نکات سلامتی مادران

تغییرات فتق ناف در بارداری (ماه اول تا نهم)

bestkid b

آیا در دوران بارداری بسر می برید و متوجه تغییرات ناف خود شده اید؟ بسیاری از خانم ها متوجه می شوند که در دوران بارداری ناف آنها برآمده شده و بیرون می زند اما این یک تغییر کوتاه مدت است.

تغییر ناف در دوران بارداری چه زمانی اتفاق می افتد؟

ناف خانم های باردار، در بیشتر مواقع در اواخر سه ماهه دوم بارداری تغییر می کند.

چه عواملی باعث تغییر ناف در دوران بارداری می شود؟

در دوران بارداری رحمی که به سرعت در حال انبساط است، شکم را به سمت جلو هل می دهد و باعث بیرون زدگی ناف می شود. بعبارت دیگر در حین رشد جنین، فضای داخلی شکم تنگ تر می شود و از آنجاییکه در اطراف ناف ماهیچه ‌های کمی وجود دارد، بزرگتر شدن رحم از درون شکم به ناف فشار وارد می کند و موجب تغییر شکل و حالت آن می شود.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

آیا می توان از تغییرات شکل و حالت ناف در دوران بارداری جلوگیری کرد؟

خیر. برای جلوگیری از تغییر ناف در دوران بارداری کاری نمی توان انجام داد و این وضعیت در بسیاری از خانم ها دیده می شود. اما تغییرات ناف هم مانند دیگر علایم بارداری بیخطر است و مشکل خاصی بوجود نمی آورد. این وضعیت بیشتر بدلیل مشهود بودن از زیر لباس، برای خانم ها آزار دهنده است.

چه عواملی باعث درد ناف در دوران بارداری می شود؟

دلایل مختلفی باعث درد ناف در بارداری می شود که برخی از آنها عبارتنداز:

  • اصطکاک. ناف برآمده ممکن است از طریق اصطکاک با لباس ها تحریک شود. برای محافظت از ناف بیرون زده سعی کنید از پوشیدن لباس های زبر و چسبان که موجب تحریک آن می شود بپرهیزید و بجای آن از لباس های نرم و گشاد استفاده کنید. اگر همچنان احساس سوزش دارید، می توانید ناف را با یک چسب یا بانداژ، بپوشانید.
  • فتق ناف. این اتفاق زمانی می افتد که یک پارگی کوچک در دیواره شکم بوجود بیاید. در این زمان شما متوجه وجود یک توده نرم در اطراف ناف خود خواهید شد. این فتق درست در قسمت ناف ظاهر می شود و زمانی بوجود می آید که روده در قسمت جلوی دیواره ی شکم برآمده شود.
  • پیرسینگ ناف. اگر در طول بارداری پیرسینگ ناف دارید، ممکن است با رشد جنین و یا گیر کردن لباس در آن تحریک شود. به نشانه های قرمزی ناف توجه کنید چون می تواند نشانه ی وجود یک مشکل باشد.
  • پوست خشک و سفت. هورمون های بارداری و کشش پوست با رشد جنین ممکن است موجب خارش شکم شود و این می تواند ناراحت کننده یا دردناک باشد. استفاده روزانه از لوسیون ها به رفع این مشکل کمک می کند.
  • PUPPP یا PEP بارداری. اگر خارش ناف و اطراف آن با جوش همراه است، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. این ممکن است نشانه یک وضعیت حادتر بارداری مانند پاپول ها و پلاک های کهیری خارش دار بارداری (PUPPP) یا بثورات پلی مورفیک بارداری (PEP) باشد.

آیا شکل ناف بعد از بارداری به حالت عادی برمی گردد؟

بله ناف تنها چند ماه پس از زایمان به حالت عادی خود برمی گردد اگرچه ممکن است کمی کشیده تر بنظر برسد.

 در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

فتق ناف چیست؟

در موارد نسبتاً نادر، برجسته شدن ناف می تواند نشاندهنده ی فتق ناف باشد. این اتفاق زمانی می افتد که سوراخ کوچکی در دیواره شکم بوجود بیاید و بافت شکم (مانند روده کوچک) از ناحیه ناف بیرون بزند.

چه عواملی باعث ایجاد فتق ناف در دوران بارداری می شود؟

بطور کلی فتق زمانی رخ می دهد که قسمتی از ارگان ها یا بافت های بدن بدلیل ضعیف شدن یکی از دیواره های ماهیچه ای، بیرون می زنند. فتق های ناف در بارداری نیز به دلیل فشار بیش از حد به شکم ایجاد می شود که همین امر باعث ایجاد شکاف کوچک در جداره ی شکم و بیرون زدن بافت شکم از جمله روده ی کوچک می شود. بارداری (به خصوص بارداری های چندقلویی)، چاقی یا جراحی های شکمی که در گذشته انجام شده است، از عوامل خطر فتق ناف هستند.

بسیاری از فتق های ناف مادرزادی هستند، به این معنی که از بدو تولد وجود داشته اند. در واقع این فتق ها در نوزادان تازه متولد شده شایع هستند و معمولاً پس از تولد خود به خود بسته می شوند.

اگر فتق مادرزادی در دوران نوزادی بسته نشود، می تواند در سال های بعد زندگی خود را نشان دهد. در دوران بارداری، تا زمانی که رحم در حال رشد، شروع به اعمال فشار نکند، احتمالاً مشکل قابل توجهی ایجاد نمی شود. این فشار باعث بزرگتر شدن فتق می شود و گاهی اوقات منجر به ایجاد برجستگی های دردناک در اطراف ناف می گردد.

درد کمر اوایل بارداری (ماه اول تا سوم)+ درمان های موثر

از کجا بفهمم فتق ناف دارم؟

ممکن است یک توده نرم در اطراف ناف خود احساس کنید که هنگام خوابیدن بیشتر دیده می شود و یا متوجه برآمدگی هایی زیر پوست خود شوید.

همچنین ممکن است در ناحیه ناف احساس درد داشته باشید که در زمان تحرک، خم شدن، عطسه، سرفه یا خنده شدید، بیشتر و شدیدتر شود.

برای درمان فتق ناف دوران بارداری چه کاری می توانم انجام دهم؟

برای جلوگیری از برآمدگی فتق و تسکین درد آن، شکم بند بارداری ببندید. برخی از زنان با ماساژ آرام برآمدگی، می توانند درد و ناراحتی خود را تسکین دهند. اگر این مسئله شما را اذیت نمی کند، بهتر است هیچ اقدامی انجام ندهید.

اگر به محض زایمان، فتق به خودی خود (یا با کمک تمرینات خاصی که پزشک توصیه می کند) بسته نشد، ممکن است برای ترمیم آن به جراحی نیاز داشته باشید.

آیا می توان برای درمان فتق ناف در دوران بارداری جراحی انجام داد؟

جراحی برای درمان فتق ناف در دوران بارداری توصیه نمی شود مگر اینکه اوضاع خیلی وخیم باشد (فتق بزرگ باشد، روده از آن بیرون زده باشد و بهم پیچیده شده باشد) یا اینکه خطر خونریزی در آن ناحیه وجود داشته باشد.

در اینصورت پزشک ممکن است انجام یک عمل جراحی ساده برای درمان فتق ناف که معمولا در سه ماه دوم بارداری انجام می شود را توصیه کند.

دردهای زایمان را از زبان مادران بشنوید!

همانطور که مشاهده کردید، بیرون زدگی ناف در بارداری معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند و در بسیاری از خانم ها دیده می شود. اما اگر این بیرون زدگی بدلیل فتق ناف باشد و موجب درد و ناراحتی شما می شود، بهترین راه مراجعه به پزشک است.

منبع منبع 2

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا