نکات سلامتی مادران

درد زایمان چگونه شروع می شود و برای شروع زودتر آن چه بخوریم؟

bestkid b

ماه های آخر بارداری بارداری با دردهای کاذب همراه است که مادران باردار نباید اینگونه دردها را با درد واقعی و اصلی زایمان اشتباه بگیرند. در ادامه این مقاله با عنوان درد زایمان چگونه شروع می شود و برای شروع زودتر آن چه بخوریم؟ در خدمت شما هستیم.

مقدمه:

شما باید در مورد جنبه‌های مختلف زندگی خود، از جمله بهداشت شخصی، نوع خوردن غذا، شیوه زندگی و داشتن خواب راحت در ۹ ماه دوران بارداری دقت نموده و بیشتر از قبل، مراقب سلامت خود باشید. تغییرات متعدد فیزیولوژیکی در بدن شخص باردار که از یکماه پیش از زمان زایمان اتفاق می افتد باعث بروز درد در آنها می شود.

درد زایمان چه زمانی آغاز می شود؟(کلیپ آموزشی):

حتماً بخوانید: ۷ کاری که باید انجام دهید تا زایمان طبیعی راحت تری داشته باشید!

درد زایمان در اثر انقباض عضلات رحم و فشار دهانه رحم ایجاد می شود. این درد را می توان به صورت گرفتگی شدید در شکم، کشاله ران و پشت، و همچنین احساس ضعف توصیف کرد. بعضی از زنان همچنین در پهلوها یا ران نیز درد دارند. سایر علل درد در هنگام زایمان عبارتند از فشار روی مثانه و روده توسط سر نوزاد و کشش کانال تولد و واژن.


اپ چرب زبان

زبان یعنی آینده! اپلیکیشن آموزش زبان چرب زبان برای کودکان ایران کاملا رایگانه! همین الان دانلودش کن کلی وقت گذاشتیم فقط واسه کمک به ساخت آینده بهتر واسه فرزندان ایران عزیز!


 

درد در طول زایمان برای هر زنی متفاوت است. اگر چه درد زایمان اغلب به عنوان یکی از دردناک ترین تجربه های بشر محسوب می شود، اما به طور گسترده ای در خانم های مختلف و حتی حاملگی های مختلف متفاوت است. زنان درد زایمان را متفاوت می بینند – برای بعضی ها، درد زایمان مانند گرفتگی های قاعدگی است. برای دیگران، فشار شدید؛ و برای دیگران، امواج بسیار قوی که مانند گرفتگی های اسهالی می باشد. اغلب درد هر انقباض سخت نیست، بلکه ادامه انقباضات دشوار است.

درد زایمان کی شروع می شود؟

هنگامی که انقباضات منظم و دردناکی دارید که قویتر می شوند و بیشتر از ۳۰ ثانیه طول می کشند، ممکن است شروع درد زایمان باشد. هنگامی که درد زایمان شروع می شود، انقباضات شما طولانی تر، قویتر و مکررتر می شوند. در طول انقباض، عضلات رحم منقبض شده و درد افزایش می یابد.

چطور می توان فهمید درد ایجاد شده انقباض های واقعی زایمان هستید؟ تاریخ زایمان شما نزدیک است و شما منتظر هستید کوچولوی خود را ببینید! ممکن است برخی علائم قبل از زایمان مانند اسهال، فشار، خونریزی، قرمزی چشم، کاهش وزن، خستگی، و انقباضات براکستون- هیکس را تجربه کرده باشید (انقباضات براکستون هیکس). اگر انقباضات براکستون- هیکس شما قوی باشد، ممکن است خودتان را متقاعد کنید که در واقع در ابتدای درد زایمان هستید و تنها زمانی ناامید می شوید که انقباضات از بین برود یا ماما به شما می گوید که انقباضات واقعی نیست!

 ۴ ویژگی انقباضات واقعی زایمان کدامند؟

۱- درد کمر در طول انقباضات:

درد غلط اغلب شامل انقباضاتی است که اغلب در قسمت جلویی رحم ایجاد می شود. انقباضات درست شامل کل رحم و فشار و سفت شدن در پشت است.

۲- انقباضات مداوم:

انقباضات درست مداوم هستند و با تغییر در فعالیت کاهش نمی یابند؛ در حالی که انقباضات اشتباه اغلب با استراحت و هیدراتاسیون کاهش می یابند.

۳- فرکانس، مدت، و قدرت انقباضات زایمان افزایش می یابد:

انقباضات درست یک الگو را دنبال می کنند و قوی تر، طولانی تر و نزدیک تر می شوند. انقباضات غلط ممکن است در فواصل زمانی تصادفی بیشتر رخ دهد و با شدت و مدت زمان متفاوت باشد.

۴- انقباضات زایمان باعث تغییر وضعیت دهانه رحم می شود:

این تنها نشانه قطعی است که درد زایمان واقعی است. انقباضات درست باعث می شود که دهانه رحم باز شود. درد غلط منجر به تغییر در دهانه رحم نمی شود. بنابراین، حتی اگر سه علامت اول را که در بالا شرح داده شده است، تجربه نکنید، تا زمانی که دهانه رحم تغییر نکند، درد درست نیست.

مهمترین علائم نشان دهنده درد زایمان:

  • اختلال خواب
  • ناراحتی شکمی یا شل شدن روده
  • کمر درد یا درد شکمی مداوم، با احساس قبل از قاعدگی و گرفتگی.
  • انقباضات شدید که ممکن است در قدرت و فرکانس نامنظم باشد و ممکن است متوقف و شروع شوند.
  • دوره تجربه احساس عاطفی، هیجان زدگی یا بد خلق بودن. ممکن است احساس بی قرار بودن و اضطراب کنید.
  • ترشحات مخاطی قهوه ای یا خون. اگر پلاگین مخاطی که دهانه رحم را می پوشاند خارج شود، درد زایمان زودتر شروع می شود.
  • پاره شدن کیسه آب. غشاء مایع آمنیوتیک ممکن است در اثر انقباضات پاره شود (علائم پارگی کیسه آب جنین). اگرچه این اتفاق می تواند خیلی قبل از شروع درد زایمان رخ دهد، اما باید به بخش زایمان مراجعه کنید.

معاینه رحم قبل از زایمان:

قبل از تحریک زایمان پزشک ممکن است از وسیله ای استفاده کند تا تعیین کند آیا رحم برای زایمان آماده است. او دهانه رحم را معاینه می کند تا ببیند چقدر برای زایمان آمادگی دارد و بررسی میکند که ببیند جنین وارد رحم شده است یا نه.

تحقیقات نشان می دهد که زایمان های تحریک شده در خانم هایی موثرند که دهانه رحم آنها برای زایمان آماده است بنابراین اگر دهانه رحم شما آماده نباشد، پزشک شاید از چندین روش مساعد کردن دهانه رحم کمک بگیرد که شامل شیاف های پروستاگلاندین E، ژل پروستاگلاندین، پروستاگلاندین روی ابزار واژنی یا قرص پروستاگلاندین است. برخی خانم هایی که وارد این مرحله میشوند طی ۲۴ ساعت بدون دخالت هیچ چیز زایمان می کنند. سایر روش هایی که برای باز کردن دهانه رحم به کار می رود شامل چسب های خزه دریایی که آب را از دهانه رحم جذب می کند و به آرامی آنرا باز می کند یا حباب سوند ادرار که در دهانه رحم باد می کنند تا به تدریج باز شود.

پاره کردن غشاء:

پزشک ممکن است ابزار زایمان که مانند قلاب، قلاب بافی است را وارد دهانه رحم کند تا سوراخ کوچکی در کیسه آمنیوتیکی ایجاد کند. آن شبیه چیزی است که به طور طبیعی اتفاق می افتد وقتی کیسه آب پیش از زایمان پاره می شود.
این روش اگر دهانه رحم کمتر از یک سانتی متر باز شده باشد میتواند ناراحت کننده باشد اما هیچ آسیبی در برندارد. اگر زایمان را با پیتوسین یا روش دیگری تحریک کند تا خطر عفونت را کاهش دهد.

سرم پیتوسین:

پیتوسین حالت سنتز شده اکسی توسین است که هورمون تحریک کننده انقباض است. این یکی از داروهای متداول در ایالات متحده است. در بیشتر خانم های باردار درد زایمان در نتیجه بالا رفتن میزان اکسی توسین خون است. پزشک قصد دارد با تجویز پیتوسین آن را شبیه فرایند طبیعی کند.

اگر زایمان شما با پیتوسین تحریک شود در بیمارستان بستری می شوید و سرم به شما تزریق می شود. حداقل ۳۰ دقیقه برای پیتوسین طول می کشد تا اثر کند و پزشک کارش را به آرامی شروع کند و عکس العمل شما و جنین تان را نسبت به دارو بررسی کند.

با پیتوسین هیچ تضمینی برای سرعت بخشیدن به زایمان وجود ندارد. هنوز انقباضات رحمی ممکن است شدید باشد و هر انقباض ممکن است حداقل یک دقیقه یا بیشتر طول بکشد. بسیاری از خانم ها متوجه میشوند که حرکت تنفسی که آنها برای زایمان تمرین کرده اند به آنها کمک می کند تا زایمان تحریک شده را تحمل کنند.

تحریک زایمان پیشرفت تدریجی است و اگر این اولین فرزندتان است ممکن است یک یا چند مداخله دیگر داشته باشید. مثلا مساعد کردن دهانه رحم به همراه پیتوسین یک رخداد روزانه است.

همچنین بخوانید: زایمان طبیعی در هفته چندم اتفاق می افتد و چه کنیم تا زایمان سریعتر شود؟

  1.  خوردن آناناس: آناناس حاوی آنزیم بروملائین است که تصور می شود به شل شدن گردن رحم کمک کرده و باعث شروع زایمان طبیعی می شود. خوردن مقادیز زیاد آناناس احتمالا شکم تان را تحریک کرده که به پیش رفتن زایمان کمک می کند.
  2. برگ تمشک وحشی می تواند به صورت دم کرده یا قرص استفاده شود. تصور بر این است که این دارو رحم را تحریک کرده اما برای شروع زایمان طبیعی نباید استفاده شود.
  3. مصرف غذاهای تند: استفاده از ادویه کاری برای کمک به شروع زایمان طبیعی کاری معمولا برای شروع زایمان طبیعی توصیه می شود، خوردن ادویه های تند ممکن است شکم تان را تحریک کرده و رحم را وادار به عکس العمل کند.
  4. مصرف خرما: تحقیقات جدید نشان داده‌اند که خوردن خرما در طول سه ماهه‌ی سوم، یکی از روش‌های موثر طبیعی برای تحریک وضع حمل است. انقباضات زایمان در زنانی که ۶ بار در روز به مدت چهار هفته خرما مصرف کردند، در مقایسه با زنانی که خرما مصرف نکردند، زودتر شروع شد. خرما همچنین انقباضات شما را طولانی‌تر می‌کند و  منجر به افزایش فراخ‌شدگی گردن رحم می‌شود. در نتیجه، مرحله‌ی اول وضع حمل کوتاه می‌شود. وقتی زنان در سه ماهه‌ی سوم خرما می‌خورند، شانس وضع حمل‌شان بسیار زیاد می‌شود.
  5. مصرف موز : موز یک منبع غنی از پتاسیم در رژیم غذایی شما است. از قدیم‌الایام اعتقاد بر این است که پتاسیم می‌تواند انقباض عضله را تحریک کند. خوردن یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم می‌تواند به القاء زایمان طبیعی کمک کند.
  6. نوشیدن آب انگور: آب انگور به عنوان آرامبخش عضلات شناخته شده‌است؛ بنابراین، به نظر ما، این نوشیدنی می‌تواند تاثیر متفاوتی روی القای زایمان طبیعی داشته باشد. مثلا کاهش احتمال وضع حمل.
  7. خوردن ریحان: ریحان یک گیاه “قاعده‌آور” است. گیاهان قاعده‌آور برای بهبود جریان خون در رحم استفاده می‌شوند. ریحان همچنین گردش خون را افزایش می‌دهد که برای بارداری سالم بسیار مهم است. این گیاه خوراکی در برخی از فرهنگ‌ها برای القای زایمان طبیعی و رفع تاخیر در دوره‌های قاعدگی استفاده می‌شود. ریحان را به میزان بیش‌تری به غذا‌های‌تان اضافه کنید. همچنین می‌توانید چای ریحان را دو بار در روز به عنوان روشی برای القاء انقباضات مصرف کنید.
  8. ریشه‌ی شیرین بیان: ریشه‌ی شیرین‌ بیان حاوی پروستاگلاندین است که نقش مهمی در القای زایمان طبیعی دارد. در یک مطالعه، مشخص شد که قرار گرفتن در معرض ترکیبات فعال موجود در شیرین بیان، وزن هنگام تولد و فشار خون مادران را به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
  9. شنبلیله: شنبلیله دارای سابقه‌ی طولانی در زمینه‌ی القای زایمان طبیعی است. این گیاه در دوران باستان توسط رومی‌ها به عنوان یک گیاه دارویی برای شروع انقباضات استفاده می‌شده‌است. شنبلیله باعث تحریک رحم و انقباضات رحم می‌شود و اثرات مفیدی برای القاء زایمان دارد.
  10. دمنوش های گیاهی: نوشیدن چای زیره سبز، چای زنجبیل، چای آویشن، چای ریشه‌ی پنبه، می‌تواند به شروع زایمان کمک کند. قبل از استفاده از هر چای گیاهی همیشه با ماما یا پزشک‌تان مشورت کنید. پزشک‌تان به شما خواهد گفت که چه موقع باید شروع کنید و چای گیاهی را به چه میزانی بخورید.
  11. سرکه‌ بالزامیک: در حالی که یک سری شواهد بی‌نظیر وجود دارد که این ماده واقعا تاثیرگذار است، شواهد یا تحقیق مستقیمی در این رابطه وجود ندارد. با اینحال، ما سرکه‌ی بالزامیک را به عنوان یک درمان طبیعی برای القای وضع حمل می‌دانیم چرا که بسیار محبوب است.
  12. خوردن روغن کرچک: روغن کرچک برای ایجاد اولین انقباضات، روده و رحم را تحریک می‌کند. روغن کرچک به عنوان نرم کننده و محرک دستگاه گوارش و رحم عمل می کند، بنابراین می تواند به شروع زایمان طبیعی کمک کند. بیش از ۶ میلی‌لیتر روغن کرچک ننوشید زیرا ممکن است سبب بروز اسهال در زنان باردار و در نتیجه کم‌آبی بدن و از دست دادن انرژی شود. ضمن اینکه شواهد کافی در مورد اثربخشی و ایمنی روغن کرچک وجود ندارد.
  13. پیاده روی ملایم و انجام ورزش های ملایمی که برای دوران بارداری آموزش دیده اید می تواند به شما کمک کند اما بدون مشورت با پزشک تان اقدام دیگری انجام ندهید و تحت نظر باشید تا در صورتی که لازم بود اقدامات و مداخلات درمانی لازم برای شما در نظر گرفته شود.
  14. استفاده از طب سوزنی برای کمک به شروع زایمان طبیعی مؤثر است. در طب سوزنی، سوزنهای نازکی در نقاط خاصی از بدن فرو برده می شود، تصور بر این است که این کار انرژی بدنتان را برای اثر روی ارگان خاصی تحریک می کند.

پاسخگوی سؤالات مرتبط شما در بخش نظرات همین پست هستیم.

charbzaban

تیم تولید محتوا

سلامتی و بهروزی همه هموطنان آرزوی قلبی من است. سوالات و نظرات خود را مطرح کنید، من یا سایر هموطنان پاسخ خواهیم داد. به امید افزایش آگاهی و سلامتی روحی جسمی در بین همه ایرانیان در جای جای دنیا.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا