نکات سلامتی مادران

راه حل درمان خانگی درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک

bestkid b

به نقل از بهترین دکتر پروتز سینه تهران، همه مادران حداقل یکبار در طول زندگی خود، هنگام گرفتن نوزاد از شیر، تورم و درد سینه را تجربه کرده اند. این امر نه تنها با ناراحتی و اذیت شدن کودک همراه است بلکه حس خوبی به مادران نمی دهد و ممکن است افسردگی آنها را به دنبال داشته باشد. در ادامه این متن با راه حل درمان خانگی درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک آشنا می شوبد.

مقدمه:

یکی از مهمترین دغدغه های والدین از زمان بدو تولد این است که چگونه کودک خود را که تنها غذای اصلی اش شیر مادر است از شیر بگیرند و او را به خوردن غذاها تشویق کنند. در ادامه با راهکارهایی آشنا خواهید شد که به شما کمک خواهد کرد تا با کمک آنها اقداماتی انجام دهید که نه کودک آسیب ببیند و نه با ناراحتی های خود دیگران را اذیت کند.

اما نکته مهمی که لازم به ذکر است این است که در طی این مدت آنها را از نعمت درآغوش گرفتن محروم نسازید زیرا همه کودکان روحیه حساس و لطیفی دارند و نباید احساس کنند که شما آنها را طرد کرده اید یا آنها را دوست ندارید بلکه باید اوقات بیشتری را به بازی و سرگرمی با آنها بپردازید و آنها را نوازش کنید تا آرام شوند. فرزندان در هر سنینی که باشند باید بداند که این کار ذره ای از عشق و علاقه ای که به او دارید کم نکرده و همچنان مورد توجه شما است. این کار از بروز افسردگی پس از شیردهی در خود شما نیز جلوگیری خواهد کرد.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

آموزش از شیر گرفتن کودک(ویدئو):

حتماً بخوانید: علت خشک یا کم شدن شیرمادر و نحوه درمان راحت خانگی آن چیست؟

هنگام از شیر گرفتن نوزاد منتظر پیامدهای زیر باشید:

هر چند عوارض از شیر گرفتن کودک در همه مادران یکسان نیست اما بطور معمول موارد زیر بین اکثر مادران دیده می شود. شما می توانید درد در هر منطقه ای از سینه را مانند هاله ای دور سینه تجربه خواهید کرد که ممکن است درد در یک یا هر دو سینه رخ دهد. درد معمولا در روزهای اولیه بعد از شیر گرفتن، حاد است و ممکن است به آرامی و با زمان کم شود. سینه ها ممکن است بزرگ شوند، احساسی سنگینی یا سفتی کنند و شما ممکن است احساس ناراحتی و یا سفتی را در سینه احساس کنید.

  1. ناحیه اطراف نوک سینه ممکن است قرمز شود.
  2. درد سینه می تواند چند روز یا چند هفته طول بکشد.
  3. درد سینه احتمالا با گذشت زمان حل و فصل می شود.
  4. در بیشتر موارد، درد سینه در چند روز اول پس از توقف شیردهی بیشتر است.
  5. علائم آنفولانزا مانند لرز و سردی، خستگی، تب بالا، اضطراب و احساس بیقراری.
  6. در صورتی که درد پستان به خاطر عفونت باکتریایی به نام “ورم سینه” باشد، سینه بیمار ممکن است احساس گرما، ورم و سختی داشته باشد و گاهی اوقات احساس سوختگی بکند.

علل درد سینه بعد از اینکه شیردهی را قطع کردید چیست؟

بدن ممکن است به تولید کردن شیر به مدت چند هفته حتی پس از شیر مادر ادامه پیدا کند.مادران شیرده که شیر بیشتری تولید می کنند و یا بیشتر پمپ می کنند ممکن است پس از شیر گرفتن نوزاد، شیر درست کنند این شیر ممکن است در مجاری شیر جمع شوند. مجاری مسدود شده ممکن است منجر به شرایط دردناکی به نام “ورم سینه” شود که در آن سینه ها به خاطر عفونت باکتریایی از طریق نوک پستان آسیب دیده و یا پوست ترک کننده، ملتهب می شوند. شیر در سینه جمع می شود و چون هیچ رهایی یا خروجی وجود ندارد اغلب باعث درد و ناراحتی شبیه آنچه در طول دوران بارداری یا روزهای اولیه شیردهی احساس می کردید، ایجاد می شود.

درد سینه بعد از قطع شیردهی را چطور درمان کنیم؟

از شیر گرفتن می تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی هم برای کودک و هم برای مادر شود. آزاردهنده ترین حالت ها که در روزهای بعد از گرفتن کودک از شیر مادر قابل مشاهده است، تورم سینه ها، مسدود شدن مجرای شیری و درد سینه ها به دلیل وجود شیر باقی مانده در سینه است. برخی از مادران شیرده ممکن است بعد از شیردهی درد پستان را احساس کنند، از شیر گرفتن ناگهانی نیز می تواند به مشکلات دردناک مانند مجاری مسدود شده، جذب، و ورم پستان منجر شود بنابراین، معمولا توصیه می شود که شیردهی برای شیر مادر به تدریج کاهش یابد. معمولا بعد از گذشت چند روز درد سینه فرو می نشیند و در طول زمان ناپدید می شود داروهای خانگی که در ادامه گفته ایم می توانند به تسکین برخی از ناراحتی ها نیز کمک کنند اما در صورتی که درد ادامه پیدا کند و یا غیرقابل تحمل شود، توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

از-شیر-گرفتن-کودک۱

نکته! دوشیدن شیر به میزانی که درد قابل تحمل بشه اشکالی نداره و فقط باعث میشه روند خشک شدن شیر طولانی تر بشه.

همچنین بخوانید:علت چرب و غلیظ شدن شیرمادر و بهترین راه درمان خانگی آن چیست؟

پیشگیری از درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک:

می دانید که همیشه پیشگیری بهتر از ردمان است پس چنانچه خواستید کودک شیر خواره خود را از شیر بگیرید توصیه می شود این کار را به آرامی و با کم کردن تعداد دفعات شیردهی روزانه به کودک خود آغاز کنید، تا جلوی جمع شدن شیر و درد و تورم سینه های شما گرفته شود. حذف یک جلسه شیردهی در هر سه روز یک بار، کمک می کند تا بدن مادر، تولید شیر را با کاهش تقاضای کودک، تنظیم کند. همچنین، به یاد داشته باشید که کاهش تدریجی زمان تغذیه نوزاد با شیر مادر هم در حد کاهش ۱ الی ۲ دقیقه ای در هر جلسه، بسیار مفید خواهد بود. با این کار، جلو پمپاژ بیشتر شیر توسط مکیدن زیاد کودک گرفته شده و تورم و دردناک شدن سینه های مادر هم کم خواهد شد.

درمان درد سینه بعد از شیر گرفتن نوزاد:

بیشتر مادران شیرده ممکن است دوست داشته باشند بدانند که بعد از توقف شیر دهی چگونه می توانند درد سینه خود را تسکین دهند؛ برخی درمان های مفید برای درد سینه بعد از توقف شیردهی، عبارتند از:
۱- کاهش مصرف نمک:
در کمال تعجب باید بدانید که مصرف نمک کم در این مورد بخصوص خالی از لطف نیست. غذاهای پر نمک باعث احتباس مایعات می شوند و در شرایط فعلی چنین چیزی بیشتر از هر جای بدن خودش را در سینه های تان نمایان خواهد کرد. این را هم به خاطر داشته باشید که اگر تمام مدت شیردهی عادت ماهیانه نشده بودید به زودی خواهید شد. اگر معمولا در دوران قاعدگی باد می کردید واقعا باید به طور جدی مصرف نمک را کم کنید.

۱- حمام داغ

دوش آب گرم بگیرید چرا که گرما سینه های دردناک را آرام می کند. گرفتن دوش آب گرم و یا خیس کردن خودتان در یک وان آب گرم می تواند به کاهش جریان شیر جمع شده در پستان کمک کند در نتیجه باعث کاهش تورم و درد می شود.

۲- پمپ سینه:

کاری که این پمپ انجام می دهد این است که پمپ سینه مصنوعی می تواند با فشار دادن شیر از سینه برای رهایی از درد به شما کمک کند.

درد-سینه-(۱)

۳- مصرف مایعات:

نوشیدن آب و افزایش مصرف مایعات سالم می تواند در گرفتن سموم از بدن مفید واقع شود.

۴- مصرف دارو:

شما می توانید از برخی داروهای مسکنی مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای کاهش درد و تورم سینه استفاده کنید با این حال، همیشه عاقلانه است که قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

۵- مصرف دمنوش مریم گلی:

همانگونه که توصیه پزشکان به مصرف مایعات زیاد است استفاده از دمنوش مریم گلی که یک نوشیدنی گرم است به کاهش درد کمک زیادی می کند. علاوه بر این جلوگیری از ترشح شیر از سینه می تواند با نوشیدن این چای در چند بار در روز انجام شود.

چای-مریم-گلی

۶- سینه را ماساژ دهید:

ماساژدادن برای کاهش درد و التیام همه اعضای بدن مؤثر است در مورد این مسئله نیز همین طور است. شما می توانید با ماساژدادن  آرام سینه، لوله های شیر مسدود شده را باز کنید تا درد این قسمتها کمتر شود. پس توجه بیشتری به این منطقه بکنید و زمان ماساژ را افزایش دهید. هدف این است که مسدودیت را با ماساژ خوب کنید.

۷- کمپرس کلم را امتحان کنید:

برگ های کلم به تسریع فرآیند خشک کردن شیر سینه کمک می کند. سینه های تان را در برگ سرد کلم بپیچید. برای این کار برگ های یک کلم پیچ سبز را بشویید، خشک کنید و در یخچال قرار دهید. وقتی سرد شدند دور هر سینه یک برگ بپیچید به گونه ای که راحت باشید و آرام تان کند. اگر موثر واقع می شوند می توانید تمام روز از آن ها استفاده کنید و بعد از اینکه برگها پژمرده شدند عوضشان کنید.

۸- از کمپرس سرد استفاده کنید:

کمپرس سرد مثل یک بسته یخ یا پارچه سرد می تواند رگهای خونی را در پستان مسدود کند که منجر به کاهش تولید شیر می شود. کمپرس سرد هم می تواند باعث کاهش درد و افزایش سطح راحتی شما شود. بعد از مدتی پارچه شما گرم می شود که باید آنرا عوض کنید.

۹- کمپرس گرم، مانند یک حوله گرم بر روی سینه، قبل از ماساژ و کمپرس سرد:

قبل از اینکه شروع به انجام کمپرس سرد کنید بهتر است ابتدا کمپرس گرم بر روی سینه ها انجام دهید تا روند بهبودی زودتر صورت گیرد.

اگر سؤالی در مورد موضوع این مطلب دارید در بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا