نکات سلامتی مادران

11 گیاه برای درمان عفونت واژن+ عامل ایجاد عفونت واژینال

bestkid b

واژینیت یا عفونت واژن به وضعیتی گفته می شود که می تواند باعث عفونت یا التهاب واژن شود. عفونت های واژینال یکی از شایع ترین دلایل مراجعه ی زنان به پزشک است و سالانه میلیون ها نفر را درگیر می کند.

عفونت های واژن در اثر میکروارگانیسم ها ایجاد می شوند و خانم ها می توانند از اقدامات احتیاطی مانند پوشیدن لباس زیر شل و جاذب استفاده کنند تا خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهند.

حتما بخوانید: درمان کم خونی شدید در زنان: علائم و بهترین روشهای درمان

عفونت ها معمولاً باعث خارش، قرمزی و گاهی سوزش و درد می شوند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

پزشکان از مایعات واژن یا دهانه رحم نمونه برداری می کنند تا میکروارگانیسم های عامل عفونت را بررسی کنند.

چه عواملی باعث عفونت واژن می شود؟

برخی شرایط ایجاد کننده ی عفونت عبارتنداز:

  • کاهش اسیدیته (افزایش pH) در مهبل: وقتی اسیدیته در مهبل کاهش می یابد، تعداد باکتری های محافظ (لاکتوباسیل) که به طور عادی در واژن زندگی می کنند کاهش می یابد و تعداد باکتری هایی که می توانند باعث عفونت شوند، افزایش می یابد. این وضعیت گاهی منجر به واژینوز باکتریایی می شود.
  • بهداشت نامناسب: وقتی ناحیه تناسلی کاملا تمیز نشود، تعداد باکتری ها افزایش می یابد و باعث می شود عفونت های باکتریایی ایجاد شود.
  • لباس زیر تنگ و نامناسب: این نوع لباس زیر ممکن است رطوبت را به دام بیندازد و رشد باکتریها و مخمرها را ترغیب کند.
  • آسیب به بافت: در صورت آسیب دیدن بافت های لگن، دفاع طبیعی بدن تضعیف می شود. این آسیب می تواند ناشی از تومورها، جراحی، پرتودرمانی یا ناهنجاری های ساختاری مانند نقص هنگام تولد یا فیستول باشد. فیستول ها اتصالات غیرطبیعی بین اندام ها هستند و به عنوان مثال ممکن است محتویات روده (که شامل باکتری ها هستند) را وارد واژن کنند.
  • تحریک: تحریک بافت های واژینال می تواند منجر به ترک یا زخم شود که دسترسی به جریان خون برای باکتری ها و مخمرها را فراهم می کند.

برخی از دلایل عفونت های واژینال در بین برخی از گروه های سنی خاص شایع تر است.

علایم و نشانه های عفونت واژن چیست؟

برخی از موارد عفونت های واژن ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند. اما شایع ترین علایم (در صورت بروز) شامل موارد زیر است:

  • خارش واژن
  • تغییر در میزان ترشحات از مهبل (واژن)
  • تغییر رنگ ترشحات واژن
  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • درد در حین مقاربت
  • خونریزی واژینال یا لکه بینی

علائم عفونت واژن بسته به علت عفونت نیز متفاوت خواهد بود:

  • عفونتهای باکتریایی به طور معمول باعث ترشح خاکستری-سفید یا زرد می شوند. این ترشحات ممکن است بوی ماهی داشته باشد که بعد از رابطه جنسی به راحتی مشاهده است.
  • عفونت های مخمر به طور معمول خارش ایجاد می کنند. ترشحات (در صورت وجود) ممکن است ضخیم و سفید و شبیه پنیر باشد.
  • تریکومونیازیس شرایطی است که می تواند باعث خارش و بو شود. ترشحات این عفونت معمولاً به رنگ زرد مایل به سبز است و ممکن است کف دار باشد.

داروهای گیاهی برای درمان عفونت واژن

همه ی ما می دانیم که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می تواند باعث ایجاد اختلال در سلامتی فلور روده شود و حساسیت نسبت به عفونت را افزایش دهد. گیاهان درمانی روشی برای تقویت سیستم های بدن است.

گیاهان مفید برای درمان عفونت واژن عبارتنداز:

۱- روغن درخت چای

روغن درخت چای مدت هاست که به دلیل خاصیت ضد قارچی آن شناخته شده است. تحقیقات زیادی روی این روغن ضروری، توانایی آن در کشتن طیف وسیعی از مخمرها و قارچ ها را تأیید کرد.

در بیشتر مطالعات مورد بررسی، روغن درخت چای بر روی کاندیدا آلبیکنس که یکی از رایج ترین مخمرهای ایجاد کننده ی عفونت های واژن است، مورد آزمایش قرار گرفته است.

با این حال باید هنگام استفاده از روغن درخت چای بسیار مواظب باشید زیرا باعث تحریک پوست می شود. دیواره های واژن نیز بسیار حساس هستند.

درخت چای یک روغن ضروری است و به همین ترتیب باید با روغن حامل مخلوط شود. خانم ها می توانند برای خیساندن یک تامپون از ۳-۵ قطره روغن درخت چای در ۲۸ گرم روغن نارگیل گرم شده استفاده کنند. تعویض مرتب تامپون اهمیت زیادی دارد.

۲- کاربرد موضعی آلوئه ورا

گیاه آلوئه دو ماده ازجمله ژل و لاتکس تولید می کند که برای تولید داروها استفاده می شود. ژل آلوئه ورا ماده ژله ای شفافی است که در قسمت داخلی برگ این گیاه وجود دارد و لاتکس آلوئه ورا دقیقاً زیر پوست گیاه است. ژل آلوئه دارای خواصی است که برای از بین بردن انواع خاصی از باکتریها و قارچ ها مفید است.

ممکن است هنگام استفاده از ژل آلوئه واکنش های آلرژیک رخ دهد و بعد از استفاده طولانی مدت، درماتیت ایجاد شود. زنان باید برای اطمینان از عدم حساسیت به ژل، آن را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند و یا داروهای دیابت مصرف می کنند باید محتاط باشند زیرا ژل آلوئه ممکن است قند خون را کاهش دهد.

۳- اسطوخودوس

اسطوخودوس یک گیاه دارویی است و از گل و روغن آن برای تهیه دارو استفاده می شود.

۴- کاربرد موضعی پونه کوهی

پونه کوهی یک داروی گیاهی است و از برگ آن برای تهیه دارو استفاده می شود. روغن پونه کوهی ممکن است باعث ایجاد واکنشهای آلرژیک بویژه در افرادی شود که به خانواده گیاه نعنائیان (مانند ریحان، اسطوخدوس، نعنا، مریم گلی، زوفا و مرزنجوش) حساسیت دارند.

۵- برگ قاصدک

ریشه ی قاصدک برای تعادل و سلامتی دستگاه گوارش و کبد مفید است. این گیاه خاصیت دیورتیک دارد و موجب تخلیه ی مثانه و تسکین علایم می شود.

۶- ریشه ی گل ختمی

ریشه ی گل ختمی خاصیت نرم کنندگی دارد و موجب کاهش تحریک پذیری مجاری ادراری می شود.

۷- کرن بری

کرن بری جزء گیاهان محسوب نمی شود اما بطور گسترده ای توسط گیاه پزشکان استفاده می شود. یک شرکت بهداشت طبیعی، مطالعات گسترده ای در مورد عصاره زغال اخته انجام داده است. زغال اخته به جلوگیری از چسبیدن باکتری های مضر به دیواره های دستگاه ادراری کمک می کند و باکتری ها را از مجاری ادراری بیرون می راند و به ارتقاء سلامت مجاری ادراری کمک می کند. تمیز نگه داشتن مجاری ادراری نیز به کاهش سیستیت های (التهای مثانه) مکرر، کمک می کند.

۸- انگور خرس

برگ های گیاه انگور خرس از گذشته به عنوان یک ضد عفونی کننده مجاری ادراری و دیورتیک مورد استفاده قرار می گرفت.

۹- پنجه گربه

پنجه گربه خاصیت ضدسرطان، تقویت کننده ی سیستم ایمنی و ضد باکتری یا ضد قارچ دارد. پنجه گربه می تواند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد. در صورت ابتلا به لوسمی یا بیماری خود ایمنی، از این گیاه با احتیاط استفاده کنید زیرا ممکن است موجب تشدید بیماری شود. با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

۱۰- خار مریم

عصاره خارمریم به سم زدایی بدن کمک می کند. از آنجا که خارمریم روی کبد کار می کند، می تواند با انواع مختلفی از داروها در تعامل باشد. افرادی که سابقه بیماری های هورمونی دارند و یا در معرض خطر چنین شرایطی هستند، باید قبل از استفاده از این گیاه با پزشک خود صحبت کنند.

۱۱- سیر

عصاره ی سیر فعالیت ضد قارچ و تقویت کننده ی سیستم ایمنی دارد. سیر می تواند اثر رقیق کنندگی داشته باشد بنابراین اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. سیر می تواند با بسیاری از داروها از جمله داروهایی HIV یا ایدز تداخل داشته باشد.

بهترین راه مصرف داروهای گیاهی چیست؟

  • بیشتر این گیاهان به شکل چای گیاهی مصرف می شوند.
  • ۱ قاشق چایخوری از هرکدام از داروهای ذکر شده را به یک لیتر آب جوش اضافه کنید، اجازه دهید به مدت ۷ دقیقه بماند و هر روز مصرف کنید. سعی کنید از گیاهان ارگانیک و طبیعی استفاده کنید.
  • همچنین می توانید این گیاهان را به صورت تنتور گیاهی مصرف کنید که حاوی ترکیبات غلیظ گیاهی است و حداکثر مزایای درمانی را دارد. این تنتورها فقط با نسخه ی گیاه پزشک در دسترس هستند.
  • قبل از مصرف داروهای گیاهی ابتدا با پزشک مشورت کنید و تمام داروها و مکمل های مصرفی خود را به او نشان دهید. وقتی یک پزشک داروهای گیاهی تجویز می کند باید سن بیمار، حساسیت، آلرژی ها، قدرت بدنی، وزن، دمای بدن و وضعیت فعلی سلامتی را در نظر بگیرد. در نظر گرفتن این شرایط پیش از تجویز دارو، احتمال موفقیت آمیز بودن درمان را افزایش می دهد.

توجه داشته باشید

  • همیشه به یاد داشته باشید که در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک معالج خود اطلاع دهید زیرا ممکن است بسیاری از گیاهان برای این شرایط مناسب نباشند.
  • گیاهان دارویی را نمی توان جایگزین آنتی بیوتیک های تجویزی کرد. ممکن است از این گیاهان برای تقویت غشاهای مخاطی دستگاه ادراری یا جلوگیری از عفونت استفاده شود.

حتما بخوانید: علایم افسردگی شدید در زنان و همه نکات مهم که باید بدانید!

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز ناراحتی های غیرمعمول واژینال به خصوص موارد زیر به پزشک مراجعه نمایید:

  • بو و ترشحات غیرمعمول یا خارش واژن
  • ابتلا به عفونت های واژن در گذشته
  • داشتن چندین شریک جنسی یا یک شریک جنسی جدید. در این شرایط ممکن است به یک عفونت مقاربتی مبتلا شده باشید. برخی از عفونت های مقاربتی دارای علائم و نشانه های مشابه با عفونت مخمر یا واژینوز باکتریایی هستند.
  • مصرف یک دوره ی کامل داروهای بدون نسخه ی ضد قارچی بدون بهبود علایم.
  • تب، لرز یا درد لگن.
charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا