نکات سلامتی مادران

بهترین زمان مصرف آسپرین در بارداری و قبل از بارداری

bestkid b

آسپرین می تواند از تشکیل لخته های خون جلوگیری کند. به همین دلیل است که از این دارو در درمان یا جلوگیری از برخی بیماری ها مانند حملات قلبی و مغزی استفاده می شود. دوز مصرف آسپرین بسته به شرایط تحت درمان می تواند از ۵۰ تا ۶۰۰۰ میلی گرم (mg) در روز متفاوت باشد و ممکن است از آسپرین در ترکیب با سایر داروها استفاده شود. دوز کم آسپرین حدود ۶۰ تا ۱۵۰ میلی گرم در روز است اما معمولا دوز معمول یک قرص آن، ۸۱ میلی گرم می باشد.

مقدمه

پره اکلامپسی یکی از عوارض بارداری است که موجب فشار خون بالا و آسیب رسیدن به اندام ‌های بدن (مثل کبد و کلیه‌ ها) می‌ گردد. پره اکلامپسی معمولا پس از هفته ‌ی بیستم بارداری بوقوع می پیوندد. عدم درمان پره اکلامپسی در بارداری می ‌تواند منجربه عوارض خطرناک و حتی مرگباری برای مادر و کودک شود.

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف آسپیرین با دوز پایین می تواند در پیشگیری یا درمان پره اکلامپسی بارداری کمک کننده باشد. کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG) توصیه می کند که مصرف روزانه ی آسپرین با دوز ۸۱ میلی گرم، می تواند از بروز این وضعیت در بارداری جلوگیری کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که حتما باید بدانید

در ایالات متحده آسپرین با دوز کم در قرص های ۸۱ میلی گرمی موجود است، که یک دوز مناسب برای پیشگیری پره اکلامپسی در زنان در معرض خطر محسوب می شود. اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف آسپرین با دوز ۱۵۰ میلی گرم ممکن است موثرتر باشد. به همین دلیل برخی از پزشکان تصمیم می گیرند ۲ قرص ۸۱ میلی گرمی را در روز تجویز کنند.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که از آسپرین با دوز معمول نباید بعنوان مسکن در دوران بارداری استفاده شود.

آسپرین های پریناتال برای چه کسانی باید تجویز شود؟

طبق دستورالعمل خدمات پیشگیرانه ی ایالات متحده (USPSTF) همه ی زنان در معرض خطر برای جلوگیری از عوارض پره اکلامپسی از جمله سندرم هلپ (از عوارض مرگبار پره اکلامپسی برای مادر و جنین)، باید آسپرین با دوز کم مصرف کنند. زنانی که چندین فاکتور خطر متوسط ​​دارند نیز ممکن است لازم باشد از دوز پایین آسپیرین استفاده نمایند. در جدول زیر سطح خطر، ریسک فکتورها و توصیه های مربوطه ذکر شده است.

سطح خطر عوامل خطر (ریسک فکتورها) توصیه ها
زیاد سابقه پره اکلامپسی، ابتلا به فشار خون مزمن، دیابت نوع ۱ یا ۲، بیماری کلیوی، بیماری خود ایمنی (لوپوس اریتماتوز سیستمیک، سندرم آنتی فسفولیپید) اگر بیمار یک یا چند مورد از این عوامل پر خطر را دارد، مصرف آسپرین با دوز کم لازم است.
متوسط نازایی (تابحال هیچ زایمانی انجام نشده باشد)، چاقی (شاخص توده بدن> 30 kg/m2)، سابقه خانوادگی پره اکلامپسی (مادر یا خواهر)، ویژگی های شناختی جمعیت (نژاد آمریکایی آفریقایی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین)، سن بیشتر از ۳۵ سال، عوامل خطر فردی (به عنوان مثال وزن کم هنگام تولد یا سن حاملگی پایین، نتیجه نامطلوب در بارداری قبلی، فاصله ی بارداری بیش از ۱۰ سال) اگر بیمار دو یا چند مورد از این عوامل خطر متوسط را ​​دارد، مصرف آسپرین با دوز کم لازم است.
کم انجام زایمان در گذشته بدون هیچگونه عارضه و مشکل مصرف آسپرین لازم نیست.

بیماران از چه زمانی باید مصرف دوز پایین آسپیرین را شروع کنند؟

مصرف آسپرین با دوز کم باید از هفته ۱۲ تا ۱۶ بارداری شروع شود.

اگرچه دستورالعمل های ACOG و USPSTF توصیه می کنند که شروع مصرف دارو باید از هفته ۱۲ تا ۲۸ بارداری باشد، اما شواهد اخیر نشان می دهد که شروع مصرف در ابتدای سه ماهه دوم ممکن است مفیدتر باشد.

مروری بر ۴۵ مطالعه ی انجام شده که روی بیش از ۲۰۰۰۰ زن باردار (که روزانه دوز پایین آسپرین مصرف می کردند) انجام شد نشان داد که مصرف این دارو قبل از هفته ی ۱۶ حاملگی در پیشگیری از پره اکلامپسی، پره اکلامپسی شدید و محدودیت رشد جنین، بسیار موثر است.

اما شروع مصرف آسپرین پس از هفته ی ۱۶ حاملگی ممکن است در کاهش خطر پره اکلامپسی، پره اکلامپسی شدید و محدودیت رشد جنین چندان موثر نباشد. بنابراین زنان در معرض خطر باید در اوایل بارداری شناسایی شوند و مصرف آسپرین را قبل از هفته ی شانزدهم بارداری آغاز نمایند.

زمان مصرف آسپرین در روز هم اهمیت دارد: تحقیقات نشان می دهد که مصرف آسپرین قبل از خواب نسبت به استفاده از آن در صبح، بعدازظهر و عصر موثرتر است. بنابراین زنان باردار باید آسپرین را هر شب قبل از خواب میل نمایند.

بهترین سن بارداری و داشتن بچه سالم برای خانم ها چقدر است؟

خطرات ناشی از مصرف آسپیرین در دوران بارداری چیست؟

USPSTF (کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده) بررسی کرد که آیا مصرف آسپرین برای مادر یا نوزاد خطرناک است یا خیر. نتایج این تحقیقات بصورت زیر بود:

  • مصرف آسپرین در بارداری خطر سقط جنین، مشکلات رشد یا آسیب شناختی به کودک را بهمراه ندارد.
  • از نظر آماری آسپرین هیچ تأثیر قابل توجهی بر کنده شدن جفت، خونریزی پس از زایمان یا سقط جنین بدنبال ندارد.
  • با مصرف آسپرین در بارداری، هیچ تفاوتی در رشد نوزادان تا سن ۱۸ ماهگی مشاهده نمی شود.

مطالعات انجام شده در مورد تاثیرات آسپرین بر نوزاد، تا سن ۱۸ ماهگی انجام گرفته است. اما تاثیرات این دارو پس از ۱۸ ماهگی کودک، مورد بررسی قرار نگرفته است.

Eleni Tsigas مدیر عامل شرکت ثبت نام بیماران پره اکلامپسی، گفت: “ما تأثیر طولانی مدت مصرف آسپرین در بارداری های پره اکلامپسی را مورد بررسی قرار می دهیم چون می خواهیم ببینیم که فرزندان زنانی که در دوران بارداری خود آسپرین مصرف می کردند چه تفاوت هایی با کودکان دیگر دارند. هنوز هم اطلاعات دقیقی برای دادن پاسخ قطعی به این سوال وجود ندارد.”

سوالات متداول

آیا مصرف آسپیرین با دوز پایین می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد؟

بطور کلی مصرف دوزهای پایین آسپرین خطر سقط جنین را افزایش نمی دهند. تحقیقات نشان می دهد استفاده از آسپرین در دوران بارداری با افزایش خطر سقط جنین ارتباطی ندارد.

آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری به جنین آسیب میرساند؟

مطالعات نشان می دهد که دوز پایین آسپرین برای سلامت مادر و رشد جنین خطری ندارد و به نظر نمی رسد دوزهای پایین آسپرین که در سه ماهه اول تجویز می شود، خطری برای جنین داشته باشد.

۱۵ آزمایش ضروری قبل از بارداری که باید برای چکاپ انجام دهید

چه زمانی بیماران باید از مصرف آسپیرین خودداری کنند؟

در مورد زمان قطع مصرف آسپرین بحث های مخالفی وجود دارد. برخی معتقدند که مصرف آسپرین باید در ۳۶ هفتگی قطع شود، زیرا احتمال خطر خونریزی همراه با زایمان را افزایش می دهد.

برخی نیز با این موضوع موافق نیستند زیرا بیشتر موارد پره اکلامپسی، پس از هفته ی ۳۶ بارداری اتفاق می افتد و به همین دلیل می گویند که مصرف آسپرین تا بعد از زایمان باید ادامه یابد.

آیا استفاده از آسپیرین به طور حتم احتمال پره اکلامپسی را از بین میبرد یا آن را به تاخیر می اندازد؟

خیر، مصرف آسپرین تضمین کننده ی پیشگیری از پره اکلامپسی نیست. آسپرین تنها احتمال ابتلا به این وضعیت را کاهش می دهد و به همین دلیل زنان در معرض خطر باید از آن استفاده کنند. در یک بررسی تقریباً ۳۰۰۰۰ مورد تصادفی در نظر گرفته شد که نتایج نشان داد میزان پره اکلامپسی با مصرف آسپرین ۲ تا ۵٪ کاهش میابد. هر دو USPSTF و ACOG اذعان می کنند که هنوز ابزارهایی برای ارزیابی های بیشتری برای تصمیم گیری در این مورد نیاز است.

نویسندگان USPSTF همچنین توافق کردند که جلوگیری از پره اکلامپسی می تواند نیاز به مداخلات پزشکی در بارداری و زایمان را کاهش دهد. جلوگیری از پیامدهای بارداری همچنین می تواند اختلال استرس پس از سانحه و افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد زیرا پره اکلامپسی منجر به اختلال در سلامت روان مادران می شود.

۱۰ نکته از کارهایی که قبل از بارداری باید حتما انجام دهید!

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام و درود خدمت شما.
    مقاله بسیار مفیدی که از مسمومیت بارداری گذاشتید را مطالعه کردم.
    بنده در بارداری قبلی درست در چهل هفتگی و چند روز مانده به زایمان دچار مسمومیت بارداری شدم البته شدید نبود و منشاء آن فشار خونی بود که در ماه نهم گرفتم‌
    الان در بارداری دومم از هفته ۱۲ مصرف آسپرین راشروع کنم خوب است؟
    چون فرموده بودید بین هفته های ۱۲ تا ۲۸ شروع شود.
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا