نکات سلامتی مادران

بهترین ماهی در بارداری، میزان مصرف و پاسخ به 10 سوال رایج

bestkid b

بهترین ماهی هایی که می توان در دوران بارداری مصرف کرد گربه ماهی، صدف، ماهی روغن (کاد)، خرچنگ، پولاک، ماهی سالمون، گوش ماهی، میگو، تیلاپیا، قزل آلا و کنسرو ماهی تن هستند. مصرف این ماهیها نه تنها برای همه، بلکه خانمهای باردار هم بی خطر و مفید است.

آیا مصرف ماهی در دوران بارداری بی خطر است؟

ماهیهایی که شما می توانید در دوران بارداری مصرف کنید شامل سالمون، شاه ماهی، قزل آلا، کنسرو ماهی تن سبک، میگو و گربه ماهی هستند که 2 بار در هفته می توانید از آنها استفاده کنید. از مصرف ارّه ماهی و شاه ماهی خال مخالی در بارداری خودداری کنید. صدف یا سوشی خام و نیم پز هم باعث ابتلای شما به بیماریهای جدی می شود پس تا جای ممکن آنها را بپزید.

در دوران بارداری چه ماهیهایی نباید مصرف کرد؟

چهار نوع ماهی وجود دارد که به خاطر میزان بالای جیوه در بدنشان نباید در دوران بارداری و شیردهی خورده شوند. این ماهی ها کاشی ماهی خلیج مکزیک، اره ماهی، کوسه و شاه ماهی خال مخالی هستند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

نکات غذایی در بارداری+ ۲۰ غذای کاملا ضروری

آیا در بارداری می توان ماهی سرخ شده مصرف کرد؟

بله می توانید. اگر قبل از بارداری عاشق ماهی سرخ شده و چیپس بودید خبر خوب برایتان این است که در طول بارداری هم می توانید گهگاهی از خوردن این غذای لذیذ لذت ببرید.

آیا می توان در سه ماهه اول بارداری ماهی مصرف کرد؟

بله. با اینکه منابع امگا 3 زیادی برای خانمهای باردار وجود دارد، اما بهتر است که آنها این ماده مغذی را از غذاهای دریایی دریافت کنند. با اینکه جیوه موجود در گوشت برخی ماهی ها باعث آسیب رسیدن به مغز جنین در حال رشد می شود، اما مصرف مقدار متوسط غذاهای دریایی که جیوه کمی دارند در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی کند.

آیا می توان در سه ماهه دوم بارداری ماهی مصرف کرد؟

بله اما باید از خوردن ماهی های بزرگ مثل اره ماهی، کوسه و شاه خال مخالی خودداری کنید. این ماهیها حاوی مقدار زیادی جیوه هستند. جیوه نوعی عنصر شیمیایی است که باعث صدمه دیدن جنین می شود. توصیه می شود که مصرف غذاهای دریایی را به 228 تا 340 گرم در هفته محدود کنید. این میزان به طور متوسط برابر با دو تا سه وعده غذایی در هفته است.

آیا مصرف ماهی سالمون در دوران بارداری بی خطر است؟

ماهی غذایی بسیار مغذی و حاوی ترکیباتی مثل چربی های امگا 3، ید و سلنیوم است. ماهی سفید را در هر دوره ای می شود مصرف کرد؛ اما به خانمهای باردار توصیه می شود که در این دوران از ماهی های چرب مثل ساردین، ماهی خال مخالی و سالمون بیشتر از دو بار در هفته استفاده نکنند.

چه چیزی نوزاد را باهوش می کند؟ (ترفندهای بارداری و بعد از تولد)

آیا می توان در دوران بارداری خرچنگ خورد؟

غذاهای دریایی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای سلامت قلب مفیدند. اگر باردار هستید احتمالا به گوشتان خورده که در این دوران باید از مصرف برخی انواع سوشی و غذاهای دریایی خودداری کنید. خبر خوب برای دوستداران خرچنگ این است که مصرف اکثر غذاهای دریایی، از جمله خرچنگ و لابستر در دوران بارداری بی خطر است.

آیا می توان در دوران بارداری میگو خورد؟

بله. مصرف میگو در دوران بارداری بی خطر است؛ اما باز هم اشاره می کنیم که به طور کلی نباید در مصرف غذاهای دریایی در طول بارداری زیاده روی کنید. دو تا سه وعده در هفته از غذاهای دریایی (از جمله میگو) می توانید استفاده کنید. در ضمن یادتان باشد که از خوردن میگوی خام خودداری کنید. به این ترتیب هم می توانید هوس خوردن غذای دریایی را برطرف کنید و هم از سلامتی جنین در حال رشدتان محافظت نمایید.

آیا مصرف ماهی سورم در بارداری بی خطر است؟

خیر. با اینکه ماهی سورم (سوروم) یا همان شاه ماهی خال مخالی سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است، اما یکی از انواع ماهیهایی است که جیوه بالایی دارد و خانمهای باردار باید از خوردن آن خودداری کنند.

آیا می توانم در دوران بارداری فیش فینگر (fish finger) بخورم؟

فیش فینگر همان ماهی سوخاری است که اتفاقا خیلی هم محبوبیت دارد. ما گفتیم که خوردن بیشتر ماهیها در دوران بارداری بی خطر است و ضرری ندارد؛ ولی به شرطی که ماهی را به شکل سالم و درستی طبخ کنید. پس اگر به فکر سلامتی خودتان و کودکتان هستید، علاوه بر اینکه موقع خرید ماهی به رنگ و بوی آن دقت زیادی می کنید تا سالم باشد، موقع طبخ آن هم بهتر است از روغن و حرارت کمتری استفاده کنید.

زنان باردار برای صبحانه چه بخورند؟ (5 مغذی و 5 دستور)

کدام ماهی جیوه کمتری دارد؟

میگو، کنسرو ماهی تن سبک، ماهی سالمون، پولاک و گربه‌ ماهی پنج تا از رایج ترین ماهی هایی هستند که نسبت به بقیه جیوه کمتری دارند. ماهی تن آلباکور (ماهی سفید) هم یکی دیگر از ماهی های رایج مصرفی است، اما نسبت به کنسرو ماهی تن سبک جیوه بیشتری دارد.

خانمهای باردار چقدر باید ماهی مصرف کنند؟

بنا به گفته کارشناسان، خانمهای باردار یا شیرده می توانند 228 تا 340 گرم (دو تا سه وعده) در هفته از انواع ماهیهای کم جیوه مصرف کنند. در این صورت ماهی باید جایگزین سایر منابع پروتئینی مثل گوشت و مرغ شود.

چه غذاهایی به رشد جنین در رحم کمک می کنند؟

مرغ و تخم مرغ منابع عالی پروتئین هستند و کلسترول پایین و امگا 3 بالایی دارند. مصرف مرغ و تخم مرغ می تواند باعث افزایش وزن و رشد بهتر جنین شما بشود.

سویا هم یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای خانمهای باردار است که نه تنها جایگزین مناسبی برای منابع پروتئینی گوشتی محسوب می شود و مناسب گیاهخواران است، بلکه حاوی آهن، چربی های سالم، فیبر و سایر مواد معدنی هم می باشد.

علائم جنین پسر در سه تا پنج ماهگی (تحقیقات جدید)

آیا می توان در دوران بارداری استیک خورد؟

اگر گوشت استیک کاملا پخته باشد بله می توانید. یادتان باشد که در دوران بارداری باید از خوردن گوشتهای خام یا نیم پز خودداری کنید. چون این گوشتها باکتریهایی دارند که برای شما و جنین خطرناکند.

آیا میگو جیوه دارد؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، در دوران بارداری نباید گوشت کوسه، شاه ماهی خال مخالی یا کاشی ماهی خورد چون این ماهیها جیوه بالایی دارند. میگو، کنسرو ماهی تن سبک، سالمون، پولاک و گربه ماهی جزو ماهیهایی هستند که جیوه کمی دارند.

آیا می توان در بارداری سوشی خورد؟

بله، البته به شرطی که سوشی در محیطی کاملا تمیز و بهداشتی درست شود. در ضمن بهتر است که سوشی از میگو، سالمون، گربه ماهی و سایر ماهی های کم جیوه تهیه شود. (منبع)

خوردن کنجد در 3 ماه اول بارداری

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا