نکات سلامتی مادران

زایمان در منزل: معایب و مزایا و 12 نکته قبل از انجام

bestkid b

برای بسیاری از زنان، خانه دل پذیرترین و آرام ‌ترین مکان برای زایمان و استقبال از نوزاد است. اگر شما و نوزادتان سالم هستید و در هفته 37 (یا بالاتر) بارداری هستید، می ‌توانید در خانه زایمان کنید. البته این کار مزایا و معایب خودش را دارد که در ادامه مقاله به آن ها می‌ پردازیم. (منبع مطلب)

مزایای زایمان در خانه

  • در محیط خانه خودتان معمولا کم ترین استرس را دارید و می‌ توانید بهترین آرامش را داشته باشید. این باعث می ‌شود تا بدن اندورفین تولید کند. این هورمون تسکین‌ دهنده درد است و انقباضات مفید را زیاد می ‌کند. این انقباضات زایمان روان تری را برای تان به ارمغان می ‌آورند. از طرفی هم خطر مداخلات پزشکی مثل تزریق هورمون برای القای انقباضات یا استفاده از مسکن‌ ها را کاهش می‌ دهند.
  • مجبور نیستید با انقباضات شدیدی که دارید، سوار ماشین شوید.
  • شما در معرض هیچ باکتری مضر بیمارستانی قرار نخواهید داشت.
  • زایمان در خانه ارزان‌ تر است. اگر زایمان در بیمارستان را انتخاب کنید ، معمولا باید هزینه‌ ای را (بسته به بیمه درمان تان) بپردازید.

معایب زایمان در خانه

  • در صورت بروز مشکل، باز هم باید به بیمارستان بروید . معمولا اگر وضعیت مثل وجود مکونیوم در مایع آمنیوتیک یا موثر نبودن انقباضات اضطراری نباشد، می ‌توانید از وسایل حمل و نقل شخصی استفاده کنید. اگر اوضاع اورژانسی شود هم باید با آمبولانس به بیمارستان منتقل شوید .
  • اگر روش ‌های تسکین درد مثل آب گرم ، دستگاه TENS یا تکنیک ‌های آرام‌ سازی به اندازه کافی جواب نمی ‌دهند و می ‌خواهید مسکن دارویی مثل اپیدورال را داشته باشید، باید به بیمارستان بروید.

علائم نزدیک شدن زایمان طبیعی و مراحل آن در رحم

ایمنی

زایمان در خانه بی ‌خطر است! علتش هم این است که ماما و پرستار زایمان آموزش دیده ‌اند تا در مواقع اضطراری غیرقابل پیش‌ بینی بلافاصله اقدام کنند. ماما می ‌تواند برای جلوگیری از خون ریزی بیش از حد، دارو تجویز کند. او همچنین همیشه یک کیت اکسیژن همراه خودش دارد تا نوزاد را هوارسانی یا حتی احیا کند . از طرفی هم خدمات اورژانسی این امکان را فراهم می‌ کند تا فرد در شرایط اضطراری در کم ترین زمان به بیمارستان منتقل شود.

تحقیقات علمی نشان داده است که زایمان اول در خانه به همان اندازه ایمن است که در بیمارستان انجام می ‌شود. اگر چندمین زایمان تان هم باشد که در خانه ایمن‌ تر است!


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

راحتی در خانه

بعد از زایمان می ‌توانید وقتی پرستار یا ماما ملحفه ‌های تخت تان را عوض می ‌کند، راحت در حمام خودتان دوش بگیرید. بعد از آن می‌ توانید با نوزاد جدیدتان به رختخواب تازه ‌تان بروید و نیازی نیست که کار دیگری انجام بدهید. فقط لذت ببرید!

انتخاب با شماست!

گاهی اوقات به خصوص اگر اولین زایمان تان باشد، از قبل نمی ‌دانید چه تجربه ‌ای خواهید داشت و کجا می ‌خواهید زایمان کنید. در طول درد و انقباض شکم می ‌توانید تصمیم بگیرید در خانه یا بیمارستان وضع حمل کنید. حتما همه چیز را در خانه آماده کنید، هم برای زایمان در خانه و هم برای زایمان در بیمارستان.

زایمان طبیعی در آب، مزایا و معایب و روش انجام

اقدامات قبل از زایمان

کار هایی که باید قبل از زایمان انجام بدهید، عبارتند از:

  • مطمئن شوید که زنگ در به درستی کار می کند، چراغ‌ های بیرون سالم ‌اند و پلاک خانه مشخص است. آدرس را درست به ماما بدهید.
  • از هفته 37 در کنار تخت تان یک دستگاه کمک تنفسی قرار بدهید.
  • حتما یک کیت بارداری در خانه داشته باشید. همه چیز را داخل جعبه بگذارید تا در صورت نیاز بتوانید به سرعت همه چیز را پیدا کنید.
  • تشک تان را با پلاستیک یا برزنت بپوشانید.
  • دو سطل و کیسه زباله آماده کنید .
  • پارچ و لگن هم آماده کنید.
  • اگر مجبور شدید در حین زایمان به طور غیرمنتظره ‌ای به بیمارستان بروید، یک ” کیف بیمارستان” حاوی وسایلی مخصوص خودتان و نوزاد آماده کنید.
  • اگر روی کف فرش دارید، مقداری پلاستیک رویش پهن کنید.

نظرات والدین طبق تجربه

1-در ابتدای بارداری به پزشک عمومی مراجعه کردم تا آزمایشات خون دوران بارداری را انجام بدهم و در هفته بیستم اسکن کردم. یکی از ماماهای من با یک متخصص زنان و زایمان همکاری داشت. بنابراین می ‌دانستم که در صورت نیاز، می‌ توانم از مشاوره زنان و زایمان هم بهره ‌مند شوم. اما من در نزدیک ترین بیمارستان هم جا رزرو کرده و به آن ها اطلاع داده بودم که این تاریخ‌ ها تقریبی است و قرار است در خانه زایمان کنم. آن‌ ها می ‌دانستند که اگر در شرایط اضطراری نیاز به انتقال داشته باشم از قبل هماهنگ کرده ‌ام .

جلوگیری از زردی نوزاد قبل از تولد با چند روش ساده

2- فکر می‌ کنم در مورد زایمان در خانه عصبی‌ یا مردد بودم. من 2 سال قبل یک زایمان در بیمارستان داشتم که تجربه خوبی بود، خیلی ساده، سریع و بدون دردسر. بعد از آن مشتاق شدم زایمان در خانه را هم تجربه کنم و با آن مشکلی ندارم.

3- زایمان در خانه فوق ‌العاده بود. از آن جایی که می ‌توانستم در خانه خودم و جایی باشم که احساس راحتی می ‌کنم، زایمانم آرام بود. یکی از ماماهایم بیشتر روز را با من بود و ما با هم می ‌نشستیم و مجله می ‌خواندیم و با شوهرم گپ می ‌زدیم. همه این ها درد و انقباضاتی که داشتم را برایم شیرین کرده بود .

4- به افرادی که به شما به خاطر تصمیم تان انرژی منفی می ‌دهند، گوش ندهید، زیرا تجربه زایمان و تاریخ شان کاملا با شما متفاوت است.

5- بعد از زایمان، ماما چند بار به دیدن من آمد. او من را معاینه و بررسی می ‌کرد که آیا کودک از نظر روحی و جسمی خوب است یا خیر. (منبع)

رابطه جنسی بعد از زایمان (7 نکته که باید بدانید)

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا