نکات سلامتی مادران

علائم نزدیک شدن زایمان طبیعی و مراحل آن در رحم

bestkid b

با ورود به ماه نهم بارداری نگرانی زنان درباره چگونگی زایمان بیشتر خواهد شد. زایمان معمولا به دو صورت طبیعی و سزارین صورت میگیرد. در صورتی که پزشک شما مشکل حادی را در شما تشخیص ندهد، توصیه به زایمان طبیعی خواهد شد. در فرایند زایمان طبیعی طبیعت بدن به گونه ای خواهد شد که نوزاد به راحتی متولد شود. در زایمان طبیعی، نوزاد از راه واژن و انقباضات انجام شده در رحم مادر به دنیا می آید، انقباضاتی که باعث گشاد شدن دهانه رحم و تسهیل روند به دنیا آمدن نوزاد می شوند.

هوشیاری کامل هنگام زایمان، راحتی زن پس از تولد نوزاد و شیردهی بلافاصله پس از زایمان همگی از مزایای این نوع از زایمان است که در ادامه به طور جامع به آن خواهیم پرداخت.

علائم زایمان

۱- پاره شده کیسه آب

جنین درون کیسه‌ای محتوی مایع آمنیوتیک غوطه‌ور است که از او در برابر ضربه و عفونت‌ها مراقبت می‌کند و به آن کیسۀ آب می‌گویند. وقتی غشای کیسۀ آب سوراخ یا پاره شود، مایع آمنیوتیک از طریق دهانۀ رحم و واژن خارج خواهد شد. پاره شدن کیسه‌ی آب، یکی از علائم زایمان است. ترشحاتی که خارج می‌شوند فاقد رنگ و بو هستند. در واق پس از پاره شدن کیسه آب شما وارد فاز اول زایمان خواهید شد بنابراین سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

۲- انقباضات شدید و منظم

انقباضات رحم، اولین و واضح‌ترین نشانۀ شروع زایمان است. این انقباض‌ها مانند دردهای شدت‌یافتۀ عادت ماهانه است. انقباضات در طول بارداری و به خصوص در اواخر آن بدون درد هستند و از این رو نشانه های زایمان نیستند. زمانی که این انقباض‌ها منظم و شدت آنها بیشتر شده باشد و بیشتر از ۳۰ ثانیه طول بکشد، می‌تواند نشان‌دهندۀ شروع فاز اول زایمان باشد.

جلوگیری از زردی نوزاد قبل از تولد با چند روش ساده

۳- خروج ترشحات

در دوران بارداری دهانه‌ی رحم بسته می‌ماند و به‌خاطر وجود مخاط مسدود می‌شود. این قضیه، روشی طبیعی برای حفظ جنین از عفونت است. اما هر چقدر که زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شود، دهانه‌ی رحم بازتر می‌گردد و مخاطی که در آنجا جمع شده‌اند، کم‌کم تخلیه می‌شوند. در نتیجه، شاید ترشحات همراه با اندکی خون باشند. مشاهده‌ی چنین ترشحاتی نشان از این دارد که زایمان در ظرف چند ساعت آینده، روزها و شاید هفته‌های آتی به‌وقوع خواهد پیوست. در هر حال، چنین علامتی حاکی از باز شدن دهانه‌ی رحم است. ترشحات زایمان معمولا قهوه ای و دارای رگه های خونی است.

۴- اسهال

ترشح پروستاگلاندین‌ها در آستانه زایمان باعث انقباض رحم می‌شوند. در نتیجه، به نرم شدن حرکت و باز شدن دهانه‌ی رحم کمک می‌کنند. همچنین این مادهه باعث تحریک روده‌ها و در نهایت اسهال و حالت تهوع میشود.

۵- کمر درد شدید

زمانی که صورت بچه در رحم، روبه‌روی شکم مادر قرار دارد. احساس کمر درد شدید ایجاد میشود. در حالت طبیعی صورت بچه رو به ستون فقرات مادر قرار دارد؛ به‌همین‌جهت نیز از کانال تولد خارج می‌شود، اما در مواردی هم صورت کودک رو به شکم مادر است و در وضعیتی از کانال تولد خارج می‌شود که سرش به سمت ستون فقرات مادر قرار گرفته است. حدود یک سوم زنان باردار این شرایط را تجربه میکنند. اما ناگفته نماند دردهای کمر و شکم در همه زنان باردار دیده میشود.

۶- انرژی زیاد و بیقراری

زنان قبل از زایمان احساس استرس، بیقراری و اضطراب زیادی را تجربه میکنند و به دنبال ساماندهی فعالیت های روزمره خود قبل از تولد نوزاد هستند از این رو سطح انرژی بالایی دارند.

بهترین سن بارداری و داشتن بچه سالم برای خانم ها چقدر است؟

۷- نازک شدن دهانه‌ی رحم

علاوه‌بر گشاد شدن دهانه‌ی رحم، این قسمت از بدن مادر در هفته‌های قبل از زایمان، نازک هم می‌شود. علت این است که نازک شدن دهانه رحم به باز شدن آن برای انجام زایمان کمک بیشتری می‌کند. البته این نشانه را پزشک تشخیص میدهد.

۸- افزایش دفعات دفع ادرار

جابجایی جنین و در واقع قرار گرفتن در قسمت لگن، موجب افزایش نیاز به دفع ادرار در مادر میشود. موقعیت سر بچه باعث فشار به مثانه و ایجاد احساس دفع ادرار می‌شود. این موضوع در زمان نزدیک شدن به زایمان دیده می‌شود.

۹- تنفس راحت تر

زمانی که سر بچه بیشتر در قسمت لگن قرار می‌گیرد، تنفس برای مادر آسان‌تر می‌شود، زیرا فشار کمتری روی دیافراگم وارد می‌شود. که معمولا جنین در زمان زایمان به قسمت لگن جابجا میشود.

۱۰- جابجایی جنین

یکی از ععلائم زایمان پایین آمدن آن در لگن است؛ یعنی زمانی که سر بچه متمایل به قسمت لگن مادر می‌شود. مععمولا این اتفاق ۲ هفته قبل از زایمان رخ میدهد.

مراحل باز شدن دهانه رحم

باز شدن دهانه رحم، در مرحله اول زایمان رخ می‌دهد که به سه مرحله تقسیم می‌شود:

مزایای زایمان طبیعی نسبت به سزارین

  • جراحی سزارین مانند تمام جراحی ها دارای خطر مرگ ناشی از عوامل بیهوشی است که میزان مرگ و میر زنان در زایمان طبیعی کمتر است.
  • عفونت رحم و عفونت محل زخم جراحی و عفونت مثانه از شایع ترین عوارض سزراین است که این احتمال در زایمان طبیعی کمتر میشود.
  • میزان خون از دست رفته در زایمان طبیعی کمتر از سزارین است.
  • در زایمان طبیعی احتمال آسیب دیدن به مثانه بسیار کم است.
  • اغلب زنانی که زایمان طبیعی می کنند بلافاصله پس از تولد نوزاد تغذیه با شیر خود را آغاز می کنند و شیردهی در زنانی که سزارین می شوند با تاخیر آغاز می گردد.
  • نوزادانی که به روش سزارین انتخابی به دنیا می آیند به میزان چشمگیری در معرض خطر ابتلا به سندرم دیسترس تنفس هستند.

۸ تا از رایج ترین مشکلات شایع دوران بارداری که حتما باید بدانید

نکات تکمیلی

۱- انقباضات و دردهای شکمی خود را کنترل کنید تا در صورت کوتاه و شدید شدن آن ها به بیمارستان مراجعه کنید.

۲- دوش آب گرم علاوه بر ایجاد حس آرامش ، باعث کمک به روند زایمان می کند.

۳- خونسردی خود را حفظ کنید زیرا باید بدانید که زایمان در چندین مرحله انجام می شود ، به عبارتی ۴- از شروع دردهای زایمان تا تولد نوزاد ممکن است ساعت ها طول بکشد.

۵- برخلاف زایمان سزارین که معده باید خالی باشد ، آب و مایعات زیادی بنوشید . همچنین یک غذای مقوی مصرف کنید تا انرژی لازم را داشته باشید.

۶- هر چند وقت یکبار راه رفته و دوباره بنشینید.

۷- با همسر و خانواده خود صحبت کنید و برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

۸- سعی کنید تمام مراحل زایمان را تصور کنید تا در هنگام زایمان راحت تر باشید.

۹- کیف خود را آماده کنید. لباس های خود، فرزند و همسرتان را در کیف قرار دهید.

۷ راهکار برای زایمان طبیعی راحت تر (کاملا موثر)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا