نکات سلامتی مادران

علت چرب و غلیظ شدن شیرمادر و بهترین راه درمان خانگی آن چیست؟

نوع شیر هر مادری متناسب بدن فرزندش و سازگاری او با ان است یعنی کاملا خدادادی است اما گاهی اوقات مادران مجبور به رقیق یا غلیظ تر کردن شیر خود هستند دراین مطلب به شما خواهیم گفت که علت چرب و غلیظ شدن شیرمادر و بهترین راه درمان خانگی آن چیست؟

مقدمه:

غلظت شیر مادر به عوامل متعددی بستگی دارد مانند نوع تغذیه،آرامش روحی و روانی، ورزش و … . با وجود اینکه خیلی از مادران به فکر تپل شدن فرزند خود از طریق چرب کردن شیر خود هستند اما بعض از مادران هم هستند که به دلایل مختلف ( مثلا امتناع نوزاد از خوردن شیر غلیظ) در پی رقیق کردن شیر خود هستند. در این بخش از آموزش هایمان می خواهیم شما را با غذاهایی که باعث چرب شدن شیر مادر می شوند آشنا نماییم.

حتما بخوانید : دانلود ۳ تا از بهترین دعاهای قرآنی برای افزایش شیر مادر

فیلم تنظیم چربی شیر مادران:

 

مسلماً خوراکی ها نقش مهمی در میزان غلظت شیر مادران دارند. در ادامه برخی از خوراکی هایی که باعث چرب و غلیظ شدن شیر مادر می شوند را آورده ایم  این خوراکی ها عبارتند از:

غذاهای سرخ شده ، شیره انگور ، فندق و بادام ، جوانه جو، آبگوشت و خورست های چرب گوسفندی، چهارتخمه ، نارگیل و اکثر خوراکی های چرب. همچنین خوراکی هایی مثل شیر ، حبوبات ، غذاهایی مانند : قرمه سبزی ، کله پاچه ، جگر ، شیر مادر را نفاخ کرده و نوزاد را در هضم شیر با این تنوع طعم و مزه دچار اشکال می کند.

درمان چربی زیاد شیر مادر به روش خانگی:

-نوزاد

در بالا دلایل و خوراکی هایی که باعث بالا رفتن غلظت شیر مادر می شدند را ذکر کردیم. در این قسمت می خواهیم برای مادرانی که در پی کاهش غلظت شیر خود هستند، راهکارهایی ارائه دهیم تا با استفاده از آنها بتوانند موفق تر عمل کنند.

  1. خوردن زنـجبیل: زنجفیل برای راحت سرازیر شدن شیرمادر و روان شدن آن مؤثر است.
  2. خوردن آبلیمو: شیر مادر اگر غلیظ است آبلیمو بخورد تا رقیق شود.
  3. خوردن مایعات: مادران می توانند با افزایش خوردن مایعات و آب و میوه ها شیر خود را رقیق تر کنند.
  4. کمتر چربی بخورید: نوع چربی که مادر مصرف می‌کند در ترکیبات چربی شیر او تأثیر می‌گذارد، از این‌رو مادران شیرده باید سعی کنند از چربی‌های سالم مانند چربی‌های غیر اشباع و اسیدهای چرب امگا-۳ استفاده نمایند و از مصرف چربی‌های ناسالم مانند چربی‌های اشباع و اسیدهای چرب ترانس و روغن‌های جامد خودداری کنند.
  5. آب هویج بنوشید: بررسی‌ها نشان داده‌اند نوشیدن آب هویج قبل از ناهار به تقویت شیردهی و افزایش حجم شیر کمک می‌کند. هویج از سبزی‌های مغذی سرشار از بتاکاروتن و فیتواستروژن‌هاست. به همین دلیل نوشیدن آب آن به روند شیردهی کمک می‌کند و عادت به خوردن آن به خانم‌های شیرده توصیه می‌شود.
  6. خوردن زردآلو: خوردن این میوه به‌خصوص نوع خشک آن برای حفظ تعادل هورمون‌هایی که در روند شیردهی موثر هستند، توصیه می‌شود. به علاوه، عادت به خوردن آن به افزایش حجم شیر نیز کمک می‌کند و به دلیل داشتن تریپتوفان، سطح پرولاکتین را در حد مناسب نگه می‌دارد.
  7. خوردن سوپ جو: مصرف برخی از غذاها مانند سوپ جو با اسفناج برایشان مفید است.

حتما بخوانید: آموزش تصویری طریقه صحیح شیردادن به نوزاد

می‌توان در غذاها یک قاشق غذاخوری پودر سبوس برنج و گندم اضافه شود همچنین مصرف سیب رسیده و شیرین نیز می‌تواند برای بهبود شیر مادران مفید باشد. لطفا سؤالات مرتبط خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن