آموزش های نگهداری از نوزاد

جدیدترین روش حمام کردن نوزاد بصورت اصولی چیست؟ بهمراه فیلم

bestkid b

در این پست می خواهیم جدیدترین روش حمام کردن نوزاد را بصورت اصولی به شما مادران عزیز آموزش دهیم. همچنین ویدیویی که در ابتدای متن مشاهده می کنید شما را در این زمینه یاری می دهد.

مقدمه:

نوزادان و کودکان از حمام کردن و بازی با اب لذت زیادی می برند. همچنین یکی از لذت بخش ترین بخش های نگهداری و مراقبت از نوزادان حمام کردن آنهاست که در عین لذت بخش بودن دقت زیادی را می طلبد. در ادامه با روش اصولی برای شستن و حمام کردن نوزاد آشنا می شوید. دقت کنید که:

  •  برای خشک کردن گوشها از گوش پاک کن استفاده نشود.
  •  ۲ یا حداکثر ۳ بارحمام در هفته و نیاز به استحمام روزانه ندارد.
  •  زمان مناسب برای حمام کردن نوزاد بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است.
  •  هرگز نوزاد را هنگام حمام کردن تنها نگذارید.

فیلم۱- حمام کردن نوزاد به شیوه ای بسیار آسان و ایمن:

فیلم۲- آموزش شیوه حمام کردن نوزاد:

 

مطلبی برای مادران : آموزش اصولی حمام کردن نوزاد به همراه فیلم

طریقه حمام کردن نوزاد:

اکثر مادران برای حمام کردن اولین فرزندشان آمادگی ندارند و انجام این کار برای آنها با استرس همراه است. در ادامه نکاتی را به شما بیان می کنیم تا با فراگیری آنها بتوانید این کار را بدون هیچ مشکلی انجام دهید. اولین نکته این است بهترین زمان برای استحمام نوزادان قبل از شیر خوردن آنهاست چون بعد از شیر خوردن احتمال بالا آوردن و استفراغ وجود دارد . علاوه بر آن اینکار باعث میشود که بعد از حمام ، کودک خواب عمیقی داشته باشند. نکته دیگری مه باید توجه کنید این است که اگر می خواهید به تنهایی و بدون کمک شخص دیگری، کودک را حمام کنید، قبلا لباس های او را به ترتیب استفاده، در دسترس خودتان قرار دهید. برای خشک کردن او، حوله نسبتا بزرگی را در نظر بگیرید. شامپو و صابون بچه و یک لیف نرم مخصوص بچه را نیز در کنار تشت آماده داشته باشید. سپس به شستن بچه اقدام کنید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

یک روش ساده برای حمام نوزاد به روش تصویر زیر است:

حمام-نوزاد
حمام-نوزاد

مرحله اول – یک تشت یا وان مخصوص برای حمام کردن کودک تهیه نمایید و تا نیمه از آب پر کنید. هرگز هیچ استفاده دیگری از این تشت نکنید. قبل از حمام کردن وان را به خوبی بشویید. درجه حرارت آب تشت بایستی باید حدود ۳۷ درجه سانتیگراد باشد (آب گرم باشد، نه داغ). در ابتدا برای مادری که تجربه چندانی ندارد، استفاده از دماسنج های مخصوصی که به همین منظور در داروخانه ها به فروش می رسند، توصیه می شود. با چند بار حمام کردن، مادر می تواند از طریق گذاشتن آرنج دستش در آب درون تشت، گرم و سرد بودن آن را تنظیم نماید.

مرحله دوم – ابتدا سر نوزاد را بر روی دست تان تکیه داده و کتف او را به خوبی بچسبید و خیلی آرام او را از قسمت پاها وارد آب درون تشت کنید. با کمک دست آزادتان، صورت او را با آب بشویید (برای شستن صورت نوزاد، نیازی به صابون نیست). شستشوی کودک باید به آرامی و با حوصله انجام گیرد. کودکان و به خصوص نوزادان از حرکات خشن و ناگهانی به شدت وحشت دارند.
مرحله سوم – با کمک لیف نرم و صابونی شده، روی سینه ، زیر بغل ، شکم و دست ها و پاهای کودک را بشویید. طی حمام کردن، مرتبا با او حرف بزنید. حتی در صورت گریه کردن کودک، شما باز هم آرامش و خونسردی خود را حفظ کرده و او را از سخنان محبت آمیز خود محروم نسازید. نوزاد به خوبی، ملایمت و خشم مادر را تشخیص داده و نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد.

مرحله چهارم – برای شستن سر نوزاد، در حالی که پشت سر او را به قسمت ساق دست تان تکیه داده اید، ران او را خوب و مطمئن بچسبید و سپس دست دیگرتان را به شامپوی مخصوص بچه آغشته کرده و با حرکات ملایم و دایره ای شکل سر او را شستشو دهید. برای آبکشی هم، سر نوزاد را کمی به عقب برده و آب را به آرامی از جلوی سر به سمت عقب سر بریزید تا آب وارد چشم ها و بینی و گوش او نشود.

مرحله پنجم – برای شستشوی قسمت پشت و کمر، نوزاد را به پشت برگردانید و در حالی که سینه او را به روی ساق دست تان تکیه داده اید، زیر بغل او را بگیرید و با دست دیگر به آرامی لیف را روی پشت و کمرش بکشید.

مرحله ششم – همان طور که کودک را به خوبی گرفته اید، او را آبکشی کنید. سپس کودک را بر روی حوله ای که قبلا به همین منظور پهن کرده اید، قرار داده و حوله را دور بدن او بپیچید.

مرحله هفتم – زیر بغل، زیر گردن و لا به لای تاخوردگی های پوست بدن نوزاد را به خوبی خشک کنید و لباس بپوشانید. مرطوب ماندن لابلای پوست باعث بروز عفونت قارچی می شود. در فصل گرما، بعد از حمام کردن و خشک کردن نوزاد، اجازه دهید چند دقیقه ای آزاد و بدون لباس دست و پا بزند.

همچنین بخوانید : چه وسایلی برای حمام کردن نوزاد نیاز است؟ بهمراه تصاویر

نکته مهمی که مادران باید بعد از تولد نوزاد باید به آن توجه داشته باشند ! حمام کردن روزانه یکبار تا ۴۰ روز در حمام معتدل با آب نیم گرم و ماساژ دادن بدن وی با روغن مخصوص است. بهترین کار هنگام حمام نوزادان استفاده از یک زیر انداز اسفنجی یا ابری برای آنهاست . اینکار مانع از فرو رفتن کودکان در زیر آب می شود و احتمال خفگی را کاهش می دهد.

همچنین، شستشوی طفل با آب نمک گرم و بعد با آب گرم، خشک کردن طفل با پارچه ملایم و پیچیدن در پوشش نرم و گرم و ایجاد حرارتی به اندازه حرارت رحم و محافظت نوزاد از هوای سرد و پاک کردن چشم‌ها با حریر، برای نوزاد بسیار مفید است.سینه طفل بر دست چپ قرار داده شود و با دست راست بدن نوزاد شستشو شود. همچنین، پرهیز از ورود آب به چشم، گوش، بینی، دهان و انجام ماساژ بعد از خشک کردن، بهترین روش حمام کردن نوزاد است.

استحمام-نوزادان۱

چند توصیه کاربردی:

در مورد حمام کردن کودک باید به موارد زیر توجه شود:

  • برای پاک کردن گوش ها نباید از گوش پاکک کن استفاده شود.
  • کودک شما دویا سه بار در هفته نیاز به استحمام دارد.
  • حمام کودک شما نباید بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد.

فیلم آموزشی شماره یک نحوه حمام کردن نوزاد

فیلم آموزشی شماره دو نحوه حمام کردن نوزاد

دوستانی که در مورد استحمام کورکان سؤال و یا اطلاعات جدیدی دارند می توانند در بخش نظرات با ما در میان بگذارند.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا