نکات سلامتی مادران

دیابت بارداری چیست و چگونه تشخیص داده می شود ؟

bestkid b

دیابت بارداری نوعی دیابت است که فقط در دوران بارداری ایجاد می‌ شود و بعد از ان از بین میرود. انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می‌ کند . این بیماری زمانی رخ می‌ دهد که بدن مادر نمی‌ تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند یا از انسولین به طور موثر استفاده کند . در مورد علائم دیابت بارداری چه می ‌دانید ؟  آیا این بیماری عوارضی روی جنین دارد ؟ امکان دارد جنین پس از تولد به قند خون دچار باشد ؟ در این متن به بررسی کامل  قند خون بارداری می پردازیم . در ادامه با ما همراه باشید .

تمام آزمایشات و تست های دوران بارداری یا حتی قبل از آن را با اطمینان خاطر با ثبت درخواست آزمایش در منزل به ما بسپارید و بیشتر زمان خود را صرف استراحت کنید .

دیابت بارداری چیست ؟

در دوران بارداری ، ممکن است سطح قند خون برخی از زنان افزایش پیدا کند . این وضعیت که تحت عنوان دیابت بارداری شناخته می‌ شود معمولا بین هفته‌ های 24 تا 28 بارداری ایجاد می ‌شود . ابتلا به دیابت بارداری در این دوران از زندگی به معنای این نیست که قبل از بارداری دیابت داشته ‌اید یا بعد از آن دچار دیابت خواهید شد . اما قند بارداری خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در آینده افزایش می‌ دهد.اگر این بیماری به‌ خوبی مدیریت نشود ، می‌ تواند احتمال ابتلای کودک به قند خون بالا و همچنین احتمال بروز عوارض جدی برای شما و جنینتان در دوران بارداری و زایمان را افزایش دهد ، اما مدیریت مناسب و تحت نظر پزشک بودن نگران عوارض دیابت بارداری خود نباشید .


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

بهترین راه درمان دیابت ویزیت توسط متخصص زنان است : ویزیت متخصص زنان در منزل

دیابت بارداری چگونه تشخیص داده میشود ؟

دیابت بارداری اغلب بدون علامت است . به همين دليل است كه در تمام زنان حامله بين هفته هاي 24 و 28 قند خون اندازه گيري مي شود. این کار معمولا در یک یا دو مرحله و با استفاده از محلول های قندی با غلظت های مختلف طبق نظر پزشک انجام می شود. دیابت باردای ندرتا ممکن است همراه با افزایش شدید قند خون و علامت دار باشد که دراین صورت مادر نسبت به شرايط معمول بيشتر تشنه ، گرسنه و دچار تكرر ادرار می شود ولي اين ها علائم شايعي در زمان حاملگي هستند و الزاما نشان دهنده دیابت بارداری نیستند .

با اين حال ، در صورتي كه خطر ابتلا به دیابت بارداری در مادر بيشتر باشد (مانند سابقه دیابت بارداری در حاملگی قبلی ) و يا علائمي از دیابت را داشته باشد (نظير وجود قند در ادرار ) اندازه گيري قند خون در اولين ويزيت زمان حاملگي و بعد از آن در صورتي كه نتيجه آزمايش اول منفي باشد بين هفته هاي 24 و 28 انجام مي شود. بالا بودن خفیف قند خون دليل بر ابتلا به دیابت بارداری نيست ولي بيمار بايد براي تشخيص قطعي طبق نظر پزشک مجدداً مورد آزمايش قرار گيرد .

دیابت بارداری چه عوارضی دارد ؟

این بیماری مانند تمام بیماری های دیگر می ‌تواند عوارضی را برای مادر و نوزاد ایجاد کند ، از جمله این عوارض عبارتند از :

  • نوزاد بزرگ
  •   زایمان زودرس
  •  زردی نوزاد
  •   هیپوگلیسمی نوزاد ( قند خون پایین در نوزاد )

 عوامل خطر دیابت بارداری چیست ؟

عواملی که خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می ‌دهند عبارتند از :

  •   سن بالای 35 سال
  •   سابقه خانوادگی دیابت
  •   اضافه وزن یا چاقی
  •   سابقه دیابت بارداری در بارداری قبلی
  •   داشتن بیماری زمینه‌ ای ، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک

 دیابت بارداری چگونه درمان میشود ؟

درمان دیابت بارداری معمولاً شامل رژیم غذایی سالم ، ورزش و مصرف انسولین است .

زنانی که دیابت بارداری دارند باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند که شامل مقدار زیادی میوه ، سبزیجات و غلات کامل باشد. آنها همچنین باید از مصرف غذاهای شیرین و چرب خودداری کنند .

زنانی که دیابت بارداری دارند باید به طور منظم ورزش کنند . ورزش می ‌تواند به بهبود کنترل قند خون کمک کند .

اکثر زنانی که دیابت بارداری دارند که با رژیم غذایی و ورزش نمی ‌توانند قند خون خود را کنترل کنند ، ممکن است نیاز به مصرف انسولین داشته باشند .

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا