نکات سلامتی مادران

درد و گرفتگی شکم در اوایل بارداری (و درمانهای ساده)

bestkid b

احساس درد و گرفتگی شکم در اوایل بارداری، برای بسیاری از خانم ها نگران کننده است. ممکن است آنها فکر کنند که این درد نشانه ی وجود مشکل است یا اینکه در معرض سقط قرار دارند. اما خوشبختانه این گرفتگی ها نشانه ی سقط نیست. حقیقت این است که در اوایل بارداری گرفتگی و دردهای شکمی خفیفی دیده می شود که بسیار معمول است و جای نگرانی ندارد.

اما اگر گرفتگی ها و دردهای شکم بسیار شدید و غیرقابل تحمل باشد، وضعیت متفاوت است. در این مطلب یاد می گیرید که علت گرفتگی شکم چیست و این گرفتگی ها چه زمانی خطرناک هستند و نیاز به مراجعه به پزشک دارند. پس با ما همراه باشید.

درد و گرفتگی شکم در اوایل بارداری چگونه است؟

تجربه هر زن از این درد متفاوت است اما بطور کلی می تواند شبیه گرفتگی های قاعدگی در پایین شکم باشد. بعضی از خانم ها نیز ممکن است در یک یا هر دو طرف شکم خود احساس درد تیز و شدیدی مانند درد بخیه یا چاقو احساس کنند. این درد در برخی مواقع افزایش پیدا می کند و در مواقع دیگر فروکش می کند.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

معمولاً درد ناشی از گرفتگی شکم در اوایل بارداری خفیف است و با تغییر وضعیت مانند دراز کشیدن یا رفتن به توالت، از بین می رود.

درد کمر اوایل بارداری (ماه اول تا سوم)+ درمان های موثر

اگرچه این گرفتگی ها معمولاً بی خطر هستند اما در مواقع شدید می توانند نشانه وجود یک مشکل باشند. اگر باردار هستید و نگران گرفتگی های شکم می باشید، با پزشک یا ماما تماس بگیرید.

چه عواملی باعث گرفتگی شکم در اوایل بارداری می شود؟

دلایل زیادی برای گرفتگی شکم در اوایل بارداری وجود دارد که برخی از آنها معمول تر هستند. برخی از دلایل کاملاً بی خطر هستند اما مواردی هم وجود دارد که باید فوراً توسط پزشک بررسی شوند.

درد و گرفتگی های بیخطر، ممکن است به دلیل موارد زیر باشد:

  • گاهی اوقات کشیده شدن رباط های گرد اطراف رحم در حال رشد، باعث ایجاد درد و گرفتگی می شود. این اتفاق کاملا معمول است و مشکل خاصی بوجود نمی آورد.
  • افرایش خونرسانی به رحم در دوران بارداری، از عواملی ست که می تواند موجب احساس فشار به شکم شود.
  • لانه گزینی سلول تخم در اوایل بارداری، می تواند دردهایی شبیه به قاعدگی ایجاد کند که تقریبا 8 تا 10 روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد. به این گرفتگی، گرفتگی های لانه گزینی می گویند.
  • یبوست نیز عامل دیگری برای درد شکم است. یبوست یکی از علایم رایج بارداری است.
  • نفخ و گاز شکم هم می تواند باعث ایجاد درد و گرفتگی شکم در زنان باردار شود.

اگر درد و گرفتگی شکم، به دلیل موارد زیر اتفاق بیفتد، به مراقبت های پزشکی نیاز خواهید داشت:

  • سقط جنین از عواملی ست که می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در شکم شود. از طرفی کسانی که در معرض سقط جنین هستند (در حین بارداری خونریزی دارند) نیز ممکن است با این مشکل مواجه شوند.
  • حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده در جایی خارج از رحم مانند لوله ی فالوپ رشد کند. درد ناشی از حاملگی خارج رحمی معمولاً بین هفته های پنجم تا نهم بارداری شروع می شود.

روش های تسکین گرفتگی های شکم اوایل بارداری چیست؟

اگر شما هم جزء افرادی هستید که در اوایل بارداری درد و گرفتگی شکم دارید، می توانید از راه های مختلف به تسکین این درد کمک کنید. برخی از راهکارهایی که می توانند برای رفع این مشکل به شما کمک کنند عبارتنداز:

  • یک دوش آب گرم بگیرید و اگر وان دارید، برای مدتی در آب گرم بنشینید.
  • یک کیسه ی آب گرم را روی محل درد قرار دهید (اگر کیسه ی آب گرم ندارید، از یک بطری حاوی آب گرم استفاده کنید). توجه داشته باشید که از آب داغ که موجب بالا رفتن دمای بدن بخصوص در سه ماه اول بارداری می شود، استفاده نکنید.
  • موقعیت و وضعیت بدنی خود را تغییر دهید یا به آرامی راه بروید.
  • پاراستامول یا استامینوفن مصرف کنید (در مورد دوز دارو از پزشک سوال کنید).
  • اگر فکر می کنید گرفتگی شکم به دلیل یبوست یا گاز معده است، به توالت بروید یا با مصرف مایعات و فیبر بیشتر، به رفع این مشکل کمک کنید.

موارد فوق می توانند برای تسکین درد و ناراحتی شکم در بارداری کمک کننده باشند اما اگر با وجود استفاده از تکنیک های فوق همچنان درد دارید یا احساس می کنید که این درد در حال بدتر شدن است، بهترین راه مراجعه به پزشک است.

 در سه ماه اول بارداری چه چیزهایی نباید بخوریم؟

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نگران هستید یا هر یک از علائم زیر را دارید، به پزشک عمومی، ماما یا بیمارستان منطقه ی خود مراجعه کنید:

  • درد شدید یا دردی که پس از یک ساعت استراحت یا بیشتر، برطرف نشود
  • خونریزی واژن یا لکه بینی
  • درد شدید کمر، شانه ها یا شکم
  • ترشحات غیر معمول واژن
  • سوزش یا درد در زمان ادرار کردن

اگرچه این علائم همیشه نشاندهنده ی خطر نیستند اما بهتر است توسط پزشک بررسی شوند.

برخی از آزمایشاتی که پزشک ممکن است برای تشخیص علت درد انجام دهد، عبارتنداز:

  • پزشک ممکن است برای اطمینان از بارداری، آزمایش خون و ادرار انجام دهد. علاوه بر این برای اطمینان از عدم وجود عفونت ادراری و ورم مثانه، انجام آزمایش ادرار را توصیه می کند.
  • اسکن اولتراسوند از طریق شکم (اسکن شکمی) یا از داخل واژن (اسکن از طریق واژن) نیز از جمله تست هایی ست که ممکن است توسط پزشک توصیه شوند
  • معاینه واژینال برای بررسی دهانه ی رحم
  • نمونه گیری از واژن و آزمایش سواب برای بررسی عفونت
  • آزمایش خون برای بررسی گروه خونی و سطح هورمون های بارداری

با انجام آزمایشات فوق، پزشک تشخیص می دهد که آیا گرفتگی شکم بدلیل وجود بیماری های خاص است یا خیر. پزشک می تواند هر یک از بیماری ها را تشخیص دهد و اقدامات لازم برای درمان آن را بکار بگیرد.

تغییرات فتق ناف در بارداری (ماه اول تا نهم)

بطور کلی درد و گرفتگی شکم در اوایل بارداری، یکی از نشانه های بارداری است که کاملا بیخطر است و در خانم های زیادی دیده می شود. اما اگر این درد بسیار شدید و طولانی است، بهترین راه مراجعه به پزشک است.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا