال روزمره داشته باشند بخصوص اگر پر انرژی هستند. یکی از روتین های لازمی که باید برای کودک در نظر گرفته شود، تعیین زمان خواب است. کودکان باید هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروند.

بعضی از کودکان وقتی احساس می کنند که هیچ مسئولیت یا مرزی وجود ندارد، دست به هرج و مرج و هیاهو می زنند. تنظیم یک برنامه یا روالی که هر روز از آن پیروی می کنید به کودک احساس امنیت می دهد، انتظارات او را مشخص می کند و همچنین موجب ایجاد نظم در زندگی می شود.

۴- آرام باشید

کودکان پر انرژی معمولا حساس تر هستند و فریاد کشیدن برای آرام کردن آنها، فقط اوضاع را وخیم تر می کند. علل فریاد زدن کودک را بپرسید و به او نزدیک باشید. آرامش خود را حفظ کنید و با فرزندتان با ملایمت رفتار نمایید.

حتما بخوانید: بهترین ورزش های مناسب کودکان ۱ تا ۱۰ سال

۵- برای برطرف کردن نیازهای عاطفی، به یکدیگر نزدیک شوید

فرزندتان را در آغوش بگیرید، با هم کتاب بخوانید، از او بخواهید فعالیتی را بدون حواس پرتی برای شما انجام دهد. هر روز حداقل ۱۰-۱۵ دقیقه از وقت خود را به این فعالیت ها اختصاص دهید. این زمان خاص و توجه مثبت می تواند به کودک شما کمک کند که احساس خوبی داشته باشد و به خوبی رفتار کند. هر چه تعاملات مثبت فرزند شما بیشتر باشد، مغز او رشد و پیشرفت بهتری خواهد داشت.

این نکته حائز اهمیت است که بعضی از کودکان به طور ذاتی بسیار پرانرژی هستند اما برخی دیگر برای تلاش و جلب توجه شما به روشهای پرانرژی عمل می کنند. برای برقراری ارتباط و گفتگو با فرزندتان در مورد احساسات، افکار و برنامه های روزانه خود، ساعاتی ار روز را به او اختصاص دهید.

۶- مهارت های آرامش بخش را یاد بگیرید

این می تواند شامل تنفس عمیق، یوگا یا ورزش های تنفسی باشد.

مهارت های آرامش بخش را به همراه فرزندتان تمرین کنید تا زمانیکه او بتواند به تنهایی این حرکات را انجام دهد.

مهارتهای آرامش باید در زمان مناسب (زمانیکه کودک آماده ی یادگیری است)، آموزش داده شود نه زمان هایی که او در حال فعالیت و جنب و جوش زیاد است.

وقت گذاشتن برای آموزش مهارت های آرامش بسیار ارزشمند است، زیرا مهارت هایی را که فرزند شما می تواند در زمان رشد استفاده کند، به او یاد می دهد.

۷- راه های سالمی را برای تخلیه ی انرژی فرزندتان پیدا کنید

کودکان به یک زمین بازی و فضای آزاد نیاز دارند که در آنجا به راحتی بدوند، بازی کنند و انرژی خود را تخلیه کنند.

بازی های فعال همچنین راهی سالم برای پردازش تمام احساسات از جمله عصبانیت و ناراحتی های سرکوب شده است.

فراهم کردن محیط های باز و آزاد، برای زندگی خوب با کودک پر انرژی ضروری است.

زمین بازی، زمین خاکی، پارک ها، بازی های آبی، اسکیت، ترامبولین، دویدن در مسافت های بی خطر، مسیرهای دوچرخه سواری و بطور کلی همه ی بازی های فعال، همگی عالی هستند.

حتما بخوانید: ۱۳ تا از بهترین راهکارهای افزایش تمرکز در کودکان

فعالیت در کلاس هایی مانند باله، کاراته، فوتبال یا بسکتبال می تواند راه های خوبی برای آزاد کردن انرژی کودکان و یادگیری برخی مهارت های خود تنظیمی باشد.

در مورد بی پروایی کودک مراقب باشید و حتماً مربی یا معلمی را پیدا کنید که نسبت به بچه های پرانرژی بسیار مراقب، مهربان و کاملا صبور است.

۸- تلویزیون را خاموش کنید

آیا فکر می کنید تلویزیون، کودک پر انرژی شما را آرام می کند؟ برعکس کارتون های اکشن و ماجراجویی و سیستم های بازی می توانند او را بیش از حد تحریک کند و این باعث از بین رفتن آرامش کودک شما و افزایش فعالیت او می گردد. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند که کودکان در طول روز تنها ۲ ساعت را به تماشای تلوزیون، بازی های ویدیویی، استفاده از تبلت، کامپیوتر و… اختصاص دهند و از ۳ ساعت قبل از خواب، بطور کلی آنها را کنار بگذارند.

۹- به رژیم غذایی کودک توجه کنید

مصرف قند به تنهایی باعث ایجاد بیش فعالی نمی شود، اما مطالعات نشان می دهد که خوردن شیرینی جات و نوشیدنی های شیرین شده با معده خالی، می تواند کودک را پر انرژی و بسیار فعال کند. قطع مصرف کافئین، محرک های کولا و سایر سدیم ها، چای یخ زده و شکلات همچنین حائز اهمیت است. به رژیم غذایی فرزند خود اهمیت دهید و سعی کنید از غذاها و میان وعده های طبیعی و سالم بهره ببرید.

حتما بخوانید: انواع غذای سالم کودک کدامند؟ (غذاهای اصلی و میان وعده)

۱۰- بر رفتارهای مثبت کودک متمرکز شوید

احتمالاً کودک پر انرژی عادت کرده است که مورد سرزنش قرار گیرد. احتمالاً والدین همیشه به او توصیه می کنند که “بنشیند” و “از پریدن و داد زدن” اجتناب کند.

مراقب چیزهایی که به فرزندتان می گویید باشید. اگر او در خانه یا محیط بیرون کاملا آرام و بی سر و صدا نشسته است، حتماً به او بگویید که متوجه صبر و مودب بودن او شده اید.

اگر در حالی که به فروشگاه می روید، بی سر و صدا در کنار شما قدم می زند و به سمت لاین سایر خریداران نمی پرید، به او بگویید که باید به خودش افتخار کند (از این طریق می آموزد که از درون به دنبال تایید خود باشد نه از خارج )

۱۱- اسباب بازی هایی بخرید که نیاز به حرکت و فعالیت دارند

کودک پر انرژی دوست دارد کاری انجام دهد. آنها اسباب بازی هایی را می خواهند که نیاز به حرکت دارند، از قبیل دوچرخه و اسکوتر، توپ، اسکیت، ترامبولین و کامیون اسباب بازی.

این بچه ها احتمالاً به خواندن کتاب طولانی یا رنگ آمیزی علاقه نخواهند داشت و معمولاً نمی توانند برای مدت طولانی در مقابل تلویزیون ساکت بنشینند.

حتما بخوانید: پاسخ به همه سوالات رایج درباره بیش فعالی کودکان (ویدیو)

۱۲- از موسیقی برای آرام کردن ذهن استفاده کنید

موسیقی راهی عالی برای گذراندن تعطیلات مدرسه است. موسیقی هر دو طرف مغز را به طور همزمان ورزش می دهد، بنابراین مغز را آرام می کند که به نوبه خود باعث می شود بچه های شما چند وظیفه داشته باشند و اطلاعات را بهتر ذخیره کنند.

همچنین اگر کودکان در یک گروه سرود یا موسیقی عضور شوند، یاد می گیرند که با دیگران یک تیم باشند و به فعالیت های دسته جمعی علاقه پیدا می کنند. تاثیر موسیقی بر کودکان را در اینجا نیز توضیح دادیم.

۱۳- انرژی بیش از حد کودک، برای اذیت کردن شما نیست

هر کس شخصیت و سبک خاص خود را دارد. بعضی از افراد به طور طبیعی بسیار پرانرژی و سرحال هستند. افراد دیگر مهربان تر و ساکت تر هستند.

فرزند خود را در در آغوش بگیرید و رفتار او را بپزیرید. این را فراموش نکنید که فرزند شما ذاتا یک فرد پرانرژی و فعال است و کارهایی که انجام می دهد، برای اذیت کردن شما نیست.

۱۴- یک کودک فعال هم می تواند یاور شما باشد

بگذارید فرزندتان یاور و کمک دهنده شما باشد حتی اگر کاری که انجام می دهید بیشتر طول بکشد. در این سن، آنها می خواهند درست مثل شما باشند! پس از آن لذت ببرید! خاطرات خوب کودک به همراه والدین، همانهایی خواهند بود که در آینده هم فراموش نمی شوند. گذراندن زمان با یکدیگر بر روی سطح انرژی و رفتار آنها تأثیر می گذارد. به علاوه آنها یاد می گیرند که می توانند کارهایی که شما انجام می دهید را انجام دهند و این بر عزت نفس کودک نیز تاثیر می گذارد.

بچه های پر انرژی لزوما “بچه های بدی” نیستند. آنها معمولاً بسیار کنجکاو و سرشار از زندگی هستند و عمداً سعی نمی کنند شما را اذیت کنند.

حتما بخوانید: دلیل جیغ زدن کودک و ۱۲ کاری که والدین حتما باید انجام دهند

یادگیری مدیریت رفتارهای کودک به جای تلاش برای سرکوب او، می تواند به ایجاد یک محیط آرام تر برای کل خانواده کمک کند.

اگر تمام پیشنهادات فوق را بطور مداوم امتحان کرده اید و هنوز هم تغییری در رفتار فرزندتان مشاهده نشد، یک مشاور محلی یا حرفه ای پیدا کنید و از او در این باره کمک بخواهید.

آیا اختلال کم توجهی بیش فعالی یا ADHD می تواند علت انرژی زیاد کودک باشد؟

طبیعی است که نگران باشید که آیا ADHD (اختلال کم توجهی بیش فعالی) دلیل انرژی بالای فرزند شما است یا نه. اما صرفاً فعال بودن بیش از حد، لزوماً به معنای این نیست که فرزند شما به این اختلال مبتلا است. بسیاری از کودکان بسیار فعال و پرانرژی و در عین حال کاملا سالم هستند. علایم کودکان مبتلا به بیش فعالی، با کودک پرانرژی کاملا متفاوت است. در اینجا نگاهی به علایم این اختلال می اندازیم.

علایم اختلال کم توجهی بیش فعالی عبارتست از:

  • کودک بطور مداوم گفت ‌و گو و مکالمه بزرگ‌ ترها را قطع می کند
  • در انجام وظایف و پیروی از دستورات مشکل دارد
  • فراموشکار است
  • عجول است و توانایی صبر کردن ندارد
  • قادر به برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران نیست
  • بازی های کودکان دیگر را به هم میزند و یا به آنها آسیب می رساند

حتما بخوانید: ۱۱ علت اصلی انرژی زیاد کودک و روشهای ساده مدیریت آن در منزل

اگر فرزند شما مبتلا به ADHD است، علایم آن در مدت زمان طولانی و معمولاً در خانه و همچنین مدرسه خود را نشان می دهد. تشخیص این اختلال توسط متخصص اطفال یا روانشناس انجام می شود.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا