نکات سلامتی مادران

4 بهترین راههای چرب شدن و مقوی شدن شیرمادر

bestkid b

در مطلب قبلی به شما گفتیم که مصرف شیرخشک نوزاد را چاق می کند یا لاغر؟ نتایج تحقیقات جدید. در این مقاله می خواهیم  بهترین راههای چرب شدن و مقوی شدن شیرمادر طبق نظر متخصصان را برای شما مادران گرامی بیان نماییم.

مقدمه

مادران شیرده برای اینکه فرزندانی سالم و سرحال داشته باشند در درجه اول باید به تغذیه خودشان اهمیت بدهند. مواد غذایی مختلفی وجود دارد که به افزایش میزان شیر، مقوی و همچنین پرچرب شدن شیر مادران کمک می کند. مشکل برخی مادران شیرده این است که شیر پرچرب و مقوی برای تغذیه نوزاد خود ندارند.

این مادران علاوه بر اینکه باید تمام گروه مواد غذایی را برنامه غذایی خود داشته باشند به استراحت نیز بپردازند تا انرژی تحلیل رفته خود را بازیابند. علاوه بر گروهی از مواد غذایی که باعث مقوی شدن شیر مادر می شوند،گیاهان دارویی مختلفی وجود دارند که باعث افزایش ترشح شیر مادر و غنی و مغذی‌تر شدن آن می شوند که در ادامه با برخی از مهمترین آنها آشنا می شوید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

مطلب کاربردی: ۵ تا از بهترین و مقوی ترین غذاها برای نوزادان ۷ تا ۱۱ ماهه به تفکیک

برای مقوی شدن شیر باید مکمل مناسب نیز مصرف کنید. که پزشک برای شما اغلب مولتی ویتامین و تا پایان ۳ ماهگی بعد از زایمان مصرف قرص آهن توصیه میشود. مواد غذایی که در ادامه معرفی می کنیم در افزایش و مقوی تر شدن شیر مادر تأثیر زیادی دارند.

۱- مصرف غذاهایی که پروتئین بالایی دارند

مواد-پروتئینی

غذاهای غنی از پروتئین شامل گوشت لخم، تخم مرغ و مخصوصاً زرده تخم مرغ،لبنیات و حبوبات است. برای مقوی شدن شیر شما باید از این مواد در رژیم غذایی روزانه شما استفاده شود. پس مواد غذایی ذکر شده را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. همچنین خوردن آبگوشت و کله پاچه در چرب و غلیظ شدن شیر مادران تأثیر مستقیمی دارند.

۲- مصرف میوه و سبزیجات

سبزی-و-میوه

سبزیجات مانند اسفناج و کلم، سبزیجات نارنجی مانند هویج و فلفل و سبزیجات نشاسته ای مانند نخود فرنگی و سیب زمینی را باید مصرف کنید. همچنین ۲تا ۴ واحد میوه می توانید مصرف کنید.

۳- مصرف غلات و حبوبات

گندم-و-جو

از جمله غلاتی که به مقوی شدن شیر مادران کمک می کند می توان برنج قهوه ای و نان سبوس دار را نام برد. لوبیا ها و عدس منبع غنی پروتئین هستند که خوردن آنها توصیه می شود. البته از مصرف غذاهای حاوی گندم و جو نباید غافل شد چون تأثیر شگفت انگیزی در این زمینه دارند.

۴- مصرف لبنیات

لبنیات

شیر و خامه و کره از جمله مهمترین لبنیاتی هستند که تأثیر زیادی درافزایش و مقوی شدن شیر مادر دارند. اگر کالری روزانه شما متوسط ۲۴۰۰ کالری است، شما بهتر است ۳ لیوان لبنیات مانند ماست،شیر و یا پنیر بخورید.

سایر خوراکی های مؤثر در مغذی شدن شیر مادر:

  • مصرف غذاهای دریایی مانند میگو، ماهی سالمون و پولاک
  • آجیل و انواع مغزها
  • روغن جگر ماهی
  • شیره انگور
  • نارگیل
  • دلستر
  • پرتغال
  • اسفناج
  • مصرف مویز

در گزارشی از ایسنا می خوانیم که: در طب سنتی ملل مختلف جهان بسیاری از گیاهان دارویی باعث افزایش تولید و ترشح شیر مادر می‌شوند. دانه «خار مریم»، دانه‌های کنجد، زیره سیاه و زیره سبز، دانه‌های شنبلیله، تخم رازیانه، دانه های شوید، برگ‌های گشنیز و … از جمله گیاهانی هستند که باعث افزایش شیر مادران می شوند.

بدین ترتیب که یک قاشق چایخوری از دانه‌ها را در یک لیوان آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و آب حاصل از آن مصرف می‌شود. همچنین بر اساس طب سنتی برخی از گیاهان دارویی نیز وجود دارد که می‌تواند باعث مغذی‌تر شدن و افزایش حجم شیر مادر شود که از جمله این گیاهان می‌توان به گندم (بخصوص جوانه گندم)، اسفناج، حریره بادام و جو، نارگیل و فندق اشاره کرد.

روغن گل مغربی نیز بر اساس منابع طب سنتی بسیاری از کشورها در درمان التهابات پستان در دوران شیردهی مفید است و اثرات ترمیمی و ضد التهابی داشته و نیز در بهبود تعادل هورمونی مادران بسیار مفید است. کپسول‌های حاصل از روغن این گیاه به صورت روزانه مصرف می‌شود.

مادران بخوانند: بهترین و جدیدترین قرص های افزایش شیر برای مادران شیرده کدامند؟

دوستانی که در مورد این مطلب آموزشی سؤالی دارند می توانند در بخش نظرات سؤالات خود را درج کنند تا به آنها پاسخ دهیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا